BRATISLAVA. Miestnosť, v ktorej konštruktéri zdokonaľujú vozidlá Ford vyzerá na prvý pohľad trochu absurdne. Veľké biele steny vytvárajú priestor ohraničený z troch strán, pričom na každú stenu aj strop miestnosti je premietaný obraz z projektorov. V strede sa nachádza zmontovaný modelový interiér vozidla.
Po nasadení 3D okuliarov, ktoré spolupracujú s detektormi pohybu, obrazovky premietnu počítačom vytvorený interiér vozidla.
Táto miestnosť nazvaná „3D CAVE“ umožňuje, namiesto výroby niekoľkých reálnych prototypov vozidiel, testovanie a zdokonaľovanie konštrukčných prvkov nových vozidiel – od veľkosti a umiestnenia držiaka na nápoje až po výhľad cez zadné sklo.
Obrazy 3D simulácie sú premietané na strop a tri okolité steny. Pomocou polarizačných okuliarov a infračervených snímačov, ktoré monitorujú pohyb vodiča, môžu konštruktéri následne manipulovať s virtuálnym vozidlom, napríklad ak chcú určiť dosah pri nastavovaní spätného zrkadla alebo pri umiestňovaní fliaš do úložných priestorov vo dverách.
Technológia využíva animované okolie s chodcami a cyklistami, vďaka ktorému dokážu konštruktéri posúdiť viditeľnosť vonkajšieho prostredia zvnútra vozidla. Môžu tiež meniť a porovnávať viaceré návrhy – vrátane rôznych interiérov vozidiel od iných výrobcov.
Spoločnosť Ford momentálne skúma zakomponovanie ovládacích prvkov informačno-zábavného systému vozidla, tlačidiel na otváranie a zatváranie okien a využitie pokročilých simulácií jazdy.
Globálne scenáre osvetlenia v reálnom čase by mohli konštruktérom umožniť analýzu zmeny osvetlenia interiéru a odrazov svetla v priebehu dňa a v závislosti od meniaceho sa počasia.
V prípadoch, keď sa vyžaduje fyzický diel, spoločnosť Ford využíva technológiu 3D tlače. Pri takomto type tlače sa na seba postupne umiestňujú tisíce veľmi jemných vrstiev materiálu, čím vznikajú zložité tvary a vzory.
V rámci jedného dielu je možné vytvoriť tvrdé aj mäkké časti a samotný diel môže byť veľký 700 mm.
„Využívanie 3D tlače znamená, že môžeme vytvárať všetky druhy zložitých tvarov a jednorazových dielov, ktoré by predtým pri ručnej alebo strojovej výrobe vyžadovali veľké množstvo času a financií.“ povedal Sandro Piroddi, vedúci oddelenia Rapid Technology v spoločnosti Ford of Europe. „V budúcnosti vidím obrovský potenciál tejto technológie pri výrobe vozidiel Ford.“