SME

Sto rokov Mercedesa, sto rokov motorizmu

V tomto roku si pripomíname sto rokov motorizmu, fenoménu, ktorý vari najviac poznamenal práve skončené 20. storočie. Automobil nám zmenšil svet, priblížil vzdialenosti, ponúkol i dal ľudstvu netušené možnosti. Automobilový svet si v tomto roku pripomína

aj ďalšie významné výročie - sto rokov značky Mercedes. Pred sto rokmi, na jar v roku 1901 muž menom Emil Jelinek, v tom čase už skúsený obchodník s automobilmi, si od spoločnosti Daimler objednal automobily so zámerom predávať ich v Európe i v Amerike. Vo Francúzsku ich ponúkal pod menom Mercedes, čo bolo zároveň aj krstné meno jeho dcéry. Vedel, že najmä vo Francúzsku sa po týmto názvom lepšie predávať a pod týmto menom sa stratí ich nemecký pôvod. Emil Jelinek predal niekoľko automobilov Daimler aj do Spojených štátov, ktorých novými a šťastnými majiteľmi sa stali magnáti ako Rockefeller, Morgan i ďalší. To, ale aj ich športové a obchodné úspechy boli dôvodom, že automobily vyrobené spoločnosťou Daimler sa začali menovať Mercedes a od roku 1903 sa toto meno stalo chránenou značkou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pripomenúť si sté výročie vzniku značky Mercedes v mieste jej zrodu je udalosť mimoriadne príjemná. Najmä ak ju organizuje spoločnosť, ktorá značku Mercedes už celé jedno storočie zveľaďuje. V srdci dnes už nadnárodnej spoločnosti DaimlerChrysler, v nemeckom Štuttgarte, nám jeden z najväčších a najrenomovanejších svetových výrobcov automobilov ukázal kus svojej súčasnosti, na inom mieste svojej metropoly, v Classic Center, zasa históriu a minulosť značky. Spoločnosť, ktorá vyrába najdokonalejšie technické skvosty, synonymum nášho veku, umožnila takto skupinke slovenských motoristických novinárov dotknúť sa súčasnosti i minulosti. Vidieť a porovnávať tvorivú i technickú stránku automobilu, vidieť, ako sa menil vzhľad, štýl, dizajn, konštrukcia za obdobie niekoľkých generácií. Sedlali a skúšali sme na nemeckých cestách a diaľniciach v okolí Štuttgartu najnovšie modeli Mercedes-Benz, vrátane tých, ktorým sa zvykne vravieť špičkové. Doplňme, že aj adrenalínové. Napríklad limuzína C 320 (218 k, 0 - 100 km/h 7,8 s, max. rých. 245 km/h), kupé CLK 230 Kompressor (197 k, 7,9 s, 235 km/h), luxusná limuzína S 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) a rovnako luxusné kupé CL 500 (306 k, 6,5 s, 250 km/h) či CLK 55 AMG (347 k, 5,4 s, 250 km/h).

SkryťVypnúť reklamu

Siahli sme si aj na históriu, na Mercedes Simplex 28/32 PS Tourer z roku 1904, sadli a viezli sa v Mercedese 14/30 PS, automobile vyrobenom o osem rokov neskôr, obdivovali Mercedes-Benz 500 K Cabriolet B z roku 1935, ktorých sa vyrobilo len 106 exemplárov. vyskúšali a zviezli sa na dobre známom modeli Mercedes-Benz 170 S Cobriolet B vyrábanom v rokoch 1949 – 1952, legendárnom a unikátnom športovom kupé Mercedes-Benz 300 SL (r. v. 1955) s dverami s otváraním dohora, na svoju dobu luxusnej limuzíne Mercedes-Benz 300 SE lang (1964), rovnako luxusnom automobile s „hore bez“ Mercedes-Benz 280 SE 3,5 Cabriolet (1969 – 1971) i hitom len nedávnej minulosti, športovou limuzínou Mercedes-Benz 190 E 2,5 16V Evolution (1989). Cestou dlhou takmer 170 km z Classic Center v Stuttgarte do v horách posadeného strediska Schorndorf a potom kratšou a rýchlejšou cestou naspäť do Stuttgartu sme si mohli vychutnať čaro týchto stále živých modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: JÁN GOLDBERGER, Štuttgart - Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 799
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 737
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 697
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 119
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 895
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 236
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 438
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 705
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavol Burda: Exkomunikácia Smeru z rodiny európskych socialistov – ďalší zdvihnutý varovný prst pred (seba) dehumanizáciou
  2. Marian Faktor: Malé a bezvýznamné nemocnice?
  3. Milan Buno: Ako zvládať vystúpenia na verejnosti? Naučte sa rýchlo myslieť a jasne hovoriť | 7 knižných tipov
  4. Michael Achberger: Zastavte únik moču bez liekov: 10-minútový plán panvového dna
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  6. Elena Antalová: Na novú zimu poctivý kožúšok všetkým
  7. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027.
  8. Martin Fronk: Lavička Adely Ostrolúckej
  1. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 15 051
  2. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 14 231
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 12 634
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 525
  5. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 10 881
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 190
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 680
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 076
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  2. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  3. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  5. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  6. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
reklama
SkryťZatvoriť reklamu