Marián: "Odbočoval som vľavo (zelené auto) z vedľajšej cesty na hlavnú, kde je hneď železničné priecestie. V čase, keď som vychádzal, prichádzalo zľava modré vozidlo idúce cca 30 km/h po priecestí asi 30 až 40 metrov od križovatky. Mal som čas odbočiť doľava.
Keď som bol už vo svojom jazdnom pruhu na hlavnej, v tom motocykel predchádzal modré auto po železničnom priecestí a zrážke s motocyklom som už nevedel zabrániť.
Kto je vinný?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Podľa fotky a nákresu to vyzerá na zrážku vozidiel v križovatke.
Ak by sa Mariánove auto zrazilo s motorkou za hranicou križovatky, o Mariánovej vine by sme nemohli ani len uvažovať. Prednosť v jazde vyplývajúca z dopravného značenia prestáva mať platnosť mimo križovatky.
Vinníkom by bol jednoznačne motorkár, ktorý porušil pravidlá o predbiehaní.
Aké pravidlá porušil motorkár
Vodič nesmie predchádzať aj
- pri jazde cez železničné priecestie,
- pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.
Tieto pravidlá motorkár porušil bez ohľadu na to, s kým sa zrazil a kde sa to stalo.
Z hľadiska zákona o cestnej premávke sa na prvý pohľad zdá, že pravidlá porušil aj Marián. Jeho povinnosťou bolo dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste.
Vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty musí dať prednosť vozidlám na hlavnej, kým neopustí križovatku. Marián ju ešte neopustil v čase zrážky. Preto sa zdá, že nedal prednosť motorke na hlavnej ceste.
"Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je také porušenie pravidiel cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda alebo nesplnenie si povinností účastníka dopravnej nehody alebo škodovej udalosti," píše sa v zákone.
Dal prednosť, aj keď sa to nezdá
Podľa Mariánovho opisu motorkár bez pochýb porušil pravidlá, ktoré viedli k nehode.
Marián sa ako vodič auta dostal do situácie, keď nehode objektívne dopredu zabrániť nemohol. Jedinou jeho možnosťou by bolo neodbočiť.
Povinnosť dať prednosť v jazde vyžaduje, aby bolo zrejmé, že ju niekomu musíte dať. Bez toho by križovatky boli paralyzované, lebo vodiči na vedľajšej by nemali istotu, či sa znenazdajky neobjaví vozidlo, o ktorom by po zhodnotení situácie nebolo ani chýru, ani slychu.
Mariána by sme mohli označiť za spoluvinníka len v prípade, ak by tam bežne vozidlá predbiehali iné autá tak, ako to spravil motorkár. V opačnom prípade sa podľa predpisov nielenže nedopustil priestupku, ale ani porušenia dopravných pravidiel.
Obviniť Mariána zo spoluviny by bolo to isté, ako obviniť vodiča vychádzajúceho na diaľnicu, ktorý sa ešte v križovatke náhle zrazí s autom idúcim v protismere. Rovnako by sme potom mohli obviniť aj vodičov, ktorí sa neriadia dopravným značením skrytým v lístí stromov alebo v kríkoch.