Oliver: "Prednedávnom som mal poruchu auta (mechanická chyba motora - pokazené vstrekovacie trysky), po ktorej mi automaticky odstavilo auto, vyplo motor a elektronicky uložilo auto do núdzového režimu. Stalo sa mi to na úzkej ceste, pred koľajničným priecestím, kde dosť frekventovane premávajú autobusy.
Keďže som nechcel auto nechávať odstavené na tejto ceste, aby som nespomalil dopravu a neohrozoval iných vodičov, auto som odstavil na najbližšom parkovisku, ktoré je vo vlastníctve železníc. Podotýkam, že parkovisko je zarastené, neobstarané, štrko-hlinité, odľahlé, premávku ani parkovacie miesto som nezaberal.
Po tom, ako som tam auto nechal na čas menej ako 2 hodiny, aby som si vybavil servis auta, som pre auto prišiel, naštartoval núdzový režim a chcel odísť, ma zastavila hliadka železničnej polície, ktorá práve bola na parkovisku (ak sa to parkoviskom dá nazvať).
To, že som sa auto pokúšal naštartovať niekoľko krát si nevšímali, zaujímalo ich parkovacie povolenie. Keďže to nie je verejné parkovisko, parkovací automat tam nebol a ja som sa nemal ako preukázať, keďže nie som pracovník železníc.
Nasledovala pokuta 60 €, no po asi 15 minútovom dohovore policajt odo mňa žiadal 20 € za porušenie predpisu. Som si vedomý porušenia zákazu vjazdu do areálu železníc, no prišlo mi horšie nechávať auto na ceste. Nemal som pri sebe žiadne peniaze, polícia mi ale hovorila, aby som si šiel požičať, inak sa mi vyhrážali, že s nimi budem musieť ísť na centrálu. Boli v tomto dosť arogantní, keďže jasne videli, že auto je naštartované v núdzovom režime, motor klepal, max. rýchlosť auto dosahovala 30 km/h.
Peniaze som pri sebe nemal, nemal som ako zaplatiť, rozprával som sa s nimi slušne, no maximálne arogantné chovanie hliadky ma donútilo vypožičať si peniaze a zaplatiť.
Chcem sa teda opýtať, či je aj tento priestupok nutné riešiť blokovou pokutou na mieste, či je v poriadku chovanie policajtov aj za takýchto okolností."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákon
o cestnej premávke, § 24
(3) Vodič vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, je povinný tento trojuholník použiť počas núdzového státia, najmä pri prerušení jazdy pre chybu na vozidle alebo na náklade alebo v dôsledku dopravnej nehody, ak také vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky. Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Ak je vozidlo vybavené osobitným zariadením, ktoré umožňuje výstražnú funkciu smerových svietidiel, vodič je povinný ho použiť aspoň v čase, kým umiestni trojuholník na vozovke.
Povinnosti vodiča pri pokazenom aute
Keď sa vám pokazí auto a zastane, ide o núdzové státie. Povinnosťou vodiča je vtedy zapnúť výstražnú funkciu smeroviek (blikačky), obliecť si reflexnú vestu a za vozidlo dať na cestu výstražný trojuholník.
Pokazené stojace auto na ceste je prekážkou cestnej premávky. Ten, kto takúto prekážku spôsobí, je povinný ju bezodkladne odstrániť.
Oliver sa rozhodol správne, keď chcel čo najskôr dostať svoje auto z úzkej cesty, dokonca z miesta pred železničným priecestím. Nemal to ale robiť tak, aby pritom porušil iné pravidlá.
Pokazené auto môže dočasne ostať aj na ceste
V prípade, že Oliverovo auto bolo nepojazdné, vodič by nič zlé nespravil, ak by auto nechal na ceste. Možno by to spomaľovalo premávku, no predpisy by neporušil.
Bezodkladné odstránenie prekážky neznamená, že to musíte urobiť okamžite. Keď robíte všetko pre to, aby prekážka na ceste nebola, zabezpečujete bezodkladné odstránenie prekážky.
Bezodkladne odstraňujete prekážku napríklad aj vtedy, ak čakáte na odťahovú službu.
Nemohli by ho pokutovať ani za odtlačenie auta na parkovisko, na ktoré smú vojsť len vozidlá železníc, ak by pritom nikoho neohrozil.
Zdá sa, že auto mohlo jazdiť, aj keď pokazené
Z toho, čo napísal Oliver, sa ale zdá, že auto, aj keď v núdzovom režime, bolo schopné jazdy. Potom nebolo nevyhnutné odstavovať vozidlo na zakázanom mieste. Mohol sa ním dostať buď do najbližšieho servisu alebo na miesto, kde sa smie legálne parkovať.
To, čo Oliver označil ako parkovisko, mohlo byť prístupné len pre určitý okruh vozidiel vyznačený na dopravnej značke.
Na miesto mimo cesty smiete vojsť, len ak ste výnimka
Miesto, kde vodič nechal auto, však mohlo byť aj miestom mimo cesty.
Vodič smie používať motorové vozidlo len na cestách (vzťahuje sa to aj na parkovanie). Výnimočne aj mimo nich, ak vozidlo použije
- v súvislosti s organizovaným športovým, spoločenským alebo iným verejným podujatím,
- na pôdohospodárske, lesné, údržbárske, stavebné alebo priemyselné práce,
- v súvislosti s výkonom poľovníckeho práva a rybárskeho práva alebo ich kontrolou,
- na záchranné práce,
- na práce vo verejnom záujme,
- na plnenie úloh spojených s ochranou životného prostredia, železničnej dopravy, verejného poriadku, bezpečnosťou štátu a obranou štátu,
- na prepravu do obytného alebo rekreačného zariadenia,
- v súvislosti s kontrolnou, inšpekčnou alebo prieskumnou činnosťou alebo
- v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka alebo inej oprávnenej osoby.
Ak porušíte pravidlo o jazde mimo ciest, môžu vám zakázať šoférovať až na dva roky.
Či išlo o miesto mimo cesty alebo o vyhradené parkovisko, za vjazd na takéto miesto by vodič nesmel byť pokutovaný, ak by to bola pre Olivera jediná možnosť, ako zabezpečiť bezpečnosť cestnej premávky.
Nemuseli pokutovať
Na prvý pohľad sa zdá, že policajti (železniční sú súčasťou policajného zboru) neboli na Olivera príliš prísni, ak musel zaplatiť 20 eur pokuty. Za priestupok, ktorý nie je závažný, smú policajti uložiť aj 60-eurovú pokutu.
Jednou z možností, ktoré majú policajti, je najmiernejší typ sankcie, "dohovor". Niekedy stačí upozorniť vodiča na porušenie pravidiel, aby sa zo svojej chyby poučil.
Ak by Oliver skutočne spáchal priestupok, policajti sa podľa nás mali rozhodnúť práve pre dohovor. Obava o technický stav auta, plynulosť premávky a slušnosť sú, myslíme si, dostatočné argumenty na upustenie od pokutovania za porušenie pravidla Oliverom.
Z toho, čo nám napísal Oliver, sa zdá, že policajti nemali dosť informácií na to, aby mohli jednoznačne rozhodnúť, či sa priestupok stal alebo nie. V takom prípade vodiča nemali pokutovať na mieste, ale posunúť spor na dopravný inšpektorát.
Nemali vodiča nútiť požičiavať si peniaze na pokutu
Ak si Oliver skutočne myslel, že predpisy neporušil a pokuta je nespravodlivá, nemal súhlasiť s priestupkom. Spor by sa z blokového konania presunul na správne konanie. Zaplatením pokuty sa ale vzdal všetkých opravných prostriedkov.
Policajti urobili ešte jednu chybu, ak nútili Olivera ísť si požičať na pokutu.
V prípade, že Oliver pokutu chcel zaplatiť, mali mu zadržať vodičák a vypísať potvrdenie, ktoré by Oliverovi umožňovalo šoférovať najviac 15 dní. Vodičák by mu policajti vrátili po zaplatení pokuty.