SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

EÚ chce pomocou inteligentných informačných služieb znížiť počet nehôd

Európska komisia (EK) prijala dve nariadenia na podporu zavádzania "inteligentných informačných služieb".

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Jedna zo služieb má varovať pred nebezpečnými podmienkami na cestách v reálnom čase, ďalšia bude poskytovať informácie o bezpečných a chránených parkovacích miestach pre vodičov nákladných vozidiel.

Tieto služby sa môžu poskytovať rôznymi prostriedkami, či už premennými dopravnými značkami, alebo aplikáciami pre rádiá a mobilné telefóny.

Komisia chce dosiahnuť, aby tieto služby fungovali v celej Európe a boli sprístupnené čo najväčšiemu počtu vodičov v rámci transeurópskej cestnej siete.

"Inteligentné systémy sa stali súčasťou každodenného života väčšiny občanov. Včasné a presné informácie môžu pomôcť zvýšiť bezpečnosť a ochranu cestnej premávky, ako aj efektívnosť dopravy," uviedol Siim Kallas, eurokomisár zodpovedný za dopravu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Inteligentné systémy majú pomôcť znížiť úmrtnosť na cestách

EK pripomína, že počet úmrtí na cestách sa v roku 2012 znížil o deväť percent. To znamená, že členské štáty sú na správnej ceste k dosiahnutiu cieľa znížiť počet úmrtí na cestách v období rokov 2010 až 2020 na polovicu. Na európskych cestách však ešte stále každý deň zomiera v priemere 75 ľudí.

Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí zlé počasie a klzké cesty, ale aj nesprávne parkovanie. Každoročne je nebezpečné parkovanie v EÚ podľa odhadov príčinou 44 úmrtí a 1430 zranení.

Z odhadov EK vyplýva, že inteligentnými informačnými službami by sa počet úmrtí na cestách mohol znížiť o sedem percent a takisto by sa mohol znížiť počet a závažnosť nehôd.

Inteligentnými informačnými službami sa znížia aj oneskorenia spôsobené dopravnými nehodami, emisie CO2 a náklady na opravu infraštruktúry. Okrem toho môžu až o 30 percent skrátiť čas, ktorý vodiči nákladných vozidiel venujú hľadaniu parkovacích miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Zavedenie služieb nie je povinné

Podľa nových nariadení nie je zavedenie informačných služieb povinné. Keď však budú členské štáty, prevádzkovatelia a poskytovatelia služieb chcieť takéto služby vytvoriť a zaviesť, budú musieť spĺňať požiadavky týchto nariadení.

Cieľom EK je, aby dopravné informačné služby súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky fungovali v rámci celej transeurópskej cestnej siete, ako aj v cezhraničnom meradle.

S cieľom zohľadniť rôzne situácie v jednotlivých štátoch a optimalizovať investície budú členské štáty musieť určiť, na ktorých cestách by sa informačné služby mali zavádzať najskôr.

Nariadenia by mohli platiť už od júna

Informácie sa budú poskytovať prostredníctvom smartfónov alebo premenných dopravných značiek a budú obsahovať opis parkovísk, úroveň ich bezpečnosti a ochrany, ako aj vybavenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Členské štáty vyberú "prioritné zóny parkovania nákladných vozidiel", v ktorých pri nedostatku miesta na jednom parkovisku budú k dispozícii informácie o iných nevyužitých parkovacích kapacitách v tej istej zóne.

Nariadenia boli predložené Európskemu parlamentu a Rade ministrov. EK dúfa, že ich bude môcť uverejniť už do konca júna.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 231
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 452
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 328
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 208
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 978
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 921
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 194
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 906
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 705
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Európska únia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

15 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan