SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Policajti odhalili Feliciu s vyššími emisiami ako Trabant

Emisné kontroly majú okrúhle výročie. Za 20 rokov sa na Slovensku spravilo viac ako 10 miliónov emisných kontrol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

V piatok uplynulo 20 rokov od overenia prvého pracoviska emisnej kontroly. Umožnil sa tým rozbeh emisných kontrol na Slovensku.

Emisné kontroly sa začali pripravovať už v roku 1991, keď ministerstvo vnútra poverilo prípravou projektu Ústav cestného hospodárstva a dopravy.

Krátko po 17. máji 1993 vznikla v pomerne krátkom čase sieť pracovísk emisných kontrol. V rokoch 1995 až 1996 ich bolo 520. Nachádzali sa najmä v značkových a neznačkových servisoch, ale boli aj na pracoviskách ministerstva vnútra, armády a škôl.

Pracovalo sa "na kolene"

"V začiatkoch emisných kontrol sa pracovalo viac menej na kolene," spomína si Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-Eka, poverenej technickej služby emisných kontrol. Celý systém upravoval „Metodický pokyn“ na autorizovanie opravovní a „Predpis“ na vykonávanie emisných kontrol.

Emisné kontroly sa spočiatku robili len na vozidlách s benzínovým motorom, ktoré nemali katalyzátor.

"Prístup k údajom pre kontrolu vozidiel ako aj kontrola pracovísk bol ťažký, pretože údaje pre meranie existovali len v knižnej podobe a kontrola sa mohla vykonávať iba fyzickou kontrolou na pracoviskách," povedal Lenďák.

Systém emisných kontrol sa podľa Lenďáka ukázal už od začiatku ako potrebný, pretože pomerne veľká časť vozidiel jazdila s nesprávne nadstavenými parametrami motora.

Postupne začali emisnej kontrole podliehať aj vozidlá s dieselovými motormi, neskôr aj vozidlá s benzínovými motormi a katalyzátormi a aj s plynovým pohonom.

Informačný systém zabránil falšovaniu nameraných hodnôt

V januári 2007 sa spustil Automatizovaný informačný systém emisných kontrol (AIS EK), ktorý podľa Lenďáka posunul Slovensko na špicu v rámci celej EÚ.

Zaviedla sa tak jednotná evidencia všetkých vykonaných kontrol na Slovensku, výrazne sa zlepšil prístup technikom k informáciám o vozidlách a umožnil sa aj dohľad nad činnosťou technikov a pracovísk.

Technici prestali mať možnosť falšovať výsledky meraní, pretože tie sa automaticky presúvali z meradiel do informačného systému a vyhodnotili sa bez možnosti ovplyvnenia technikom.

Slovensko tak patrí v rámci zabezpečenia emisných kontrol medzi lídrov v EÚ spoločne s Nemcami či Švédmi. V Česku, napríklad, ešte stále používajú papierové hlásenia. Nemajú tam tak okamžité prehľad o vykonaných kontrolách.

Navyše, v roku 2009 sa Slovensko pridalo medzi krajiny, ktoré do výkonu emisnej kontroly zaviedli elektronickú kontrolu vozidiel prostredníctvom systémov palubnej diagnostiky OBD.

"Zavedením elektronickej kontroly vozidiel sa výrazne zvýšila kvalita výkonu emisnej kontroly a jej výpovedná hodnota," dodal Lenďák.

Budúcnosť emisných kontrol: minimalizovanie korupcie

V súčasnosti je, podľa Lenďáka, najväčším problémom snaha ľudí podvádzať pri emisných kontrolách. Preto by chcel, aby sa posilnil štátny odborný dozor a skvalitnili sa kontroly pracovísk emisných kontrol. Aby sa na cesty nedostávali autá, ktorých emisie prekračujú povolené limity.

Ako príklad uviedol policajnú kontrolu v Žiari nad Hronom z minulotýždňového piatka, kedy policajti prvýkrát kontrolovali technický stav ale aj emisie vozidiel.

"Dopadlo to katastrofálne," upozornil Lenďák. Nie je podľa neho vylúčené, že policajti si budú viac všímať, čo vychádza z výfukov áut.

Policajti napríklad pri kontrole zistili, že niektoré Škody Felicie mali vyššie hodnoty CO ako Trabanty. Limity údajne prekročili 20- až 30-krát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 051
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 397
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 422
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 928
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 012
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 493
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 190
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 750
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 519
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Plošne testovanie na Covid-19.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.