Za elektromobily sa možno budú platiť nižšie dane aj parkovné

Niektoré štáty preplácajú časť ceny elektromobilov. U nás na takýto krok priestor zrejme nebude.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Štát chce, aby po našich cestách jazdilo viac elektromobilov. Plánuje ľudí motivovať, aby si kúpili namiesto tradičného auta elektrické.

Podpora
V iných krajinácha
  • Japonsko
  • Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta.
  • Odpustenie ďalších daní pri kúpe za 4300 eur.
  • Prvých 5 rokov prevádzky e­auta má majiteľ 50 % zľavu na dani z motorových vozidiel
  • USA
  • Úľavy na dani podľa veľkosti batérie, maximálne 7500 dolárov (takmer 6000 eur).
  • V štáte Kalifornia aj priamy príspevok, ktorý sa prepláca po kúpe auta, no najviac 2500 dolárov (necelých 2000 eur).
  • Nemecko
  • Oslobodenie od dane z motorových vozidiel na prvých päť rokov.
  • Vysokými sumami sa podporuje aj výskum v tejto oblasti.
  • Rakúsko
  • Na štátnej úrovni sa dotuje nákup elektromobilov pre firmy. Dostanú 30 % z ceny auta. V prípade áut určených na použitie v cestovnom ruchu až 50 %. Existuje aj diferencovaná podpora na regionálnej úrovni.
  • Estónsko
  • Daňové úľavy pri kúpe e­auta až do 18 000 eur.
  • Nórsko
  • Odpustenie všetkých daní a poplatkov spojených s kúpou auta. Tie dosahujú aj takú hodnotu ako cena samotného auta.
  • Majiteľ e­auta neplatí mýtne, daň z áut ani parkovanie na verejných miestach. Môže tiež jazdiť v pruhoch pre autobusy.

    ⋌Zdroj: Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Možností, ako to môže urobiť, je viac. Jednou z nich je finančná výpomoc pri kúpe vozidla. Štát chce analyzovať aj nepriame formy podpory.

Tie by mohli mať podľa ministerstva hospodárstva podobu získania parkovacieho miesta v exponovaných mestských častiach, bezplatného parkovania na verejných parkoviskách, inej sadzby cestnej dane či diaľničných poplatkov, vstupu do centier miest, kde nie je prístup, alebo využívania cestných pruhov pre autobusy.

Priama finančná výpomoc nebude zrejme cestou, ktorou štát pôjde. Myslí si to Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, ktorá ma zastúpenie v pracovnej komisii pre túto oblasť na ministerstve hospodárstva.

Priestor v štátnej kase je podľa Badíka malý, a tak by si štát mohol dovoliť len malé dotácie. Pri drahých elektroautách by to bola slabá motivácia, hovorí.

Fakty
Elektromobily
  • U nás jazdí okolo 30 elektromobilov. Máme asi 10 nabíjacích staníc.
  • Cena áut sa z modelu na model mení. Vstupná investícia je od 20­tisíc eur aj po 40 000 či 60 000 eur.
  • Návratnosť sa ráta na šesť až sedem rokov pri vysokovyužívanom aute.⋌ Zdroj: SEVA

Hotovosť zrejme nebude

Štedro podporujú kúpu elektromobilov podľa Badíka napríklad v Nórsku. „Dane na auto sú tu vo výške aj viac ako 100 percent ceny auta. Tým, že sa na elektromobily odpustia, majú ľudia obrovskú motiváciu kúpiť si elektroauto,“ hovorí.

Keby však u nás otvoril štát napríklad tému nižšej DPH na elektromobily, ozvali by sa podľa Badíka aj výrobcovia liečiv či učebníc.

Priechodnejšie tak vyzerajú úľavy na dani z motorových vozidiel, ktorú vyberajú župy. „Chceme vytvoriť systém zliav pre ekologické vozidlá vrátane elektromobilov,“ tvrdí banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Problém by nemal byť ani s bezplatným parkovaním či vjazdom do centier miest pre elektromobily. „Predpokladám, že primátori a starostovia zaujmú k tomu kladné stanovisko,“ hovorí Jozef Dvonč, predseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Nejasnejšia je možnosť zliav z cien diaľničných známok pre elektroautá. Ministerstvo dopravy tvrdí, že cesty ničia podobne ako iné vozidlá. No diskusii sa nebráni.

Vyrábať to, čo sa kupuje

Stratégia s detailami o podpore e­mobility má byť hotová do konca roka. Rezort hospodárstva plánuje cez elektromobilitu naštartovať aj hospodársky rast.

To však nesúvisí s počtom e­áut na našich cestách, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Podpora kúpy áut u nás skôr šetrí životné prostredie a znižuje závislosť od ropy.

Ak chce štát podporiť rast, má sa zaujímať o to, či naši výrobcovia sledujú trendy a nebudú o pár rokov vyrábať to, čo nik nechce.

Pri motivácii automobiliek by však nemal štát používať dotácie. Skôr sa treba podľa Koršňáka zamerať na dobré podnikateľské prostredie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 253
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 971
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 772
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 793
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 785
  6. Kam do tepla v januári? 2 336
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 319
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 071
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 222
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 197

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan rozbiehal šprint pre kolegu, v druhej etape na Tour Down Under skončil štvrtý

V celkovom poradí je slovenský cyklista na treťom mieste.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

Neprehliadnite tiež

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.

Filmový Mustang Bullitt sa vracia v najlepšej kondícii

K premiére zelenej klasiky vznikol aj krátky film.