BRATISLAVA. Slovensko bolo v roku 2011 druhou najhoršou krajinou Európskej únie z pohľadu bezpečnosti chodcov s 55-percentným podielom smrteľných dopravných nehôd v mestských zónach.
Uvádza sa to v správe Európskej komisie.
Podľa tabuľky Európskej komisie, ktorá porovnáva podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach za rok 2011) z 25 členských štátov (Litva a Malta nedodali údaje), bolo najviac obetí v Írsku (57 percent).
Na Slovensku bol tento podiel 55 percent, zatiaľ čo priemer v Únii predstavoval 37 percent.
Mestá sú pre chodcov rizikové
Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne (v roku 2012 to bolo 28-tisíc úmrtí) je v priemere 21 percent chodcov, sedem percent cyklistov a 18 percent motocyklistov a jazdcov na mopedoch.
Podľa miesta činu 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách.
To je podľa Komisie dôvod na obavy, pretože za posledných 10 rokov nedošlo k poklesu počtu chodcov usmrtených následkom dopravnej nehody v takej miere, ako v prípade celkového počtu úmrtí na cestách.
Takmer v polovici prípadov všetkých smrteľných nehôd na cestách v mestských zónach boli ich účastníkmi chodci alebo cyklisti.
Správa upozornila, že k rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky.
Vlani u nás zahynulo 65 chodcov
Chodci patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.
Za celý minulý rok ich prišlo na cestách o život 65. Predstavuje to až 22-percentný podiel na celkovom počte usmrtených ľudí.
V tomto roku už pritom polícia zaznamenala na slovenských cestách sedemnásť úmrtí chodcov.
Podľa prvého viceprezidenta Policajného zboru Milana Lučanského dochádza najčastejšie k usmrteniu chodcov vtedy, keď sa vodič nevenuje dostatočne vedeniu auta a nestihne sa adekvátne prispôsobiť vzniknutej situácii na ceste alebo dostatočne neprispôsobí rýchlosť.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zdôraznil fakt, že mnohí ľudia podceňujú faktor rýchlosti áut.
Napríklad auto, ktoré ide rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, má brzdnú dráhu štyri metre.
Ale pri rýchlosti 60 km/h je už brzdná dráha auta štvornásobná, dosahuje 16 metrov. Pri rýchlosti 90 km/h je to až 36 metrov.