BRATISLAVA. Podľa štatistiky predaja nových automobilov v Európe automobilový trh na starom kontinente padol o 10,2 percenta v porovnaní s minulým rokom.
Pomerne veľký až 18,1 percentný prepad zaznamenalo Rakúsko a Česká republika (-19%). Slovensko s marcovými výsledkami a poklesom -10,9 percenta kopíruje európsky trend.
Úplne najväčší prepad má po ekonomických problémoch Cyprus, kde predali o 53,6 percenta nových áut menej. Celú situáciu asi najviac vykresľuje 17,1 percentný marcový prepad predaja na stále najväčšom európskom trhu v Nemecku.
Z nárastu počtu predaných nových modelov sa tešia v Dánsku, Británii, Maďarsku, na Islande a v Portugalsku. V priebehu prvého štvrťroka zhltla Európa 3.107.087 nových áut a vlani to bolo v rovnakom období 3.443.992 kusov.
Clio prudko narástlo
Málokto by čakal, že jedinou z popredných automobiliek, ktorá zaznamenala nárast predaja v marci, je Fiat. Taliansky koncern predal o 8 percent viac a takto stiahol prepad za prvý kvartál 2013 len na 0,2 percenta.
Jedinou automobilkou, ktorá sa v medziročnom porovnaní prvých štvrťrokov dostala do čiernych čísel je BMW. K výsledku pomohol najmä modelový rad BMW 3 s 30 percentným zlepšením oproti minulému roku.
Nástupom nového modelu Clio zaznamenal veľký nárast Renault. Napriek 14 percentnému poklesu predaja ostáva so 77.818 kusmi najpredávanejším malým autom Fiesta.
Druhé je Clio so 75.474 kusmi, ktoré v krátkom čase môže dobehnúť Fiestu, tretie Polo (68.800) a štvrtý Peugeot 208 (66.809).
Najväčšie prepady predaja v kompaktnej triede má za sebou Ford Focus (-18,1%) a Opel Astra (-17,3%). Európskym lídrom predaja stále Volkswagen Golf so 112.223 predanými autami a medziročným poklesom 8,5 percenta.