SME

Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Volkswagen Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami, sa asi historickým vozidlom nestane. Ale Golf prvej generácie určite áno. Aj Trabant či Škoda 120 sa môžu zaradiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každé staré vozidlo sa môže dostať do skupiny historických vozidiel. Dôležité je, aby existovalo.

"Či už celé, alebo rozobraté, musí byť vozidlo historicky zaujímavé," doplnil Ľudovít Francl, prezident Združenia zberateľov historických vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať len také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe.

Aj Škoda 120 či Lada sa môže stať historickým vozidlom

Historicky zaujímavé je podľa Francla vozidlo

SkryťVypnúť reklamu
  • v pôvodnom zachovalom stave,
  • z malej série alebo u nás sa takmer nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave)
  • inak zaujímavé, napríklad prvé alebo posledné vozidlo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.

Francl vymenoval aj niekoľko príkladov áut, ktoré by ste možno za historické vozidlo nepovažovali, no mohli by sa nimi stať.

"Určite by nemalo ísť o kompletne zhrdzaveného Favorita, ale napríklad pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami asi nie, ale Golf I určite áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š 120 a iné."

Nejeden človek si kúpil auto a potom z rôznych príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Historické vozidlo "stojí" 50 eur a renováciu

Za žiadosť o posúdenia vozidla treba zaplatiť 50 eur a cestovné.

"Veď náš komisár vozidlo alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl s tým, že môžete ušetriť preplatenie cestovného, ak prídete s vozidlom na kontrolu v termíne riadnych historicko – technických kontrol.

Termíny a miesta kontrol nájdete na stránke združenia.

Prezident združenia zberateľov historických vozidiel si myslí, že tieto podmienky nemajú problém splniť tí, ktorí si chcú autá ponechať ako historické vozidlo a nie na komerčné účely.

20090102_131053_britain_supercar_lon8040003967.jpg
Bugatti, typ 57S Atalante, rok 1937, foto: TASR/AP

"A viete si prestaviť čo to znamená zrenovovať, udržiavať a prevádzkovať napríklad Tatru 111 alebo autobus ŠL 11? Takisto príklady slovenských výrobkov ako motocykle z Považských strojární – Manet, Tatran a podobne," dodal Francl.

SkryťVypnúť reklamu

Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. "Veď na renováciu Moskviča alebo Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín, väčšinou nie pod 1000. Ale hlavne, že majiteľ má z toho potešenie a radosť."

S historickým vozidlom na stavbu nesmiete

Ak už sa nejaké auto stane historickým, jeho majiteľ s ním nemôže robiť čokoľvek.

"Nechceme dopustiť aby napríklad dobitý Multicar dostal osvedčenie a potom s historickými evidenčnými číslami smelo pracoval na stavbe." Takýto príklad sa podľa Francla stal v Česku.

Každý majiteľ historického vozidla, ktoré dostalo špeciálne evidenčné číslo, sa musí o svoje vozidlo starať, správne ho uskladniť a používať.

"Vozidlo s historickými evidenčným číslom nesmie byť používané na komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke," dodal Francl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

vetrallye.jpgHistorické vozidlo má byť v historicky správnom dobovom stave. Cenené sú vozidlá aj s dobovou patinou. Pod patinou sa ale nesmú skrývať prehrdzavené miesta alebo nadmerne tečúce náplne.

Medzi najstaršie vozidlá na Slovensku vo funkčnom stave patria tie z prelomu 19. a 20. storočia.

Aj historické vozidlá musia spĺňať technické predpisy

Na vozidlá s historickými evidenčnými číslami sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.

"Vozidlá, ktoré prechádzajú našou historicko - technickou kontrolu sú preto preverované a dokumentované aj čo do historicky správneho, ale aj do technického stavu."

Tieto vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné. Technológie ako ABS a ESP tam nenájdete, ale takisto nesmú byť prehrdzavené, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiecť olej a podobne. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S historickými vozidlami sa preto podľa Francla nespájajú rýchlostné preteky, ale jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 657
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 503
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 466
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 322
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 268
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu