EÚ chce pomocou inteligentných informačných služieb znížiť počet nehôd

Európska komisia (EK) prijala dve nariadenia na podporu zavádzania "inteligentných informačných služieb".

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Jedna zo služieb má varovať pred nebezpečnými podmienkami na cestách v reálnom čase, ďalšia bude poskytovať informácie o bezpečných a chránených parkovacích miestach pre vodičov nákladných vozidiel.

Tieto služby sa môžu poskytovať rôznymi prostriedkami, či už premennými dopravnými značkami, alebo aplikáciami pre rádiá a mobilné telefóny.

Komisia chce dosiahnuť, aby tieto služby fungovali v celej Európe a boli sprístupnené čo najväčšiemu počtu vodičov v rámci transeurópskej cestnej siete.

"Inteligentné systémy sa stali súčasťou každodenného života väčšiny občanov. Včasné a presné informácie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť a ochranu cestnej premávky, ako aj efektívnosť dopravy," uviedol Siim Kallas, eurokomisár zodpovedný za dopravu.

Inteligentné systémy majú pomôcť znížiť úmrtnosť na cestách

EK pripomína, že počet úmrtí na cestách sa v roku 2012 znížil o deväť percent. To znamená, že členské štáty sú na správnej ceste k dosiahnutiu cieľa znížiť počet úmrtí na cestách v období rokov 2010 až 2020 na polovicu. Na európskych cestách však ešte stále každý deň zomiera v priemere 75 ľudí.

Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí zlé počasie a klzké cesty, ale aj nesprávne parkovanie. Každoročne je nebezpečné parkovanie v EÚ podľa odhadov príčinou 44 úmrtí a 1430 zranení.

Z odhadov EK vyplýva, že inteligentnými informačnými službami by sa počet úmrtí na cestách mohol znížiť o sedem percent a takisto by sa mohol znížiť počet a závažnosť nehôd.

Inteligentnými informačnými službami sa znížia aj oneskorenia spôsobené dopravnými nehodami, emisie CO2 a náklady na opravu infraštruktúry. Okrem toho môžu až o 30 percent skrátiť čas, ktorý vodiči nákladných vozidiel venujú hľadaniu parkovacích miest.

Zavedenie služieb nie je povinné

Podľa nových nariadení nie je zavedenie informačných služieb povinné. Keď však budú členské štáty, prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb chcieť takéto služby vytvoriť a zaviesť, budú musieť spĺňať požiadavky týchto nariadení.

Cieľom EK je, aby dopravné informačné služby súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky fungovali v rámci celej transeurópskej cestnej siete, ako aj v cezhraničnom meradle.

S cieľom zohľadniť rôzne situácie v jednotlivých štátoch a optimalizovať investície budú členské štáty musieť určiť, na ktorých cestách by sa informačné služby mali zavádzať najskôr.

Nariadenia by mohli platiť už od júna

Informácie sa budú poskytovať prostredníctvom smartfónov alebo premenných dopravných značiek a budú obsahovať opis parkovísk, úroveň ich bezpečnosti a ochrany, ako aj vybavenia.

Členské štáty vyberú "prioritné zóny parkovania nákladných vozidiel", v ktorých pri nedostatku miesta na jednom parkovisku budú k dispozícii informácie o iných nevyužitých parkovacích kapacitách v tej istej zóne.

Nariadenia boli predložené Európskemu parlamentu a Rade ministrov. EK dúfa, že ich bude môcť uverejniť už do konca júna.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 372
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 863
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 053
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 874
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 591
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 535
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 425
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 203
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.

Videotest: Najsilnejšou zbraňou Hondy Civic je podvozok

Nové motory dostali turbo. Civic navyše zaujme dizajnom, ktorý rozhodne nie je konzervatívny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop