Policajti odhalili Feliciu s vyššími emisiami ako Trabant

Emisné kontroly majú okrúhle výročie. Za 20 rokov sa na Slovensku spravilo viac ako 10 miliónov emisných kontrol.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

V piatok uplynulo 20 rokov od overenia prvého pracoviska emisnej kontroly. Umožnil sa tým rozbeh emisných kontrol na Slovensku.

Emisné kontroly sa začali pripravovať už v roku 1991, keď ministerstvo vnútra poverilo prípravou projektu Ústav cestného hospodárstva a dopravy.

Krátko po 17. máji 1993 vznikla v pomerne krátkom čase sieť pracovísk emisných kontrol. V rokoch 1995 až 1996 ich bolo 520. Nachádzali sa najmä v značkových a neznačkových servisoch, ale boli aj na pracoviskách ministerstva vnútra, armády a škôl.

Pracovalo sa "na kolene"

"V začiatkoch emisných kontrol sa pracovalo viac menej na kolene," spomína si Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-Eka, poverenej technickej služby emisných kontrol. Celý systém upravoval „Metodický pokyn“ na autorizovanie opravovní a „Predpis“ na vykonávanie emisných kontrol.

Emisné kontroly sa spočiatku robili len na vozidlách s benzínovým motorom, ktoré nemali katalyzátor.

"Prístup k údajom pre kontrolu vozidiel ako aj kontrola pracovísk bol ťažký, pretože údaje pre meranie existovali len v knižnej podobe a kontrola sa mohla vykonávať iba fyzickou kontrolou na pracoviskách," povedal Lenďák.

Systém emisných kontrol sa podľa Lenďáka ukázal už od začiatku ako potrebný, pretože pomerne veľká časť vozidiel jazdila s nesprávne nadstavenými parametrami motora.

Postupne začali emisnej kontrole podliehať aj vozidlá s dieselovými motormi, neskôr aj vozidlá s benzínovými motormi a katalyzátormi a aj s plynovým pohonom.

Informačný systém zabránil falšovaniu nameraných hodnôt

V januári 2007 sa spustil Automatizovaný informačný systém emisných kontrol (AIS EK), ktorý podľa Lenďáka posunul Slovensko na špicu v rámci celej EÚ.

Zaviedla sa tak jednotná evidencia všetkých vykonaných kontrol na Slovensku, výrazne sa zlepšil prístup technikom k informáciám o vozidlách a umožnil sa aj dohľad nad činnosťou technikov a pracovísk.

Technici prestali mať možnosť falšovať výsledky meraní, pretože tie sa automaticky presúvali z meradiel do informačného systému a vyhodnotili sa bez možnosti ovplyvnenia technikom.

Slovensko tak patrí v rámci zabezpečenia emisných kontrol medzi lídrov v EÚ spoločne s Nemcami či Švédmi. V Česku, napríklad, ešte stále používajú papierové hlásenia. Nemajú tam tak okamžité prehľad o vykonaných kontrolách.

Navyše, v roku 2009 sa Slovensko pridalo medzi krajiny, ktoré do výkonu emisnej kontroly zaviedli elektronickú kontrolu vozidiel prostredníctvom systémov palubnej diagnostiky OBD.

"Zavedením elektronickej kontroly vozidiel sa výrazne zvýšila kvalita výkonu emisnej kontroly a jej výpovedná hodnota," dodal Lenďák.

Budúcnosť emisných kontrol: minimalizovanie korupcie

V súčasnosti je, podľa Lenďáka, najväčším problémom snaha ľudí podvádzať pri emisných kontrolách. Preto by chcel, aby sa posilnil štátny odborný dozor a skvalitnili sa kontroly pracovísk emisných kontrol. Aby sa na cesty nedostávali autá, ktorých emisie prekračujú povolené limity.

Ako príklad uviedol policajnú kontrolu v Žiari nad Hronom z minulotýždňového piatka, kedy policajti prvýkrát kontrolovali technický stav ale aj emisie vozidiel.

"Dopadlo to katastrofálne," upozornil Lenďák. Nie je podľa neho vylúčené, že policajti si budú viac všímať, čo vychádza z výfukov áut.

Policajti napríklad pri kontrole zistili, že niektoré Škody Felicie mali vyššie hodnoty CO ako Trabanty. Limity údajne prekročili 20- až 30-krát.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 500
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 489
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 12 125
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 834
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 872
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 931
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 601
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 621
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 078
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 085