Sto rokov Mercedesa, sto rokov motorizmu

V tomto roku si pripomíname sto rokov motorizmu, fenoménu, ktorý vari najviac poznamenal práve skončené 20. storočie. Automobil nám zmenšil svet, priblížil vzdialenosti, ponúkol i dal ľudstvu netušené možnosti. Automobilový svet si v tomto roku pripomína

aj ďalšie významné výročie - sto rokov značky Mercedes. Pred sto rokmi, na jar v roku 1901 muž menom Emil Jelinek, v tom čase už skúsený obchodník s automobilmi, si od spoločnosti Daimler objednal automobily so zámerom predávať ich v Európe i v Amerike. Vo Francúzsku ich ponúkal pod menom Mercedes, čo bolo zároveň aj krstné meno jeho dcéry. Vedel, že najmä vo Francúzsku sa po týmto názvom lepšie predávať a pod týmto menom sa stratí ich nemecký pôvod. Emil Jelinek predal niekoľko automobilov Daimler aj do Spojených štátov, ktorých novými a šťastnými majiteľmi sa stali magnáti ako Rockefeller, Morgan i ďalší. To, ale aj ich športové a obchodné úspechy boli dôvodom, že automobily vyrobené spoločnosťou Daimler sa začali menovať Mercedes a od roku 1903 sa toto meno stalo chránenou značkou.

Pripomenúť si sté výročie vzniku značky Mercedes v mieste jej zrodu je udalosť mimoriadne príjemná. Najmä ak ju organizuje spoločnosť, ktorá značku Mercedes už celé jedno storočie zveľaďuje. V srdci dnes už nadnárodnej spoločnosti DaimlerChrysler, v nemeckom Štuttgarte, nám jeden z najväčších a najrenomovanejších svetových výrobcov automobilov ukázal kus svojej súčasnosti, na inom mieste svojej metropoly, v Classic Center, zasa históriu a minulosť značky. Spoločnosť, ktorá vyrába najdokonalejšie technické skvosty, synonymum nášho veku, umožnila takto skupinke slovenských motoristických novinárov dotknúť sa súčasnosti i minulosti. Vidieť a porovnávať tvorivú i technickú stránku automobilu, vidieť, ako sa menil vzhľad, štýl, dizajn, konštrukcia za obdobie niekoľkých generácií. Sedlali a skúšali sme na nemeckých cestách a diaľniciach v okolí Štuttgartu najnovšie modeli Mercedes-Benz, vrátane tých, ktorým sa zvykne vravieť špičkové. Doplňme, že aj adrenalínové. Napríklad limuzína C 320 (218 k, 0 - 100 km/h 7,8 s, max. rých. 245 km/h), kupé CLK 230 Kompressor (197 k, 7,9 s, 235 km/h), luxusná limuzína S 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) a rovnako luxusné kupé CL 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) či CLK 55 AMG (347 k, 5,4 s, 250 km/h).

Siahli sme si aj na históriu, na Mercedes Simplex 28/32 PS Tourer z roku 1904, sadli a viezli sa v Mercedese 14/30 PS, automobile vyrobenom o osem rokov neskôr, obdivovali Mercedes-Benz 500 K Cabriolet B z roku 1935, ktorých sa vyrobilo len 106 exemplárov. vyskúšali a zviezli sa na dobre známom modeli Mercedes-Benz 170 S Cobriolet B vyrábanom v rokoch 1949 – 1952, legendárnom a unikátnom športovom kupé Mercedes-Benz 300 SL (r. v. 1955) s dverami s otváraním dohora, na svoju dobu luxusnej limuzíne Mercedes-Benz 300 SE lang (1964), rovnako luxusnom automobile s „hore bez“ Mercedes-Benz 280 SE 3,5 Cabriolet (1969 – 1971) i hitom len nedávnej minulosti, športovou limuzínou Mercedes-Benz 190 E 2,5 16V Evolution (1989). Cestou dlhou takmer 170 km z Classic Center v Stuttgarte do v horách posadeného strediska Schorndorf a potom kratšou a rýchlejšou cestou naspäť do Stuttgartu sme si mohli vychutnať čaro týchto stále živých modelov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 968
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 086
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 935
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 075
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 252
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 853
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 739
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 515
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 379
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 259

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.