Porovnávací test: Honda CR-V patrí ceste, Toyota RAV4 terénu

Honda CR-V predviedla výborné brzdy a príjemný kokpit pre šoféra. Na ceste pomalšia Toyota RAV4 má plynulejší záber pohonu všetkých kolies v teréne.

Toyota aj Honda majú rovnaký výkon motorov, veľmi podobné zrýchlenie aj spotrebu. V zákrutách, slalome a pri brzdení však viac vyniká na cestu orientovaná Honda.(Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Dve športovo úžitkové autá majú za sebou úspešnú históriu minulých generácií, na pohon využívajú rovnako silné motory, v cenách si tiež nemajú čo vyčítať a kufrom zatienia mnohých konkurentov. Napriek tomu existujú medzi Hondou CR-V a Toyotou RAV4 priepastné rozdiely.

Honda CR-V uletela americky ladenému dizajnu, avšak ostáva krajším autom testu s vyváženými proporciami a teraz konečne pekne tvarovaným zadným stĺpikom.

Hoci má až neuveriteľne krátky rázvor, opticky vyzerá dlhšia ako Toyota. Rozmery však nepustia, lebo obe autá sú rovnako dlhé s veľmi dobrým prístupom do batožinového priestoru.

Pri otváraní a zatváraní piatych dverí treba v Honde cúvnuť o jeden krok viac ako pri Toyote, aby ste nedostali po brade. Toyota RAV4 mala vo výbave elektrické zdvíhanie aj zatváranie piatych dverí.

Neodporúčame ho, lebo zdvíhanie dverí aj s reakciou na spínač je dlhé ako týždeň pred výplatou.

Odvezú naozaj veľa

Honda aj Toyota sú dve veľmi užitočné autá s obrovskými nakladacími otvormi, veľkým uhlom otvorenia dverí a úžasne príjemným nastupovaním.

Ešte o niečo lepšie sa nastupuje na zadné sedadlá Toyoty a máme pocit, že v RAV4 sa vzadu lepšie sedí ako v CR-V. V prístupe do auta a sedení dokážu tieto dve SUV rozdrviť nejedného konkurenta. Nevieme však pochopiť, prečo ostáva v tak výborných priestorových podmienkach stredné sedadlo vzadu na okraji záujmu.

Hoci kufor by mal na viac, pre ničotné sedadlo vzadu v strede musia Honda aj Toyota ostať autom len pre štvorčlennú rodinu.

Vzorne sklápajú operadlá

V sklápaní sedadiel sú to dvaja vzorní pracanti, pretože jediným pohybom možno rýchlo zmeniť päťmiestne SUV na dvojmiestne s obrovským priestorom.

Po sklopení sú operadlá Toyoty takmer v jednej rovine s dnom kufra, avšak manéver urobíte len od zadných dverí a nie z kufra.

Honda má svoj magický spôsob sklápania z kufra aj z boku od dverí, kde stačí potiahnuť za povraz. Kým v Toyote sa sedák zníži, v Honde vyletí hore a operadlo následne spadne dole.

Takto vznikne medzi dnom kufra a sklopeným operadlom len malý odskok. Veľmi poteší, že obe autá ponúkajú vysoký úžitok a masívny vzhľad nemajú len pre imidž ale aj reálny úžitok.

Batožinový priestor Toyoty je v základnej konfigurácii po roletu širší a nižší, Honda ťaží zasa z výšky. Toyota má základ kufra kratší, avšak po sklopení sedadiel odveziete dlhší predmet bez obmedzenia vodiča a spolujazdca.

Honda vezie aj rezervu

Testovaný model CR-V má základný objem kufra väčší (589 l), lebo nečaruje s dvojitým dnom a má núdzové dojazdové koleso.

Toyota pod základným kufrom (547 l) ukrýva na úkor rezervného kolesa dobrý stolitrový a hlavne hlboký box. Zaťahovacie rolety kufra sú v porovnaní s nemeckými autami a zvlášť VW systémom čistá bieda, ktorú chce Toyota vyvážiť praktickou sieťkou pod roletou na celú šírku kufra.

ico

V krátkosti o Honde CR-V

Poteší dobre tesniaca spodná gumová lišta na dverách a dobrá ochrana prahov pred blatom. Kapota nemá plynovú vzperu, otváranie nie je veľmi intuitívne, ale pochváliť musíme posed za volantom a polohu radiacej páky. Pri radení spiatočky netreba čarovať s poistkami a manuálne radenie spôsobuje radosť.

