Ak chodec prechádza po priechode pomaly, smiete naňho zatrúbiť

Chodec sa nesmie bezdôvodne zdržiavať na vozovke. Ani keď je na priechode.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Miroslava Cibulková)

Jozef: "Mal by som otázku o pohybe na priechode pre chodcov. Zažil som situáciu, keď chodec išiel nieže veľmi pomaly, ale úplne ležérnym až provokačným krokom.

Keďže som sa veľmi ponáhľal do práce, zatrúbil som na neho.

Neviem, či sa ho táto moja reakcia dotkla, ale hneď vytiahol buď fotoaparát alebo mobil a ako som prešiel okolo neho, tak si intenzívne fotil moje auto.

Je niekde vo vyhláške uvedené, ako sa má prechádzať cez priechod pre chodcov a ako sa má správať chodec, aby neobmedzoval autá a plynulosť dopravy?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chodec porušil predpisy

Chodec, o ktorom nám napísal Jozef, porušil dopravné pravidlá. Tie sa vzťahujú nielen na vodičov.

"Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Chodec, ktorý by šiel cez priechod pomaly bez dôvodu, by sa bezdôvodne zdržiaval na vozovke. Ak by ho pri tom prichytil policajt, mohol dostať pokutu na mieste do 60 eur.

Dôvodom na pomalú chôdzu by mohli byť napríklad zdravotné problémy chodca. Nezdá sa ale podľa opisu, že by Jozef na trúbil na takého.

Chodec musí brať ohľad na vodiča

Chodci majú aj ďalšie povinnosti. Pri prechádzaní cez cestu sú povinní prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.

Ak prechádzate cez priechod pre chodcov, musíte brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel. Najmä tým, že nebudete prechádzať jednotlivo, ale v skupinách.

"Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť," dodáva zákon.

Vodič dopravné pravidlá neporušil

Jozef zastal pred priechodom pre chodcov, aby umožnil chodcovi prejsť cez cestu.

Tým, že na chodca zatrúbil, splnil podmienky zákona na použitie zvukového výstražného znamenia. Trúbiť podľa predpisov smiete len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.

Chodec, ktorý sa zdržuje na vozovke, dostáva do nebezpečenstva predovšetkým seba. Zvyšuje riziko havárie s autom. Niektorí vodiči v časovej tiesni môžu reagovať skratovo a môžu ohroziť chodca na priechode.

Dopravné pravidlá pre chodcov

§ 52

(1) Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

(4) Osoba so zdravotným postihnutím, ktorá sa pohybuje pomocou ručného alebo motorového vozíka určeného pre ňu, smie používať ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky; ak použije chodník, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

(5) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.

(6) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, je povinná sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmie ohrozovať alebo obmedzovať iných účastníkov cestnej premávky. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, tieto osoby sú povinné takúto cestičku použiť.

§ 53

(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.

(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.

(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

§ 54

(1) Pre organizovaný útvar chodcov, najmä útvar ozbrojených síl, útvar školskej mládeže alebo pre sprievod, primerane platia práva a povinnosti vodičov podľa tohto zákona.

(2) Za zníženej viditeľnosti musí byť organizovaný útvar chodcov označený vpredu po oboch stranách neoslňujúcim bielym svetlom a vzadu takisto po oboch stranách červeným svetlom. Vedúci útvaru chodcov a chodci idúci v poslednom rade v smere chôdze musia mať mimo obce za zníženej viditeľnosti oblečený reflexný bezpečnostný odev.

(3) Za dodržiavanie ustanovení odsekov 1 a 2 zodpovedá vedúci útvaru, ktorým môže byť len osoba staršia ako 18 rokov, ktorá je na to dostatočne spôsobilá.

(4) Organizovaný útvar chodcov idúci najviac v dvojstupe smie ísť po chodníku, a to vpravo; pritom nemusí byť označený podľa odseku 2.

(5) Pre organizovanú skupinu detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, platia ustanovenia o chodcoch.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 472
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 238
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 377
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 652
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 608
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 353
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 535
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 539
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 930
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 820

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KULTÚRA

Odovzdali najprestížnejšiu cenu za architektúru. Pozrite si diela jej víťazov

Pritzkerovu cenu získali katalánski architekti.

Neprehliadnite tiež

Sledujte v živom prenose odhalenie nového Range Roveru Velar

Nový prírastok do rodiny Range Rover zaplní miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport.

Škoda v Ženeve predstaví vo Fabii trojvalcový motor 1,0 TSI

Automobilka Škoda plánuje vo vozidlách Fabia a Fabia Combi nahradiť 1,2 l motor za nový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra.

Rolls-Royce ukázal svoj najmenší model SRH, vyrobí jediný kus

Po vzore väčších áut je na mieru upravený pre zákazníka.

Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali

Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre meranie emisií v automobilovom priemysle schválil svoju záverečnú správu a balík odporúčaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop