SME

Stodesiatka na cestách I. triedy? Premávka môže byť horšia

Odborníčka nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie rýchlosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Česku vážne uvažujú o zvýšení najvyššej povolenej rýchlosti na niektorých cestách I. triedy na 110 km/h.

Na Slovensku by ministerstvo dopravy takejto iniciatíve nebránilo na miestach, kde to dovolí cestná infraštruktúra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na prijatie takéhoto rozhodnutia je však podľa neho potrebná diskusia aj s ministerstvom vnútra a tiež príprava viacerých analýz.

Prečítajte si aj:
Počiatek sa nebráni zvýšeniu rýchlosti na cestách I. triedy

Cesty I. triedy musia byť opravené, kvalitné a široké

Zvýšenie rýchlosti na cestách prvej triedy je podľa Jozefa Gnapa zo Žilinskej univerzity správnym krokom, len ak by budú splnené nasledovné podmienky:

SkryťVypnúť reklamu
  • mali by sme dokončenú sieť diaľníc a rýchlostných ciest,
  • cesty I. triedy by boli opravené a na nich aplikované prvky na zvýšenie ich bezpečnosti.

"Napríklad ako je tomu v Rakúsku, kde je dovolená rýchlosť 100 km/h," dodal Gnap, vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy.

Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity doplnila, že zvýšenie rýchlosti je možné len za predpokladu, že to umožní šírkové usporiadanie komunikácie a kvalita povrchu vozovky.

Ako napísala, nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na 110 km/h.

Vyššia rýchlosť môže znížiť plynulosť premávky

Vyššia rýchlosť by podľa Kalašovej mohla na cestách I. triedy znížiť plynulosť premávky.

"Príčinou je brzdenie – ak začne jeden vodič v kolóne brzdiť, vodič za ním vždy zabrzdí o niečo viac, pretože keby brzdil menej, narazil by do predného vozidla, a za volantom je prakticky nemožné spomaliť presne tak, ako to urobilo auto pred vami. Tým vyšle tzv.“šokovú vlnu" do prúdu za sebou," vysvetlila profesorka Žilinskej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Každý ďalší vodič teda spomalí o niečo viac, ako ten pred ním. Od istého vozidla budú nútení všetci stáť, ak medzi vozidlami nebude dostatočná medzera.

"Zo zahraničných štúdii vyplýva, že najväčšej priepustnosti môžeme dosiahnuť, pokiaľ idú všetci konštantným tempom v rozmedzí 70 až 80 km/h. Preto by zvýšenie rýchlosti za súčasných podmienok určite prinieslo viac dopravných nehôd a viac času stráveného v kolónach," myslí si Kalašová.

Vodič pri vyššej rýchlosti vníma menej podnetov

Prezident asociácie dopravných psychológov, Karol Kleinmann, upozorňuje aj na psychologické faktory, ktorých vplyv na vodiča sa pri zvýšených rýchlostiach zväčšuje.

Zdravý a odpočinutý vodič je schopný súčasne zachytiť za 0,1 – 0,2 sekundy asi 6 podnetov. Aj to ale len pri jazde rýchlosťou 40 až 60 km/h. a v jednoduchej dopravnej situácii. Pri jazde nad 90 km/h v zložitej dopravnej situácii sa tento počet znižuje na dva až tri podnety.

SkryťVypnúť reklamu

Do procesu vnímania vodiča sa zapája aj jeho minulá skúsenosť. Ak sa často mení dopravné značenie, môže u vodič reagovať chybne, alebo prehliadať rôzne obmedzenia na ceste.

Pozor na zrakové klamy a vnímanie priestoru

Rýchlosť pohybu ovplyvňuje aj naše vnímanie priestoru. Keď ideme vysokou rýchlosťou, zdá sa nám, že sa priestor pred nami zužuje. To vplýva aj na reakcie vodiča.

"Pri predbiehaní väčšou rýchlosťou sa vodičovi zdá, že má na ceste menej miesta než v takej istej situácii pri pomalej jazde a uhýba s vozidlom viac na stranu," varuje Kleinmann.

V súvislosti s rýchlosťou jazdy a vnímaním pohybu nesmieme podľa psychológa zabúdať ani na zrakové klamy. Vodiči môžu nesprávne vnímať reálne existujúce objekty, ktoré sa od skutočnosti odchyľuje v niektorých parametroch (tvar, veľkosť, vzdialenosť, pohyb, rýchlosť, sklon, farba, atď.).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"V dôsledku neprimeraného vnímania skutočnosti môže vodič nesprávne reagovať a robiť rôzne neprimerané manévre (predbiehanie, vybočenie z jazdnej dráhy, bezdôvodné zmeny rýchlosti jazdy, náhle brzdenie, voľba neprimeranej rýchlosti jazdy atď.)," dodal Kleinmann.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu