BRATISLAVA. Štát chce, aby po našich cestách jazdilo viac elektromobilov. Plánuje ľudí motivovať, aby si kúpili namiesto tradičného auta elektrické.
Podpora
V iných krajinácha
Japonsko
Jednorazový príspevok v prepočte vyše 7800 eur pri kúpe auta.
Odpustenie ďalších daní pri kúpe za 4300 eur.
Prvých 5 rokov prevádzky eauta má majiteľ 50 % zľavu na dani z motorových vozidiel
USA
Úľavy na dani podľa veľkosti batérie, maximálne 7500 dolárov (takmer 6000 eur).
V štáte Kalifornia aj priamy príspevok, ktorý sa prepláca po kúpe auta, no najviac 2500 dolárov (necelých 2000 eur).
Nemecko
Oslobodenie od dane z motorových vozidiel na prvých päť rokov.
Vysokými sumami sa podporuje aj výskum v tejto oblasti.
Rakúsko
Na štátnej úrovni sa dotuje nákup elektromobilov pre firmy. Dostanú 30 % z ceny auta. V prípade áut určených na použitie v cestovnom ruchu až 50 %. Existuje aj diferencovaná podpora na regionálnej úrovni.
Estónsko
Daňové úľavy pri kúpe eauta až do 18 000 eur.
Nórsko
Odpustenie všetkých daní a poplatkov spojených s kúpou auta. Tie dosahujú aj takú hodnotu ako cena samotného auta.
Majiteľ eauta neplatí mýtne, daň z áut ani parkovanie na verejných miestach. Môže tiež jazdiť v pruhoch pre autobusy.
⋌Zdroj: Slovenská asociácia pre elektromobilitu.
Možností, ako to môže urobiť, je viac. Jednou z nich je finančná výpomoc pri kúpe vozidla. Štát chce analyzovať aj nepriame formy podpory.
Tie by mohli mať podľa ministerstva hospodárstva podobu získania parkovacieho miesta v exponovaných mestských častiach, bezplatného parkovania na verejných parkoviskách, inej sadzby cestnej dane či diaľničných poplatkov, vstupu do centier miest, kde nie je prístup, alebo využívania cestných pruhov pre autobusy.
Priama finančná výpomoc nebude zrejme cestou, ktorou štát pôjde. Myslí si to Peter Badík zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, ktorá ma zastúpenie v pracovnej komisii pre túto oblasť na ministerstve hospodárstva.
Priestor v štátnej kase je podľa Badíka malý, a tak by si štát mohol dovoliť len malé dotácie. Pri drahých elektroautách by to bola slabá motivácia, hovorí.
Fakty
Elektromobily
U nás jazdí okolo 30 elektromobilov. Máme asi 10 nabíjacích staníc.
Cena áut sa z modelu na model mení. Vstupná investícia je od 20tisíc eur aj po 40 000 či 60 000 eur.
Návratnosť sa ráta na šesť až sedem rokov pri vysokovyužívanom aute.⋌ Zdroj: SEVA
Hotovosť zrejme nebude
Štedro podporujú kúpu elektromobilov podľa Badíka napríklad v Nórsku. „Dane na auto sú tu vo výške aj viac ako 100 percent ceny auta. Tým, že sa na elektromobily odpustia, majú ľudia obrovskú motiváciu kúpiť si elektroauto,“ hovorí.
Keby však u nás otvoril štát napríklad tému nižšej DPH na elektromobily, ozvali by sa podľa Badíka aj výrobcovia liečiv či učebníc.
Priechodnejšie tak vyzerajú úľavy na dani z motorových vozidiel, ktorú vyberajú župy. „Chceme vytvoriť systém zliav pre ekologické vozidlá vrátane elektromobilov,“ tvrdí banskobystrický župan Vladimír Maňka.
Problém by nemal byť ani s bezplatným parkovaním či vjazdom do centier miest pre elektromobily. „Predpokladám, že primátori a starostovia zaujmú k tomu kladné stanovisko,“ hovorí Jozef Dvonč, predseda Združenia miest a obcí Slovenska.
Nejasnejšia je možnosť zliav z cien diaľničných známok pre elektroautá. Ministerstvo dopravy tvrdí, že cesty ničia podobne ako iné vozidlá. No diskusii sa nebráni.
Vyrábať to, čo sa kupuje
Stratégia s detailami o podpore emobility má byť hotová do konca roka. Rezort hospodárstva plánuje cez elektromobilitu naštartovať aj hospodársky rast.
To však nesúvisí s počtom eáut na našich cestách, hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Podpora kúpy áut u nás skôr šetrí životné prostredie a znižuje závislosť od ropy.
Ak chce štát podporiť rast, má sa zaujímať o to, či naši výrobcovia sledujú trendy a nebudú o pár rokov vyrábať to, čo nik nechce.
Pri motivácii automobiliek by však nemal štát používať dotácie. Skôr sa treba podľa Koršňáka zamerať na dobré podnikateľské prostredie.