Policajti odhalili Feliciu s vyššími emisiami ako Trabant

Emisné kontroly majú okrúhle výročie. Za 20 rokov sa na Slovensku spravilo viac ako 10 miliónov emisných kontrol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

V piatok uplynulo 20 rokov od overenia prvého pracoviska emisnej kontroly. Umožnil sa tým rozbeh emisných kontrol na Slovensku.

Emisné kontroly sa začali pripravovať už v roku 1991, keď ministerstvo vnútra poverilo prípravou projektu Ústav cestného hospodárstva a dopravy.

Krátko po 17. máji 1993 vznikla v pomerne krátkom čase sieť pracovísk emisných kontrol. V rokoch 1995 až 1996 ich bolo 520. Nachádzali sa najmä v značkových a neznačkových servisoch, ale boli aj na pracoviskách ministerstva vnútra, armády a škôl.

Pracovalo sa "na kolene"

"V začiatkoch emisných kontrol sa pracovalo viac menej na kolene," spomína si Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-Eka, poverenej technickej služby emisných kontrol. Celý systém upravoval „Metodický pokyn“ na autorizovanie opravovní a „Predpis“ na vykonávanie emisných kontrol.

Emisné kontroly sa spočiatku robili len na vozidlách s benzínovým motorom, ktoré nemali katalyzátor.

"Prístup k údajom pre kontrolu vozidiel ako aj kontrola pracovísk bol ťažký, pretože údaje pre meranie existovali len v knižnej podobe a kontrola sa mohla vykonávať iba fyzickou kontrolou na pracoviskách," povedal Lenďák.

Systém emisných kontrol sa podľa Lenďáka ukázal už od začiatku ako potrebný, pretože pomerne veľká časť vozidiel jazdila s nesprávne nadstavenými parametrami motora.

Postupne začali emisnej kontrole podliehať aj vozidlá s dieselovými motormi, neskôr aj vozidlá s benzínovými motormi a katalyzátormi a aj s plynovým pohonom.

Informačný systém zabránil falšovaniu nameraných hodnôt

V januári 2007 sa spustil Automatizovaný informačný systém emisných kontrol (AIS EK), ktorý podľa Lenďáka posunul Slovensko na špicu v rámci celej EÚ.

Zaviedla sa tak jednotná evidencia všetkých vykonaných kontrol na Slovensku, výrazne sa zlepšil prístup technikom k informáciám o vozidlách a umožnil sa aj dohľad nad činnosťou technikov a pracovísk.

Technici prestali mať možnosť falšovať výsledky meraní, pretože tie sa automaticky presúvali z meradiel do informačného systému a vyhodnotili sa bez možnosti ovplyvnenia technikom.

Slovensko tak patrí v rámci zabezpečenia emisných kontrol medzi lídrov v EÚ spoločne s Nemcami či Švédmi. V Česku, napríklad, ešte stále používajú papierové hlásenia. Nemajú tam tak okamžité prehľad o vykonaných kontrolách.

Navyše, v roku 2009 sa Slovensko pridalo medzi krajiny, ktoré do výkonu emisnej kontroly zaviedli elektronickú kontrolu vozidiel prostredníctvom systémov palubnej diagnostiky OBD.

"Zavedením elektronickej kontroly vozidiel sa výrazne zvýšila kvalita výkonu emisnej kontroly a jej výpovedná hodnota," dodal Lenďák.

Budúcnosť emisných kontrol: minimalizovanie korupcie

V súčasnosti je, podľa Lenďáka, najväčším problémom snaha ľudí podvádzať pri emisných kontrolách. Preto by chcel, aby sa posilnil štátny odborný dozor a skvalitnili sa kontroly pracovísk emisných kontrol. Aby sa na cesty nedostávali autá, ktorých emisie prekračujú povolené limity.

Ako príklad uviedol policajnú kontrolu v Žiari nad Hronom z minulotýždňového piatka, kedy policajti prvýkrát kontrolovali technický stav ale aj emisie vozidiel.

"Dopadlo to katastrofálne," upozornil Lenďák. Nie je podľa neho vylúčené, že policajti si budú viac všímať, čo vychádza z výfukov áut.

Policajti napríklad pri kontrole zistili, že niektoré Škody Felicie mali vyššie hodnoty CO ako Trabanty. Limity údajne prekročili 20- až 30-krát.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 816
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 192
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 103
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 005
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 875
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 116
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 081
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 866
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 425

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Koncept Citroen Ami One ukazuje, že autá budúcnosti nemusia byť drahé

Pokročilé technológie ustúpili priaznivej cene vozidla.

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.