V bezpečnosti chodcov v mestách je za nami iba Írsko

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne tvoria pätinu obetí chodci.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Slovensko bolo v roku 2011 druhou najhoršou krajinou Európskej únie z pohľadu bezpečnosti chodcov s 55-percentným podielom smrteľných dopravných nehôd v mestských zónach.

Uvádza sa to v správe Európskej komisie.

Podľa tabuľky Európskej komisie, ktorá porovnáva podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach za rok 2011) z 25 členských štátov (Litva a Malta nedodali údaje), bolo najviac obetí v Írsku (57 percent).

Na Slovensku bol tento podiel 55 percent, zatiaľ čo priemer v Únii predstavoval 37 percent.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mestá sú pre chodcov rizikové

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne (v roku 2012 to bolo 28-tisíc úmrtí) je v priemere 21 percent chodcov, sedem percent cyklistov a 18 percent motocyklistov a jazdcov na mopedoch.

Podľa miesta činu 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách.

To je podľa Komisie dôvod na obavy, pretože za posledných 10 rokov nedošlo k poklesu počtu chodcov usmrtených následkom dopravnej nehody v takej miere, ako v prípade celkového počtu úmrtí na cestách.

Takmer v polovici prípadov všetkých smrteľných nehôd na cestách v mestských zónach boli ich účastníkmi chodci alebo cyklisti.

Správa upozornila, že k rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky.

Vlani u nás zahynulo 65 chodcov

Chodci patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.

Za celý minulý rok ich prišlo na cestách o život 65. Predstavuje to až 22-percentný podiel na celkovom počte usmrtených ľudí.

V tomto roku už pritom polícia zaznamenala na slovenských cestách sedemnásť úmrtí chodcov.

Podľa prvého viceprezidenta Policajného zboru Milana Lučanského dochádza najčastejšie k usmrteniu chodcov vtedy, keď sa vodič nevenuje dostatočne vedeniu auta a nestihne sa adekvátne prispôsobiť vzniknutej situácii na ceste alebo dostatočne neprispôsobí rýchlosť.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zdôraznil fakt, že mnohí ľudia podceňujú faktor rýchlosti áut.

Napríklad auto, ktoré ide rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, má brzdnú dráhu štyri metre.

Ale pri rýchlosti 60 km/h je už brzdná dráha auta štvornásobná, dosahuje 16 metrov. Pri rýchlosti 90 km/h je to až 36 metrov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.