SME
reklama

Jubilejná rely Prešov zažiarila súbojmi ako kedysi

Ani jeden divák prešovskej rely asi neľutuje zmoknutie alebo prudko opálený zátylok, pretože na dvadsiatom ročníku bolo na čo pozerať aj v premenlivom počasí.

Jozef Béreš sa ani po prestupe z majstrovského Styllexu nestratil z najvyšších pódiových umiestnení. V Prešove vybojoval pre L-Racing dve druhé miesta a v celkovom hodnotení plnohodnotne patrí do boja o absolútny titul.Jozef Béreš sa ani po prestupe z majstrovského Styllexu nestratil z najvyšších pódiových umiestnení. V Prešove vybojoval pre L-Racing dve druhé miesta a v celkovom hodnotení plnohodnotne patrí do boja o absolútny titul. (Zdroj: Rastislav Chvála)

PREŠOV. Jubilejný 20. Ročník Rally Prešov síce slávnostne otvorili už vo štvrtok podvečer, boj o sekundy sa však rozpútal až nasledujúci deň popoludní. Prvá etapa súťaže, ktorá bola v rámci slovenského šampionátu hodnotená samostatne, obsahovala šesť rýchlostných skúšok.

Posádky absolvovali po dva prejazdy úsekmi Kokošovce, Rankovce a Zamutov, čo dovedna tvorilo bezmála osemdesiat meraných kilometrov. Od prachu a zimného posypu zašpinené trate v noci na piatok pokropil dážď. Hoci ráno vyšlo slnko a mnohé úseky stihli vyschnúť, v priebehu etapy sa dážď ešte niekoľkokrát vrátil.

Melichárek roztrhol plynové lanko

Súťaž ani poriadne nezačala a diváci už zo zoznamu adeptov na víťazstvo škrtali duo bratov Melichárkovcov. Len tri kilometre po štarte RS1 sa v ich Citroene C4 WRC pretrhlo plynové lanko a Jaro s Erikom mali plné ruky práce. „Zastavili sme priamo na trati a snažili sa to aspoň provizórne opraviť pomocou závlačky.

Podarilo sa, došli sme do cieľa na pol plynu a tam sme to opravili poriadne,“ skonštatoval smutný Jaro Melichárek. Strata viac ako sedem minút mrzela, no topoľčiansky pilot sa nadýchol k stíhacej jazde a poskočil aspoň na pätnáste miesto. „Dnešok sme poňali ako test. Zajtra sa naplno pustíme do boja o víťazstvo,“ dodal J. Melichárek.

ico

Boli aj zimomriavky

Od kedy som prestal aktívne jazdiť rely, divácku účasť radšej vynechávam, pretože pri pohľade na jazdu bývalých súperov je mi trochu ľúto. Výjazd na jubilejnú rely Prešov však neľutujem.

Pri posedení s príjemnými ľuďmi v jednej nádhernej predajni motoriek v Prešove som takmer zmeškal začiatok a nič mi to nerobilo, kým som sa neprešiel cez servis. Autá vychádzajúce z časovej kontroly a nezameniteľná vôňa spáleného benzínu urobili svoje.

Zrazu sa dostavil ten zvláštny dobrý pocit a strach, že nestihnem časovú kontrolu. Rely chémia začne v človeku fungovať okamžite a bez toho, aby sa dala potlačiť. Hneď cestou zo servisnej zóny sme sa zavesili za jednu posádku a spolu s nimi sme smerovali na rýchlostné skúšky.

Kamarátovi som celú cestu rozprával, čo teraz posádky robia, prečo idú tam a ako to funguje v zákulisí. Až teraz si uvedomujem, že sa ma to nepýtal.

Na obed mäso dvoch farieb

Na obed sme si dali paštéty Pali a Májku s rožkami a kolou. Krásne pocity prišli, keď sa spoza horizontu tretej rýchlostnej skúšky vyrútilo prvé súťažné auto. Každý jeden prejazd som si analyzoval a porovnával s tým, čo viem o rely, a čo by som zase v úlohe diváka komentoval.

Niekedy je dobré zdvihnúť zadok a vidieť rely naživo, aj keď pozeranie nie je nikdy to, čo jazdenie. Ešte teraz mám pred očami odvážny prejazd Paliho Nagya s malým Citroenom C2R2 na štrkom posypanom asfalte.

Úsek pred záverom skúšky z rýchlej ľavej na horizont a do odklopenej pravej plnej štrku zvládol perfektne a až nepochopiteľne bez zachvenia auta Grzyb.

Melichárek v stíhacej jazde využil danosti Citroenu C4 WRC prejsť takýto povrch bezpečne. Z jazdy Dodiho Béreša bolo vidieť ako talentom krotí neposedné Subaru. Citoslovce uznania padlo aj po prejazde mladého Kočího a jazdou rozhodne zaujal Maďar Hadik.

Vlastne nebudem sa tváriť, každý prejazd mi robil zimomriavky na chrbte a dnes neľutujem, že som sa nechal zmoknúť, zaprášiť a bol som sa pozrieť na kráľovnú motoršportu v skromnejšom slovenskom vydaní. Veď vďaka tým, čo tam jazdili, rely ešte žije.

Rasťo Chvála

Vedenia sa v samom úvode ujali úradujúci majstri Slovenska. Grzegorz Grzyb a Robert Hundla v kokpite Škody Fabia S2000 prešli prvý meraný test v najkratšom čase a aj v ďalšom priebehu podujatia držali súperov na dištanc.

Ich náskok rástol pomaly, no napokon sa vyšplhal na takmer 22 sekúnd. „Pri odchode zo servisu sme nevedeli, aké zvoliť pneumatiky, lebo tu silno pršalo.

Zvolili sme, podobne ako viacerí súperi, intermédie a bola to správna voľba. Skúšky boli ťažké, niekde bola šotolina, inde sucho, no podmienky boli pre všetkých rovnaké.

Podarilo sa nám vyhrať, čo nás teší, no zajtra bude iste ešte ťažší deň na rýchlych a šmykľavých tratiach,“ skonštatoval G. Grzyb.

Béreš krotil neposedné Subaru

Druhí Jozef Béreš jun. so Zoltánom Repásom sa totiž sústredili na udržanie striebra i neposedného Subaru Impreza R4. Podľa Béreša bolo auto mimoriadne nervózne. „Na tomto povrchu jednoducho neviem ísť rýchlo, lebo stačí trocha štrku či klzkejší asfalt a auto hneď odstrelí. Mám síce rád jazdu šmykom, ale toto je na mňa priveľa.

Mali sme dve krízovky, ale neboli veľké. Nebolo to vo vysokej rýchlosti,“ poznamenal Béreš, ktorý napokon mohol byť spokojný. Veď za chrbtom udržal aj bývalého tímového kolegu Martina Kočiho.

Mladý pilot navigovaný skúseným Čechom Petrom Starým začal opatrne a hotoval sa na zmenu nastavenia svojej Škody Fabia S2000. Po servisnej prestávke však začalo pršať a pozmenený "setup" avizované zrýchlenie nepriniesol.

Bez posilňovača zemiaková medaila

Koči so Starým skončili štvrtí, lebo tri kilometre pred koncom poslednej skúšky im vypovedal službu posilňovač riadenia.

Pred slovensko-českým tandemom sa tak s náskokom ôsmich desatín sekundy udržali aj Maďari István Hadik a Krisztiánom Kertészom na Subaru Impreza R4.

Mimochodom, Maďar mal podobné problémy s nestabilitou auta ako Béreš a na nastavenie sa sťažoval aj Mário Csente jazdiaci s ďalším - hoci tentoraz produkčným - Subaru Impreza.

Bývalé „veľké eNká“, teda aktuálnu triedu 3, s prehľadom ovládol Tomáš Ondrej s Adamom Gomorim na Mitsubishi Lancer, ktorí v celkovom poradí obsadili piate miesto a predbehli tak aj Igora Drotára s Vladom Bánocim sedlajúcich „wéercéčko“, Škodu Fabia. Druhá v triede 3 skončila česko-slovenská dvojica Josef Semerád/Radovan Mozner ml. (Mitsubishi Lancer) a tretia Mário Csente/Petr Těšinský (Subaru Impreza).

Veľkú radosť z návratu do rely mal po mnohých rokoch Bedřich Habermann. Fanúšikovia si ho pamätajú ešte z čias, keď koncom deväťdesiatych rokov bojoval o najvyššie méty v našom šampionáte.

Druhý deň ovládol Melichárek, Grzyb vyhral celkovo

Rely Prešov pokračovala v sobotu druhou etapou, ktorá bola v rámci majstrovstiev Slovenska hodnotená samostatne. Súťažiaci aj tentoraz absolvovali trať zloženú zo šiestich rýchlostných skúšok.

Po dvakrát sa predstavili na Žipove, v Margecanoch a na divácky atraktívnom mestskom okruhu v Ľuboticiach, čo spolu tvorilo asi 75 meraných kilometrov. Počasie síce takmer celý deň hrozilo zamračenou oblohou, napokon však nezapršalo.

Piatkoví smoliari Martin Koči s Petrom Starým začali vo veľkom štýle a úvodný test absolvovali v najkratšom čase, keď Poliakom Grzegorzovi Grzybovi a Robertovi Hundlovi na druhom mieste ušli o 2,2 sekundy.

Lenže - ako sa ukázalo - bola to len výnimka potvrdzujúca pravidlo. Rozbehnutý slovensko-český tandem hneď v nasledujúcej skúške pribrzdil defekt, stratil 40 sekúnd, a bolo jasné, že na popredné priečky môže zabudnúť.

Martin Koči zaujal peknou jazdou s rýchlou Fabiou S2000 a zároveň vďaka defektu okúsil aj horkosť rely.

Smolu konečne prekonali bratia Jaroslav a Erik Melichárkovci. Hneď ráno sa síce so svojim Citroenom C4 WRC nezmestili do jedného zo spomaľovacích retardérov, ale potom už nedali súperom šancu a vyhrali ďalších päť rýchlostných skúšok.

Za prvenstvo v druhom súťažnom dni prešovskej rely si do slovenského majstráku pripísali maximálny počet bodov. „Dnešný deň bol v porovnaní so včerajškom o poznanie lepší, okrem prvej eresky, kde sme sa nevmestili do spomaľovacieho retardéru, museli sme cúvať a stratili dosť sekúnd. Ostatné už boli bez väčších problémov a pomaly si zvykáme na auto“, povedal v cieli Melichárek.

Mário Csente z Komárna si postupne plní sen o dojazdoch do cieľa a navyše sa zrýchľuje. V tomto roku bude zrejme patriť k rýchlejším jazdcom v triede 4. V celkovom hodnotení oboch dní prišiel do cieľa na siedmom mieste.

Boj o druhé miesto zviedli tradiční konkurenti – Grzyb s Hundlom a Jozef Béreš jun. so Zoltánom Repásom. Kým v piatok mali navrch Poliaci, v sobotu bola rýchlejšia slovensko-maďarská dvojica.

Grzyb podľa vlastných slov nechcel veľmi riskovať a radšej sa sústredil na zisk absolútneho prvenstva v hodnotení oboch dní.

Tesne pod pódiom zostali Maďari István Hadik/Krisztián Kertész so Subaru Impreza R4, ktorí za sebou udržali aj doťahujúcich Kočiho a Starého. Domáci Igor Drotár s Vladom Bánocim na Škode Fabia WRC v sobotu dojazdili na šiestom mieste.

Ondrej stratil druhé víťazstvo

Netradične dramatickú zápletku mal boj o prvenstvo medzi produkčnými vozidlami. Vedenia sa ujali Tomáš Ondrej s Adamom Gomorim v Mitsubishi Lancer Evo IX a postupne si pred svojimi súpermi vybudovali bezmála polminútový náskok.

Lenže dotierajúci Josef Semerád s Radovanom Moznerom mladším v ďalšom Mitsubishi z neho postupne ukrajovali. Ondrej navyše dostal 10-sekudovú penalizáciu za nesprávny prejazd retardérom, a tak mal pred záverečným meraným testom k dobru už iba 4,9 sekundy.

Tlak nezvládol a havaroval. Z prvenstva v triede 3 sa tešili Semerád s Moznerom. Medzi vozidlami s jednou poháňanou nápravou opäť dominovali Pavlovia Nagy a Kušnier s Citroenom C2 R2 Max.

Grzyb si počkal na víťazstvo

Prešovská rely sa hodnotila aj v súčte za oba dni. Grzyb udržal vedenie z piatka, hoci jeho náskok pred Bérešom sa stenčil asi o polovicu. Tretí skončil Hadik.

V rámci FIA Európskeho pohára vyhrali Saliuk s Chervonenkom (Škoda Fabia S2000) pred našimi Nagyom s Kušnierom (Citroen C2 R2 Max) a maďarským tandemom Tábori/Kurti (Citroen C2 R2 Max).

Neoficiálne poradie za oba dni:

1. Grzyb/Hundla (PL) Škoda Fabia S2000 1:30:06,9 h., 2. Béreš jun./Repás (SR/H) Subaru Impreza R4 +11,1 s., 3. Hadik/Kertész (H) Subaru Impreza R4 +53,6, 4. Koči/Starý (SR/ČR) Škoda Fabia S2000 +1:14,8 min., 5. Drotár/Bánoci (SR) Škoda Fabia WRC +2:27,2, 6. Semerád/Mozner (CZ/SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +4:28,4, 7. Csente/Těšinský (SR/ČR) Subaru Impreza +6:13,0, 8. Melichárek/Melichárek (SR) Citroen C4 WRC +7:24,9, 9. Saliuk/Chervonenko (KAZ) Škoda Fabia S2000 +7:34,8, 10. Nagy/Kušnier (SR) Citroen C2 R2 Max +10:39,4.-

DMACK Rally 2013, majstrovstvá Slovenska – priebežné poradie:

1. Grzyb 101 bodov, 2. Melichárek 96, 3. Béreš 92, 4. Koči 74, 5. Drotár 60.

Autor: Tlačové stredisko rely prešov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 399
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 851
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 438
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 886
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 909
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Nazí adamité. Africké bohoslužby v rouše Evině
  2. Portu Fin Blog: Pri investovaní treba pamätať aj na poplatky, vedia si vypýtať tisíce eur
  3. Lucia Kleštincová: Prepíšme (inak dopredu istú) budúcnosť demokracie EÚ
  4. Viktor Pamula: Viceprimátor poslancom
  5. Danica Chames: Ako (ne)rozbehnúť malý online biznis
  6. Jozef Varga: Krkavci / 59. /
  7. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  8. Jan Pražák: Cizinka s rozměrnou kabelou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 131
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 421
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 266
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 694
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 469
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 578
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 670
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 044
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu