SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

V bezpečnosti chodcov v mestách je za nami iba Írsko

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne tvoria pätinu obetí chodci.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Slovensko bolo v roku 2011 druhou najhoršou krajinou Európskej únie z pohľadu bezpečnosti chodcov s 55-percentným podielom smrteľných dopravných nehôd v mestských zónach.

Uvádza sa to v správe Európskej komisie.

Podľa tabuľky Európskej komisie, ktorá porovnáva podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach za rok 2011) z 25 členských štátov (Litva a Malta nedodali údaje), bolo najviac obetí v Írsku (57 percent).

Na Slovensku bol tento podiel 55 percent, zatiaľ čo priemer v Únii predstavoval 37 percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mestá sú pre chodcov rizikové

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne (v roku 2012 to bolo 28-tisíc úmrtí) je v priemere 21 percent chodcov, sedem percent cyklistov a 18 percent motocyklistov a jazdcov na mopedoch.

Podľa miesta činu 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách.

To je podľa Komisie dôvod na obavy, pretože za posledných 10 rokov nedošlo k poklesu počtu chodcov usmrtených následkom dopravnej nehody v takej miere, ako v prípade celkového počtu úmrtí na cestách.

Takmer v polovici prípadov všetkých smrteľných nehôd na cestách v mestských zónach boli ich účastníkmi chodci alebo cyklisti.

Správa upozornila, že k rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani u nás zahynulo 65 chodcov

Chodci patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.

Za celý minulý rok ich prišlo na cestách o život 65. Predstavuje to až 22-percentný podiel na celkovom počte usmrtených ľudí.

V tomto roku už pritom polícia zaznamenala na slovenských cestách sedemnásť úmrtí chodcov.

Podľa prvého viceprezidenta Policajného zboru Milana Lučanského dochádza najčastejšie k usmrteniu chodcov vtedy, keď sa vodič nevenuje dostatočne vedeniu auta a nestihne sa adekvátne prispôsobiť vzniknutej situácii na ceste alebo dostatočne neprispôsobí rýchlosť.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zdôraznil fakt, že mnohí ľudia podceňujú faktor rýchlosti áut.

Napríklad auto, ktoré ide rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, má brzdnú dráhu štyri metre.

SkryťVypnúť reklamu

Ale pri rýchlosti 60 km/h je už brzdná dráha auta štvornásobná, dosahuje 16 metrov. Pri rýchlosti 90 km/h je to až 36 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 544
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 048
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 957
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 608
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 302
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 896
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


3 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


21 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  4. Štefan Vidlár: KET
  5. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  8. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 516
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 784
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 678
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 961
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 510
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 934
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 459
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 412
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu