SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

EÚ chce pomocou inteligentných informačných služieb znížiť počet nehôd

Európska komisia (EK) prijala dve nariadenia na podporu zavádzania "inteligentných informačných služieb".

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Jedna zo služieb má varovať pred nebezpečnými podmienkami na cestách v reálnom čase, ďalšia bude poskytovať informácie o bezpečných a chránených parkovacích miestach pre vodičov nákladných vozidiel.

Tieto služby sa môžu poskytovať rôznymi prostriedkami, či už premennými dopravnými značkami, alebo aplikáciami pre rádiá a mobilné telefóny.

Komisia chce dosiahnuť, aby tieto služby fungovali v celej Európe a boli sprístupnené čo najväčšiemu počtu vodičov v rámci transeurópskej cestnej siete.

"Inteligentné systémy sa stali súčasťou každodenného života väčšiny občanov. Včasné a presné informácie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť a ochranu cestnej premávky, ako aj efektívnosť dopravy," uviedol Siim Kallas, eurokomisár zodpovedný za dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Inteligentné systémy majú pomôcť znížiť úmrtnosť na cestách

EK pripomína, že počet úmrtí na cestách sa v roku 2012 znížil o deväť percent. To znamená, že členské štáty sú na správnej ceste k dosiahnutiu cieľa znížiť počet úmrtí na cestách v období rokov 2010 až 2020 na polovicu. Na európskych cestách však ešte stále každý deň zomiera v priemere 75 ľudí.

Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí zlé počasie a klzké cesty, ale aj nesprávne parkovanie. Každoročne je nebezpečné parkovanie v EÚ podľa odhadov príčinou 44 úmrtí a 1430 zranení.

Z odhadov EK vyplýva, že inteligentnými informačnými službami by sa počet úmrtí na cestách mohol znížiť o sedem percent a takisto by sa mohol znížiť počet a závažnosť nehôd.

Inteligentnými informačnými službami sa znížia aj oneskorenia spôsobené dopravnými nehodami, emisie CO2 a náklady na opravu infraštruktúry. Okrem toho môžu až o 30 percent skrátiť čas, ktorý vodiči nákladných vozidiel venujú hľadaniu parkovacích miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Zavedenie služieb nie je povinné

Podľa nových nariadení nie je zavedenie informačných služieb povinné. Keď však budú členské štáty, prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb chcieť takéto služby vytvoriť a zaviesť, budú musieť spĺňať požiadavky týchto nariadení.

Cieľom EK je, aby dopravné informačné služby súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky fungovali v rámci celej transeurópskej cestnej siete, ako aj v cezhraničnom meradle.

S cieľom zohľadniť rôzne situácie v jednotlivých štátoch a optimalizovať investície budú členské štáty musieť určiť, na ktorých cestách by sa informačné služby mali zavádzať najskôr.

Nariadenia by mohli platiť už od júna

Informácie sa budú poskytovať prostredníctvom smartfónov alebo premenných dopravných značiek a budú obsahovať opis parkovísk, úroveň ich bezpečnosti a ochrany, ako aj vybavenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Členské štáty vyberú "prioritné zóny parkovania nákladných vozidiel", v ktorých pri nedostatku miesta na jednom parkovisku budú k dispozícii informácie o iných nevyužitých parkovacích kapacitách v tej istej zóne.

Nariadenia boli predložené Európskemu parlamentu a Rade ministrov. EK dúfa, že ich bude môcť uverejniť už do konca júna.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 647
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 9 469
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 325
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 127
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 869
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 515
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 459
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 765
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 2 508
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 470
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  2. Štefan Vidlár: 613 a 363
  3. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  4. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  5. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  6. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  7. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  8. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 397
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 14 579
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 007
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 995
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 451
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 451
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 185
  8. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 181
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu