BREZNO. Dve športovo úžitkové autá majú za sebou úspešnú históriu minulých generácií, na pohon využívajú rovnako silné motory, v cenách si tiež nemajú čo vyčítať a kufrom zatienia mnohých konkurentov. Napriek tomu existujú medzi Hondou CR-V a Toyotou RAV4 priepastné rozdiely.
Honda CR-V uletela americky ladenému dizajnu, avšak ostáva krajším autom testu s vyváženými proporciami a teraz konečne pekne tvarovaným zadným stĺpikom.
Hoci má až neuveriteľne krátky rázvor, opticky vyzerá dlhšia ako Toyota. Rozmery však nepustia, lebo obe autá sú rovnako dlhé s veľmi dobrým prístupom do batožinového priestoru.
Pri otváraní a zatváraní piatych dverí treba v Honde cúvnuť o jeden krok viac ako pri Toyote, aby ste nedostali po brade. Toyota RAV4 mala vo výbave elektrické zdvíhanie aj zatváranie piatych dverí.
Neodporúčame ho, lebo zdvíhanie dverí aj s reakciou na spínač je dlhé ako týždeň pred výplatou.
Odvezú naozaj veľaHonda aj Toyota sú dve veľmi užitočné autá s obrovskými nakladacími otvormi, veľkým uhlom otvorenia dverí a úžasne príjemným nastupovaním.
Ešte o niečo lepšie sa nastupuje na zadné sedadlá Toyoty a máme pocit, že v RAV4 sa vzadu lepšie sedí ako v CR-V. V prístupe do auta a sedení dokážu tieto dve SUV rozdrviť nejedného konkurenta. Nevieme však pochopiť, prečo ostáva v tak výborných priestorových podmienkach stredné sedadlo vzadu na okraji záujmu.
Hoci kufor by mal na viac, pre ničotné sedadlo vzadu v strede musia Honda aj Toyota ostať autom len pre štvorčlennú rodinu.
Vzorne sklápajú operadláV sklápaní sedadiel sú to dvaja vzorní pracanti, pretože jediným pohybom možno rýchlo zmeniť päťmiestne SUV na dvojmiestne s obrovským priestorom.
Po sklopení sú operadlá Toyoty takmer v jednej rovine s dnom kufra, avšak manéver urobíte len od zadných dverí a nie z kufra.
Honda má svoj magický spôsob sklápania z kufra aj z boku od dverí, kde stačí potiahnuť za povraz. Kým v Toyote sa sedák zníži, v Honde vyletí hore a operadlo následne spadne dole.
Takto vznikne medzi dnom kufra a sklopeným operadlom len malý odskok. Veľmi poteší, že obe autá ponúkajú vysoký úžitok a masívny vzhľad nemajú len pre imidž ale aj reálny úžitok.
Batožinový priestor Toyoty je v základnej konfigurácii po roletu širší a nižší, Honda ťaží zasa z výšky. Toyota má základ kufra kratší, avšak po sklopení sedadiel odveziete dlhší predmet bez obmedzenia vodiča a spolujazdca.
Honda vezie aj rezervuTestovaný model CR-V má základný objem kufra väčší (589 l), lebo nečaruje s dvojitým dnom a má núdzové dojazdové koleso.
Toyota pod základným kufrom (547 l) ukrýva na úkor rezervného kolesa dobrý stolitrový a hlavne hlboký box. Zaťahovacie rolety kufra sú v porovnaní s nemeckými autami a zvlášť VW systémom čistá bieda, ktorú chce Toyota vyvážiť praktickou sieťkou pod roletou na celú šírku kufra.
V krátkosti o Honde CR-VPoteší dobre tesniaca spodná gumová lišta na dverách a dobrá ochrana prahov pred blatom. Kapota nemá plynovú vzperu, otváranie nie je veľmi intuitívne, ale pochváliť musíme posed za volantom a polohu radiacej páky. Pri radení spiatočky netreba čarovať s poistkami a manuálne radenie spôsobuje radosť.
Ovládanie palubného počítača vyžaduje zvyk, auto komunikuje v anglickom jazyku a aj druhý najvyšší stupeň je bez navigácie. V doplnkových odkladacích boxoch sa Honda nepretrhne, signalizácia nízkeho tlaku v pneumatike neidentifikuje jednotlivé koleso a na veľkých nerovnotiach počuť krútenie karosérie. Niekto konečne rozmýšľal pri navrhovaní bočných nášlapných prahov a páči sa nám okrem sklápania zadných sedadiel aj nastupovanie dozadu.
Napriek istým nedostatkom a bez preháňania patria obe SUV medzi najlepšie, pokiaľ ide o kufor a sedenie vzadu. Toyota k tomu pridáva aj výrazné nastavovanie sklonu zadných operadiel. Operadlo Hondy má len dve polohy, ktoré nie sú veľmi rozdielne.
V cene víťazí Toyota Toyota nastúpila na trh s pomerne širokou až agresívnou výbavou, ktorá ponúkla okrem iného aj bezkľúčový vstup za dobrú cenu a pridala aj elektrické nastavovanie polohy vodičovho sedadla. Honda zasa prichádza s v Európe obľúbeným bezviečkovým hrdlom nádrže.
Doplnky a výbava sú vždy o preferenciách a samotnú ponuku ťažko porovnať, keď každý výrobca dáva do výbavy rôzne prvky a základný bezpečnostný štandard spĺňajú obe autá rovnako.
V krátkosti o Toyote RAV4Toyota tiež chráni čistotu prahov dverí špeciálnou gumou a natiahnutým bočným pontónom dverí. Má ťažkú prednú kapotu bez plynovej vzpery a priemerný prístup k motoru.
Grafika displeja navigácie a palubného systému predčí Hondu a vhod padne aj jednotlačidlové ovládanie základného palubného počítača. Toyota zaujme dobre prístupným kufrom, nastupovaním dozadu a adaptívnejším pohonom všetkých kolies. Sedenie vzadu v strede nepoteší a dizajn auta tiež veľmi nenadchne.
Toyota RAV4 začína celkovo na vyššej cene, ale prichádza s filozofiou bohatej výbavy. Jej najvyšší stupeň vybavenia je lacnejší ako top výbava v Honde a celkovo je RAV4 cenovo výhodnejším autom testu.
Všetko však závisí od uhla pohľadu, ústretovosti predajcu a požiadaviek motoristu. Luxusné čalúnenie interiéru kožou v Toyote by sme radšej vymenili za príjemnú kombináciu koža/alcantara v Honde.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm)
650
675
nakladacia hrana dnu (mm)
65
0-230
šírka kufra min./maximálna (mm)
1060/1345
1095/1375
výška kufra po roletu (mm)
565
485
nakladací otvor výška/šírka(mm)
910(900)/1040
930(860)/1095
dĺžka kufra min./max (mm)
980/1790
950/1895
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1485
1455
šírka lakte vpredu (mm)
1500
1495
výška na hlavu šofér max. (mm)
1020
1020
dĺžka sedáku šofér (mm)
515
520
šírka v ramenách vzadu (mm)
1430
1395
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1480
1485
výška krajné sedadlá (mm)
950
950
výška stredné sedadlo (mm)
980
960
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
460/445
485/465
Asfalt patrí HondePodľa technických údajov sú vyhliadky oboch súperov na dynamiku veľmi podobné, pretože majú rovnaký výkon 150 koní, krútiace momenty na približne tej istej úrovni a osemnásť palcové kolesá v oboch prípadoch.
Honda zvolila zosilnené letné plášte Michelin Lattitude Sport a Toyota celoročné pneumatiky Brigestone Dueler. Motor 2,2 i-DTEC od Hondy má výkon posunutý do vyšších otáčok a rovnako motor má pri danej rýchlosti vyššie otáčky.
Napriek tomu, že Honda je o 40 kilogramov ťažšia, má trochu lepšiu pružnosť aj zrýchlenie, ktoré však nedosahuje hodnotu udávanú výrobcom.
Pri pohľade na obuté pneumatiky vyznie celkom logicky, že Honda musela byť rýchlejšia v slalome aj rýchlostnej skúške, avšak rozdiely by boli aj pri rovnakých plášťoch.
Riadenie Hondy, zladenie s radením a kratšia odmlka motora po preradení pomáhajú Honde k lepším výsledkom. V dynamike je jednoducho o drobný krôčik pred RAV4, a to pocíti šofér hneď aj bez meracieho zariadenia. Klobúk dole pred brzdami a veľmi dobre nastaveným ABS na asfalt.
V teréne rozhodol plynulý záberOpačné garde nastáva na lesných cestách a v nespevnených závozoch. Toyota RAV4 hneď odkryje, prečo patrí medzi obľúbené SUV poľnohospodárov a lesníkov.
Ponúka lepšie nájazdové a výjazdové uhly nárazníkov, má lepší prvý prevodový stupeň do terénu a hlavne záber pohonu všetkých kolies dokáže dobre eliminovať pripojiteľný charakter.
Navyše na pohone možno zablokovať medzinápravovú spojku na pevný pomer rozdelenia krútiaceho momentu medzi nápravy.
Vozidlo
Honda CR-V Lifestyle
Toyota RAV4 Style
Verzia
2,2 i-DTEC 4x4
2,2 D-4D
Stav tachometra (km)
22.112
3.724
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1773
1730
Počasie počas testu
jasno
jasno
Teplota (°C)
22
22
Stabilizačný systém
Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu
Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu, režim LOCK
Pneumatiky
Michelin Lattitude Sport
Bridgestone Dueler M+S
Rozmer a index pneumatík
225/60 R18 100H
235/55 R18 99H
Spotreba - úsporne (l/100km)
6,4
6,4
Spotreba - záťaž (l/100km)
7,9
8,3
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
6,8
6,9
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,23
10,84
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
37,75
40,41
Čas v slalome (s)
13,40
14,41
Čas na okruhu (m:s)
1:10,07
1:13,21
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
4,33
4,53
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
5,36
5,47
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.
2000
1600
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.
1750
1700
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.
2500
2450
Už v režime šport zaberá zadná náprava výraznejšie a bez čakania na prešmyknuté kolesá. V reálnom teréne vyzerá táto teória tak, že tam, kde prejdete s RAV4 bez zásahu trakčného systému alebo nutnosti pridať, tam sa dostanete aj s CR-V, akurát je to už väčšie trápenie.
Toyota zaslúžene v teréne vyhráva a bude lepším autom, ak majiteľ trávi veľa času mimo asfaltu. Honde patrí česť za zásah trakčného systému, ak sú pri prekrížení náprav jedno alebo dve kolesá vo vzduchu, pretože vtedy sa RAV4 vyrovná.
Takýto nášľapný prah má v SUV význam. Deťom pomáha a dospelým neprekáža.
Jednoduché a dobre fungujúce sklápanie z kufra aj od zadných dverí ponúka Honda CR-V
Honda má predný spojler pomerne nízko a už aj v malom brode ženie vodu nad prednú kapotu.
V dynamike a v zákrutách je jednoznačne lepšia Honda CR-V. Zaujali nás veľmi dobré brzdy.
Kufor v Toyote je širší a s lepším prístupom. Pod dnom je namiesto rezervného kolesa veľký odkladací box.
Sieťka pod krycou roletou má dve možnosti usporiadania a praktický význam.
Ak si odmyslíme miesto pre stredného pasažiera, RAV4 ponúka príjemnejšie nastupovanie aj sedenie vzadu.
Toyota dáva za dané peniaze slušnú výbavu a kvalitný palubný systém. Za navigačný systém Touch and Go si však treba priplatiť aj vo verzii Style, ale menej ako v Honde.
V teréne je RAV4 lepším autom s kontinuálnym záberom kolies, ak sú na zemi. Čakali sme lepší účinok trakčnej kontroly, ak sa ocitne jedno z kolies vo vzduchu.
Honda CR-V sa vyšplhhala všade tam, kde RAV4, ale rozhodne nie v takej pohode.
KUPUJEM - NEKUPUJEMKúpa jedného z aktérov testu závisí vyslovene od priorít a spôsobu používania, pretože majú výrazne odlišné charaktery.
Honda by bola v tomto prípade voľba srdca, lebo je krajšia, príjemnejšia v ovládaní a presvedčivejšia v zákrutách.
Počas celého testu ma k nej ťahalo viac než k Toyote. Ak zoberieme do úvahy podstatu existencie SUV, tak o niečo širší záber v praktickom živote má Toyota RAV4. Aby som sa vyhol alibistickej odpovedi, mojím víťazom je Honda CR-V.
Rasťo ChválaTechnické parametre
Značka
Honda
Toyota
Model
CR-V Lifestyle
RAV4 Style
Motor
2,2 diesel
2,2 diesel
Počet valcov/ventilov
4/16
4/16
Zdvihový objem (cm3)
2199
2231
Výkon (kw(k))
110 (150)
110 (150)
Pri otáčkach (ot./min.)
4000
3600
Krútiaci moment (Nm)
350
340
Pri otáčkach (ot./min)
2000
2000-2800
Emisie CO2 (g/km)
154
149
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2630
2660
Dĺžka (mm)
4570
4570
Šírka (mm)
1820
1845
Výška (mm)
1685
1660
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1773
1770
Objem palivovej nádrže (l)
58
60
Objem batož. priestoru (l)
589
547
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,7
9,6
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
190
Spotreba mesto(l/100 km)
6,7
6,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
5,3
5,0
Kombinovaná spotreba (l/100km)
5,8
5,7
Vena modelu od (eur)
20.990
23.900
Cena test.verzie od (eur)
26.690
26.800
Cene testovaného modelu (eur)
32.249
32.900
Rýchlostná skúška s SUV?Neveriacky krútite hlavou nad tým, prečo SUV s vysokým ťažiskom a dieselovým motorom preháňame po okruhu na letisku a trápime v slalome? Presne tam sa totiž ukážu rozdiely inak nepoznané a autá sa predvedú ako reagujú v kritickej situácii.
Bežná jazda je ako normálny oficiálny kontakt s novým zamestnancom alebo partnerom. Za normálnych okolností, keď všetko funguje, každý sa usmieva a správa štandardne. Až keď príde kríza a naozaj vyhrotená situácia, spoznáte skutočný charakter človeka.
Auto pod tlakom odhalí zladenie asistenčnej elektroniky s mechanikou a vlastnosťami podvozka, a tiež schopnosť meniť smer pri plnej brzdnej záťaži. Rovnako dobre na asfalte rozoznať schopnosti trakcie poháňaných náprav na výjazde zo zákruty.
To, čo zistíme na asfalte v našej rýchlostnej skúške, bude presne takto fungovať na snehu v bežnej premávke. Je totiž dobré, ak trakčná kontrola zasiahne proti preklzu, avšak prekáža ak skokovito uberá výkon motora.
Sú to štvorkolky?Pohon všetkých kolies je u oboch áut jednoznačnou výhodou pre výjazd do kopca, piesok, blato, sneh a nespevnené cesty.
Na dynamiku jazdy nemá veľký vplyv, najmä ak veríte teóriám o vyťahovaní zo zákrut a kritických situácií. Obe autá pod záťažou a pri plnej akcelerácii z ostrej zákruty neváhali pretáčať vnútorným predným kolesom a pridanie plynu robilo auto ešte viac nedotáčavým.
Samozrejme, odchod zo zákruty bol o niečo lepší, ako keby mali autá predný pohon. Napríklad Toyote pomohol režim šport pri šprinte z pokoja tak, že jej predné kolesá nezapískali ako v Honde a dosiahla podstatne väčšie preťaženie už na štarte. Honda bola lepšia vo vedení stopy v slalome a dosahovala pocitovú úroveň kompaktného auta.