S obytným autom získate v Chorvátsku slobodu

Zisťovali sme, čo všetko obnáša dovolenka obytným autom a s čím treba počítať. V Chorvátsku je najlepšie s karavanom navštíviť viac miest a vybrať sa na ostrovy.

(Zdroj: www.rovinj-croatia.net)

BRATISLAVA. Takmer každý, kto má za sebou dovolenku s obytným autom alebo prívesom potvrdí, že tento spôsob trávenia voľných dní je najmä o slobode, pohybe a spoznávaní krajiny.

Pritom na začiatku býva túžba vyraziť s karavanom na dovolenku, hoci nie je jasné kde. "Hneď po dojednaní nájmu smerujú prvé otázky zákazníkov k destinácii.Chcú, aby sme im niečo odporučili", tvrdí Pavel Marton z požičovne obytných áut.

S manželkou cestuje po celej Európe,ale najčastejšie sú na ostrovoch Chorvátska, hoci tam nie je povolené voľné kempovanie s obytnými autami ako napríklad v Grécku.

V ostatných rokoch výrazne stúpol počet ľudí, ktorí nevlastnia obytné auto, ale raz či dva razy idú na dovolenku s domovom v aute. "Nám to dáva slobodu, už nechceme byť organizovaní po letiskách a oddychujeme tam, kde sa nám to páči," pridáva svoj pohľad pani Martonová.

Obytné auto nie je vhodné na pasívnu dlhú dovolenku v jednom kempe. Po dvoch troch dňoch sa oplatí zmeniť miesto a potom v okolí kempu spoznávať inú časť krajiny autom, na bicykli alebo skútrom.

Odporúčané lokality na prvú cestu karavanom v Chorvátsku

PAG
Camping Straško (Novalja) www.kmapstrasko.com
ISTRIA
Zelena Laguna (Poreč) www.lagunaporec.com
Lanterna Camping (Poreč) www.camping-adriatic.com
LOŠINJ
Camping Poljana (LOŠINJ) www.poljana.hr

Dvom párom hrozí ponorka

V obytnom aute nastáva pocit dovolenky už vtedy, keď doň sadnete. Najmä deti s potešením cestujú vo veľkom aute, kde majú zázemie od prvej chvíle cesty. Netreba však zabudnúť, že aj preprava v obytnom aute si vyžaduje pripútanie všetkých cestujúcich.

Pre štvor a päťčlenné rodiny prichádza vhod väčšina dostupných áut v požičovniach. V prvom rade treba dodržať počet osôb, na ktorý je auto určené, hoci by sa teoreticky v interiéri vyspali aj viacerí.

Najnovšie už chorvátski colníci nebudú kontrolovať potraviny ani cigarety, avšak do obytného auta s veľkou pravdepodobnosťou nahliadnu.

Robia tak kvôli nelegálnej preprave osôb. Pavel Marton vystríha pred dovolenkovaním dvoch dospelých párov v jednom karavane, pretože aj luxusné obytné auto je predsa len malý priestor a náchylnosť na konflikt vysoká. Buď idú autom manželia s deťmi alebo len pár. Ideálne sa cestuje v partii dvoch alebo troch karavanistov.

S čím treba počítať?

- vratná kaucia pri prevzatí auta, obyčajne okolo 1000 eur

- požičovne žiadajú 50 percentnú zálohu a potom aj úhradu nájomného pomerne skoro pred dovolenkou

- pripláca sa za silno znečistený alebo poškodený interiér

- v letnej sezóne je minimálna doba prenájmu okolo 7 dní

- nájdite si požičovňu, ktorá neúčtuje kilometrovné

- sankcie za neskoré vrátenie vozidla

- druhá kategória vyšších poplatkov za chorvátske diaľnice

- súčet hmotností auta a obytného prívesu by nemal prekročiť 3500 kg, ak nechcete platiť viac za diaľnice a pokuty dbajte na dodržanie maximálnej povolenej hmotnosti obytného auta

Namiesto kempu do dvora

Chorvátsko nedovoľuje kempovať s obytným autom alebo obytným prívesom kdekoľvek si turisti zmyslia. S obytným autom môžete samozrejme prespať po únave na parkovisku alebo diaľničnom odpočívadle.

Policajtom prekáža, ak na miestach mimo cesty vidia pri obytnom aute rozložené sedenie a natiahnutú markízu. Na ostrovoch je státie mimo kempov trochu benevolentnejšie ako na pevnine a často možno využiť možnosť stráviť niekoľko dní v súkromnom dvore, kde záleží len na majiteľovi, či za pár kún na deň toleruje obytné auto.

Kemp síce stojí peniaze, ale v závislosti od hviezdičiek ponúka pomerne vysoký štandard. Väčšie miesta a bližšie pri mori sú drahšie ale väčšina má prípojku elektriky, vody a často tiež kanalizačnú rúru na splaškovú vodu.

Chorvátske kempy majú vyhradené miesta pre likvidáciu chemických kaziet z toalety a vopred si netreba rezervovať miesto. Práve v tom je čaro dovolenky , že takmer v každom kempe je vždy nejaké miesto, keď tam turisti prídu a rezerváciu využívajú skôr Nemci alebo rodiny s malými deťmi.

Na úvod choďte na ostrovy

S karavanom možno na chorvátskych ostrovoch objaviť veľmi pokojné miesta bez väčšieho zásahu civilizácie. Čím menšie dovolenkové centrá sú vôkol, tým čistejšia je voda a oddych kvalitnejší.

Práve ostrovné kempy v Chorvátsku nebývajú preplnené a poskytujú väčšinu potrebného štandardu. Klient si po príjazde do kempu vyberie podľa mapky voľné miesto a zaregistruje všetkých členov posádky.

Ani vo väčších kempoch nebýva problém s hlukom v nočných hodinách, pretože väčšina turistov vyznáva rovnaký spôsob oddychu a voľnosti.

O niečo nákladnejšia dovolenka oproti lacnému ubytovaniu v dome dáva bližšie spojenie s prírodou. Pre grilovanie platí pravidlo, že na prenajatom pozemku sa nesmie rozkladať klasický oheň na zemi, ale môžete kúriť iba v grile.

ico

V Rakúsku s obľubou vážia obytné autá

Pred požičaním obytného auta sa informujte o jeho maximálnej povolenej hmotnosti a tiež o pohotovostnej hmotnosti, aby ste vedeli, koľko môžete doň naložiť.

Nejedno obytné auto s celkovou hmotnosťou 3500 kilogramov váži bez cestujúcich a náplne aj okolo troch ton.

Ak pribudne posádka, plná nádrž paliva, pitná voda v zásobníkoch, potraviny a športová výbava, ľahko sa môže stať, že prestrelíte celkový limit.

Dopustíte sa hneď troch priestupkov naraz. Šoférovi už nestačí vodičák skupiny B, prekročíte povolenú celkovú hmotnosť vozidla a kým to nebude odstránené, nemôžete pokračovať v jazde a prekročením hranice 3,5 tony prechádzate vo väčšine krajín do inej kategorizácie diaľničných poplatkov.

"Autá, ktoré požičiavam, mám s obvyklou výbavou presne odvážené na priemyselnej váhe, aby klient vedel, koľko si môže naložiť," hovorí o obytných Fiatoch do 3,5t Pavel Marton z Banskej Bystrice.

Najmä na diaľniciach Rakúska hrozí mastná pokuta a policajti nechajú vypustiť vodu z nádrže alebo ďalších členov posádky ísť stopom.

Koľko stojí sloboda na dovolenke?

Obytné auto netreba brať ako kľúč k najlacnejšej dovolenke, pretože tento typ oddychu stojí predsa len trochu viac než klasický lacný apartmán v Chorvátsku. Ceny nájomného za jeden deň nájmu sa v slovenských požičovniach pohybujú v závislosti od typu auta v rozmedzí od 110 do 140 eur.

Nájmy mimo sezóny bývajú o 10 až 30 percent nižšie. Pri zapožičaní auta si hradíte pohonné hmoty a diaľničné poplatky v zahraničí.

Napríklad v Chorvátsku už obytné auto patrí do II. kategórie, ktorá je citeľne drahšia ako osobné auto a cestou na Makarsku zaplatíte za diaľnice 49 eur namiesto 32 eur (osobné auto).

Väčšina obytných áut má slovenskú známku a všetky potrebné náplne ako plyn a kazetu vo WC. Poplatky za deň státia v kempe súvisia s jeho úrovňou, počtom osôb a lokalitou, takže môžete zaplatiť od 30 do 50 eur.

Obytný príves alebo auto?

Prenájom obytného prívesu je podstatne lacnejší oproti karavanu zabudovanému priamo na aute. Príves tiež môžete nechať v kempe a robiť výjazdy autom.

Počítajte však s horšou manévrovateľnosťou súpravy, cestu si musíte plánovať tak, aby ste sa nedostali ku komplikovanému cúvaniu a po diaľnici môžete ísť pomalšie.

Vlastníci prívesov tieto neraz zaparkujú na celé leto v kempe a následne sa v tomto vystrieda počas leta niekoľko partií. K prívesu potrebujete schopné auto, ktoré môže podľa technického preukazu ťahať brzdený príves danej hmotnosti.

Ak celková hmotnosť súpravy osobného auta a obytného prívesu presahuje 3,5 tony treba na čelné sklo vozidla nalepiť ešte jednu známku ako pre osobné auto.

V Maďarsku rozhoduje hmotnosť auta, ktorým príves ťaháte a v Chorvátsku ste s obytným prívesom automaticky v II. kategórii vyšších poplatkov.

výhody prívesov

  • výrazne nižšie náklady na prenájom oproti obytným autám
  • možnosť ponechať príves v kempe celú sezónu
  • nižšia nadobúdacia cena
  • možnosť ísť svojím autom

nevýhody prívesov

  • zákaz prepravovať osoby počas jazdy v prívese
  • náročnejšie jazdenie s prívesom v zákrutách
  • horšie manévrovacie schopnosti
  • nižšia prepravná rýchlosť na diaľnici
  • nutnosť mať vlastné auto s povolenou hmotnosťou na daný príves
  • potreba vybaviť auto prídavnými zrkadlami
ico

Pri jazde dajte pozor na vietor a vyššie ťažisko

Vysoká hmotnosť, väčšie vonkajšie rozmery a zväčšená bočná plocha vyžadujú od vodiča obytného auta plynulú jazdu a predvídanie.

S veľkým a ťažkým autom ťažko robiť prudké manévre a po diaľnici nie je dobré prekračovať rýchlosť okolo 110 kilometrov za hodinu.

"Mal som zákazníka, čo prišiel z Chorvátska neuveriteľne rýchlo a chválil sa vysokým tempom po diaľnici, lenže s takýmto autom mal spotrebu skoro 13 litrov na 100 kilometrov namiesto obligátnych 8,5 l/100 km," pridáva skúsenosť Marton.

Tiež odporúča rešpektovať uzávery na mostoch pre prudký vietor. Zvlášť pred sezónou býva uzatvorený most na Krk, kde radi hliadkujú policajti a rozdávajú pokuty za nerešpektovanie zákazu.

Vietor tvorí vyššie riziko prevrátenia pre obytné prívesy a nehody, kedy prudký bočný vietor prevráti príves na strechu.

Skúsení karavanisti odporúčajú pred prvou poriadnou dovolenkou pri mori jeden cvičný výjazd na predĺžený víkend napríklad v rámci Slovenska. V Chorvátsku je dobré použiť súpravu auta a prívesu do 3,5 tony, aby ste sa neprehupli do tretej a pomerne drahej kategórie.


Zobraziť Chorvátsko - kam na dovolenku na väčšej mape

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 029
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 527
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 709
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 331
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 728
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 650
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 384
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 942
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 930
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 822

Téma: Dovolenka v Chorvátsku


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.