SME

Škoda Fabia sedan 1,4 16V – návrat k tradícii

Tretím a pravdepodobne posledným v kompletnom modelovom rade automobilov Škoda Fabia je po dvoch prechádzajúcich variantoch hatchback a kombi aj elegantný sedan. Automobilke z Mladej Boleslavi chýbal takýto klasický typ automobilu vyše štyridsať rokov, od

čias Škody 1200 a 1201. Fabia patrí do segmentu malých automobilov, kde trojpriestorové sedany sú pomerne zriedkavé v ponukách iných výrobcov. Na našom trhu sa dajú zrátať na prstoch jednej (pol)ruky, pretože okrem Renaulta Thalia, Seata Cordoba a teraz už výbehového VW Classic sa nič iné neponúka. Škodovácky sedan má predpoklady stať sa lídrom v sedanoch malých automobilov. Okrem iného aj vďaka pestrej motorizácii. Nový trojpriestorový sedan dodáva totiž výrobca s tromi zážihovými motormi objemu 1,4, jedným starším českým s výkonom 50 kW/68 k a dvomi koncernovými VW s výkonmi 55 kW/75 k a 74 kW/100 k, ktoré sú modernejšej konštrukcie so šesťnásťventilovou technikou a oba spĺňajú exhalačné normy EU4. Dopĺňajú ich úspornejšie vznetové motory 1,9 s výkonmi 47 kW/64 k a 74 kW/100 k. Zážihový (benzínový) motor s výkonom 55 kW/75 k vo Fabii sme mali možnosť teraz vyskúšať aj v karosérii sedan.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už pri teste vo verzii kombi nás motor zaujal najmä svojou pružnosťou a priaznivou spotrebou okolo 6,5 l/100 km. Motor je dobre odhlučnený a svojim výkonom uspokojí najmä menej náročných na akceleráciu. Oproti stokoňovej verzii však plochejší priebeh krútiaceho momentu sa prejaví dobrým ťahom už od nižších otáčok. Šestnásťventilová štrnásťstovka má kultivovaný chod a ani pri vyšších otáčkach neobťažuje posádku hlukom. Sedan podobne ako krátka verzia Fabie má vynikajúci podvozok, jazdné vlastnosti i veľmi dobrú ovládateľnosť. V zákrutách pôsobí isto a nesklame, a aj menej skúsenému dodáva sebavedomie a istotu dobrého vodiča. Fabia sedan ani pri razantnej jazde nemá problémy so stabilitou. Najmä tu sa prejavuje robustnosť karosérie a tuhosť podvozku. Z toho pramení pre posádku aj pocit bezpečia. Z interiéru zasa solídnosť a bohatosť výbavy. Vo výbave Comfort Fabii Sedan nechýba klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien a spätných zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, dva čelné nafukovacie vankúše, napínače bezpečnostných pásov a ich výšková nastaviteľnosť, imobilizér, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, nastaviteľné svetlá z miesta vodiča, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, peľový filter a uzatvorený vnútorný okruh cirkulácie vzduchu, bohatosť odkladacích priestorov, tretie brzdové svetlo, elektrohydraulický posilňovač riadenia, hmlové svetlá, „neodcudziteľné“ autorádio a iné. K jazdnému komfortu prispieva palubný počítač priebežnými informáciami o jazde, ako sú priemerná a okamžitá spotreba, priemerná rýchlosť, počet ubehnutých kilometrov, dojazd a iné. Anatomicky tvarované sedadlá poskytujú cestujúcim tak na predných, ako i zadných sedadlách dostatok priestoru i pohodlia.

SkryťVypnúť reklamu

Škoda Fabia Sedan má moderný dizajn, poskytuje posádke primerané pohodlie i jazdný komfort, disponuje pomerne veľkým batožinovým priestorom a svojim vzhľadom aj reprezentuje. Je to praktický automobil, vhodný najmä pre rodinné využívanie, na výlety do prírody i na dovolenku.

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h – 13,6 s
Zrýchľovanie 60 – 100 km/h – 7,4 s
80 – 120 km/h – 11,5 s
Max. rýchlosť 168 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km



Technické údaje

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 76,5/75,6 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 126 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,46 – 2,1 – 1,39 - 1,03 – 0,81, R – 3,18. Stály prevod hnanej nápravy 3,88.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predné na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Zádná náprava plnokovová s vlečenými ramenami. Odruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBV a reguláciou krútiaceho (brzdného) účinku na zadnú nápravu MSR. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/60 R 14.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4222/1646/1449 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1419/1408 mm. Pohotovostná hmotnosť 1125 kg. Objem batožinového priestoru 438/789 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 168 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za14,1 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/5,2/6,6 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.

Cena 442 800 Sk

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 566
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 330
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 726
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 656
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 644
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 201
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 458
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  2. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  3. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  4. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  5. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  6. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  8. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 40 425
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 574
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 078
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 066
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 979
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 285
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 527
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 876
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
reklama
SkryťZatvoriť reklamu