Michael: Na R1-ke v smere z Banskej Bystrice do Zvolena som prechádzal poslednou pravotočivou zákrutou pred zjazdom do Kováčovej. Šiel som vo vonkajšom pruhu rýchlosťou 90 km/h a pomaly som predbiehal poľský kamión.
V tej zákrute prešiel kamión do môjho pruhu bez smeroviek, neviem čo ho vynieslo. Vozovka bola mokrá a keď som skočil na brzdu, vzalo ma do šmyku. Snažil som sa auto udržať na ceste, ale nakoniec som aj tak skončil v betónových zábranách.
Na mojom aute mám ohnutú zadnú nápravu, rozbité zadné svetlo a posunutú geometriu. Poľský vodič nezastal a videl som ho zísť na prvom exite.
Po obhliadke auta som usúdil, že miesto budem vedieť opustiť po vlastnej osi. Akurát som ostal zahrabaný v blate, z ktorého mi pomohol okoloidúci vodič. Políciu som nevolal, lebo som si ŠPZ kamiónu nepamätal a tak by to vyhodnotili ako moje neprispôsobenie jazdy stavu a povahe vozovky.
Z miesta som odišiel po vlastnej osi, na poškodenom aute. Teraz už mám auto doma a chcel by som sa opýtať, ako sa dá postupovať. Škodu na aute som odhadol na cca 300 eur."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič mal zavolať policajtov
Michael bude musieť škodu na vlastnom aute zaplatiť z vlastného. Pomôcť by mu mohla aj havarijná poistka, ak ju má uzavretú.
Mal zavolať policajtov. Bez ich posúdenia situácie alebo bez svedkov havárie sa náhrady škody od vinníka nedočká.
Vodič je povinný zavolať policajtov vždy, keď sa stane dopravná nehoda. Tým, že vinník havárie nezastavil na mieste, je možné hovoriť už len o dopravnej nehode. "Účastník dopravnej nehody je povinný ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi," píše sa v zákone.
Kamionista porušil predpisy a Michael bol neopatrný
Z toho, čo napísal Michael, vyplýva, že vozidlá sa na rýchlostnej ceste R1 v čase nehody mohli dostať do šmyku ľahšie ako obyčajne. Aj keď bolo predbiehanie v takej situácii riskantné, Michael sa pokúsil zmenšiť nebezpečenstvo nižšou rýchlosťou.
Vodič predbiehajúceho auta však zabudol na to, že sa neoplatí spoliehať sa na schopnosti iných vodičov a dokonalý technický stav vozidiel.
Vodič kamiónu zjavne neprispôsobil rýchlosť jazdy stavu a povahe vozovky a mokrá cesta ho dostala do jazdného pruhu Michaela.
Ak ale kamionista bez vplyvu cesty prešiel do ľavého pruhu R1-ky, nedal by Michaelovi prednosť v jazde. Tú je povinný dať každý vodič vozidlám, ktoré jazdia v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Zároveň by tým bránil v predchádzaní a ohrozil by predbiehajúce vozidlo.
Z miesta havárie nesmiete odísť
Ak by kamionista po havárii zastavil a priznal si chybu, mohlo to skončiť ako škodová udalosť, ku ktorej netreba volať políciu. Michael by sa ale vtedy musel spoľahnúť na to, že mu peniaze z povinného poistenia poľského kamionistu prídu.
Kamionista ale pokračoval v jazde a tak sa vystavil riziku až 1000-eurovej pokuty. Mohli by mu tiež zakázať šoférovať až na 5 rokov.
Michael sa dostal do ťažkej situácie. Zavolaním polície by naozaj riskoval obvinenie od policajtov z neprispôsobenia rýchlosti jazdy. Bez svedkov alebo dôkazov vám nemusia uveriť to, že vás z jazdného pruhu vytlačil kamión, ak si dokonca ani nepamätáte evidenčné číslo.
No tým, že policajtov nezavolal, stratil možnosť získať náhradu škody od skutočného vinníka.