SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Za elektromobily sa možno budú platiť nižšie dane aj parkovné

Niektoré štáty preplácajú časť ceny elektromobilov. U nás na takýto krok priestor zrejme nebude.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Štát chce, aby po našich cestách jazdilo viac elektromobilov. Plánuje ľudí motivovať, aby si kúpili namiesto tradičného auta elektrické.

Podpora
V iných krajinácha
  • Japonsko
  • Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta.
  • Odpustenie ďalších daní pri kúpe za 4300 eur.
  • Prvých 5 rokov prevádzky e­auta má majiteľ 50 % zľavu na dani z motorových vozidiel
  • USA
  • Úľavy na dani podľa veľkosti batérie, maximálne 7500 dolárov (takmer 6000 eur).
  • V štáte Kalifornia aj priamy príspevok, ktorý sa prepláca po kúpe auta, no najviac 2500 dolárov (necelých 2000 eur).
  • Nemecko
  • Oslobodenie od dane z motorových vozidiel na prvých päť rokov.
  • Vysokými sumami sa podporuje aj výskum v tejto oblasti.
  • Rakúsko
  • Na štátnej úrovni sa dotuje nákup elektromobilov pre firmy. Dostanú 30 % z ceny auta. V prípade áut určených na použitie v cestovnom ruchu až 50 %. Existuje aj diferencovaná podpora na regionálnej úrovni.
  • Estónsko
  • Daňové úľavy pri kúpe e­auta až do 18 000 eur.
  • Nórsko
  • Odpustenie všetkých daní a poplatkov spojených s kúpou auta. Tie dosahujú aj takú hodnotu ako cena samotného auta.
  • Majiteľ e­auta neplatí mýtne, daň z áut ani parkovanie na verejných miestach. Môže tiež jazdiť v pruhoch pre autobusy.

    ⋌Zdroj: Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Možností, ako to môže urobiť, je viac. Jednou z nich je finančná výpomoc pri kúpe vozidla. Štát chce analyzovať aj nepriame formy podpory.

Tie by mohli mať podľa ministerstva hospodárstva podobu získania parkovacieho miesta v exponovaných mestských častiach, bezplatného parkovania na verejných parkoviskách, inej sadzby cestnej dane či diaľničných poplatkov, vstupu do centier miest, kde nie je prístup, alebo využívania cestných pruhov pre autobusy.

Priama finančná výpomoc nebude zrejme cestou, ktorou štát pôjde. Myslí si to Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, ktorá ma zastúpenie v pracovnej komisii pre túto oblasť na ministerstve hospodárstva.

Priestor v štátnej kase je podľa Badíka malý, a tak by si štát mohol dovoliť len malé dotácie. Pri drahých elektroautách by to bola slabá motivácia, hovorí.

Fakty
Elektromobily
  • U nás jazdí okolo 30 elektromobilov. Máme asi 10 nabíjacích staníc.
  • Cena áut sa z modelu na model mení. Vstupná investícia je od 20­tisíc eur aj po 40 000 či 60 000 eur.
  • Návratnosť sa ráta na šesť až sedem rokov pri vysokovyužívanom aute.⋌ Zdroj: SEVA

Hotovosť zrejme nebude

Štedro podporujú kúpu elektromobilov podľa Badíka napríklad v Nórsku. „Dane na auto sú tu vo výške aj viac ako 100 percent ceny auta. Tým, že sa na elektromobily odpustia, majú ľudia obrovskú motiváciu kúpiť si elektroauto,“ hovorí.

Keby však u nás otvoril štát napríklad tému nižšej DPH na elektromobily, ozvali by sa podľa Badíka aj výrobcovia liečiv či učebníc.

Priechodnejšie tak vyzerajú úľavy na dani z motorových vozidiel, ktorú vyberajú župy. „Chceme vytvoriť systém zliav pre ekologické vozidlá vrátane elektromobilov,“ tvrdí banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Problém by nemal byť ani s bezplatným parkovaním či vjazdom do centier miest pre elektromobily. „Predpokladám, že primátori a starostovia zaujmú k tomu kladné stanovisko,“ hovorí Jozef Dvonč, predseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Nejasnejšia je možnosť zliav z cien diaľničných známok pre elektroautá. Ministerstvo dopravy tvrdí, že cesty ničia podobne ako iné vozidlá. No diskusii sa nebráni.

Vyrábať to, čo sa kupuje

Stratégia s detailami o podpore e­mobility má byť hotová do konca roka. Rezort hospodárstva plánuje cez elektromobilitu naštartovať aj hospodársky rast.

To však nesúvisí s počtom e­áut na našich cestách, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Podpora kúpy áut u nás skôr šetrí životné prostredie a znižuje závislosť od ropy.

Ak chce štát podporiť rast, má sa zaujímať o to, či naši výrobcovia sledujú trendy a nebudú o pár rokov vyrábať to, čo nik nechce.

Pri motivácii automobiliek by však nemal štát používať dotácie. Skôr sa treba podľa Koršňáka zamerať na dobré podnikateľské prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Vytvor si svoju budúcnosť
  5. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 172
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 905
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 192
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 134
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 043
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 502
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 166
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 205 151
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 811
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 884
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 945
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 504
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 912
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu