SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Za elektromobily sa možno budú platiť nižšie dane aj parkovné

Niektoré štáty preplácajú časť ceny elektromobilov. U nás na takýto krok priestor zrejme nebude.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Štát chce, aby po našich cestách jazdilo viac elektromobilov. Plánuje ľudí motivovať, aby si kúpili namiesto tradičného auta elektrické.

Podpora
V iných krajinácha
  • Japonsko
  • Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta.
  • Odpustenie ďalších daní pri kúpe za 4300 eur.
  • Prvých 5 rokov prevádzky e­auta má majiteľ 50 % zľavu na dani z motorových vozidiel
  • USA
  • Úľavy na dani podľa veľkosti batérie, maximálne 7500 dolárov (takmer 6000 eur).
  • V štáte Kalifornia aj priamy príspevok, ktorý sa prepláca po kúpe auta, no najviac 2500 dolárov (necelých 2000 eur).
  • Nemecko
  • Oslobodenie od dane z motorových vozidiel na prvých päť rokov.
  • Vysokými sumami sa podporuje aj výskum v tejto oblasti.
  • Rakúsko
  • Na štátnej úrovni sa dotuje nákup elektromobilov pre firmy. Dostanú 30 % z ceny auta. V prípade áut určených na použitie v cestovnom ruchu až 50 %. Existuje aj diferencovaná podpora na regionálnej úrovni.
  • Estónsko
  • Daňové úľavy pri kúpe e­auta až do 18 000 eur.
  • Nórsko
  • Odpustenie všetkých daní a poplatkov spojených s kúpou auta. Tie dosahujú aj takú hodnotu ako cena samotného auta.
  • Majiteľ e­auta neplatí mýtne, daň z áut ani parkovanie na verejných miestach. Môže tiež jazdiť v pruhoch pre autobusy.

    ⋌Zdroj: Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Možností, ako to môže urobiť, je viac. Jednou z nich je finančná výpomoc pri kúpe vozidla. Štát chce analyzovať aj nepriame formy podpory.

Tie by mohli mať podľa ministerstva hospodárstva podobu získania parkovacieho miesta v exponovaných mestských častiach, bezplatného parkovania na verejných parkoviskách, inej sadzby cestnej dane či diaľničných poplatkov, vstupu do centier miest, kde nie je prístup, alebo využívania cestných pruhov pre autobusy.

Priama finančná výpomoc nebude zrejme cestou, ktorou štát pôjde. Myslí si to Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, ktorá ma zastúpenie v pracovnej komisii pre túto oblasť na ministerstve hospodárstva.

Priestor v štátnej kase je podľa Badíka malý, a tak by si štát mohol dovoliť len malé dotácie. Pri drahých elektroautách by to bola slabá motivácia, hovorí.

Fakty
Elektromobily
  • U nás jazdí okolo 30 elektromobilov. Máme asi 10 nabíjacích staníc.
  • Cena áut sa z modelu na model mení. Vstupná investícia je od 20­tisíc eur aj po 40 000 či 60 000 eur.
  • Návratnosť sa ráta na šesť až sedem rokov pri vysokovyužívanom aute.⋌ Zdroj: SEVA

Hotovosť zrejme nebude

Štedro podporujú kúpu elektromobilov podľa Badíka napríklad v Nórsku. „Dane na auto sú tu vo výške aj viac ako 100 percent ceny auta. Tým, že sa na elektromobily odpustia, majú ľudia obrovskú motiváciu kúpiť si elektroauto,“ hovorí.

Keby však u nás otvoril štát napríklad tému nižšej DPH na elektromobily, ozvali by sa podľa Badíka aj výrobcovia liečiv či učebníc.

Priechodnejšie tak vyzerajú úľavy na dani z motorových vozidiel, ktorú vyberajú župy. „Chceme vytvoriť systém zliav pre ekologické vozidlá vrátane elektromobilov,“ tvrdí banskobystrický župan Vladimír Maňka.

Problém by nemal byť ani s bezplatným parkovaním či vjazdom do centier miest pre elektromobily. „Predpokladám, že primátori a starostovia zaujmú k tomu kladné stanovisko,“ hovorí Jozef Dvonč, predseda Združenia miest a obcí Slovenska.

Nejasnejšia je možnosť zliav z cien diaľničných známok pre elektroautá. Ministerstvo dopravy tvrdí, že cesty ničia podobne ako iné vozidlá. No diskusii sa nebráni.

Vyrábať to, čo sa kupuje

Stratégia s detailami o podpore e­mobility má byť hotová do konca roka. Rezort hospodárstva plánuje cez elektromobilitu naštartovať aj hospodársky rast.

To však nesúvisí s počtom e­áut na našich cestách, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Podpora kúpy áut u nás skôr šetrí životné prostredie a znižuje závislosť od ropy.

Ak chce štát podporiť rast, má sa zaujímať o to, či naši výrobcovia sledujú trendy a nebudú o pár rokov vyrábať to, čo nik nechce.

Pri motivácii automobiliek by však nemal štát používať dotácie. Skôr sa treba podľa Koršňáka zamerať na dobré podnikateľské prostredie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 145
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 561
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 342
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 717
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 619
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept