SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Policajti odhalili Feliciu s vyššími emisiami ako Trabant

Emisné kontroly majú okrúhle výročie. Za 20 rokov sa na Slovensku spravilo viac ako 10 miliónov emisných kontrol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

V piatok uplynulo 20 rokov od overenia prvého pracoviska emisnej kontroly. Umožnil sa tým rozbeh emisných kontrol na Slovensku.

Emisné kontroly sa začali pripravovať už v roku 1991, keď ministerstvo vnútra poverilo prípravou projektu Ústav cestného hospodárstva a dopravy.

Krátko po 17. máji 1993 vznikla v pomerne krátkom čase sieť pracovísk emisných kontrol. V rokoch 1995 až 1996 ich bolo 520. Nachádzali sa najmä v značkových a neznačkových servisoch, ale boli aj na pracoviskách ministerstva vnútra, armády a škôl.

Pracovalo sa "na kolene"

"V začiatkoch emisných kontrol sa pracovalo viac menej na kolene," spomína si Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-Eka, poverenej technickej služby emisných kontrol. Celý systém upravoval „Metodický pokyn“ na autorizovanie opravovní a „Predpis“ na vykonávanie emisných kontrol.

Emisné kontroly sa spočiatku robili len na vozidlách s benzínovým motorom, ktoré nemali katalyzátor.

"Prístup k údajom pre kontrolu vozidiel ako aj kontrola pracovísk bol ťažký, pretože údaje pre meranie existovali len v knižnej podobe a kontrola sa mohla vykonávať iba fyzickou kontrolou na pracoviskách," povedal Lenďák.

Systém emisných kontrol sa podľa Lenďáka ukázal už od začiatku ako potrebný, pretože pomerne veľká časť vozidiel jazdila s nesprávne nadstavenými parametrami motora.

Postupne začali emisnej kontrole podliehať aj vozidlá s dieselovými motormi, neskôr aj vozidlá s benzínovými motormi a katalyzátormi a aj s plynovým pohonom.

Informačný systém zabránil falšovaniu nameraných hodnôt

V januári 2007 sa spustil Automatizovaný informačný systém emisných kontrol (AIS EK), ktorý podľa Lenďáka posunul Slovensko na špicu v rámci celej EÚ.

Zaviedla sa tak jednotná evidencia všetkých vykonaných kontrol na Slovensku, výrazne sa zlepšil prístup technikom k informáciám o vozidlách a umožnil sa aj dohľad nad činnosťou technikov a pracovísk.

Technici prestali mať možnosť falšovať výsledky meraní, pretože tie sa automaticky presúvali z meradiel do informačného systému a vyhodnotili sa bez možnosti ovplyvnenia technikom.

Slovensko tak patrí v rámci zabezpečenia emisných kontrol medzi lídrov v EÚ spoločne s Nemcami či Švédmi. V Česku, napríklad, ešte stále používajú papierové hlásenia. Nemajú tam tak okamžité prehľad o vykonaných kontrolách.

Navyše, v roku 2009 sa Slovensko pridalo medzi krajiny, ktoré do výkonu emisnej kontroly zaviedli elektronickú kontrolu vozidiel prostredníctvom systémov palubnej diagnostiky OBD.

"Zavedením elektronickej kontroly vozidiel sa výrazne zvýšila kvalita výkonu emisnej kontroly a jej výpovedná hodnota," dodal Lenďák.

Budúcnosť emisných kontrol: minimalizovanie korupcie

V súčasnosti je, podľa Lenďáka, najväčším problémom snaha ľudí podvádzať pri emisných kontrolách. Preto by chcel, aby sa posilnil štátny odborný dozor a skvalitnili sa kontroly pracovísk emisných kontrol. Aby sa na cesty nedostávali autá, ktorých emisie prekračujú povolené limity.

Ako príklad uviedol policajnú kontrolu v Žiari nad Hronom z minulotýždňového piatka, kedy policajti prvýkrát kontrolovali technický stav ale aj emisie vozidiel.

"Dopadlo to katastrofálne," upozornil Lenďák. Nie je podľa neho vylúčené, že policajti si budú viac všímať, čo vychádza z výfukov áut.

Policajti napríklad pri kontrole zistili, že niektoré Škody Felicie mali vyššie hodnoty CO ako Trabanty. Limity údajne prekročili 20- až 30-krát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  4. QSI International School of Bratislava
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 386
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 326
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 152
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 060
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 865
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 645
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 400
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 324
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 242
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Účastníci nepovoleného protestu.

Štát je k násilníkom napokon láskavý.


19 h
Ilustračné foto

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 872 obetí.


a 4 ďalší 10 h

Keď po ôsmich rokoch intenzívneho škodenia zrazu len jednoducho prestaneš, vyzerá to ako ohromné zlepšenie.


Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


17 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Milionári v MHD.
  2. Michal Páleník: Čo sa mení v exekúciách?
  3. Emil Lobotka: Plochý život
  4. Milan Hutera: Za krásami letných súhvezdí
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: malá mestská pamiatková rezervácia
  6. Martin Dorčák: Chlapec z OĽANO chce zakázať potraty a legalizovať prostitúciu
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky férové? O vstupním poplatku při investování
  8. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 25 768
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 8 977
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 7 624
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 837
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 582
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 830
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 694
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 2 936
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu