Aj zdanlivo neplatnou značkou sa vodiči musia riadiť

Ak je premávka na štvorpruhovej ceste presmerovaná do protismeru, treba sa riadiť značkami pri pravom okraji?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

Peter: "Ak je na štvorprúdovej ceste, ktorá má dva jazdné pruhy v každom smere jazdy stavebne oddelené (zvodidlami, ostrovčekom, trávnikom, ...), premávka je presmerovaná (z dôvodu nehody, opravy vozovky a pod.) len do dvoch protismerných jazdných pruhov na jednej strane cesty, platia aj naďalej pre príslušný jazdný smer dopravné značky (prípadne aj svetelná signalizácia) umiestnené pri nevyužívanej strane cesty? Bola by situácia iná, ak by jazdné smery neboli stavebne oddelené?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Všeobecné dopravné predpisy určujú, kde sa majú značky umiestňovať. To, kde presne značky platia, ale z predpisov často nie je jednoduché vyčítať.

Platnosť značenia "do dĺžky" z pohľadu vodiča

Podľa vyhlášky musia byť použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Vodiči sa teda majú riadiť len značkami alebo semaformi, ktorých symboly a signály môžu objektívne vidieť.

Z predpisov tiež vyplýva, že značky platia v úseku jazdy za značkou. Takúto "dĺžkovú" platnosť môžu ukončiť križovatky, iné dopravné značky, policajt alebo informácie uvedené na značke.

Takisto platí, že značka na strane cesty alebo nad cestou sa vzťahuje len pre tých vodičov, ktorý po tej ceste práve jazdia. Ak ste na inej ceste, značenie pre vás neplatí.

Platnosť značenia "do šírky"

S platnosťou značenia "do šírky" to ale nie je jednoduché.

Zákon rozhodol, že značky upravujúce zastavenie alebo státie platia pre tú stranu cesty, na ktorej sú umiestnené.

Zákazové a príkazové značky nad jazdným pruhom platia len pre tento jazdný pruh.

Aj v definíciách niektorých značiek nájdete informácie o tom, kde vľavo či vpravo od nej značka platí. Nie je ich ale veľa. Napríklad, značky prikázaného smeru obchádzania ukazujú vodičovi, z ktorej strany obísť prekážku alebo ostrovček.

Dočasné značenie má prednosť pred trvalým

V iných situáciách sú predpisy veľmi všeobecné a pre vodičov platí už citovaná časť vyhlášky.

Ak symbol na značke v smere vašej jazdy vidíte včas z dostatočnej vzdialenosti a je zrejmé, čo vám značka určuje, musíte sa značkou riadiť, aj keby bola na ľavej strane cesty alebo tak, ako o tom napísal Peter.

Zvyčajne by sa ale vodič nemal dostať do Petrom opísanej situácie. Cestári na takéto miesta umiestňujú dočasné dopravné značenie, ktoré má pred trvalým značením prednosť (v prípade rozporu). A neplatné značenie prekrývajú čiernou fóliou.

Šípky pod značkami by pomohli

Nejednoznačné z hľadiska predpisov je napríklad aj to, ak je značka na mieste za rozpájaním ciest medzi týmito cestami. Životná skúsenosť a zvyk nám velí riadiť sa značkou len v prípade, ak ju máme na pravej strane cesty. No aj tí, ktorí ju majú po ľavej strane, sa ňou musia riadiť.

Pritom by stačilo, aby sa pod takúto značku umiestila dodatková tabuľka Smerová šípka, ktorá by ukazovala, pre ktorú z ciest značka platí.

Ďalšou možnosťou je upraviť predpisy tak, aby bolo zrejmé, kde značky platia.

Nie vždy je možné spoliehať sa na to, že vás nebudú pokutovať, ak si budete všímať len značky umiestnené na pravej strane vašej cesty. Aj keď ide logické správanie sa, nie je v súlade s predpismi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 065
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 327
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 380
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 891
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 453
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop