
aj ďalšie významné výročie - sto rokov značky Mercedes. Pred sto rokmi, na jar v roku 1901 muž menom Emil Jelinek, v tom čase už skúsený obchodník s automobilmi, si od spoločnosti Daimler objednal automobily so zámerom predávať ich v Európe i v Amerike. Vo Francúzsku ich ponúkal pod menom Mercedes, čo bolo zároveň aj krstné meno jeho dcéry. Vedel, že najmä vo Francúzsku sa po týmto názvom lepšie predávať a pod týmto menom sa stratí ich nemecký pôvod. Emil Jelinek predal niekoľko automobilov Daimler aj do Spojených štátov, ktorých novými a šťastnými majiteľmi sa stali magnáti ako Rockefeller, Morgan i ďalší. To, ale aj ich športové a obchodné úspechy boli dôvodom, že automobily vyrobené spoločnosťou Daimler sa začali menovať Mercedes a od roku 1903 sa toto meno stalo chránenou značkou.
Pripomenúť si sté výročie vzniku značky Mercedes v mieste jej zrodu je udalosť mimoriadne príjemná. Najmä ak ju organizuje spoločnosť, ktorá značku Mercedes už celé jedno storočie zveľaďuje. V srdci dnes už nadnárodnej spoločnosti DaimlerChrysler, v nemeckom Štuttgarte, nám jeden z najväčších a najrenomovanejších svetových výrobcov automobilov ukázal kus svojej súčasnosti, na inom mieste svojej metropoly, v Classic Center, zasa históriu a minulosť značky. Spoločnosť, ktorá vyrába najdokonalejšie technické skvosty, synonymum nášho veku, umožnila takto skupinke slovenských motoristických novinárov dotknúť sa súčasnosti i minulosti. Vidieť a porovnávať tvorivú i technickú stránku automobilu, vidieť, ako sa menil vzhľad, štýl, dizajn, konštrukcia za obdobie niekoľkých generácií. Sedlali a skúšali sme na nemeckých cestách a diaľniciach v okolí Štuttgartu najnovšie modeli Mercedes-Benz, vrátane tých, ktorým sa zvykne vravieť špičkové. Doplňme, že aj adrenalínové. Napríklad limuzína C 320 (218 k, 0 - 100 km/h 7,8 s, max. rých. 245 km/h), kupé CLK 230 Kompressor (197 k, 7,9 s, 235 km/h), luxusná limuzína S 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) a rovnako luxusné kupé CL 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) či CLK 55 AMG (347 k, 5,4 s, 250 km/h).
Siahli sme si aj na históriu, na Mercedes Simplex 28/32 PS Tourer z roku 1904, sadli a viezli sa v Mercedese 14/30 PS, automobile vyrobenom o osem rokov neskôr, obdivovali Mercedes-Benz 500 K Cabriolet B z roku 1935, ktorých sa vyrobilo len 106 exemplárov. vyskúšali a zviezli sa na dobre známom modeli Mercedes-Benz 170 S Cobriolet B vyrábanom v rokoch 1949 – 1952, legendárnom a unikátnom športovom kupé Mercedes-Benz 300 SL (r. v. 1955) s dverami s otváraním dohora, na svoju dobu luxusnej limuzíne Mercedes-Benz 300 SE lang (1964), rovnako luxusnom automobile s „hore bez“ Mercedes-Benz 280 SE 3,5 Cabriolet (1969 – 1971) i hitom len nedávnej minulosti, športovou limuzínou Mercedes-Benz 190 E 2,5 16V Evolution (1989). Cestou dlhou takmer 170 km z Classic Center v Stuttgarte do v horách posadeného strediska Schorndorf a potom kratšou a rýchlejšou cestou naspäť do Stuttgartu sme si mohli vychutnať čaro týchto stále živých modelov.
Autor: JÁN GOLDBERGER, Štuttgart - Bratislava