SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
REDAKČNÝ TEST

Škoda Fabia sedan 1,4 16V – návrat k tradícii

Tretím a pravdepodobne posledným v kompletnom modelovom rade automobilov Škoda Fabia je po dvoch prechádzajúcich variantoch hatchback a kombi aj elegantný sedan. Automobilke z Mladej Boleslavi chýbal takýto klasický typ automobilu vyše štyridsať rokov, od

čias Škody 1200 a 1201. Fabia patrí do segmentu malých automobilov, kde trojpriestorové sedany sú pomerne zriedkavé v ponukách iných výrobcov. Na našom trhu sa dajú zrátať na prstoch jednej (pol)ruky, pretože okrem Renaulta Thalia, Seata Cordoba a teraz už výbehového VW Classic sa nič iné neponúka. Škodovácky sedan má predpoklady stať sa lídrom v sedanoch malých automobilov. Okrem iného aj vďaka pestrej motorizácii. Nový trojpriestorový sedan dodáva totiž výrobca s tromi zážihovými motormi objemu 1,4, jedným starším českým s výkonom 50 kW/68 k a dvomi koncernovými VW s výkonmi 55 kW/75 k a 74 kW/100 k, ktoré sú modernejšej konštrukcie so šesťnásťventilovou technikou a oba spĺňajú exhalačné normy EU4. Dopĺňajú ich úspornejšie vznetové motory 1,9 s výkonmi 47 kW/64 k a 74 kW/100 k. Zážihový (benzínový) motor s výkonom 55 kW/75 k vo Fabii sme mali možnosť teraz vyskúšať aj v karosérii sedan.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už pri teste vo verzii kombi nás motor zaujal najmä svojou pružnosťou a priaznivou spotrebou okolo 6,5 l/100 km. Motor je dobre odhlučnený a svojim výkonom uspokojí najmä menej náročných na akceleráciu. Oproti stokoňovej verzii však plochejší priebeh krútiaceho momentu sa prejaví dobrým ťahom už od nižších otáčok. Šestnásťventilová štrnásťstovka má kultivovaný chod a ani pri vyšších otáčkach neobťažuje posádku hlukom. Sedan podobne ako krátka verzia Fabie má vynikajúci podvozok, jazdné vlastnosti i veľmi dobrú ovládateľnosť. V zákrutách pôsobí isto a nesklame, a aj menej skúsenému dodáva sebavedomie a istotu dobrého vodiča. Fabia sedan ani pri razantnej jazde nemá problémy so stabilitou. Najmä tu sa prejavuje robustnosť karosérie a tuhosť podvozku. Z toho pramení pre posádku aj pocit bezpečia. Z interiéru zasa solídnosť a bohatosť výbavy. Vo výbave Comfort Fabii Sedan nechýba klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien a spätných zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, dva čelné nafukovacie vankúše, napínače bezpečnostných pásov a ich výšková nastaviteľnosť, imobilizér, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, nastaviteľné svetlá z miesta vodiča, zvuková signalizácia nevypnutých svetiel, peľový filter a uzatvorený vnútorný okruh cirkulácie vzduchu, bohatosť odkladacích priestorov, tretie brzdové svetlo, elektrohydraulický posilňovač riadenia, hmlové svetlá, „neodcudziteľné“ autorádio a iné. K jazdnému komfortu prispieva palubný počítač priebežnými informáciami o jazde, ako sú priemerná a okamžitá spotreba, priemerná rýchlosť, počet ubehnutých kilometrov, dojazd a iné. Anatomicky tvarované sedadlá poskytujú cestujúcim tak na predných, ako i zadných sedadlách dostatok priestoru i pohodlia.

Skryť Vypnúť reklamu

Škoda Fabia Sedan má moderný dizajn, poskytuje posádke primerané pohodlie i jazdný komfort, disponuje pomerne veľkým batožinovým priestorom a svojim vzhľadom aj reprezentuje. Je to praktický automobil, vhodný najmä pre rodinné využívanie, na výlety do prírody i na dovolenku.

Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 - 100 km/h – 13,6 s
Zrýchľovanie 60 – 100 km/h – 7,4 s
80 – 120 km/h – 11,5 s
Max. rýchlosť 168 km/h
Spotreba počas testu 7,6 l/100 km



Technické údaje

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1390 cm3, vŕtanie a zdvih 76,5/75,6 mm. Kompresný pomer 10,5 : 1. Najväčší výkon 55 kW/75 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 126 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,46 – 2,1 – 1,39 - 1,03 – 0,81, R – 3,18. Stály prevod hnanej nápravy 3,88.


Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené. Predné na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Zádná náprava plnokovová s vlečenými ramenami. Odruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové, ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBV a reguláciou krútiaceho (brzdného) účinku na zadnú nápravu MSR. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 185/60 R 14.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4222/1646/1449 mm, rázvor náprav 2462 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1419/1408 mm. Pohotovostná hmotnosť 1125 kg. Objem batožinového priestoru 438/789 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 168 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za14,1 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/5,2/6,6 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Štvordverová päťmiestna typu sedan.

Cena 442 800 Sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 338
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 665
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 940
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 395
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 005
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 500
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 424
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 322
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Začala sa inaugurácia Bidena, Trump odletel na Floridu

Donald Trump ako prvý prezident USA za viac ako sto rokov nebude na inaugurácii svojho nástupcu.

Kamala Harrisová s manželom Dougom Emhoffom.

Koronavírus na Slovensku: Slovensko má zmluvy na vakcíny pre 85 percent dospelej populácie (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).
Milan Dubec, CEO v spoločnosti Reinoo.
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon