BERLÍN, BRATISLAVA. Iba navrhol, aby Nemecko prestalo patriť do skupiny krajín, ako sú Afganistan, Bhután, Haiti, Nepál a Somálsko.
Šéf opozičných sociálnych demokratov (SPD) Sigmar Gabriel žiadal zaviesť maximálnu rýchlosť na diaľniciach.
Lenže, tak ako nemôžete Američanovi siahnuť na právo vlastniť zbraň, tak Nemcom nezoberiete právo jazdiť si tak rýchlo, ako chcú.
Trvalo len niekoľko hodín, keď musel Gabriel svoj návrh stiahnuť. Než ho stihli ukameňovať Nemci, zastavili ho vlastní spolustraníci.
„Táto debata nás zamestnáva 20 rokov. Nevidím žiadny dôvod ju obnoviť,“ reagoval Peer Steinbrück, kandidát SPD na nemeckého kancelára a myslel tým na jesenné parlamentné voľby.
Bez limitu
Nemecko ako jediná vyspelá krajina sveta nemá na 60 percentách svojich diaľnic obmedzenú rýchlosť. Gabriel chcel, aby ju Nemci obmedzili na 120 kilometrov za hodinu.
„Považujem to za zmysluplné, pretože štatistiky nehodovosti ukazujú, že tým klesá počet ťažkých nehôd a smrteľných úrazov,“ povedal v rozhovore pre Rheinische Post.
Keď ho skritizovali vlastní sociálni demokrati, zmiernil.
„Bezpečnosť má prednosť, viac som povedať nechcel,“ dodal s tým, že pred voľbami pôjde o iné témy, než je obmedzenie rýchlosti.
Téma je večná. Už v roku 1984 Spolkový úrad pre cesty vypočítal, že obmedzenie rýchlosti na 130 kilometrov za hodinu by znížilo počet obetí o 20 percent, pri znížení na 100 kilometrov až o 37 percent. Novšie štúdie nie sú.
Väčšina šoférov je pri hlasovaní na špecializovaných portáloch proti obmedzeniu rýchlosti.
Neoslovujú ani argumenty ekologických organizácií. Tie tvrdia, že nižšia rýchlosť by znížila emisie o deväť percent na diaľniciach a o tri percentá v celej krajine.
Menej obetí na diaľniciach
Najväčší nemecký automobilový klub ADAC, ktorý má viac ako 18 miliónov členov, s Gabrielom nesúhlasí.
„Ukazujú to skúsenosti mnohých krajín, ktoré majú obmedzenú rýchlosť,“ hovorí pre nemecké médiá viceprezident klubu ADAC Ulrich Klaus Becker.
Na jednu miliardu najazdených kilometrov na diaľnici pripadá 1,8 obete a číslo stále klesá.
V susednom Rakúsku, kde platí 130-kilometrová rýchlosť na diaľniciach, je počet obetí vyšší. Podľa štatistík zomrelo vlani na cestách 3600 ľudí, z toho 11 percent na diaľniciach a až 60 percent na ostatných cestách.
Nateraz sa debata o obmedzení rýchlosti končí, podľa odborníkov to však Nemecko bude musieť raz urobiť. Donúti ho legislatíva Únie.
Najväčšia šanca na zavedenie limitu bude, ak vládu kancelárky Angely Merkelovej, ktorá podporuje automobilový priemysel, nahradí vláda sociálnych demokratov (SPD) a zelených. Tí ako jediní Gabrielov návrh jednoznačne podporili.
Či po septembrových voľbách čaká Nemecko zmena, podľa prieskumov jasné nie je. Sociálni demokrati však klesajú, a tak hľadajú témy, ktoré by mobilizovali voličov.
Momentálne strácajú na konzervatívny blok (CDU/CSU) desať percent, oproti minulému týždňu si o jedno percento polepšili. Volilo by ich 27 percent Nemcov.
Drahé autá a sloboda
Psychológovia hovoria, že Nemci berú slobodu pri jazde veľmi osobne.
BERLÍN, BRATISLAVA. Pre Nemcov sú silné a rýchle autá posvätné.
Keď sa začne debata o obmedzení rýchlosti, sú racionálni Nemci veľmi emocionálni. Pre nich platí: Freie Fahrt für freie Bürger (Slobodná jazda pre slobodných občanov) a berú to veľmi osobne.
Podľa dopravného psychológa Bernharda Schlaga je to mimoriadna citlivosť Nemcov na rýchlosť a slobodu.
„Veľa ľudí by sa zjavne cítilo vo svojej slobode obmedzených, ak by na diaľniciach platili prísnejšie pravidlá,“ hovorí pre televíziu N-TV.
Za autá dávajú Nemci čoraz viac peňazí. Podľa štúdie Univerzity v Duisburgu zaplatil v roku 2012 Nemec za nové auto v priemere 26 446 eur. V roku 1980 to bolo 8420 eur.
V krajine mercedesov, BMW, audi či volkswagenov sú autá súčasťou životného štýlu a k drahým autám patrí rýchla jazda.
Nemeckí politici to vedia, preto je obmedzenie rýchlosti pre mnohých tabu.
„Ja limit na rýchlosť na diaľniciach nikdy nezavediem,“ odkázal voličom nemecký minister pre dopravu Peter Ramsauer (CDU).