Policajti odhalili Feliciu s vyššími emisiami ako Trabant

Emisné kontroly majú okrúhle výročie. Za 20 rokov sa na Slovensku spravilo viac ako 10 miliónov emisných kontrol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

V piatok uplynulo 20 rokov od overenia prvého pracoviska emisnej kontroly. Umožnil sa tým rozbeh emisných kontrol na Slovensku.

Emisné kontroly sa začali pripravovať už v roku 1991, keď ministerstvo vnútra poverilo prípravou projektu Ústav cestného hospodárstva a dopravy.

Krátko po 17. máji 1993 vznikla v pomerne krátkom čase sieť pracovísk emisných kontrol. V rokoch 1995 až 1996 ich bolo 520. Nachádzali sa najmä v značkových a neznačkových servisoch, ale boli aj na pracoviskách ministerstva vnútra, armády a škôl.

Pracovalo sa "na kolene"

"V začiatkoch emisných kontrol sa pracovalo viac menej na kolene," spomína si Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-Eka, poverenej technickej služby emisných kontrol. Celý systém upravoval „Metodický pokyn“ na autorizovanie opravovní a „Predpis“ na vykonávanie emisných kontrol.

Emisné kontroly sa spočiatku robili len na vozidlách s benzínovým motorom, ktoré nemali katalyzátor.

"Prístup k údajom pre kontrolu vozidiel ako aj kontrola pracovísk bol ťažký, pretože údaje pre meranie existovali len v knižnej podobe a kontrola sa mohla vykonávať iba fyzickou kontrolou na pracoviskách," povedal Lenďák.

Systém emisných kontrol sa podľa Lenďáka ukázal už od začiatku ako potrebný, pretože pomerne veľká časť vozidiel jazdila s nesprávne nadstavenými parametrami motora.

Postupne začali emisnej kontrole podliehať aj vozidlá s dieselovými motormi, neskôr aj vozidlá s benzínovými motormi a katalyzátormi a aj s plynovým pohonom.

Informačný systém zabránil falšovaniu nameraných hodnôt

V januári 2007 sa spustil Automatizovaný informačný systém emisných kontrol (AIS EK), ktorý podľa Lenďáka posunul Slovensko na špicu v rámci celej EÚ.

Zaviedla sa tak jednotná evidencia všetkých vykonaných kontrol na Slovensku, výrazne sa zlepšil prístup technikom k informáciám o vozidlách a umožnil sa aj dohľad nad činnosťou technikov a pracovísk.

Technici prestali mať možnosť falšovať výsledky meraní, pretože tie sa automaticky presúvali z meradiel do informačného systému a vyhodnotili sa bez možnosti ovplyvnenia technikom.

Slovensko tak patrí v rámci zabezpečenia emisných kontrol medzi lídrov v EÚ spoločne s Nemcami či Švédmi. V Česku, napríklad, ešte stále používajú papierové hlásenia. Nemajú tam tak okamžité prehľad o vykonaných kontrolách.

Navyše, v roku 2009 sa Slovensko pridalo medzi krajiny, ktoré do výkonu emisnej kontroly zaviedli elektronickú kontrolu vozidiel prostredníctvom systémov palubnej diagnostiky OBD.

"Zavedením elektronickej kontroly vozidiel sa výrazne zvýšila kvalita výkonu emisnej kontroly a jej výpovedná hodnota," dodal Lenďák.

Budúcnosť emisných kontrol: minimalizovanie korupcie

V súčasnosti je, podľa Lenďáka, najväčším problémom snaha ľudí podvádzať pri emisných kontrolách. Preto by chcel, aby sa posilnil štátny odborný dozor a skvalitnili sa kontroly pracovísk emisných kontrol. Aby sa na cesty nedostávali autá, ktorých emisie prekračujú povolené limity.

Ako príklad uviedol policajnú kontrolu v Žiari nad Hronom z minulotýždňového piatka, kedy policajti prvýkrát kontrolovali technický stav ale aj emisie vozidiel.

"Dopadlo to katastrofálne," upozornil Lenďák. Nie je podľa neho vylúčené, že policajti si budú viac všímať, čo vychádza z výfukov áut.

Policajti napríklad pri kontrole zistili, že niektoré Škody Felicie mali vyššie hodnoty CO ako Trabanty. Limity údajne prekročili 20- až 30-krát.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 301
  2. Vizuálny smog je problém 10 258
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 292
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 3 216
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 092
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 875
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 331
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 278
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 888
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 827