Veterány šprintovali jazdou pravidelnosti do vrchu

Rakúski veteránisti obľubujú známe preteky do vrchu Braunsberg, ktoré patria k najstarším akciám klasických vozidiel. Organizujú ich už desiatky rokov.

Hainburg býva pravidelne miestom súťaže jazdy do vrchu Braunsberg(Zdroj: Marián Bazala)

HAINBURG. Keď sa v susednom Hainburgu začali tieto preteky konať, my sme týmto smerom pozerali ešte cez ostnatý drôt. Tento rok to bolo už po 34. krát.

Celkovo sa prihlásilo 119 vozidiel, z toho 21 motocyklov. Najstaršou motorkou a súčasne najstarším vozidlom bol motocykel BSA E22 z roku 1922.

Swallow Doretti bol dvojsedadlový športový kabriolet, ktorý bol určený pre americký trh. Výrobcom bola karosáreň Swallow Coachbuilding Co. v Anglicku. V rokoch 1954 a 1955 bolo spolu vyrobených len 274 kusov. Niekoľko exemplárov vzniklo ešte zložením vyrobených dielov po skončení výroby. Motor, prevodovka a nápravy prevzal z modelu Triumph TR2. Predtým ani potom už firma nevyrábala žiaden automobil.

Najstarším autom bol Riley TT Special. Išlo o model, ktorý sa v 30-tych rokoch staval špeciálne pre pretekárske okruhy, akým boli napríklad Brooklands.

Najväčšie zastúpenie mala značka MG. Najstarším „emdžíkom“ bol model TF 1500 z roku 1954 a najmladším MG RV8 z roku 1995.

Berkeley sport bol populárny športový miniautomobil. Jeho konštruktér Laurie Bond bol jeden z najúspešnejších konštruktérov miniaut v Anglicku. Výroba začala koncom roka 1956 tromi prototypmi. Na jednom z nich v tom istom roku jazdil na okruhu Goodwood Stirling Moss a neskôr ho uvideli i návštevníci autosalónu Motor Show. Karoséria je vyrobená z dvoch sklolaminátových kusov. Pohonnou jednotkou je dvojtaktný dvojvalcový motor Anzani objemu 322 cm³ s výkonom 15 koní. V roku 1957 dostali motor objemu 328 cm³ čím sa výkon zvýšil o 3 kone!

Druhou najpočetnejšou značkou bol Triumph. Tých tu bola celá paleta od TR3A, cez TR4, GT6, TR250, Spirfire, TR6 až po Triumph Stag.

Britské značky tu boli zastúpené aj niekoľkými Jaguarmi, ktoré dopĺňali po jednom kuse Aston Martin DB2/4, Lotus Seven, Daimler Dart SP250, Sunbeam Alpin Mk III z roku 1955 a niekoľko Austinov a ich derivátov.

MG TF bol posledným modelom takzvanej série T, ktorá začala modelom TA v roku 1936. TF bol vo výrobe len dva roky (1953 – 1955). Za toto obdobie sa vyrobilo 13 tisíc kusov. Zberatelia oceňujú na tomto modeli, že má tvary ešte predvojnových automobilov a zároveň techniku 50. rokov. Najmä model s 1,5 litrovým motorom ponúka slušný výkon na úrovni 47 kW pri 5500 ot/m.

Pozoruhodnými britskými modelmi boli Swalow Doretti a Berkeley B65 sport.Talianske farby hájili modely Alfa Romeo, Fiat, Lancia a najmä model Fulvia sport s karosériou Zagato.

Lotus Seven nie je potrebné predstavovať. Autorom ľahkého dvojsedadlového športového roadstru je Colin Chapman a jeho história siaha do roku 1957. Práve pre svoj jedinečný a jednoduchý dizajn existuje dodnes veľké množstvo spoločností, ktoré vyrábajú repliky slávneho Lotusu Seven.

Nemcov zastupovali na pretekoch značky BMW, nemecký Ford, Opel, Mercedes a VW. Z rady BMW 2002 Tii boli prihlásené hneď 4 kusy. Na to, že ich v rokoch 1971 až 1975 bolo spolu vyrobených asi 38 tisíc, ich tu bolo požehnane veľa.

V roku 1973 nemecký Ford uviedol na trh svoju špičkovú verziu modelu Escort RS2000, ktorý sa od sériových „civilných“ verzií líšil predovšetkým dvojfarebným lakovaním karosérie a rošíreným rozchodom kolies. Výkon 100 koní bol pre ľahký automobil viac ako dosť. Výsledkom boli mnohé úspechy a víťazstva v automobilovom športe.

Americké značky zastupoval Chevrolet Impala, AC Cobra a Ford Mustang. Z motocyklov jednoznačne dominoval Harley Davidson.

Okrem už menovaného najstaršieho stroja BSA, sme videli Matchless G9, Moto Guzi Falcone Sport 500, Laverdu SC1200 ako i španielsky Bultaco Matador 350. Zástupca domácej značky bol Puch 125 T z roku 1949.

Marián Bazala bol jediným tohtoročným pretekárom zo zahraničia

Boli tu i dvaja Japonci a to Honda CD 500 a Yamaha RD 350. Milým prekvapením boli i dva motocykle československej výroby.

Jedným bola Jawa 500 OHC so sajdou z roku 1957 a druhým motocyklom Jawa 250 typ 559/04 z roku 1969. Podľa odtieňa farby vyzerali, že majú pôvodný lak. Na jednej z nich mi padol do oka kovový štítok, potvrdzujúci, že motocykel je registrovaný v Rakúsku ako historické vozidlo.

ESCC – Uvedomelý! Ešte aj ešpezetkou sa hlási do klubu - English SportCar Club Wien

Ešte na záver informácia pre tých, ktorí preteky klasických vozidiel do vrchu ešte neabsolvovali a uvažujú sem prísť v budúcom roku. Nevyhráva ten, kto najrýchlejšie príde na vrchol kopca. Rýchlosť nie je dôležitá.

Michaela Ried nie je len prezidentkou Anglického športového klubu vo Viedni (ESCC), ale i dlhoročnou dušou súťaží jazdy do vrchu Braunsberg.

Vozidlá štartujú z úpätia kopca a trať absolvujú 2 krát. Vyhráva ten, kto má najmenší časový rozdiel medzi prvou a druhou jazdou. Ak sa Vám to zdá jednoduché, tak o rok Braunsberg je tu opäť.

Jazda s pretekárskou sajdou si vyžaduje skutočne dobre zohraný tandem.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 654
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 190
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 370
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 125
  5. Kam do tepla v januári? 1 799
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 402
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 323
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.