SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Volkswagen Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami, sa asi historickým vozidlom nestane. Ale Golf prvej generácie určite áno. Aj Trabant či Škoda 120 sa môžu zaradiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nie každé staré vozidlo sa môže dostať do skupiny historických vozidiel. Dôležité je, aby existovalo.

"Či už celé, alebo rozobraté, musí byť vozidlo historicky zaujímavé," doplnil Ľudovít Francl, prezident Združenia zberateľov historických vozidiel.

Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať len také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe.

Aj Škoda 120 či Lada sa môže stať historickým vozidlom

Historicky zaujímavé je podľa Francla vozidlo

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
  • v pôvodnom zachovalom stave,
  • z malej série alebo u nás sa takmer nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave)
  • inak zaujímavé, napríklad prvé alebo posledné vozidlo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.

Francl vymenoval aj niekoľko príkladov áut, ktoré by ste možno za historické vozidlo nepovažovali, no mohli by sa nimi stať.

"Určite by nemalo ísť o kompletne zhrdzaveného Favorita, ale napríklad pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel mnohými tuningovými úpravami asi nie, ale Golf I určite áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š 120 a iné."

Nejeden človek si kúpil auto a potom z rôznych príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Historické vozidlo "stojí" 50 eur a renováciu

Za žiadosť o posúdenia vozidla treba zaplatiť 50 eur a cestovné.

"Veď náš komisár vozidlo alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl s tým, že môžete ušetriť preplatenie cestovného, ak prídete s vozidlom na kontrolu v termíne riadnych historicko – technických kontrol.

Termíny a miesta kontrol nájdete na stránke združenia.

Prezident združenia zberateľov historických vozidiel si myslí, že tieto podmienky nemajú problém splniť tí, ktorí si chcú autá ponechať ako historické vozidlo a nie na komerčné účely.

20090102_131053_britain_supercar_lon8040003967.jpg
Bugatti, typ 57S Atalante, rok 1937, foto: TASR/AP

"A viete si prestaviť čo to znamená zrenovovať, udržiavať a prevádzkovať napríklad Tatru 111 alebo autobus ŠL 11? Takisto príklady slovenských výrobkov ako motocykle z Považských strojární – Manet, Tatran a podobne," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. "Veď na renováciu Moskviča alebo Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín, väčšinou nie pod 1000. Ale hlavne, že majiteľ má z toho potešenie a radosť."

S historickým vozidlom na stavbu nesmiete

Ak už sa nejaké auto stane historickým, jeho majiteľ s ním nemôže robiť čokoľvek.

"Nechceme dopustiť aby napríklad dobitý Multicar dostal osvedčenie a potom s historickými evidenčnými číslami smelo pracoval na stavbe." Takýto príklad sa podľa Francla stal v Česku.

Každý majiteľ historického vozidla, ktoré dostalo špeciálne evidenčné číslo, sa musí o svoje vozidlo starať, správne ho uskladniť a používať.

"Vozidlo s historickými evidenčným číslom nesmie byť používané na komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke," dodal Francl.

Skryť Vypnúť reklamu

vetrallye.jpgHistorické vozidlo má byť v historicky správnom dobovom stave. Cenené sú vozidlá aj s dobovou patinou. Pod patinou sa ale nesmú skrývať prehrdzavené miesta alebo nadmerne tečúce náplne.

Medzi najstaršie vozidlá na Slovensku vo funkčnom stave patria tie z prelomu 19. a 20. storočia.

Aj historické vozidlá musia spĺňať technické predpisy

Na vozidlá s historickými evidenčnými číslami sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.

"Vozidlá, ktoré prechádzajú našou historicko - technickou kontrolu sú preto preverované a dokumentované aj čo do historicky správneho, ale aj do technického stavu."

Tieto vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné. Technológie ako ABS a ESP tam nenájdete, ale takisto nesmú byť prehrdzavené, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiecť olej a podobne. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."

Skryť Vypnúť reklamu

S historickými vozidlami sa preto podľa Francla nespájajú rýchlostné preteky, ale jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 386
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 593
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 170
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 167
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 196
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 439
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 818
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 930
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 772
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 751
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Odliatky kostry tyranosaura Stana boli od 90. rokov vystavené vo viacerých múzeách v Európe. Tentoraz však predali vzácnu originálnu kostru, ktorá významne prispela k poznaniu o tyranosauroch.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.