SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Stodesiatka na cestách I. triedy? Premávka môže byť horšia

Odborníčka nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie rýchlosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Česku vážne uvažujú o zvýšení najvyššej povolenej rýchlosti na niektorých cestách I. triedy na 110 km/h.

Na Slovensku by ministerstvo dopravy takejto iniciatíve nebránilo na miestach, kde to dovolí cestná infraštruktúra.

Na prijatie takéhoto rozhodnutia je však podľa neho potrebná diskusia aj s ministerstvom vnútra a tiež príprava viacerých analýz.

Cesty I. triedy musia byť opravené, kvalitné a široké

Zvýšenie rýchlosti na cestách prvej triedy je podľa Jozefa Gnapa zo Žilinskej univerzity správnym krokom, len ak by budú splnené nasledovné podmienky:

  • mali by sme dokončenú sieť diaľníc a rýchlostných ciest,
  • cesty I. triedy by boli opravené a na nich aplikované prvky na zvýšenie ich bezpečnosti.

"Napríklad ako je tomu v Rakúsku, kde je dovolená rýchlosť 100 km/h," dodal Gnap, vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy.

Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity doplnila, že zvýšenie rýchlosti je možné len za predpokladu, že to umožní šírkové usporiadanie komunikácie a kvalita povrchu vozovky.

Ako napísala, nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na 110 km/h.

Vyššia rýchlosť môže znížiť plynulosť premávky

Vyššia rýchlosť by podľa Kalašovej mohla na cestách I. triedy znížiť plynulosť premávky.

"Príčinou je brzdenie – ak začne jeden vodič v kolóne brzdiť, vodič za ním vždy zabrzdí o niečo viac, pretože keby brzdil menej, narazil by do predného vozidla, a za volantom je prakticky nemožné spomaliť presne tak, ako to urobilo auto pred vami. Tým vyšle tzv.“šokovú vlnu" do prúdu za sebou," vysvetlila profesorka Žilinskej univerzity.

Každý ďalší vodič teda spomalí o niečo viac, ako ten pred ním. Od istého vozidla budú nútení všetci stáť, ak medzi vozidlami nebude dostatočná medzera.

"Zo zahraničných štúdii vyplýva, že najväčšej priepustnosti môžeme dosiahnuť, pokiaľ idú všetci konštantným tempom v rozmedzí 70 až 80 km/h. Preto by zvýšenie rýchlosti za súčasných podmienok určite prinieslo viac dopravných nehôd a viac času stráveného v kolónach," myslí si Kalašová.

Vodič pri vyššej rýchlosti vníma menej podnetov

Prezident asociácie dopravných psychológov, Karol Kleinmann, upozorňuje aj na psychologické faktory, ktorých vplyv na vodiča sa pri zvýšených rýchlostiach zväčšuje.

Zdravý a odpočinutý vodič je schopný súčasne zachytiť za 0,1 – 0,2 sekundy asi 6 podnetov. Aj to ale len pri jazde rýchlosťou 40 až 60 km/h. a v jednoduchej dopravnej situácii. Pri jazde nad 90 km/h v zložitej dopravnej situácii sa tento počet znižuje na dva až tri podnety.

Do procesu vnímania vodiča sa zapája aj jeho minulá skúsenosť. Ak sa často mení dopravné značenie, môže u vodič reagovať chybne, alebo prehliadať rôzne obmedzenia na ceste.

Pozor na zrakové klamy a vnímanie priestoru

Rýchlosť pohybu ovplyvňuje aj naše vnímanie priestoru. Keď ideme vysokou rýchlosťou, zdá sa nám, že sa priestor pred nami zužuje. To vplýva aj na reakcie vodiča.

"Pri predbiehaní väčšou rýchlosťou sa vodičovi zdá, že má na ceste menej miesta než v takej istej situácii pri pomalej jazde a uhýba s vozidlom viac na stranu," varuje Kleinmann.

V súvislosti s rýchlosťou jazdy a vnímaním pohybu nesmieme podľa psychológa zabúdať ani na zrakové klamy. Vodiči môžu nesprávne vnímať reálne existujúce objekty, ktoré sa od skutočnosti odchyľuje v niektorých parametroch (tvar, veľkosť, vzdialenosť, pohyb, rýchlosť, sklon, farba, atď.).

"V dôsledku neprimeraného vnímania skutočnosti môže vodič nesprávne reagovať a robiť rôzne neprimerané manévre (predbiehanie, vybočenie z jazdnej dráhy, bezdôvodné zmeny rýchlosti jazdy, náhle brzdenie, voľba neprimeranej rýchlosti jazdy atď.)," dodal Kleinmann.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 664
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 763
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 142
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 413
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 072
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 714
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 414
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 239
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 115
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 506
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

20 h
Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie.

7 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Bez opozície by neprešiel.

17 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

1 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

19 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan