SME

Veterány šprintovali jazdou pravidelnosti do vrchu

Rakúski veteránisti obľubujú známe preteky do vrchu Braunsberg, ktoré patria k najstarším akciám klasických vozidiel. Organizujú ich už desiatky rokov.

Hainburg býva pravidelne miestom súťaže jazdy do vrchu BraunsbergHainburg býva pravidelne miestom súťaže jazdy do vrchu Braunsberg (Zdroj: Marián Bazala)

HAINBURG. Keď sa v susednom Hainburgu začali tieto preteky konať, my sme týmto smerom pozerali ešte cez ostnatý drôt. Tento rok to bolo už po 34. krát.

Celkovo sa prihlásilo 119 vozidiel, z toho 21 motocyklov. Najstaršou motorkou a súčasne najstarším vozidlom bol motocykel BSA E22 z roku 1922.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Swallow Doretti bol dvojsedadlový športový kabriolet, ktorý bol určený pre americký trh. Výrobcom bola karosáreň Swallow Coachbuilding Co. v Anglicku. V rokoch 1954 a 1955 bolo spolu vyrobených len 274 kusov. Niekoľko exemplárov vzniklo ešte zložením vyrobených dielov po skončení výroby. Motor, prevodovka a nápravy prevzal z modelu Triumph TR2. Predtým ani potom už firma nevyrábala žiaden automobil.

SkryťVypnúť reklamu

Najstarším autom bol Riley TT Special. Išlo o model, ktorý sa v 30-tych rokoch staval špeciálne pre pretekárske okruhy, akým boli napríklad Brooklands.

Najväčšie zastúpenie mala značka MG. Najstarším „emdžíkom“ bol model TF 1500 z roku 1954 a najmladším MG RV8 z roku 1995.

Berkeley sport bol populárny športový miniautomobil. Jeho konštruktér Laurie Bond bol jeden z najúspešnejších konštruktérov miniaut v Anglicku. Výroba začala koncom roka 1956 tromi prototypmi. Na jednom z nich v tom istom roku jazdil na okruhu Goodwood Stirling Moss a neskôr ho uvideli i návštevníci autosalónu Motor Show. Karoséria je vyrobená z dvoch sklolaminátových kusov. Pohonnou jednotkou je dvojtaktný dvojvalcový motor Anzani objemu 322 cm³ s výkonom 15 koní. V roku 1957 dostali motor objemu 328 cm³ čím sa výkon zvýšil o 3 kone!

SkryťVypnúť reklamu

Druhou najpočetnejšou značkou bol Triumph. Tých tu bola celá paleta od TR3A, cez TR4, GT6, TR250, Spirfire, TR6 až po Triumph Stag.

Britské značky tu boli zastúpené aj niekoľkými Jaguarmi, ktoré dopĺňali po jednom kuse Aston Martin DB2/4, Lotus Seven, Daimler Dart SP250, Sunbeam Alpin Mk III z roku 1955 a niekoľko Austinov a ich derivátov.

MG TF bol posledným modelom takzvanej série T, ktorá začala modelom TA v roku 1936. TF bol vo výrobe len dva roky (1953 – 1955). Za toto obdobie sa vyrobilo 13 tisíc kusov. Zberatelia oceňujú na tomto modeli, že má tvary ešte predvojnových automobilov a zároveň techniku 50. rokov. Najmä model s 1,5 litrovým motorom ponúka slušný výkon na úrovni 47 kW pri 5500 ot/m.

Pozoruhodnými britskými modelmi boli Swalow Doretti a Berkeley B65 sport.Talianske farby hájili modely Alfa Romeo, Fiat, Lancia a najmä model Fulvia sport s karosériou Zagato.

SkryťVypnúť reklamu

Lotus Seven nie je potrebné predstavovať. Autorom ľahkého dvojsedadlového športového roadstru je Colin Chapman a jeho história siaha do roku 1957. Práve pre svoj jedinečný a jednoduchý dizajn existuje dodnes veľké množstvo spoločností, ktoré vyrábajú repliky slávneho Lotusu Seven.

Nemcov zastupovali na pretekoch značky BMW, nemecký Ford, Opel, Mercedes a VW. Z rady BMW 2002 Tii boli prihlásené hneď 4 kusy. Na to, že ich v rokoch 1971 až 1975 bolo spolu vyrobených asi 38 tisíc, ich tu bolo požehnane veľa.

V roku 1973 nemecký Ford uviedol na trh svoju špičkovú verziu modelu Escort RS2000, ktorý sa od sériových „civilných“ verzií líšil predovšetkým dvojfarebným lakovaním karosérie a rošíreným rozchodom kolies. Výkon 100 koní bol pre ľahký automobil viac ako dosť. Výsledkom boli mnohé úspechy a víťazstva v automobilovom športe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Americké značky zastupoval Chevrolet Impala, AC Cobra a Ford Mustang. Z motocyklov jednoznačne dominoval Harley Davidson.

Okrem už menovaného najstaršieho stroja BSA, sme videli Matchless G9, Moto Guzi Falcone Sport 500, Laverdu SC1200 ako i španielsky Bultaco Matador 350. Zástupca domácej značky bol Puch 125 T z roku 1949.

Marián Bazala bol jediným tohtoročným pretekárom zo zahraničia

Boli tu i dvaja Japonci a to Honda CD 500 a Yamaha RD 350. Milým prekvapením boli i dva motocykle československej výroby.

Jedným bola Jawa 500 OHC so sajdou z roku 1957 a druhým motocyklom Jawa 250 typ 559/04 z roku 1969. Podľa odtieňa farby vyzerali, že majú pôvodný lak. Na jednej z nich mi padol do oka kovový štítok, potvrdzujúci, že motocykel je registrovaný v Rakúsku ako historické vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

ESCC – Uvedomelý! Ešte aj ešpezetkou sa hlási do klubu - English SportCar Club Wien

Ešte na záver informácia pre tých, ktorí preteky klasických vozidiel do vrchu ešte neabsolvovali a uvažujú sem prísť v budúcom roku. Nevyhráva ten, kto najrýchlejšie príde na vrchol kopca. Rýchlosť nie je dôležitá.

Michaela Ried nie je len prezidentkou Anglického športového klubu vo Viedni (ESCC), ale i dlhoročnou dušou súťaží jazdy do vrchu Braunsberg.

Vozidlá štartujú z úpätia kopca a trať absolvujú 2 krát. Vyhráva ten, kto má najmenší časový rozdiel medzi prvou a druhou jazdou. Ak sa Vám to zdá jednoduché, tak o rok Braunsberg je tu opäť.

Jazda s pretekárskou sajdou si vyžaduje skutočne dobre zohraný tandem.

Autor: Valentin Zbyňovský

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 376
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 208
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 889
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 029
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 239
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 870
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 788
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 577
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky.
  2. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  3. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  4. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  5. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  6. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  7. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  8. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 911
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 123
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 979
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 375
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 120
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 852
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 650
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 4 699
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu