BIARITZ. Renault zachytáva Capturom aktuálny trend automobilovej módy, pretože crossovery sa dnes nosia. Ku konkurenčným modelom Nissan Juke, Opel Mokka a Chevrolet Trax prispel aj Renault svojou troškou do mlyna. Aktuálne prichádza na trh aj Peugeot 2008, nasledovať bude Ford Ecosport a Fiat 500X.
Captur zdieľa s novým Cliom platformu a teda sa radí do B segmentu. Hoci je len o šesť centimetrov dlhší ako Clio, naživo pôsobí mohutnejším, nie však prerasteným dojmom.
Pre lepšiu predstavu, vyšším posedom vodiča sa ponáša na Scénic a priestorom pre kolená vzadu na Lagunu (215 mm). Karosérii dominujú oblé línie, ktoré však nerobia z Captur guľu na kolesách, ale celkom štýlové auto s peknými a praktickými prelismi na dverách.
Okrem módy prináša reálny úžitok Z pohľadu motoristu sú na Capture podstatne dôležitejšie funkčné prednosti ako svetlá výška podvozka (200 milimetrov) a v závislosti od polohy zadných sedadiel objem batožinového priestoru od 377 do 455 litrov.
Zväčšovanie a zmenšovanie kufra pozostáva z posuvnej lavice v rozsahu 16 centimetrov a delených operadiel v pomere 60:40. Po ich sklopení vznikne takmer rovná podlaha s dnom kufra.
Batožinový priestor horizontálne rozdeľuje vyberateľná podlaha z jednej strany čalúnená a z druhej umývateľná. Konštruktéri navrhli také prahy dverí, aby zabránili znečisteniu oblečenia pri nastupovaní od vonkajšej špiny.
Kokpit pripomína Clio, príliš hrá farbami a ponúka vodičovi dobrý výhľad.
Bude ešte farebnejší ako Clio Renault sa pri modeli Captur najviac hrdí ponukou výberu farebných kombinácií karosérie aj interiéru. Základných deväť farieb karosérie možno za príplatok a v najvyššej úrovni výbavy v štandarde kombinovať s tromi farbami strechy – čiernou, oranžovou a slonovou kosťou.
Farba strechy prechádza cez A stĺpiky aj na spätné zrkadlá. Keďže farby majú byť veľkým ťahákom auta, dali si záležať na kvalite a technológii nanášania.
Lak je odolnejší voči poškriabaniu a pri dvojfarebnej kombinácii sa nanáša novým spôsobom. Renault rozšíril výrobný proces o fázu maskovania, aby sa predišlo náročnému dvojnásobnému prechodu cez lakovací box.
Niečo na kvalite lakovania určite bude, pretože pri podrobnom skúmaní laku sme nezbadali "pomaranč", ktorý je dnes pomerne častým javom na nových autách.
Dáva slobodu výberu Čierne, oranžové, slonovinové alebo chrómové doplnky pribudli okolo mriežok hmlových svetiel, ochranných líšt na dverách a zadných líšt na osvetlení evidenčného čísla.
S autom možno zladiť farbu kolies a to oranžovú, slonovinovú alebo čiernu. Komu ani toto nestačí, za príplatok dostane dekoráciu kapoty, strechy a piatych dverí.
Batožinový priestor horizontálne rozdeľuje deliaca podlaha. Z jednej strany je čalúnená textilom, z druhej umývateľnou gumou.
Renault dodáva svetlý alebo tmavý interiér so štyrmi farbami lemovania výduchov ventilácie, prístrojového panelu a volantu.
Kolegovia novinári usúdili, že farebné kombinácie v interiéri sa budú páčiť iba ženám. Začala som o sebe pochybovať, lebo môjmu konzervatívnemu vnímaniu nesedeli. Podstatné je, že každý sa môže pri výbere slobodne prejaviť.
Pribudol "šuflík" a poťahy na zips Z interiéru stojí za zmienku zásuvka pred spolujazdcom s objemom 11 litrov, ktorá sa na rozdiel od tradičnej skrinky vysúva a dokáže to aj vodič zo svojho miesta.
Ťažšie je to pre spolujazdca, ktorý sa musí odsunúť, aby si neobil kolená a našiel, čo hľadá. Rozhodne ide o spestrenie dnešných navzájom podobných riešení v autách.
K novinkám patria poťahy na zips "Zip Collection", ktoré možno po zašpinení odopnúť a oprať, alebo po zodratí aj vymeniť. Táto efektná drobnosť bude v štandarde najvyššej výbavy, inak v druhom stupni Expression ako súčasť príplatku.
Sedadlá v Capture vnímame ako pohodlné s dobrým bočným vedením a už spomínaným vyšším posedom. Vyššiemu ťažisku auta zodpovedá nastavenie podvozka s príjemne tvrdšími tlmičmi a podvozkom, ktorý v zákrutách celkom dobre neguje náklony karosérie.
K benzínu pasuje automat Na prvých jazdách sme mali s manuálnou päťstupňovou prevodovkou naftovú verziu Energy dCi 90 s objemom 1.5 litra, výkonom 90 k a priemernou spotrebou 3.6 l/ 100km.
Takúto spotrebu sme samozrejme nedosiahli, ale to na prvých jazdách ani nikto nečaká. Skúšali sme aj benzínový motor TCe 120 v kombinácii s automatickou 6 stupňovou prevodovkou EDC.
Hoci nie som neochvejná zástankyňa automatov, EDC v Capture sa mi páčil a navyše manuálnej prevodovke chýba šestka, takže automat to favorizuje. K priemernej spotrebe 5,3 l sme sa priblížili hodnotou 5,7 l/ 100 km.
Pre rodiny s malými deťmi a tiež montérov budú podstatnou novinkou poťahy so zipsom.
Základné motorizácie pozostávajú z dvoch benzínových turbo motorov s malým objemom a označením Energy TCe 90 (objem 0,9 l, výkon 90 k, spotreba - 4.9 l/100 km) a TCe 120 EDC (objem 1,2 l, výkon 120 k, spotreba - 5.4 l/100 km).
Prvý automobilka ponúka v kombinácii so šesťstupňovým manuálom a druhý so spomínaným automatom EDC. K naftovej verzii Energy dCi 90 s manuálom pribudne koncom roka 2013 verzia s dvojspojkovou prevodovkou EDC, neskôr pridajú aj 110 koňovú verziu. Nikoho zrejme neprekvapí, že motory Motory Energy dostali do technickej výbavy štart-stop systém.
Rozsiahlu výbavu dostane v základe Základný balík bezpečnosti je rovnaký ako v novom Cliu a Captur má pre deti ISOFIX úchyty pre sedačku vpredu a na dvoch zadných miestach.
Pozitívne je, že všetky verzie dodávajú s posuvnými zadnými sedadlami o 160 mm a v základnej výbave dostanete zásuvku v prístrojovej doske, obojstrannú podlahu batožinového priestoru, kartu na zamykanie a štartovanie, variabilný posilňovač riadenia, elektricky nastaviteľné vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektrické ovládanie predných a zadných okien, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, asistent rozjazdu do kopca, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a smerovky s trojitým bliknutím.
Až jedenásťlitrová zásuvka je novinkou v autách tejto triedy. Pri otvorení trochu obmedzuje spolujazdcovi priestor na nohy, vmestia sa sem aj väčšie veci.
V automobilovom priemysle sa v rozohrala šachová partia v segmente malých viacfunkčných áut na hranici SUV, Crossover a MPV. Každý sa snaží zaujať a prilákať pozornosť. Pri Renaulte Captur vieme, že štvorkolka k dispozícii nie je a ani nebude.
Importér značky Renault práve uvádza Captur na trh so základnou cenou verzie Authentique a motorom Energy 0,9 TCe za 11 990 eur. Najlacnejší diesel 1,5 dCi (66 kW) ponúkajú za 14390 eur, čiže medzi benzínom a dieselom je pomerne veľký rozdiel.
Nový motor 1,2 TCe (88kW) s automatickou prevodovkou EDC predávajú od druhého stupňa výbavy Expression od 15 190 eur. Za rezervné koleso musíte doplatiť vo všetkých výbavách 50 eur.
Prvý dojem Renault Captur vnímam ako hodnotné malé auto za nie vysokú cenu v super základnej výbave a s dôrazom aj na praktické drobnosti.
Renault Captur - základné údaje Verzia
Energy TCe 90
TCe 120 EDC
Energy dCi 90
dCi 90 EDC*
Prevodovka
Manuálna
Automatická dvojspojková
Manuálna
Automatická dvojspojková
Počet stupňov
5
6
5
6
Objem motora (cm3)
898
1.197
1.461
1.461
Výkon kW/ k
66 /90
88 /120
66 /90
66 /90
Pri otáčkach (ot/min)
5.250
4.900
4.000
4.000
Krútiaci moment (Nm)
135
190
220
220
Pri otáčkach (ot/min)
2.500
2.000
1.750
1.750
Zrýchlenie z 0 –na 100 (s)
12,9
10,9
13,10
-
Spotreba kombinovaná (l/100 km)
4,9
5,4
3,6
-
Pohotovostná **
hmotnosť (kg)
1176
1255
1245
-
Celková hmotnosť vozidla (kg)
1.658
1.726
1.729
-
**údaje sme opravili podľa slov. špecifikácie
*Motor bude dostupný od druhej polovice 2013, spotreba, hmotnosť, zrýchlenie po homologizácii Renault Captur - základné rozmery
Rázvor (mm)
2.606
Dĺžka (mm)
4.122
Šírka (mm)
1.778
Výška (mm)
1.566
Výška nakladacej hrany (mm)
723
Objem kufra po roletu min/max ( l)
377/ 455
Svetlá výška podvozka (mm)
170 - 200
Autor: Katarína Chválová