SME
Streda, 19. máj, 2021 | Meniny má GertrúdaKrížovkyKrížovky

Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Volkswagen Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami, sa asi historickým vozidlom nestane. Ale Golf prvej generácie určite áno. Aj Trabant či Škoda 120 sa môžu zaradiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každé staré vozidlo sa môže dostať do skupiny historických vozidiel. Dôležité je, aby existovalo.

"Či už celé, alebo rozobraté, musí byť vozidlo historicky zaujímavé," doplnil Ľudovít Francl, prezident Združenia zberateľov historických vozidiel.

Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať len také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe.

Aj Škoda 120 či Lada sa môže stať historickým vozidlom

Historicky zaujímavé je podľa Francla vozidlo

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
  • v pôvodnom zachovalom stave,
  • z malej série alebo u nás sa takmer nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave)
  • inak zaujímavé, napríklad prvé alebo posledné vozidlo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.

Francl vymenoval aj niekoľko príkladov áut, ktoré by ste možno za historické vozidlo nepovažovali, no mohli by sa nimi stať.

"Určite by nemalo ísť o kompletne zhrdzaveného Favorita, ale napríklad pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami asi nie, ale Golf I určite áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š 120 a iné."

Nejeden človek si kúpil auto a potom z rôznych príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Historické vozidlo "stojí" 50 eur a renováciu

Za žiadosť o posúdenia vozidla treba zaplatiť 50 eur a cestovné.

"Veď náš komisár vozidlo alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl s tým, že môžete ušetriť preplatenie cestovného, ak prídete s vozidlom na kontrolu v termíne riadnych historicko – technických kontrol.

Termíny a miesta kontrol nájdete na stránke združenia.

Prezident združenia zberateľov historických vozidiel si myslí, že tieto podmienky nemajú problém splniť tí, ktorí si chcú autá ponechať ako historické vozidlo a nie na komerčné účely.

20090102_131053_britain_supercar_lon8040003967.jpg
Bugatti, typ 57S Atalante, rok 1937, foto: TASR/AP

"A viete si prestaviť čo to znamená zrenovovať, udržiavať a prevádzkovať napríklad Tatru 111 alebo autobus ŠL 11? Takisto príklady slovenských výrobkov ako motocykle z Považských strojární – Manet, Tatran a podobne," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. "Veď na renováciu Moskviča alebo Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín, väčšinou nie pod 1000. Ale hlavne, že majiteľ má z toho potešenie a radosť."

S historickým vozidlom na stavbu nesmiete

Ak už sa nejaké auto stane historickým, jeho majiteľ s ním nemôže robiť čokoľvek.

"Nechceme dopustiť aby napríklad dobitý Multicar dostal osvedčenie a potom s historickými evidenčnými číslami smelo pracoval na stavbe." Takýto príklad sa podľa Francla stal v Česku.

Každý majiteľ historického vozidla, ktoré dostalo špeciálne evidenčné číslo, sa musí o svoje vozidlo starať, správne ho uskladniť a používať.

"Vozidlo s historickými evidenčným číslom nesmie byť používané na komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

vetrallye.jpgHistorické vozidlo má byť v historicky správnom dobovom stave. Cenené sú vozidlá aj s dobovou patinou. Pod patinou sa ale nesmú skrývať prehrdzavené miesta alebo nadmerne tečúce náplne.

Medzi najstaršie vozidlá na Slovensku vo funkčnom stave patria tie z prelomu 19. a 20. storočia.

Aj historické vozidlá musia spĺňať technické predpisy

Na vozidlá s historickými evidenčnými číslami sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.

"Vozidlá, ktoré prechádzajú našou historicko - technickou kontrolu sú preto preverované a dokumentované aj čo do historicky správneho, ale aj do technického stavu."

Tieto vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné. Technológie ako ABS a ESP tam nenájdete, ale takisto nesmú byť prehrdzavené, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiecť olej a podobne. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."

Skryť Vypnúť reklamu

S historickými vozidlami sa preto podľa Francla nespájajú rýchlostné preteky, ale jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť. Oplatí sa počkať?
  3. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  4. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  5. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  6. Prečo je májová bryndza najlepšia? Hovorí za ňu zloženie
  7. Špičková rodinná dovolenka na Slovensku
  8. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  9. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  10. Aká je pravda o francúzskych autách?
  1. Špičková rodinná dovolenka na Slovensku
  2. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  3. Prečo je májová bryndza najlepšia? Hovorí za ňu zloženie
  4. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  5. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  6. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  7. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  8. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  9. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  10. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 155
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 9 103
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 309
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 343
  5. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 961
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 6 110
  7. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť 5 844
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 5 653
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 649
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Peter Kysel.

Petrovi Kyselovi hrozí finančný trest.

5 h

Ako je na tom potvrdenie o očkovaní?

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koncept vlastných zdieľaných áut začína najprv v Bratislave.

9 h
Dacia Logan

V ponuke je iba najsilnejší motor na plyn.

15 h
Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

17. máj
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj