Rýchlosť je pre Nemcov ako zbraň pre Američanov. Jej obmedzenie je tabu

Nemci milujú drahé autá a rýchlu jazdu. Politici im na obmedzenie rýchlosti radšej nesiahajú.

Obmedzenie rýchlosti na diaľniciach Nemci nechcú pripustiť ani ako tému na debatu.Obmedzenie rýchlosti na diaľniciach Nemci nechcú pripustiť ani ako tému na debatu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

BERLÍN, BRATISLAVA. Iba navrhol, aby Nemecko prestalo patriť do skupiny krajín, ako sú Afganistan, Bhután, Haiti, Nepál a Somálsko.

Šéf opozičných sociálnych demokratov (SPD) Sigmar Gabriel žiadal zaviesť maximálnu rýchlosť na diaľniciach.

Lenže, tak ako nemôžete Američanovi siahnuť na právo vlastniť zbraň, tak Nemcom nezoberiete právo jazdiť si tak rýchlo, ako chcú.

Trvalo len niekoľko hodín, keď musel Gabriel svoj návrh stiahnuť. Než ho stihli ukameňovať Nemci, zastavili ho vlastní spolustraníci.

„Táto debata nás zamestnáva 20 rokov. Nevidím žiadny dôvod ju obnoviť,“ reagoval Peer Steinbrück, kandidát SPD na nemeckého kancelára a myslel tým na jesenné parlamentné voľby.

Bez limitu

Nemecko ako jediná vyspelá krajina sveta nemá na 60 percentách svojich diaľnic obmedzenú rýchlosť. Gabriel chcel, aby ju Nemci obmedzili na 120 kilometrov za hodinu.

„Považujem to za zmysluplné, pretože štatistiky nehodovosti ukazujú, že tým klesá počet ťažkých nehôd a smrteľných úrazov,“ povedal v rozhovore pre Rheinische Post.

Keď ho skritizovali vlastní sociálni demokrati, zmiernil.

„Bezpečnosť má prednosť, viac som povedať nechcel,“ dodal s tým, že pred voľbami pôjde o iné témy, než je obmedzenie rýchlosti.

Téma je večná. Už v roku 1984 Spolkový úrad pre cesty vypočítal, že obmedzenie rýchlosti na 130 kilometrov za hodinu by znížilo počet obetí o 20 percent, pri znížení na 100 kilometrov až o 37 percent. Novšie štúdie nie sú.

Väčšina šoférov je pri hlasovaní na špecializovaných portáloch proti obmedzeniu rýchlosti.

Neoslovujú ani argumenty ekologických organizácií. Tie tvrdia, že nižšia rýchlosť by znížila emisie o deväť percent na diaľniciach a o tri percentá v celej krajine.

Menej obetí na diaľniciach

Najväčší nemecký automobilový klub ADAC, ktorý má viac ako 18 miliónov členov, s Gabrielom nesúhlasí.

„Ukazujú to skúsenosti mnohých krajín, ktoré majú obmedzenú rýchlosť,“ hovorí pre nemecké médiá viceprezident klubu ADAC Ulrich Klaus Becker.

Na jednu miliardu najazdených kilometrov na diaľnici pripadá 1,8 obete a číslo stále klesá.

V susednom Rakúsku, kde platí 130-kilometrová rýchlosť na diaľniciach, je počet obetí vyšší. Podľa štatistík zomrelo vlani na cestách 3600 ľudí, z toho 11 percent na diaľniciach a až 60 percent na ostatných cestách.

Nateraz sa debata o obmedzení rýchlosti končí, podľa odborníkov to však Nemecko bude musieť raz urobiť. Donúti ho legislatíva Únie.

Najväčšia šanca na zavedenie limitu bude, ak vládu kancelárky Angely Merkelovej, ktorá podporuje automobilový priemysel, nahradí vláda sociálnych demokratov (SPD) a zelených. Tí ako jediní Gabrielov návrh jednoznačne podporili.

Či po septembrových voľbách čaká Nemecko zmena, podľa prieskumov jasné nie je. Sociálni demokrati však klesajú, a tak hľadajú témy, ktoré by mobilizovali voličov.

Momentálne strácajú na konzervatívny blok (CDU/CSU) desať percent, oproti minulému týždňu si o jedno percento polepšili. Volilo by ich 27 percent Nemcov.

Drahé autá a sloboda

Psychológovia hovoria, že Nemci berú slobodu pri jazde veľmi osobne.

BERLÍN, BRATISLAVA. Pre Nemcov sú silné a rýchle autá posvätné.

Keď sa začne debata o obmedzení rýchlosti, sú racionálni Nemci veľmi emocionálni. Pre nich platí: Freie Fahrt für freie Bürger (Slobodná jazda pre slobodných občanov) a berú to veľmi osobne.

Podľa dopravného psychológa Bernharda Schlaga je to mimoriadna citlivosť Nemcov na rýchlosť a slobodu.

„Veľa ľudí by sa zjavne cítilo vo svojej slobode obmedzených, ak by na diaľniciach platili prísnejšie pravidlá,“ hovorí pre televíziu N-TV.

Za autá dávajú Nemci čoraz viac peňazí. Podľa štúdie Univerzity v Duisburgu zaplatil v roku 2012 Nemec za nové auto v priemere 26 446 eur. V roku 1980 to bolo 8420 eur.

V krajine mercedesov, BMW, audi či volkswagenov sú autá súčasťou životného štýlu a k drahým autám patrí rýchla jazda.

Nemeckí politici to vedia, preto je obmedzenie rýchlosti pre mnohých tabu.

„Ja limit na rýchlosť na diaľniciach nikdy nezavediem,“ odkázal voličom nemecký minister pre dopravu Peter Ramsauer (CDU).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 129
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 495
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 799
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 493
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 046
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 094
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 252
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 907
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 643
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 597

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3