Ovládanie palubného počítača vyžaduje zvyk, auto komunikuje v anglickom jazyku a aj druhý najvyšší stupeň je bez navigácie. V doplnkových odkladacích boxoch sa Honda nepretrhne, signalizácia nízkeho tlaku v pneumatike neidentifikuje jednotlivé koleso a na veľkých nerovnotiach počuť krútenie karosérie. Niekto konečne rozmýšľal pri navrhovaní bočných nášlapných prahov a páči sa nám okrem sklápania zadných sedadiel aj nastupovanie dozadu.

Napriek istým nedostatkom a bez preháňania patria obe SUV medzi najlepšie, pokiaľ ide o kufor a sedenie vzadu. Toyota k tomu pridáva aj výrazné nastavovanie sklonu zadných operadiel. Operadlo Hondy má len dve polohy, ktoré nie sú veľmi rozdielne.

V cene víťazí Toyota

Toyota nastúpila na trh s pomerne širokou až agresívnou výbavou, ktorá ponúkla okrem iného aj bezkľúčový vstup za dobrú cenu a pridala aj elektrické nastavovanie polohy vodičovho sedadla. Honda zasa prichádza s v Európe obľúbeným bezviečkovým hrdlom nádrže.

Doplnky a výbava sú vždy o preferenciách a samotnú ponuku ťažko porovnať, keď každý výrobca dáva do výbavy rôzne prvky a základný bezpečnostný štandard spĺňajú obe autá rovnako.

ico

V krátkosti o Toyote RAV4

Toyota tiež chráni čistotu prahov dverí špeciálnou gumou a natiahnutým bočným pontónom dverí. Má ťažkú prednú kapotu bez plynovej vzpery a priemerný prístup k motoru.

Grafika displeja navigácie a palubného systému predčí Hondu a vhod padne aj jednotlačidlové ovládanie základného palubného počítača. Toyota zaujme dobre prístupným kufrom, nastupovaním dozadu a adaptívnejším pohonom všetkých kolies. Sedenie vzadu v strede nepoteší a dizajn auta tiež veľmi nenadchne.

Toyota RAV4 začína celkovo na vyššej cene, ale prichádza s filozofiou bohatej výbavy. Jej najvyšší stupeň vybavenia je lacnejší ako top výbava v Honde a celkovo je RAV4 cenovo výhodnejším autom testu.

Všetko však závisí od uhla pohľadu, ústretovosti predajcu a požiadaviek motoristu. Luxusné čalúnenie interiéru kožou v Toyote by sme radšej vymenili za príjemnú kombináciu koža/alcantara v Honde.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

650

675

nakladacia hrana dnu (mm)

65

0-230

šírka kufra min./maximálna (mm)

1060/1345

1095/1375

výška kufra po roletu (mm)

565

485

nakladací otvor výška/šírka(mm)

910(900)/1040

930(860)/1095

dĺžka kufra min./max (mm)

980/1790

950/1895

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1485

1455

šírka lakte vpredu (mm)

1500

1495

výška na hlavu šofér max. (mm)

1020

1020

dĺžka sedáku šofér (mm)

515

520

šírka v ramenách vzadu (mm)

1430

1395

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1480

1485

výška krajné sedadlá (mm)

950

950

výška stredné sedadlo (mm)

980

960

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

460/445

485/465

Asfalt patrí Honde

Podľa technických údajov sú vyhliadky oboch súperov na dynamiku veľmi podobné, pretože majú rovnaký výkon 150 koní, krútiace momenty na približne tej istej úrovni a osemnásť palcové kolesá v oboch prípadoch.

Honda zvolila zosilnené letné plášte Michelin Lattitude Sport a Toyota celoročné pneumatiky Brigestone Dueler. Motor 2,2 i-DTEC od Hondy má výkon posunutý do vyšších otáčok a rovnako motor má pri danej rýchlosti vyššie otáčky.

Napriek tomu, že Honda je o 40 kilogramov ťažšia, má trochu lepšiu pružnosť aj zrýchlenie, ktoré však nedosahuje hodnotu udávanú výrobcom.

Pri pohľade na obuté pneumatiky vyznie celkom logicky, že Honda musela byť rýchlejšia v slalome aj rýchlostnej skúške, avšak rozdiely by boli aj pri rovnakých plášťoch.

Riadenie Hondy, zladenie s radením a kratšia odmlka motora po preradení pomáhajú Honde k lepším výsledkom. V dynamike je jednoducho o drobný krôčik pred RAV4, a to pocíti šofér hneď aj bez meracieho zariadenia. Klobúk dole pred brzdami a veľmi dobre nastaveným ABS na asfalt.

V teréne rozhodol plynulý záber

Opačné garde nastáva na lesných cestách a v nespevnených závozoch. Toyota RAV4 hneď odkryje, prečo patrí medzi obľúbené SUV poľnohospodárov a lesníkov.

Ponúka lepšie nájazdové a výjazdové uhly nárazníkov, má lepší prvý prevodový stupeň do terénu a hlavne záber pohonu všetkých kolies dokáže dobre eliminovať pripojiteľný charakter.

Navyše na pohone možno zablokovať medzinápravovú spojku na pevný pomer rozdelenia krútiaceho momentu medzi nápravy.

Vozidlo

Honda CR-V Lifestyle

Toyota RAV4 Style

Verzia

2,2 i-DTEC 4x4

2,2 D-4D

Stav tachometra (km)

22.112

3.724

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1773

1730

Počasie počas testu

jasno

jasno

Teplota (°C)

22

22

Stabilizačný systém

Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu

Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu, režim LOCK

Pneumatiky

Michelin Lattitude Sport

Bridgestone Dueler M+S

Rozmer a index pneumatík

225/60 R18 100H

235/55 R18 99H

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,4

6,4

Spotreba - záťaž (l/100km)

7,9

8,3

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,8

6,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,23

10,84

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,75

40,41

Čas v slalome (s)

13,40

14,41

Čas na okruhu (m:s)

1:10,07

1:13,21

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

4,33

4,53

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

5,36

5,47

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.

2000

1600

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.

1750

1700

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.

2500

2450

Už v režime šport zaberá zadná náprava výraznejšie a bez čakania na prešmyknuté kolesá. V reálnom teréne vyzerá táto teória tak, že tam, kde prejdete s RAV4 bez zásahu trakčného systému alebo nutnosti pridať, tam sa dostanete aj s CR-V, akurát je to už väčšie trápenie.

Toyota zaslúžene v teréne vyhráva a bude lepším autom, ak majiteľ trávi veľa času mimo asfaltu. Honde patrí česť za zásah trakčného systému, ak sú pri prekrížení náprav jedno alebo dve kolesá vo vzduchu, pretože vtedy sa RAV4 vyrovná.

CRV_PRAHxx.jpg

Takýto nášľapný prah má v SUV význam. Deťom pomáha a dospelým neprekáža.

CRV_SEDADLOxx.jpg

Jednoduché a dobre fungujúce sklápanie z kufra aj od zadných dverí ponúka Honda CR-V

CRV_SPOJLERxx.jpg

Honda má predný spojler pomerne nízko a už aj v malom brode ženie vodu nad prednú kapotu.

DYNAMIKAxxx.jpg

V dynamike a v zákrutách je jednoznačne lepšia Honda CR-V. Zaujali nás veľmi dobré brzdy.

RAV_KUFORxxx.jpg

Kufor v Toyote je širší a s lepším prístupom. Pod dnom je namiesto rezervného kolesa veľký odkladací box.

RAV_SIETKAxxxx.jpg

Sieťka pod krycou roletou má dve možnosti usporiadania a praktický význam.

RAV_VZADUxxxx.jpg

Ak si odmyslíme miesto pre stredného pasažiera, RAV4 ponúka príjemnejšie nastupovanie aj sedenie vzadu.

RAVMONITORxxx.jpg

Toyota dáva za dané peniaze slušnú výbavu a kvalitný palubný systém. Za navigačný systém Touch and Go si však treba priplatiť aj vo verzii Style, ale menej ako v Honde.

RAVTERENxxx.jpg

V teréne je RAV4 lepším autom s kontinuálnym záberom kolies, ak sú na zemi. Čakali sme lepší účinok trakčnej kontroly, ak sa ocitne jedno z kolies vo vzduchu.

STUPANIExxx.jpg

Honda CR-V sa vyšplhhala všade tam, kde RAV4, ale rozhodne nie v takej pohode.


ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Kúpa jedného z aktérov testu závisí vyslovene od priorít a spôsobu používania, pretože majú výrazne odlišné charaktery.

Honda by bola v tomto prípade voľba srdca, lebo je krajšia, príjemnejšia v ovládaní a presvedčivejšia v zákrutách.

Počas celého testu ma k nej ťahalo viac než k Toyote. Ak zoberieme do úvahy podstatu existencie SUV, tak o niečo širší záber v praktickom živote má Toyota RAV4. Aby som sa vyhol alibistickej odpovedi, mojím víťazom je Honda CR-V.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Honda

Toyota

Model

CR-V Lifestyle

RAV4 Style

Motor

2,2 diesel

2,2 diesel

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2199

2231

Výkon (kw(k))

110 (150)

110 (150)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

3600

Krútiaci moment (Nm)

350

340

Pri otáčkach (ot./min)

2000

2000-2800

Emisie CO2 (g/km)

154

149

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2630

2660

Dĺžka (mm)

4570

4570

Šírka (mm)

1820

1845

Výška (mm)

1685

1660

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1773

1770

Objem palivovej nádrže (l)

58

60

Objem batož. priestoru (l)

589

547

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,7

9,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

190

Spotreba mesto(l/100 km)

6,7

6,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,3

5,0

Kombinovaná spotreba (l/100km)

5,8

5,7

Vena modelu od (eur)

20.990

23.900

Cena test.verzie od (eur)

26.690

26.800

Cene testovaného modelu (eur)

32.249

32.900

ico

Rýchlostná skúška s SUV?

Neveriacky krútite hlavou nad tým, prečo SUV s vysokým ťažiskom a dieselovým motorom preháňame po okruhu na letisku a trápime v slalome? Presne tam sa totiž ukážu rozdiely inak nepoznané a autá sa predvedú ako reagujú v kritickej situácii.

Bežná jazda je ako normálny oficiálny kontakt s novým zamestnancom alebo partnerom. Za normálnych okolností, keď všetko funguje, každý sa usmieva a správa štandardne. Až keď príde kríza a naozaj vyhrotená situácia, spoznáte skutočný charakter človeka.

Auto pod tlakom odhalí zladenie asistenčnej elektroniky s mechanikou a vlastnosťami podvozka, a tiež schopnosť meniť smer pri plnej brzdnej záťaži. Rovnako dobre na asfalte rozoznať schopnosti trakcie poháňaných náprav na výjazde zo zákruty.

To, čo zistíme na asfalte v našej rýchlostnej skúške, bude presne takto fungovať na snehu v bežnej premávke. Je totiž dobré, ak trakčná kontrola zasiahne proti preklzu, avšak prekáža ak skokovito uberá výkon motora.

Sú to štvorkolky?

Pohon všetkých kolies je u oboch áut jednoznačnou výhodou pre výjazd do kopca, piesok, blato, sneh a nespevnené cesty.

Na dynamiku jazdy nemá veľký vplyv, najmä ak veríte teóriám o vyťahovaní zo zákrut a kritických situácií. Obe autá pod záťažou a pri plnej akcelerácii z ostrej zákruty neváhali pretáčať vnútorným predným kolesom a pridanie plynu robilo auto ešte viac nedotáčavým.

Samozrejme, odchod zo zákruty bol o niečo lepší, ako keby mali autá predný pohon. Napríklad Toyote pomohol režim šport pri šprinte z pokoja tak, že jej predné kolesá nezapískali ako v Honde a dosiahla podstatne väčšie preťaženie už na štarte. Honda bola lepšia vo vedení stopy v slalome a dosahovala pocitovú úroveň kompaktného auta.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 751
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 553
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 574
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 323
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Článok je zaradený aj do ďalších tém Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop