SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

S obytným autom získate v Chorvátsku slobodu

Zisťovali sme, čo všetko obnáša dovolenka obytným autom a s čím treba počítať. V Chorvátsku je najlepšie s karavanom navštíviť viac miest a vybrať sa na ostrovy.

(Zdroj: www.rovinj-croatia.net)

BRATISLAVA. Takmer každý, kto má za sebou dovolenku s obytným autom alebo prívesom potvrdí, že tento spôsob trávenia voľných dní je najmä o slobode, pohybe a spoznávaní krajiny.

Pritom na začiatku býva túžba vyraziť s karavanom na dovolenku, hoci nie je jasné kde. "Hneď po dojednaní nájmu smerujú prvé otázky zákazníkov k destinácii.Chcú, aby sme im niečo odporučili", tvrdí Pavel Marton z požičovne obytných áut.

S manželkou cestuje po celej Európe,ale najčastejšie sú na ostrovoch Chorvátska, hoci tam nie je povolené voľné kempovanie s obytnými autami ako napríklad v Grécku.

V ostatných rokoch výrazne stúpol počet ľudí, ktorí nevlastnia obytné auto, ale raz či dva razy idú na dovolenku s domovom v aute. "Nám to dáva slobodu, už nechceme byť organizovaní po letiskách a oddychujeme tam, kde sa nám to páči," pridáva svoj pohľad pani Martonová.

Obytné auto nie je vhodné na pasívnu dlhú dovolenku v jednom kempe. Po dvoch troch dňoch sa oplatí zmeniť miesto a potom v okolí kempu spoznávať inú časť krajiny autom, na bicykli alebo skútrom.

Odporúčané lokality na prvú cestu karavanom v Chorvátsku

PAG
Camping Straško (Novalja) www.kmapstrasko.com
ISTRIA
Zelena Laguna (Poreč) www.lagunaporec.com
Lanterna Camping (Poreč) www.camping-adriatic.com
LOŠINJ
Camping Poljana (LOŠINJ) www.poljana.hr

Dvom párom hrozí ponorka

V obytnom aute nastáva pocit dovolenky už vtedy, keď doň sadnete. Najmä deti s potešením cestujú vo veľkom aute, kde majú zázemie od prvej chvíle cesty. Netreba však zabudnúť, že aj preprava v obytnom aute si vyžaduje pripútanie všetkých cestujúcich.

Pre štvor a päťčlenné rodiny prichádza vhod väčšina dostupných áut v požičovniach. V prvom rade treba dodržať počet osôb, na ktorý je auto určené, hoci by sa teoreticky v interiéri vyspali aj viacerí.

Najnovšie už chorvátski colníci nebudú kontrolovať potraviny ani cigarety, avšak do obytného auta s veľkou pravdepodobnosťou nahliadnu.

Robia tak kvôli nelegálnej preprave osôb. Pavel Marton vystríha pred dovolenkovaním dvoch dospelých párov v jednom karavane, pretože aj luxusné obytné auto je predsa len malý priestor a náchylnosť na konflikt vysoká. Buď idú autom manželia s deťmi alebo len pár. Ideálne sa cestuje v partii dvoch alebo troch karavanistov.

S čím treba počítať?

- vratná kaucia pri prevzatí auta, obyčajne okolo 1000 eur

- požičovne žiadajú 50 percentnú zálohu a potom aj úhradu nájomného pomerne skoro pred dovolenkou

- pripláca sa za silno znečistený alebo poškodený interiér

- v letnej sezóne je minimálna doba prenájmu okolo 7 dní

- nájdite si požičovňu, ktorá neúčtuje kilometrovné

- sankcie za neskoré vrátenie vozidla

- druhá kategória vyšších poplatkov za chorvátske diaľnice

- súčet hmotností auta a obytného prívesu by nemal prekročiť 3500 kg, ak nechcete platiť viac za diaľnice a pokuty dbajte na dodržanie maximálnej povolenej hmotnosti obytného auta

Namiesto kempu do dvora

Chorvátsko nedovoľuje kempovať s obytným autom alebo obytným prívesom kdekoľvek si turisti zmyslia. S obytným autom môžete samozrejme prespať po únave na parkovisku alebo diaľničnom odpočívadle.

Policajtom prekáža, ak na miestach mimo cesty vidia pri obytnom aute rozložené sedenie a natiahnutú markízu. Na ostrovoch je státie mimo kempov trochu benevolentnejšie ako na pevnine a často možno využiť možnosť stráviť niekoľko dní v súkromnom dvore, kde záleží len na majiteľovi, či za pár kún na deň toleruje obytné auto.

Kemp síce stojí peniaze, ale v závislosti od hviezdičiek ponúka pomerne vysoký štandard. Väčšie miesta a bližšie pri mori sú drahšie ale väčšina má prípojku elektriky, vody a často tiež kanalizačnú rúru na splaškovú vodu.

Chorvátske kempy majú vyhradené miesta pre likvidáciu chemických kaziet z toalety a vopred si netreba rezervovať miesto. Práve v tom je čaro dovolenky , že takmer v každom kempe je vždy nejaké miesto, keď tam turisti prídu a rezerváciu využívajú skôr Nemci alebo rodiny s malými deťmi.

Na úvod choďte na ostrovy

S karavanom možno na chorvátskych ostrovoch objaviť veľmi pokojné miesta bez väčšieho zásahu civilizácie. Čím menšie dovolenkové centrá sú vôkol, tým čistejšia je voda a oddych kvalitnejší.

Práve ostrovné kempy v Chorvátsku nebývajú preplnené a poskytujú väčšinu potrebného štandardu. Klient si po príjazde do kempu vyberie podľa mapky voľné miesto a zaregistruje všetkých členov posádky.

Ani vo väčších kempoch nebýva problém s hlukom v nočných hodinách, pretože väčšina turistov vyznáva rovnaký spôsob oddychu a voľnosti.

O niečo nákladnejšia dovolenka oproti lacnému ubytovaniu v dome dáva bližšie spojenie s prírodou. Pre grilovanie platí pravidlo, že na prenajatom pozemku sa nesmie rozkladať klasický oheň na zemi, ale môžete kúriť iba v grile.

ico

V Rakúsku s obľubou vážia obytné autá

Pred požičaním obytného auta sa informujte o jeho maximálnej povolenej hmotnosti a tiež o pohotovostnej hmotnosti, aby ste vedeli, koľko môžete doň naložiť.

Nejedno obytné auto s celkovou hmotnosťou 3500 kilogramov váži bez cestujúcich a náplne aj okolo troch ton.

Ak pribudne posádka, plná nádrž paliva, pitná voda v zásobníkoch, potraviny a športová výbava, ľahko sa môže stať, že prestrelíte celkový limit.

Dopustíte sa hneď troch priestupkov naraz. Šoférovi už nestačí vodičák skupiny B, prekročíte povolenú celkovú hmotnosť vozidla a kým to nebude odstránené, nemôžete pokračovať v jazde a prekročením hranice 3,5 tony prechádzate vo väčšine krajín do inej kategorizácie diaľničných poplatkov.

"Autá, ktoré požičiavam, mám s obvyklou výbavou presne odvážené na priemyselnej váhe, aby klient vedel, koľko si môže naložiť," hovorí o obytných Fiatoch do 3,5t Pavel Marton z Banskej Bystrice.

Najmä na diaľniciach Rakúska hrozí mastná pokuta a policajti nechajú vypustiť vodu z nádrže alebo ďalších členov posádky ísť stopom.

Koľko stojí sloboda na dovolenke?

Obytné auto netreba brať ako kľúč k najlacnejšej dovolenke, pretože tento typ oddychu stojí predsa len trochu viac než klasický lacný apartmán v Chorvátsku. Ceny nájomného za jeden deň nájmu sa v slovenských požičovniach pohybujú v závislosti od typu auta v rozmedzí od 110 do 140 eur.

Nájmy mimo sezóny bývajú o 10 až 30 percent nižšie. Pri zapožičaní auta si hradíte pohonné hmoty a diaľničné poplatky v zahraničí.

Napríklad v Chorvátsku už obytné auto patrí do II. kategórie, ktorá je citeľne drahšia ako osobné auto a cestou na Makarsku zaplatíte za diaľnice 49 eur namiesto 32 eur (osobné auto).

Väčšina obytných áut má slovenskú známku a všetky potrebné náplne ako plyn a kazetu vo WC. Poplatky za deň státia v kempe súvisia s jeho úrovňou, počtom osôb a lokalitou, takže môžete zaplatiť od 30 do 50 eur.

Obytný príves alebo auto?

Prenájom obytného prívesu je podstatne lacnejší oproti karavanu zabudovanému priamo na aute. Príves tiež môžete nechať v kempe a robiť výjazdy autom.

Počítajte však s horšou manévrovateľnosťou súpravy, cestu si musíte plánovať tak, aby ste sa nedostali ku komplikovanému cúvaniu a po diaľnici môžete ísť pomalšie.

Vlastníci prívesov tieto neraz zaparkujú na celé leto v kempe a následne sa v tomto vystrieda počas leta niekoľko partií. K prívesu potrebujete schopné auto, ktoré môže podľa technického preukazu ťahať brzdený príves danej hmotnosti.

Ak celková hmotnosť súpravy osobného auta a obytného prívesu presahuje 3,5 tony treba na čelné sklo vozidla nalepiť ešte jednu známku ako pre osobné auto.

V Maďarsku rozhoduje hmotnosť auta, ktorým príves ťaháte a v Chorvátsku ste s obytným prívesom automaticky v II. kategórii vyšších poplatkov.

výhody prívesov

  • výrazne nižšie náklady na prenájom oproti obytným autám
  • možnosť ponechať príves v kempe celú sezónu
  • nižšia nadobúdacia cena
  • možnosť ísť svojím autom

nevýhody prívesov

  • zákaz prepravovať osoby počas jazdy v prívese
  • náročnejšie jazdenie s prívesom v zákrutách
  • horšie manévrovacie schopnosti
  • nižšia prepravná rýchlosť na diaľnici
  • nutnosť mať vlastné auto s povolenou hmotnosťou na daný príves
  • potreba vybaviť auto prídavnými zrkadlami
ico

Pri jazde dajte pozor na vietor a vyššie ťažisko

Vysoká hmotnosť, väčšie vonkajšie rozmery a zväčšená bočná plocha vyžadujú od vodiča obytného auta plynulú jazdu a predvídanie.

S veľkým a ťažkým autom ťažko robiť prudké manévre a po diaľnici nie je dobré prekračovať rýchlosť okolo 110 kilometrov za hodinu.

"Mal som zákazníka, čo prišiel z Chorvátska neuveriteľne rýchlo a chválil sa vysokým tempom po diaľnici, lenže s takýmto autom mal spotrebu skoro 13 litrov na 100 kilometrov namiesto obligátnych 8,5 l/100 km," pridáva skúsenosť Marton.

Tiež odporúča rešpektovať uzávery na mostoch pre prudký vietor. Zvlášť pred sezónou býva uzatvorený most na Krk, kde radi hliadkujú policajti a rozdávajú pokuty za nerešpektovanie zákazu.

Vietor tvorí vyššie riziko prevrátenia pre obytné prívesy a nehody, kedy prudký bočný vietor prevráti príves na strechu.

Skúsení karavanisti odporúčajú pred prvou poriadnou dovolenkou pri mori jeden cvičný výjazd na predĺžený víkend napríklad v rámci Slovenska. V Chorvátsku je dobré použiť súpravu auta a prívesu do 3,5 tony, aby ste sa neprehupli do tretej a pomerne drahej kategórie.


Zobraziť Chorvátsko - kam na dovolenku na väčšej mape

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Herec Karel Zima: Táto kamera do auta vám vydrží roky: MIO!
  2. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  3. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  4. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  5. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  6. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  7. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  8. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 15 102
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 7 803
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 578
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 691
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 017
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 892
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná! 1 335
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dietok prizeračky - Miroslava Setnická (vľavo) a Viera Farbiaková

Niektoré rodiny na ich služby čakajú dlhé mesiace.


25. máj
Peter Cehlárik na ZOH 2022 v Pekingu.

Všetci sme boli proti vojne, je hrozné, čo sa deje, vraví hokejista.


Stanislav Benčat 3 h
Areál Čatlošovej vily je nevyužívaný takmer dve desaťročia.

S prestavbou areálu bývalého sanatória nesúhlasili úrady ani aktivisti.


27. máj
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje 95. deň.


a 3 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Vladimír Zervan: Gyimesi-Tarabov zákon
  2. Miroslav Kocúr: Hitler, Heydrich, Tiso - traja kamaráti a ich dnešní "kamaráti"
  3. Štefan Vidlár: Nedeľná modlitba
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  5. Lórant Kulík: Filatelia: Na inauguráciu poštovej známky Košicko-bohumínskej železnice sa prišiel pozrieť aj turistický sprievodca a spisovateľ Milan Kolcun
  6. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 12 404
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 794
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 320
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 223
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 3 144
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 732
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 615
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 143
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  2. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťZatvoriť reklamu