
čias Škody 1200 a 1201. Fabia patrí do segmentu malých automobilov, kde trojpriestorové sedany sú pomerne zriedkavé v ponukách iných výrobcov. Na našom trhu sa dajú zrátať na prstoch jednej (pol)ruky, pretože okrem Renaulta Thalia, Seata Cordoba a teraz už výbehového VW Classic sa nič iné neponúka. Škodovácky sedan má predpoklady stať sa lídrom v sedanoch malých automobilov. Okrem iného aj vďaka pestrej motorizácii. Nový trojpriestorový sedan dodáva totiž výrobca s tromi zážihovými motormi objemu 1,4, jedným starším českým s výkonom 50 kW/68 k a dvomi koncernovými VW s výkonmi 55 kW/75 k a 74 kW/100 k, ktoré sú modernejšej konštrukcie so šesťnásťventilovou technikou a oba spĺňajú exhalačné normy EU4. Dopĺňajú ich úspornejšie vznetové motory 1,9 s výkonmi 47 kW/64 k a 74 kW/100 k. Zážihový (benzínový) motor s výkonom 55 kW/75 k vo Fabii sme mali možnosť teraz vyskúšať aj v karosérii sedan.

Už pri teste vo verzii kombi nás motor zaujal najmä svojou pružnosťou a priaznivou spotrebou okolo 6,5 l/100 km. Motor je dobre odhlučnený a svojim výkonom uspokojí najmä menej náročných na akceleráciu. Oproti stokoňovej verzii však plochejší priebeh krútiaceho momentu sa prejaví dobrým ťahom už od nižších otáčok. Šestnásťventilová štrnásťstovka má kultivovaný chod a ani pri vyšších otáčkach neobťažuje posádku hlukom. Sedan podobne ako krátka verzia Fabie má vynikajúci podvozok, jazdné vlastnosti i veľmi dobrú ovládateľnosť. V zákrutách pôsobí isto a nesklame, a aj menej skúsenému dodáva sebavedomie a istotu dobrého vodiča. Fabia sedan ani pri razantnej jazde nemá problémy so stabilitou. Najmä tu sa prejavuje robustnosť karosérie a tuhosť podvozku. Z toho pramení pre posádku aj pocit bezpečia. Z interiéru zasa solídnosť a bohatosť výbavy. Vo výbave Comfort Fabii Sedan nechýba klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien a spätných zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, dva čelné nafukovacie vankúše, napínače bezpečnostných pásov a ich výšková nastaviteľnosť, imobilizér, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, nastaviteľné svetlá z miesta vodiča, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, peľový filter a uzatvorený vnútorný okruh cirkulácie vzduchu, bohatosť odkladacích priestorov, tretie brzdové svetlo, elektrohydraulický posilňovač riadenia, hmlové svetlá, „neodcudziteľné“ autorádio a iné. K jazdnému komfortu prispieva palubný počítač priebežnými informáciami o jazde, ako sú priemerná a okamžitá spotreba, priemerná rýchlosť, počet ubehnutých kilometrov, dojazd a iné. Anatomicky tvarované sedadlá poskytujú cestujúcim tak na predných, ako i zadných sedadlách dostatok priestoru i pohodlia.

Škoda Fabia Sedan má moderný dizajn, poskytuje posádke primerané pohodlie i jazdný komfort, disponuje pomerne veľkým batožinovým priestorom a svojim vzhľadom aj reprezentuje. Je to praktický automobil, vhodný najmä pre rodinné využívanie, na výlety do prírody i na dovolenku.
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 - 100 km/h – 13,6 s
Zrýchľovanie 60 – 100 km/h – 7,4 s
80 – 120 km/h – 11,5 s
Max. rýchlosť 168 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km

Technické údaje
Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 76,5/75,6 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 126 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,46 – 2,1 – 1,39 - 1,03 – 0,81, R – 3,18. Stály prevod hnanej nápravy 3,88.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predné na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Zádná náprava plnokovová s vlečenými ramenami. Odruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBV a reguláciou krútiaceho (brzdného) účinku na zadnú nápravu MSR. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/60 R 14.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4222/1646/1449 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1419/1408 mm. Pohotovostná hmotnosť 1125 kg. Objem batožinového priestoru 438/789 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 168 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za14,1 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/5,2/6,6 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.
Cena 442 800 Sk
Autor: gold