Za elektromobily sa možno budú platiť nižšie dane aj parkovné

Niektoré štáty preplácajú časť ceny elektromobilov. U nás na takýto krok priestor zrejme nebude.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Štát chce, aby po našich cestách jazdilo viac elektromobilov. Plánuje ľudí motivovať, aby si kúpili namiesto tradičného auta elektrické.

Podpora
V iných krajinácha
  • Japonsko
  • Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta.
  • Odpustenie ďalších daní pri kúpe za 4300 eur.
  • Prvých 5 rokov prevádzky e­auta má majiteľ 50 % zľavu na dani z motorových vozidiel
  • USA
  • Úľavy na dani podľa veľkosti batérie, maximálne 7500 dolárov (takmer 6000 eur).
  • V štáte Kalifornia aj priamy príspevok, ktorý sa prepláca po kúpe auta, no najviac 2500 dolárov (necelých 2000 eur).
  • Nemecko
  • Oslobodenie od dane z motorových vozidiel na prvých päť rokov.
  • Vysokými sumami sa podporuje aj výskum v tejto oblasti.
  • Rakúsko
  • Na štátnej úrovni sa dotuje nákup elektromobilov pre firmy. Dostanú 30 % z ceny auta. V prípade áut určených na použitie v cestovnom ruchu až 50 %. Existuje aj diferencovaná podpora na regionálnej úrovni.
  • Estónsko
  • Daňové úľavy pri kúpe e­auta až do 18 000 eur.
  • Nórsko
  • Odpustenie všetkých daní a poplatkov spojených s kúpou auta. Tie dosahujú aj takú hodnotu ako cena samotného auta.
  • Majiteľ e­auta neplatí mýtne, daň z áut ani parkovanie na verejných miestach. Môže tiež jazdiť v pruhoch pre autobusy.

    ⋌Zdroj: Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Možností, ako to môže urobiť, je viac. Jednou z nich je finančná výpomoc pri kúpe vozidla. Štát chce analyzovať aj nepriame formy podpory.

Tie by mohli mať podľa ministerstva hospodárstva podobu získania parkovacieho miesta v exponovaných mestských častiach, bezplatného parkovania na verejných parkoviskách, inej sadzby cestnej dane či diaľničných poplatkov, vstupu do centier miest, kde nie je prístup, alebo využívania cestných pruhov pre autobusy.

Priama finančná výpomoc nebude zrejme cestou, ktorou štát pôjde. Myslí si to Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, ktorá ma zastúpenie v pracovnej komisii pre túto oblasť na ministerstve hospodárstva.

Priestor v štátnej kase je podľa Badíka malý, a tak by si štát mohol dovoliť len malé dotácie. Pri drahých elektroautách by to bola slabá motivácia, hovorí.

Fakty
Elektromobily
  • U nás jazdí okolo 30 elektromobilov. Máme asi 10 nabíjacích staníc.
  • Cena áut sa z modelu na model mení. Vstupná investícia je od 20­tisíc eur aj po 40 000 či 60 000 eur.
  • Návratnosť sa ráta na šesť až sedem rokov pri vysokovyužívanom aute.⋌ Zdroj: SEVA

Hotovosť zrejme nebude

Štedro podporujú kúpu elektromobilov podľa Badíka napríklad v Nórsku. „Dane na auto sú tu vo výške aj viac ako 100 percent ceny auta. Tým, že sa na elektromobily odpustia, majú ľudia obrovskú motiváciu kúpiť si elektroauto,“ hovorí.

Keby však u nás otvoril štát napríklad tému nižšej DPH na elektromobily, ozvali by sa podľa Badíka aj výrobcovia liečiv či učebníc.

Priechodnejšie tak vyzerajú úľavy na dani z motorových vozidiel, ktorú vyberajú župy. „Chceme vytvoriť systém zliav pre ekologické vozidlá vrátane elektromobilov,“ tvrdí banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Problém by nemal byť ani s bezplatným parkovaním či vjazdom do centier miest pre elektromobily. „Predpokladám, že primátori a starostovia zaujmú k tomu kladné stanovisko,“ hovorí Jozef Dvonč, predseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Nejasnejšia je možnosť zliav z cien diaľničných známok pre elektroautá. Ministerstvo dopravy tvrdí, že cesty ničia podobne ako iné vozidlá. No diskusii sa nebráni.

Vyrábať to, čo sa kupuje

Stratégia s detailami o podpore e­mobility má byť hotová do konca roka. Rezort hospodárstva plánuje cez elektromobilitu naštartovať aj hospodársky rast.

To však nesúvisí s počtom e­áut na našich cestách, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Podpora kúpy áut u nás skôr šetrí životné prostredie a znižuje závislosť od ropy.

Ak chce štát podporiť rast, má sa zaujímať o to, či naši výrobcovia sledujú trendy a nebudú o pár rokov vyrábať to, čo nik nechce.

Pri motivácii automobiliek by však nemal štát používať dotácie. Skôr sa treba podľa Koršňáka zamerať na dobré podnikateľské prostredie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 613
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 777
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 409
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 101
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 828
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 818
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 645
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 536
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 147
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan s novým imidžom opäť pobavil. Poľsko bola jasná voľba, tvrdí

Peter Sagan sa po predčasnom odchode z Tour de France vracia do pelotónu

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.