SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Porovnávací test: Honda CR-V patrí ceste, Toyota RAV4 terénu

Honda CR-V predviedla výborné brzdy a príjemný kokpit pre šoféra. Na ceste pomalšia Toyota RAV4 má plynulejší záber pohonu všetkých kolies v teréne.

Toyota aj Honda majú rovnaký výkon motorov,  veľmi podobné zrýchlenie aj spotrebu. V zákrutách, slalome a pri brzdení však viac vyniká na cestu orientovaná Honda.Toyota aj Honda majú rovnaký výkon motorov, veľmi podobné zrýchlenie aj spotrebu. V zákrutách, slalome a pri brzdení však viac vyniká na cestu orientovaná Honda. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BREZNO. Dve športovo úžitkové autá majú za sebou úspešnú históriu minulých generácií, na pohon využívajú rovnako silné motory, v cenách si tiež nemajú čo vyčítať a kufrom zatienia mnohých konkurentov. Napriek tomu existujú medzi Hondou CR-V a Toyotou RAV4 priepastné rozdiely.

Honda CR-V uletela americky ladenému dizajnu, avšak ostáva krajším autom testu s vyváženými proporciami a teraz konečne pekne tvarovaným zadným stĺpikom.

Hoci má až neuveriteľne krátky rázvor, opticky vyzerá dlhšia ako Toyota. Rozmery však nepustia, lebo obe autá sú rovnako dlhé s veľmi dobrým prístupom do batožinového priestoru.

Pri otváraní a zatváraní piatych dverí treba v Honde cúvnuť o jeden krok viac ako pri Toyote, aby ste nedostali po brade. Toyota RAV4 mala vo výbave elektrické zdvíhanie aj zatváranie piatych dverí.

Neodporúčame ho, lebo zdvíhanie dverí aj s reakciou na spínač je dlhé ako týždeň pred výplatou.

Odvezú naozaj veľa

Honda aj Toyota sú dve veľmi užitočné autá s obrovskými nakladacími otvormi, veľkým uhlom otvorenia dverí a úžasne príjemným nastupovaním.

Ešte o niečo lepšie sa nastupuje na zadné sedadlá Toyoty a máme pocit, že v RAV4 sa vzadu lepšie sedí ako v CR-V. V prístupe do auta a sedení dokážu tieto dve SUV rozdrviť nejedného konkurenta. Nevieme však pochopiť, prečo ostáva v tak výborných priestorových podmienkach stredné sedadlo vzadu na okraji záujmu.

Hoci kufor by mal na viac, pre ničotné sedadlo vzadu v strede musia Honda aj Toyota ostať autom len pre štvorčlennú rodinu.

Vzorne sklápajú operadlá

V sklápaní sedadiel sú to dvaja vzorní pracanti, pretože jediným pohybom možno rýchlo zmeniť päťmiestne SUV na dvojmiestne s obrovským priestorom.

Po sklopení sú operadlá Toyoty takmer v jednej rovine s dnom kufra, avšak manéver urobíte len od zadných dverí a nie z kufra.

Honda má svoj magický spôsob sklápania z kufra aj z boku od dverí, kde stačí potiahnuť za povraz. Kým v Toyote sa sedák zníži, v Honde vyletí hore a operadlo následne spadne dole.

Takto vznikne medzi dnom kufra a sklopeným operadlom len malý odskok. Veľmi poteší, že obe autá ponúkajú vysoký úžitok a masívny vzhľad nemajú len pre imidž ale aj reálny úžitok.

Batožinový priestor Toyoty je v základnej konfigurácii po roletu širší a nižší, Honda ťaží zasa z výšky. Toyota má základ kufra kratší, avšak po sklopení sedadiel odveziete dlhší predmet bez obmedzenia vodiča a spolujazdca.

Honda vezie aj rezervu

Testovaný model CR-V má základný objem kufra väčší (589 l), lebo nečaruje s dvojitým dnom a má núdzové dojazdové koleso.

Toyota pod základným kufrom (547 l) ukrýva na úkor rezervného kolesa dobrý stolitrový a hlavne hlboký box. Zaťahovacie rolety kufra sú v porovnaní s nemeckými autami a zvlášť VW systémom čistá bieda, ktorú chce Toyota vyvážiť praktickou sieťkou pod roletou na celú šírku kufra.

ico

V krátkosti o Honde CR-V

Poteší dobre tesniaca spodná gumová lišta na dverách a dobrá ochrana prahov pred blatom. Kapota nemá plynovú vzperu, otváranie nie je veľmi intuitívne, ale pochváliť musíme posed za volantom a polohu radiacej páky. Pri radení spiatočky netreba čarovať s poistkami a manuálne radenie spôsobuje radosť.

Ovládanie palubného počítača vyžaduje zvyk, auto komunikuje v anglickom jazyku a aj druhý najvyšší stupeň je bez navigácie. V doplnkových odkladacích boxoch sa Honda nepretrhne, signalizácia nízkeho tlaku v pneumatike neidentifikuje jednotlivé koleso a na veľkých nerovnotiach počuť krútenie karosérie. Niekto konečne rozmýšľal pri navrhovaní bočných nášlapných prahov a páči sa nám okrem sklápania zadných sedadiel aj nastupovanie dozadu.

Napriek istým nedostatkom a bez preháňania patria obe SUV medzi najlepšie, pokiaľ ide o kufor a sedenie vzadu. Toyota k tomu pridáva aj výrazné nastavovanie sklonu zadných operadiel. Operadlo Hondy má len dve polohy, ktoré nie sú veľmi rozdielne.

V cene víťazí Toyota

Toyota nastúpila na trh s pomerne širokou až agresívnou výbavou, ktorá ponúkla okrem iného aj bezkľúčový vstup za dobrú cenu a pridala aj elektrické nastavovanie polohy vodičovho sedadla. Honda zasa prichádza s v Európe obľúbeným bezviečkovým hrdlom nádrže.

Doplnky a výbava sú vždy o preferenciách a samotnú ponuku ťažko porovnať, keď každý výrobca dáva do výbavy rôzne prvky a základný bezpečnostný štandard spĺňajú obe autá rovnako.

ico

V krátkosti o Toyote RAV4

Toyota tiež chráni čistotu prahov dverí špeciálnou gumou a natiahnutým bočným pontónom dverí. Má ťažkú prednú kapotu bez plynovej vzpery a priemerný prístup k motoru.

Grafika displeja navigácie a palubného systému predčí Hondu a vhod padne aj jednotlačidlové ovládanie základného palubného počítača. Toyota zaujme dobre prístupným kufrom, nastupovaním dozadu a adaptívnejším pohonom všetkých kolies. Sedenie vzadu v strede nepoteší a dizajn auta tiež veľmi nenadchne.

Toyota RAV4 začína celkovo na vyššej cene, ale prichádza s filozofiou bohatej výbavy. Jej najvyšší stupeň vybavenia je lacnejší ako top výbava v Honde a celkovo je RAV4 cenovo výhodnejším autom testu.

Všetko však závisí od uhla pohľadu, ústretovosti predajcu a požiadaviek motoristu. Luxusné čalúnenie interiéru kožou v Toyote by sme radšej vymenili za príjemnú kombináciu koža/alcantara v Honde.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

650

675

nakladacia hrana dnu (mm)

65

0-230

šírka kufra min./maximálna (mm)

1060/1345

1095/1375

výška kufra po roletu (mm)

565

485

nakladací otvor výška/šírka(mm)

910(900)/1040

930(860)/1095

dĺžka kufra min./max (mm)

980/1790

950/1895

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1485

1455

šírka lakte vpredu (mm)

1500

1495

výška na hlavu šofér max. (mm)

1020

1020

dĺžka sedáku šofér (mm)

515

520

šírka v ramenách vzadu (mm)

1430

1395

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1480

1485

výška krajné sedadlá (mm)

950

950

výška stredné sedadlo (mm)

980

960

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

460/445

485/465

Asfalt patrí Honde

Podľa technických údajov sú vyhliadky oboch súperov na dynamiku veľmi podobné, pretože majú rovnaký výkon 150 koní, krútiace momenty na približne tej istej úrovni a osemnásť palcové kolesá v oboch prípadoch.

Honda zvolila zosilnené letné plášte Michelin Lattitude Sport a Toyota celoročné pneumatiky Brigestone Dueler. Motor 2,2 i-DTEC od Hondy má výkon posunutý do vyšších otáčok a rovnako motor má pri danej rýchlosti vyššie otáčky.

Napriek tomu, že Honda je o 40 kilogramov ťažšia, má trochu lepšiu pružnosť aj zrýchlenie, ktoré však nedosahuje hodnotu udávanú výrobcom.

Pri pohľade na obuté pneumatiky vyznie celkom logicky, že Honda musela byť rýchlejšia v slalome aj rýchlostnej skúške, avšak rozdiely by boli aj pri rovnakých plášťoch.

Riadenie Hondy, zladenie s radením a kratšia odmlka motora po preradení pomáhajú Honde k lepším výsledkom. V dynamike je jednoducho o drobný krôčik pred RAV4, a to pocíti šofér hneď aj bez meracieho zariadenia. Klobúk dole pred brzdami a veľmi dobre nastaveným ABS na asfalt.

V teréne rozhodol plynulý záber

Opačné garde nastáva na lesných cestách a v nespevnených závozoch. Toyota RAV4 hneď odkryje, prečo patrí medzi obľúbené SUV poľnohospodárov a lesníkov.

Ponúka lepšie nájazdové a výjazdové uhly nárazníkov, má lepší prvý prevodový stupeň do terénu a hlavne záber pohonu všetkých kolies dokáže dobre eliminovať pripojiteľný charakter.

Navyše na pohone možno zablokovať medzinápravovú spojku na pevný pomer rozdelenia krútiaceho momentu medzi nápravy.

Vozidlo

Honda CR-V Lifestyle

Toyota RAV4 Style

Verzia

2,2 i-DTEC 4x4

2,2 D-4D

Stav tachometra (km)

22.112

3.724

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1773

1730

Počasie počas testu

jasno

jasno

Teplota (°C)

22

22

Stabilizačný systém

Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu

Áno, nevypínateľný, možnosť vypnúť trakčnú kontrolu, režim LOCK

Pneumatiky

Michelin Lattitude Sport

Bridgestone Dueler M+S

Rozmer a index pneumatík

225/60 R18 100H

235/55 R18 99H

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,4

6,4

Spotreba - záťaž (l/100km)

7,9

8,3

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,8

6,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,23

10,84

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

37,75

40,41

Čas v slalome (s)

13,40

14,41

Čas na okruhu (m:s)

1:10,07

1:13,21

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

4,33

4,53

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

5,36

5,47

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.

2000

1600

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.

1750

1700

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.

2500

2450

Už v režime šport zaberá zadná náprava výraznejšie a bez čakania na prešmyknuté kolesá. V reálnom teréne vyzerá táto teória tak, že tam, kde prejdete s RAV4 bez zásahu trakčného systému alebo nutnosti pridať, tam sa dostanete aj s CR-V, akurát je to už väčšie trápenie.

Toyota zaslúžene v teréne vyhráva a bude lepším autom, ak majiteľ trávi veľa času mimo asfaltu. Honde patrí česť za zásah trakčného systému, ak sú pri prekrížení náprav jedno alebo dve kolesá vo vzduchu, pretože vtedy sa RAV4 vyrovná.

CRV_PRAHxx.jpg

Takýto nášľapný prah má v SUV význam. Deťom pomáha a dospelým neprekáža.

CRV_SEDADLOxx.jpg

Jednoduché a dobre fungujúce sklápanie z kufra aj od zadných dverí ponúka Honda CR-V

CRV_SPOJLERxx.jpg

Honda má predný spojler pomerne nízko a už aj v malom brode ženie vodu nad prednú kapotu.

DYNAMIKAxxx.jpg

V dynamike a v zákrutách je jednoznačne lepšia Honda CR-V. Zaujali nás veľmi dobré brzdy.

RAV_KUFORxxx.jpg

Kufor v Toyote je širší a s lepším prístupom. Pod dnom je namiesto rezervného kolesa veľký odkladací box.

RAV_SIETKAxxxx.jpg

Sieťka pod krycou roletou má dve možnosti usporiadania a praktický význam.

RAV_VZADUxxxx.jpg

Ak si odmyslíme miesto pre stredného pasažiera, RAV4 ponúka príjemnejšie nastupovanie aj sedenie vzadu.

RAVMONITORxxx.jpg

Toyota dáva za dané peniaze slušnú výbavu a kvalitný palubný systém. Za navigačný systém Touch and Go si však treba priplatiť aj vo verzii Style, ale menej ako v Honde.

RAVTERENxxx.jpg

V teréne je RAV4 lepším autom s kontinuálnym záberom kolies, ak sú na zemi. Čakali sme lepší účinok trakčnej kontroly, ak sa ocitne jedno z kolies vo vzduchu.

STUPANIExxx.jpg

Honda CR-V sa vyšplhhala všade tam, kde RAV4, ale rozhodne nie v takej pohode.


ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Kúpa jedného z aktérov testu závisí vyslovene od priorít a spôsobu používania, pretože majú výrazne odlišné charaktery.

Honda by bola v tomto prípade voľba srdca, lebo je krajšia, príjemnejšia v ovládaní a presvedčivejšia v zákrutách.

Počas celého testu ma k nej ťahalo viac než k Toyote. Ak zoberieme do úvahy podstatu existencie SUV, tak o niečo širší záber v praktickom živote má Toyota RAV4. Aby som sa vyhol alibistickej odpovedi, mojím víťazom je Honda CR-V.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Honda

Toyota

Model

CR-V Lifestyle

RAV4 Style

Motor

2,2 diesel

2,2 diesel

Počet valcov/ventilov

4/16

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2199

2231

Výkon (kw(k))

110 (150)

110 (150)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

3600

Krútiaci moment (Nm)

350

340

Pri otáčkach (ot./min)

2000

2000-2800

Emisie CO2 (g/km)

154

149

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2630

2660

Dĺžka (mm)

4570

4570

Šírka (mm)

1820

1845

Výška (mm)

1685

1660

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1773

1770

Objem palivovej nádrže (l)

58

60

Objem batož. priestoru (l)

589

547

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,7

9,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

190

Spotreba mesto(l/100 km)

6,7

6,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,3

5,0

Kombinovaná spotreba (l/100km)

5,8

5,7

Vena modelu od (eur)

20.990

23.900

Cena test.verzie od (eur)

26.690

26.800

Cene testovaného modelu (eur)

32.249

32.900

ico

Rýchlostná skúška s SUV?

Neveriacky krútite hlavou nad tým, prečo SUV s vysokým ťažiskom a dieselovým motorom preháňame po okruhu na letisku a trápime v slalome? Presne tam sa totiž ukážu rozdiely inak nepoznané a autá sa predvedú ako reagujú v kritickej situácii.

Bežná jazda je ako normálny oficiálny kontakt s novým zamestnancom alebo partnerom. Za normálnych okolností, keď všetko funguje, každý sa usmieva a správa štandardne. Až keď príde kríza a naozaj vyhrotená situácia, spoznáte skutočný charakter človeka.

Auto pod tlakom odhalí zladenie asistenčnej elektroniky s mechanikou a vlastnosťami podvozka, a tiež schopnosť meniť smer pri plnej brzdnej záťaži. Rovnako dobre na asfalte rozoznať schopnosti trakcie poháňaných náprav na výjazde zo zákruty.

To, čo zistíme na asfalte v našej rýchlostnej skúške, bude presne takto fungovať na snehu v bežnej premávke. Je totiž dobré, ak trakčná kontrola zasiahne proti preklzu, avšak prekáža ak skokovito uberá výkon motora.

Sú to štvorkolky?

Pohon všetkých kolies je u oboch áut jednoznačnou výhodou pre výjazd do kopca, piesok, blato, sneh a nespevnené cesty.

Na dynamiku jazdy nemá veľký vplyv, najmä ak veríte teóriám o vyťahovaní zo zákrut a kritických situácií. Obe autá pod záťažou a pri plnej akcelerácii z ostrej zákruty neváhali pretáčať vnútorným predným kolesom a pridanie plynu robilo auto ešte viac nedotáčavým.

Samozrejme, odchod zo zákruty bol o niečo lepší, ako keby mali autá predný pohon. Napríklad Toyote pomohol režim šport pri šprinte z pokoja tak, že jej predné kolesá nezapískali ako v Honde a dosiahla podstatne väčšie preťaženie už na štarte. Honda bola lepšia vo vedení stopy v slalome a dosahovala pocitovú úroveň kompaktného auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 946
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 710
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 285
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 809
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 595
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 391
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 331
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 801
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 789
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 472
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Na zrušenie obvinenia opäť použil paragraf 363.


1 h
Protestov proti reforme národných parkov sa zúčastňujú extrémisti, poľovníci, lesníci aj nespokojní občania.

Vezú sa na vlne nenávisti a strachu a zbierajú nové hlasy.


22. okt
Peter Schut.

Merkelová mohla ostať doma.


6 h
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Technicky (cenzúrou) mi pán správca už temer 2 hodiny nedovolí publikovať článok "Je legitimná zmena volieb zmenou Ústavy?" (čas 16.50 h. 24.10.)
  2. Šťastná domácnosť: O jeseni, o susedoch, o tekvici
  3. Lubomir Zahora: 10 trikov ako oklamať zákazníka
  4. Ladislav Halász: Najstarší slovenský greenwashing
  5. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: ako som to prežila
  6. Štefan Vidlár: The Last Yesterday Evening Folk Song
  7. Július Kovács: Adrian Jenčo šéf verejnej štátnej správy, poskok Kaliňáka a dnes poskok Mikulca
  8. Peter Kollega: Súdruh Fico vnímam ťa ako vlastizradcu a vraha
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 590
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 058
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 367
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 671
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 117
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 389
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 980
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 743
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu