SME

V bezpečnosti chodcov v mestách je za nami iba Írsko

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne tvoria pätinu obetí chodci.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Miroslava Cibulková)

BRATISLAVA. Slovensko bolo v roku 2011 druhou najhoršou krajinou Európskej únie z pohľadu bezpečnosti chodcov s 55-percentným podielom smrteľných dopravných nehôd v mestských zónach.

Uvádza sa to v správe Európskej komisie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa tabuľky Európskej komisie, ktorá porovnáva podiel smrteľných úrazov chodcov na dopravných nehodách v mestských zónach za rok 2011) z 25 členských štátov (Litva a Malta nedodali údaje), bolo najviac obetí v Írsku (57 percent).

Na Slovensku bol tento podiel 55 percent, zatiaľ čo priemer v Únii predstavoval 37 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Mestá sú pre chodcov rizikové

Z celkového počtu 30-tisíc úmrtí na európskych cestách ročne (v roku 2012 to bolo 28-tisíc úmrtí) je v priemere 21 percent chodcov, sedem percent cyklistov a 18 percent motocyklistov a jazdcov na mopedoch.

Podľa miesta činu 70 percent chodcov, ktorí utrpeli smrteľné zranenia, prišlo o život v mestách.

To je podľa Komisie dôvod na obavy, pretože za posledných 10 rokov nedošlo k poklesu počtu chodcov usmrtených následkom dopravnej nehody v takej miere, ako v prípade celkového počtu úmrtí na cestách.

Takmer v polovici prípadov všetkých smrteľných nehôd na cestách v mestských zónach boli ich účastníkmi chodci alebo cyklisti.

Správa upozornila, že k rizikám, ktoré číhajú na chodcov a cyklistov v mestách, patrí nedostatočný počet vyhradených pruhov, vysoká rýchlosť vozidiel a nebezpečné správanie sa účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani u nás zahynulo 65 chodcov

Chodci patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky.

Za celý minulý rok ich prišlo na cestách o život 65. Predstavuje to až 22-percentný podiel na celkovom počte usmrtených ľudí.

V tomto roku už pritom polícia zaznamenala na slovenských cestách sedemnásť úmrtí chodcov.

Podľa prvého viceprezidenta Policajného zboru Milana Lučanského dochádza najčastejšie k usmrteniu chodcov vtedy, keď sa vodič nevenuje dostatočne vedeniu auta a nestihne sa adekvátne prispôsobiť vzniknutej situácii na ceste alebo dostatočne neprispôsobí rýchlosť.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zdôraznil fakt, že mnohí ľudia podceňujú faktor rýchlosti áut.

Napríklad auto, ktoré ide rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, má brzdnú dráhu štyri metre.

SkryťVypnúť reklamu

Ale pri rýchlosti 60 km/h je už brzdná dráha auta štvornásobná, dosahuje 16 metrov. Pri rýchlosti 90 km/h je to až 36 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 812
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 826
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 395
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 111
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 343
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu