REDAKČNÝ TEST

Škoda Fabia sedan 1,4 16V – návrat k tradícii

Tretím a pravdepodobne posledným v kompletnom modelovom rade automobilov Škoda Fabia je po dvoch prechádzajúcich variantoch hatchback a kombi aj elegantný sedan. Automobilke z Mladej Boleslavi chýbal takýto klasický typ automobilu vyše štyridsať rokov, od

čias Škody 1200 a 1201. Fabia patrí do segmentu malých automobilov, kde trojpriestorové sedany sú pomerne zriedkavé v ponukách iných výrobcov. Na našom trhu sa dajú zrátať na prstoch jednej (pol)ruky, pretože okrem Renaulta Thalia, Seata Cordoba a teraz už výbehového VW Classic sa nič iné neponúka. Škodovácky sedan má predpoklady stať sa lídrom v sedanoch malých automobilov. Okrem iného aj vďaka pestrej motorizácii. Nový trojpriestorový sedan dodáva totiž výrobca s tromi zážihovými motormi objemu 1,4, jedným starším českým s výkonom 50 kW/68 k a dvomi koncernovými VW s výkonmi 55 kW/75 k a 74 kW/100 k, ktoré sú modernejšej konštrukcie so šesťnásťventilovou technikou a oba spĺňajú exhalačné normy EU4. Dopĺňajú ich úspornejšie vznetové motory 1,9 s výkonmi 47 kW/64 k a 74 kW/100 k. Zážihový (benzínový) motor s výkonom 55 kW/75 k vo Fabii sme mali možnosť teraz vyskúšať aj v karosérii sedan.


Už pri teste vo verzii kombi nás motor zaujal najmä svojou pružnosťou a priaznivou spotrebou okolo 6,5 l/100 km. Motor je dobre odhlučnený a svojim výkonom uspokojí najmä menej náročných na akceleráciu. Oproti stokoňovej verzii však plochejší priebeh krútiaceho momentu sa prejaví dobrým ťahom už od nižších otáčok. Šestnásťventilová štrnásťstovka má kultivovaný chod a ani pri vyšších otáčkach neobťažuje posádku hlukom. Sedan podobne ako krátka verzia Fabie má vynikajúci podvozok, jazdné vlastnosti i veľmi dobrú ovládateľnosť. V zákrutách pôsobí isto a nesklame, a aj menej skúsenému dodáva sebavedomie a istotu dobrého vodiča. Fabia sedan ani pri razantnej jazde nemá problémy so stabilitou. Najmä tu sa prejavuje robustnosť karosérie a tuhosť podvozku. Z toho pramení pre posádku aj pocit bezpečia. Z interiéru zasa solídnosť a bohatosť výbavy. Vo výbave Comfort Fabii Sedan nechýba klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien a spätných zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, dva čelné nafukovacie vankúše, napínače bezpečnostných pásov a ich výšková nastaviteľnosť, imobilizér, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, nastaviteľné svetlá z miesta vodiča, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, peľový filter a uzatvorený vnútorný okruh cirkulácie vzduchu, bohatosť odkladacích priestorov, tretie brzdové svetlo, elektrohydraulický posilňovač riadenia, hmlové svetlá, „neodcudziteľné“ autorádio a iné. K jazdnému komfortu prispieva palubný počítač priebežnými informáciami o jazde, ako sú priemerná a okamžitá spotreba, priemerná rýchlosť, počet ubehnutých kilometrov, dojazd a iné. Anatomicky tvarované sedadlá poskytujú cestujúcim tak na predných, ako i zadných sedadlách dostatok priestoru i pohodlia.


Škoda Fabia Sedan má moderný dizajn, poskytuje posádke primerané pohodlie i jazdný komfort, disponuje pomerne veľkým batožinovým priestorom a svojim vzhľadom aj reprezentuje. Je to praktický automobil, vhodný najmä pre rodinné využívanie, na výlety do prírody i na dovolenku.

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h – 13,6 s
Zrýchľovanie 60 – 100 km/h – 7,4 s
80 – 120 km/h – 11,5 s
Max. rýchlosť 168 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km



Technické údaje

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 76,5/75,6 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 126 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,46 – 2,1 – 1,39 - 1,03 – 0,81, R – 3,18. Stály prevod hnanej nápravy 3,88.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predné na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Zádná náprava plnokovová s vlečenými ramenami. Odruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBV a reguláciou krútiaceho (brzdného) účinku na zadnú nápravu MSR. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/60 R 14.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4222/1646/1449 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1419/1408 mm. Pohotovostná hmotnosť 1125 kg. Objem batožinového priestoru 438/789 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 168 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za14,1 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/5,2/6,6 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.

Cena 442 800 Sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 335
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 595
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 487
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 041
  5. Kam do tepla v januári? 2 525
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 296
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 262
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 142
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 305
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.