SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Volkswagen Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami, sa asi historickým vozidlom nestane. Ale Golf prvej generácie určite áno. Aj Trabant či Škoda 120 sa môžu zaradiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každé staré vozidlo sa môže dostať do skupiny historických vozidiel. Dôležité je, aby existovalo.

"Či už celé, alebo rozobraté, musí byť vozidlo historicky zaujímavé," doplnil Ľudovít Francl, prezident Združenia zberateľov historických vozidiel.

Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať len také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe.

Aj Škoda 120 či Lada sa môže stať historickým vozidlom

Historicky zaujímavé je podľa Francla vozidlo

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
  • v pôvodnom zachovalom stave,
  • z malej série alebo u nás sa takmer nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave)
  • inak zaujímavé, napríklad prvé alebo posledné vozidlo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.

Francl vymenoval aj niekoľko príkladov áut, ktoré by ste možno za historické vozidlo nepovažovali, no mohli by sa nimi stať.

"Určite by nemalo ísť o kompletne zhrdzaveného Favorita, ale napríklad pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami asi nie, ale Golf I určite áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š 120 a iné."

Nejeden človek si kúpil auto a potom z rôznych príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Historické vozidlo "stojí" 50 eur a renováciu

Za žiadosť o posúdenia vozidla treba zaplatiť 50 eur a cestovné.

"Veď náš komisár vozidlo alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl s tým, že môžete ušetriť preplatenie cestovného, ak prídete s vozidlom na kontrolu v termíne riadnych historicko – technických kontrol.

Termíny a miesta kontrol nájdete na stránke združenia.

Prezident združenia zberateľov historických vozidiel si myslí, že tieto podmienky nemajú problém splniť tí, ktorí si chcú autá ponechať ako historické vozidlo a nie na komerčné účely.

20090102_131053_britain_supercar_lon8040003967.jpg
Bugatti, typ 57S Atalante, rok 1937, foto: TASR/AP

"A viete si prestaviť čo to znamená zrenovovať, udržiavať a prevádzkovať napríklad Tatru 111 alebo autobus ŠL 11? Takisto príklady slovenských výrobkov ako motocykle z Považských strojární – Manet, Tatran a podobne," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. "Veď na renováciu Moskviča alebo Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín, väčšinou nie pod 1000. Ale hlavne, že majiteľ má z toho potešenie a radosť."

S historickým vozidlom na stavbu nesmiete

Ak už sa nejaké auto stane historickým, jeho majiteľ s ním nemôže robiť čokoľvek.

"Nechceme dopustiť aby napríklad dobitý Multicar dostal osvedčenie a potom s historickými evidenčnými číslami smelo pracoval na stavbe." Takýto príklad sa podľa Francla stal v Česku.

Každý majiteľ historického vozidla, ktoré dostalo špeciálne evidenčné číslo, sa musí o svoje vozidlo starať, správne ho uskladniť a používať.

"Vozidlo s historickými evidenčným číslom nesmie byť používané na komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

vetrallye.jpgHistorické vozidlo má byť v historicky správnom dobovom stave. Cenené sú vozidlá aj s dobovou patinou. Pod patinou sa ale nesmú skrývať prehrdzavené miesta alebo nadmerne tečúce náplne.

Medzi najstaršie vozidlá na Slovensku vo funkčnom stave patria tie z prelomu 19. a 20. storočia.

Aj historické vozidlá musia spĺňať technické predpisy

Na vozidlá s historickými evidenčnými číslami sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.

"Vozidlá, ktoré prechádzajú našou historicko - technickou kontrolu sú preto preverované a dokumentované aj čo do historicky správneho, ale aj do technického stavu."

Tieto vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné. Technológie ako ABS a ESP tam nenájdete, ale takisto nesmú byť prehrdzavené, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiecť olej a podobne. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."

Skryť Vypnúť reklamu

S historickými vozidlami sa preto podľa Francla nespájajú rýchlostné preteky, ale jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 607
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 705
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 775
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 802
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 672
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 708
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 510
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 401
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 266
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.