Stodesiatka na cestách I. triedy? Premávka môže byť horšia

Odborníčka nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie rýchlosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Česku vážne uvažujú o zvýšení najvyššej povolenej rýchlosti na niektorých cestách I. triedy na 110 km/h.

Na Slovensku by ministerstvo dopravy takejto iniciatíve nebránilo na miestach, kde to dovolí cestná infraštruktúra.

Na prijatie takéhoto rozhodnutia je však podľa neho potrebná diskusia aj s ministerstvom vnútra a tiež príprava viacerých analýz.

Cesty I. triedy musia byť opravené, kvalitné a široké

Zvýšenie rýchlosti na cestách prvej triedy je podľa Jozefa Gnapa zo Žilinskej univerzity správnym krokom, len ak by budú splnené nasledovné podmienky:

  • mali by sme dokončenú sieť diaľníc a rýchlostných ciest,
  • cesty I. triedy by boli opravené a na nich aplikované prvky na zvýšenie ich bezpečnosti.

"Napríklad ako je tomu v Rakúsku, kde je dovolená rýchlosť 100 km/h," dodal Gnap, vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy.

Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity doplnila, že zvýšenie rýchlosti je možné len za predpokladu, že to umožní šírkové usporiadanie komunikácie a kvalita povrchu vozovky.

Ako napísala, nepozná na Slovensku cesty I. triedy, ktoré by spĺňali podmienky na zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na 110 km/h.

Vyššia rýchlosť môže znížiť plynulosť premávky

Vyššia rýchlosť by podľa Kalašovej mohla na cestách I. triedy znížiť plynulosť premávky.

"Príčinou je brzdenie – ak začne jeden vodič v kolóne brzdiť, vodič za ním vždy zabrzdí o niečo viac, pretože keby brzdil menej, narazil by do predného vozidla, a za volantom je prakticky nemožné spomaliť presne tak, ako to urobilo auto pred vami. Tým vyšle tzv.“šokovú vlnu" do prúdu za sebou," vysvetlila profesorka Žilinskej univerzity.

Každý ďalší vodič teda spomalí o niečo viac, ako ten pred ním. Od istého vozidla budú nútení všetci stáť, ak medzi vozidlami nebude dostatočná medzera.

"Zo zahraničných štúdii vyplýva, že najväčšej priepustnosti môžeme dosiahnuť, pokiaľ idú všetci konštantným tempom v rozmedzí 70 až 80 km/h. Preto by zvýšenie rýchlosti za súčasných podmienok určite prinieslo viac dopravných nehôd a viac času stráveného v kolónach," myslí si Kalašová.

Vodič pri vyššej rýchlosti vníma menej podnetov

Prezident asociácie dopravných psychológov, Karol Kleinmann, upozorňuje aj na psychologické faktory, ktorých vplyv na vodiča sa pri zvýšených rýchlostiach zväčšuje.

Zdravý a odpočinutý vodič je schopný súčasne zachytiť za 0,1 – 0,2 sekundy asi 6 podnetov. Aj to ale len pri jazde rýchlosťou 40 až 60 km/h. a v jednoduchej dopravnej situácii. Pri jazde nad 90 km/h v zložitej dopravnej situácii sa tento počet znižuje na dva až tri podnety.

Do procesu vnímania vodiča sa zapája aj jeho minulá skúsenosť. Ak sa často mení dopravné značenie, môže u vodič reagovať chybne, alebo prehliadať rôzne obmedzenia na ceste.

Pozor na zrakové klamy a vnímanie priestoru

Rýchlosť pohybu ovplyvňuje aj naše vnímanie priestoru. Keď ideme vysokou rýchlosťou, zdá sa nám, že sa priestor pred nami zužuje. To vplýva aj na reakcie vodiča.

"Pri predbiehaní väčšou rýchlosťou sa vodičovi zdá, že má na ceste menej miesta než v takej istej situácii pri pomalej jazde a uhýba s vozidlom viac na stranu," varuje Kleinmann.

V súvislosti s rýchlosťou jazdy a vnímaním pohybu nesmieme podľa psychológa zabúdať ani na zrakové klamy. Vodiči môžu nesprávne vnímať reálne existujúce objekty, ktoré sa od skutočnosti odchyľuje v niektorých parametroch (tvar, veľkosť, vzdialenosť, pohyb, rýchlosť, sklon, farba, atď.).

"V dôsledku neprimeraného vnímania skutočnosti môže vodič nesprávne reagovať a robiť rôzne neprimerané manévre (predbiehanie, vybočenie z jazdnej dráhy, bezdôvodné zmeny rýchlosti jazdy, náhle brzdenie, voľba neprimeranej rýchlosti jazdy atď.)," dodal Kleinmann.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.