SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

EÚ chce pomocou inteligentných informačných služieb znížiť počet nehôd

Európska komisia (EK) prijala dve nariadenia na podporu zavádzania "inteligentných informačných služieb".

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Jedna zo služieb má varovať pred nebezpečnými podmienkami na cestách v reálnom čase, ďalšia bude poskytovať informácie o bezpečných a chránených parkovacích miestach pre vodičov nákladných vozidiel.

Tieto služby sa môžu poskytovať rôznymi prostriedkami, či už premennými dopravnými značkami, alebo aplikáciami pre rádiá a mobilné telefóny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Komisia chce dosiahnuť, aby tieto služby fungovali v celej Európe a boli sprístupnené čo najväčšiemu počtu vodičov v rámci transeurópskej cestnej siete.

"Inteligentné systémy sa stali súčasťou každodenného života väčšiny občanov. Včasné a presné informácie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť a ochranu cestnej premávky, ako aj efektívnosť dopravy," uviedol Siim Kallas, eurokomisár zodpovedný za dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Inteligentné systémy majú pomôcť znížiť úmrtnosť na cestách

EK pripomína, že počet úmrtí na cestách sa v roku 2012 znížil o deväť percent. To znamená, že členské štáty sú na správnej ceste k dosiahnutiu cieľa znížiť počet úmrtí na cestách v období rokov 2010 až 2020 na polovicu. Na európskych cestách však ešte stále každý deň zomiera v priemere 75 ľudí.

Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí zlé počasie a klzké cesty, ale aj nesprávne parkovanie. Každoročne je nebezpečné parkovanie v EÚ podľa odhadov príčinou 44 úmrtí a 1430 zranení.

Z odhadov EK vyplýva, že inteligentnými informačnými službami by sa počet úmrtí na cestách mohol znížiť o sedem percent a takisto by sa mohol znížiť počet a závažnosť nehôd.

Inteligentnými informačnými službami sa znížia aj oneskorenia spôsobené dopravnými nehodami, emisie CO2 a náklady na opravu infraštruktúry. Okrem toho môžu až o 30 percent skrátiť čas, ktorý vodiči nákladných vozidiel venujú hľadaniu parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedenie služieb nie je povinné

Podľa nových nariadení nie je zavedenie informačných služieb povinné. Keď však budú členské štáty, prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb chcieť takéto služby vytvoriť a zaviesť, budú musieť spĺňať požiadavky týchto nariadení.

Cieľom EK je, aby dopravné informačné služby súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky fungovali v rámci celej transeurópskej cestnej siete, ako aj v cezhraničnom meradle.

S cieľom zohľadniť rôzne situácie v jednotlivých štátoch a optimalizovať investície budú členské štáty musieť určiť, na ktorých cestách by sa informačné služby mali zavádzať najskôr.

Nariadenia by mohli platiť už od júna

Informácie sa budú poskytovať prostredníctvom smartfónov alebo premenných dopravných značiek a budú obsahovať opis parkovísk, úroveň ich bezpečnosti a ochrany, ako aj vybavenia.

SkryťVypnúť reklamu

Členské štáty vyberú "prioritné zóny parkovania nákladných vozidiel", v ktorých pri nedostatku miesta na jednom parkovisku budú k dispozícii informácie o iných nevyužitých parkovacích kapacitách v tej istej zóne.

Nariadenia boli predložené Európskemu parlamentu a Rade ministrov. EK dúfa, že ich bude môcť uverejniť už do konca júna.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 086
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 562
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 459
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 151
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská v sprievode svojho obhajcu Petra Erdösa.

Dve obžaloby sú už na súde. Na procesy so sudcami sa čaká.


8 h
Ján Budaj sa Košičanom prihovára z balkóna vedeckej knižnice.

V dokumente sa zaviazal, že bude aj donášať.


4 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Parlament rozhodoval medzi májovým, júnovým a septembrovým termínom.


a 3 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


7 h
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


10 h
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan

Blogy SME

  1. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  2. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  3. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  4. Jozef Stasík: Niekto zhasína a niekto myslel dopredu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  6. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  7. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  8. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 9 036
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 5 762
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 066
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 694
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 3 725
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 558
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 356
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 230
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu