Sto rokov Mercedesa, sto rokov motorizmu

V tomto roku si pripomíname sto rokov motorizmu, fenoménu, ktorý vari najviac poznamenal práve skončené 20. storočie. Automobil nám zmenšil svet, priblížil vzdialenosti, ponúkol i dal ľudstvu netušené možnosti. Automobilový svet si v tomto roku pripomína

aj ďalšie významné výročie - sto rokov značky Mercedes. Pred sto rokmi, na jar v roku 1901 muž menom Emil Jelinek, v tom čase už skúsený obchodník s automobilmi, si od spoločnosti Daimler objednal automobily so zámerom predávať ich v Európe i v Amerike. Vo Francúzsku ich ponúkal pod menom Mercedes, čo bolo zároveň aj krstné meno jeho dcéry. Vedel, že najmä vo Francúzsku sa po týmto názvom lepšie predávať a pod týmto menom sa stratí ich nemecký pôvod. Emil Jelinek predal niekoľko automobilov Daimler aj do Spojených štátov, ktorých novými a šťastnými majiteľmi sa stali magnáti ako Rockefeller, Morgan i ďalší. To, ale aj ich športové a obchodné úspechy boli dôvodom, že automobily vyrobené spoločnosťou Daimler sa začali menovať Mercedes a od roku 1903 sa toto meno stalo chránenou značkou.

Pripomenúť si sté výročie vzniku značky Mercedes v mieste jej zrodu je udalosť mimoriadne príjemná. Najmä ak ju organizuje spoločnosť, ktorá značku Mercedes už celé jedno storočie zveľaďuje. V srdci dnes už nadnárodnej spoločnosti DaimlerChrysler, v nemeckom Štuttgarte, nám jeden z najväčších a najrenomovanejších svetových výrobcov automobilov ukázal kus svojej súčasnosti, na inom mieste svojej metropoly, v Classic Center, zasa históriu a minulosť značky. Spoločnosť, ktorá vyrába najdokonalejšie technické skvosty, synonymum nášho veku, umožnila takto skupinke slovenských motoristických novinárov dotknúť sa súčasnosti i minulosti. Vidieť a porovnávať tvorivú i technickú stránku automobilu, vidieť, ako sa menil vzhľad, štýl, dizajn, konštrukcia za obdobie niekoľkých generácií. Sedlali a skúšali sme na nemeckých cestách a diaľniciach v okolí Štuttgartu najnovšie modeli Mercedes-Benz, vrátane tých, ktorým sa zvykne vravieť špičkové. Doplňme, že aj adrenalínové. Napríklad limuzína C 320 (218 k, 0 - 100 km/h 7,8 s, max. rých. 245 km/h), kupé CLK 230 Kompressor (197 k, 7,9 s, 235 km/h), luxusná limuzína S 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) a rovnako luxusné kupé CL 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) či CLK 55 AMG (347 k, 5,4 s, 250 km/h).

Siahli sme si aj na históriu, na Mercedes Simplex 28/32 PS Tourer z roku 1904, sadli a viezli sa v Mercedese 14/30 PS, automobile vyrobenom o osem rokov neskôr, obdivovali Mercedes-Benz 500 K Cabriolet B z roku 1935, ktorých sa vyrobilo len 106 exemplárov. vyskúšali a zviezli sa na dobre známom modeli Mercedes-Benz 170 S Cobriolet B vyrábanom v rokoch 1949 – 1952, legendárnom a unikátnom športovom kupé Mercedes-Benz 300 SL (r. v. 1955) s dverami s otváraním dohora, na svoju dobu luxusnej limuzíne Mercedes-Benz 300 SE lang (1964), rovnako luxusnom automobile s „hore bez“ Mercedes-Benz 280 SE 3,5 Cabriolet (1969 – 1971) i hitom len nedávnej minulosti, športovou limuzínou Mercedes-Benz 190 E 2,5 16V Evolution (1989). Cestou dlhou takmer 170 km z Classic Center v Stuttgarte do v horách posadeného strediska Schorndorf a potom kratšou a rýchlejšou cestou naspäť do Stuttgartu sme si mohli vychutnať čaro týchto stále živých modelov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 390
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 380
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 416
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 396
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 713
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 710
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 080
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 030
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 1 025
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štátna poisťovňa pri liekovom tendri porušila zákon

Postup pri nákupe lieku na rakovinu krvi jej schválilo ministerstvo zdravotníctva.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.