SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Prvá jazda: Peugeot 2008 nie je len nula navyše

Peugeot vytvoril na podlahe malého modelu 208 priestor pre mestskú rodinku a veľkú porciu batožiny. Elektronika vyťažila z pohonu prednej nápravy čo sa dalo.

(Zdroj: Martin Vosko)

RIBEAUVILLE, ŠTRASBURG. Gény dospelých SUV automobilky krížia s malými mestskými autami, čoho výsledkom sú malé, praktické a odolnejšie mestské crossovery.

Podobný postup aplikoval aj Peugeot na model 208 a na rovnakej platforme ponúka o 25 mm vyššiu svetlú výšku, viac priestoru pre posádku i batožinu, lepší výhľad a agilný pohyb v meste.

Práve šoférovanie s vysokým podielom mestských ciest nepotrebuje zákonite pohon všetkých štyroch kolies. V zime, vďaka dostatočnému priestoru medzi kolesom a blatníkom, v prípade potreby ľahko nasadíte snehové reťaze.

Naleštený frajer

Automobilka Peugeot má svoju predstavu ako vyzerá štýlový mestský crossover. Veľa chrómu, odvážny výraz SUV, veľká presklená strecha, prepracovaný svetelný podpis a pekné kolesá.

Myslíme si, že menej je niekedy viac – hlavne čo sa týka chrómových doplnkov. Stále máte však možnosť siahnuť po jednoduchšej verzii. Nemusíte sa predsa vidieť vo vonkajšom spätnom zrkadle aj na jeho vonkajšej strane.

Výrazným dizajnovým prvkom je vlna pod strešným nosičom, ktorá ešte viac opticky zväčší vozidlo. Napriek tomu, že v skutočnosti je menšie ako na fotografiách, nemôžeme mu vyčítať ponuku priestoru vo vnútri.

Je to 208, alebo nie je?

Interiér nového Peugeotu 2008 netají svoj pôvod v menšom modeli 208 a to čo bolo výrazné ešte zvýrazňuje. S ergonómiou Peugeot nemá problém, len chvíľu trvá kým sa stotožníte s netradičnou pozíciou. Do rúk výborne padne menší veniec volantu a prístroje nad ním sú dobre čitateľné.

Overený benzínový motor 1,6 VTi (88 kW/120 k – 160 Nm) je s vozidlom dobre zladený. Keď prídete na to, že auto je s ním ochotné vysporiadať sa aj s prudším prejazdom zákrut, nebudete trvať na výkonnejších, no ťažších naftových jednotkách.

Benzínová „jednašestka“ neobťažuje hlukom, no celková zvuková izolácia kabíny od vozovky a vonkajšieho sveta je len priemerná, čo však presne zodpovedá segmentu v ktorom sa 2008 nachádza.

Klasickou slabinou je gumený chod radiacej páky a dlhšie dráhy medzi prevodovými stupňami. Trochu lepšie sú na tom najsilnejšie naftové verzie, ktoré si kulisu radenia a vzhľad radiacej páky požičali od modelu 208 GTI.

Dlhé dráhy síce ostali, no presnosť radenia je podstatne lepšia.

Hlavnou pridanou hodnotou modelu 2008 je priestor pre cestujúcich. Tí na predných sedadlách si voči 208 polepšia len nepatrne, zato osoby vzadu sa sťažovať určite nebudú.

Rovná lavica má výhodu v obsadení aj troma osobami. Problém nebude ani umiestnenie detských sedačiek alebo podsedákov.

Veľmi príjemným prekvapením je ponuka batožinového priestoru (350 dm3 tesne pod plató podľa normy VDA), ktorá začína nakladacou hranou v jednej výške s dnom kufra a pokračuje sklopením operadiel zadných sedadiel bez neželaného schodu.

Oceňujeme, že v dnešnej úspornej dobe ponúka automobilka aj rezervné koleso a nie len sadu na lepenie defektu s kompresorom.

Z jednej poháňanej nápravy vyťaží maximum

Automobilka Peugeot sa rozhodla, že neukráti model 2008 o schopnosti prejazdu na nespevnených cestách a povrchoch so zníženou priľnavosťou.

Na želanie môže byť automobil vybavený systémom elektronickej kontroly trakcie Grip Control.

ico

Systém kontroly trakcie - Grip Control

Ovládanie systému Grip Control sa nachádza na stredovom tuneli, pred ručnou brzdou. Otočný ovládač umožňuje vybrať si z piatich režimov.

Počas zimného obdobia využijete do rýchlosti 50 km/h režim „Snow“, ktorý očakáva veľmi nízku priľnavosť kolies k vozovke. Alternatívou je režim „All-Terrain“ vďaka ktorému systém ovláda krútiaci moment vozidla a pribrzďuje koleso s nižšou adhéziou. Režim je aktívny do rýchlosti 80 km/h. Po jej prekročení sa automaticky prepne do štandardného módu.

Až do rýchlosti 120 km/h je využiteľný režim „Sand“ – piesok. Elektronika ovláda prenos krútiaceho momentu tak, aby vozidlo na sypkom povrchu nezapadlo.

Výhodou systému je i ponuka úplného vypnutia systému, vrátane vyradenia stabilizačného programu ESP s možnosťou mať vozidlo úplne vo vlastných rukách.

Prezentácia systému prebiehala po prepnutí do režimu „All-Terrain“ na blatom štedro pokrytej jame, kde sme boli nabádaní k prudkému stlačeniu akcelerátora pri výjazde.

Napriek tomu, že sme prvý krát podľa inštruktora reagovali neskoro a auto si z množstvom blata už neporadilo, na druhý pokus bol už zásah elektroniky dostatočný.

Systém neškrtí motor príliš a vodič nestráca kontrolu nad otáčkami motora. Nespornou výhodou je výrazný záber oboch kolies aj pri otočení volantu. Svoje uplatnenie si nájde v zlomových situáciách, ktoré ešte nezašli za „hranicu fyzikálnych možností jednej poháňanej nápravy“.

Systém Grip Control je viazaný k dvom rozmerom pneumatík: 215/60 R16 alebo 205/50 R17.

Vozidlo

Peugeot 2008

Renault Captur

Rázvor

2 538 mm

2 606 mm

Dĺžka

4 159 mm

4 122 mm

Šírka

1 739 mm

1 778 mm

Výška

1 556 mm

1 566 mm

Objem batožinového priestoru

350 – 360 dm3 VDA

377 litrov

Hmotnosť

1 045 – 1 180 kg

1 176 – 1 235 kg

Do mesta aj s trojvalcom

Peugeot potvrdil, že nový crossover 2008 sa na trh dostane s 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 88 kW (120 k) za ktorým neskôr nadviažu trojvalce v troch výkonových stupňoch. Základ bude tvoriť atmosférický trojvalec s nepriamym vstrekovaním paliva 1,2 VTi a výkonom 60 kW (82 k).

Výkonnejšou alternatívou bude modernejšia prepĺňaná pohonná jednotka 1,2 THP tiež s troma valcami, ktorá poskytne výkon 81 kW (110 k) alebo až 96 kW (130 k) s krútiacim momentom 230 Nm.

Naftovú ponuku otvorí 1,4 HDi kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a výkonom 50 kW (68 k). Dynamickejšie zvezenie ponúkne motor 1,6 HDi s výkonom 68 kW (92 k) alebo jeho silnejšia alternatíva produkujúca 84 kW (115 k) a 270 Nm krútiaceho momentu.

Vo vozidlách Peugeot nechýba systém Stop-Štart označeným malým písmenom „e“ pred iniciálami konkrétnej motorizácie.

Okrem manuálnych prevodoviek automobilka stále ponúka aj robotizovanú prevodovku, ktorá nie práve najšťastnejšie nahrádza absenciu automatického prevodového ústrojenstva. V kombinácii s benzínovým motorom má päť stupňov, naftový motor môže využiť o stupeň viac.

Ceny vozidiel neboli k dátumu uverejnenia článku k dispozícii.

ico

Môj názor

Automobilky Renault i Peugeot urobili predstavením kompaktných a praktických crossoverov správny krok. Dostanú tak možnosť osloviť vodičov hľadajúcich náhradu za dosluhujúci a mimoriadne úspešný Ford Fusion, ktorý sa nedočkal celkom priameho nástupcu.

Recept na úspech v meste - väčší kufor, dobrá ovládateľnosť a výhľad z vozidla - splnil Peugeot 2008 na jednotku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 370
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 156
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 748
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 859
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 423
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 167
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 147
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 854
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 2.
  2. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  3. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  4. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  5. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  6. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  7. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  8. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 12 384
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 000
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 972
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 405
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 635
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 868
  7. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 020
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 4 858
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu