SME
reklama

Lexus LF-A pilotoval v Zelenom pekle aj prezident

Najťažšie 24-hodinové preteky vyhral Mercedes, BMW zajazdilo najrýchlejšie kolo a Toyota preukázala najvyššiu spoľahlivosť.

Lexus LF-A z dielne Gazoo Racing skončil na 35.  mieste a druhý vo svojej triede za Chevrolet Corvette C6. Vlani bol japonský superšport o dvadsať priečok lepší.Lexus LF-A z dielne Gazoo Racing skončil na 35. mieste a druhý vo svojej triede za Chevrolet Corvette C6. Vlani bol japonský superšport o dvadsať priečok lepší. (Zdroj: Rastislav Chvála)

NÜRBURGRING. Vyše štyri desaťročia prichádzajú automobiloví nadšenci do Zeleného pekla na severnú slučku pretekárskeho okruhu Nurburgring, aby zhliadli možno nie najprestížnejšie, ale určite najťažšie vytrvalostné preteky áut na okruhu.

O náročnosti svedčí aj tohtoročný pomer medzi 230 automobilmi na štarte a 135 v cieli pretekov. Navyše, s účastníkmi sa pohralo aj počasie, keď po extrémne hustom daždi, haváriách na úzkom okruhu a hmle v horách museli preteky v noci prerušiť, takže jedno z kôl trvalo vyše deväť hodín.

Vlaňajší víťaz Audi R8 LMS Ultra prešiel 155 kôl na okruhu dlhom 25,378 km (celkom 3393 km) a tohtoročný kvôli prestávke len 88 kôl.

Pre vytrvalostné preteky organizátori spájajú legendárnu severnú slučku Nordschleife a nový okruh GP, kde majú tímy zázemie. Len pre ilustráciu možno uviesť, že na preteky prišlo vyše 600 pilotov a 230 áut sa muselo vojsť do pripravených boxov.

Gazoo Racing so všetkými v cieli

Vďaka tímu Gazoo Racing, ktorý pripravuje na vytrvalostné súťaže Toyoty GT 86 a najmä Lexus LF-A, sme mali možnosť privoňať k atmosfére jedinečných pretekov a zažiť atmosféru na vlastnej koži.

Je síce pravda, že doma v obývačke vidieť na televíznej obrazovke viac častí trate, ale dva dni na Nordschleife v tejto atmosfére žiadny televízor nenahradí.

V jednom boxe Gazoo Racing sa tiesnilo šesť áut a snáď dvadsať mechanikov, pretože okrem dvoch Lexusov a jednej Toyoty GT86 tu mali zázemie ešte tri Toyoty GT86 pripravené pre švajčiarske tímy. Najkrajšie na tom je, že všetky autá z tohto boxu preťali cieľovú fotobunku, a to platí pre Toyoty GT-86 ostatných stajní.

Čiže osem modelov GT-86 odštartovalo aj prišlo do cieľa. Jeden Lexus IS-F s automatickou prevodovkou a len minimálnymi úpravami nešiel celých 24 hodín a podľa nášho pozorovania sa objavoval na trati vtedy, keď sa prezident Toyoty Akio Toyoda posadil za volant špeciálu LF-A. Toyoda si užil aj záver pretekov, keď sadol za volant necelú hodinu pred vypršaním 24 hodinového limitu.

Nevedeli, čo obuť

Počasie dramatizovalo dianie v boxoch, pretože tímový meteorológ stále aktualizoval vývoj počasia v horách ďaleko od pitlane. Ak tu svietilo slnko, to ešte neznamená, že rovnaké počasie bolo pred klopenou zákrutou Karussell ďaleko v horách.

Mechanici chvíľu nahrievali sliky a zrazu tesne pred plánovaným vjazdom Lexusu LF-A do boxov doslova lietali s mokrými pneumatikami. Asi najsilnejšie zážitky prinášali výmeny pilotov, pneumatík a dotankovanie pred záverom pretekov.

Únavu zahnala snaha vylepšiť si ešte pozíciu a vydržať do konca. Namiesto obsiahleho materiálu, ktorý by len ťažko opísal obrovský motoristický zážitok, prinášame krátky fotoreport a galérie ako inšpiráciu k výletu na Nürburgring.

ASTON.jpg
Aston Martin Vantage najsilnejšej špecifikácie GT3 s bondovským číslom 007 prišiel na štart vyprevadiť aj aktuálny James Bond - David Craig. Posádka, ktorej členom bol aj bývalý jazdec F1 Pedro Lamy v prvej časti pretekov viedla. Napokon najlepší spomedzi áut značky Aston Martin uzatváral prvú desiatku.
DIESEL.jpg
S naftovým motorom odštartovali len štyri autá a boli na prvý pohľad aj počutie rozoznateľné od konkurencie. Tento Leon TDI prešiel cieľom druhý vo svojej triede so stratou 33 kôl na víťaza na 123. mieste.
GARAZ.jpg
V boxoch bola doslova tlačenica a autá na sebe nalepené. Mechanici mali na prípravu minimum miesta a v priebehu pretekov mohli robiť servis do 4 minút pred boxom, dlhší v boxe a výmenu motora alebo väčších častí na vyhradených miestach za boxmi. V "našom" Gazoo Racing mali výhodu chudí Japonci.
KEMP.jpg
Preteky ADAC 24H Rennen Nordschleife sú pre Nemcov ako druhý Oktoberfest. Niektorí kempujú pri Nürburgringu už od utorka. Nápor státisícov návštevníkov zvládli organizátori s rutinným pokojom. Ani po skončení pretekov sme nestáli vo veľkej zápche.
MERCEDESKA.jpg
Okrem historicky významného modelu Opel Manta sa vytrvalostných pretekov na Nürburgringu zúčastnil aj náš chlapčenský sen, Mercedes Benz 190E 2,5-16 AMG EVOLUTION II. Posádka Mercedesu prešla cieľom ako štvrtá vo svojej triede a 116. celkovo. Opel Manta so známym Volkerom Strycekom skončila o 18 priečok vyššie a už v prvej stovke.
NOC.jpg
Hmla na niektorých častiach trate a hustý dážď prinútili riaditeľa pretekov zastaviť preteky na takmer 10 hodín v 35 kole. Dážď bol taký silný, že kým na suchu zvládal víťazný Mercedes SLS AMG GT3 najlepšie kolo (25,378 km) za 8:38,411, v najväčšom daždi a hmle si zhoršili čas na 12:54,925. V noci boxy stíchli a čakalo sa na ráno.
OPEL.jpg
Opel nasadil v pohárovej súťaži až Astra OPC Cup až šesť modelov Astra OPC súčasnej generácie. Cieľom ich prešlo päť a najlepšia pomerne vysoko na 40. mieste medzi podstatne silnejšími autami.
PEUGEOT.jpg
Športové oddelenie značky Peugeot momentálne útočí na najzaujímavejšie disciplíny motoristického športu. Do rely pripravuje víťazné autá, s Loebom a špeciálom 208 T16 atakuje prvenstvo na Pikes Peak a na ťažkú 24 hodinovku nasadili tri Peugeoty 208 GTi. Všetky tri pretekárske verzie s 1,6 litrovým turbomotorom, poháňanou prednou nápravou a výkonom 300 koní videli cieľ a obsadili prvé tri miesta vo svojej triede SP2T. Štvrté auto v triede (MINI JCW) strácalo na tretí Peugeot GTi 2 kolá a víťazný Peugeot 208 GTi dojazdil v absolútnom poradí na 30. mieste a predstihol aj Lexus LFA.
POCASIE.jpg
Tri hodiny po štarte pretekov sa chrámová opona zatiahla a nebo zlovestne potvrdilo predpovede, ktoré nám avizovali z Gazoo Racing už poobede. Následne sa rozpršalo presne podľa počítačovej predpovede a tímy začali hromadne prezúvať. Nürburgring sa dočkal nevídanej vyše deväťhodinovej zastávky v boxoch.
PRILBA.jpg
Preteky tohto druhu sú plné zlepšovacích trikov. Pre niekoho je to to doslova raj, prechádzať sa v boxoch a sledovať drobné vylepšenia. Napríklad na tejto prilbe je suchý zips, ktorý drží kábel interkomu. Ten by inak prekážal pri výmene šoférov a jeho zachytením by si mohol jazdec pri nastupovaní spôsobiť problém.
SABINE.jpg

Hviezda Nürburgringu. Sabine Schmitz, ktorú považujeme ako domácu za znalkyňu severnej sľučky Zeleného pekla, bola doslova na roztrhanie. Podpisovala karty, bundy aj časti tela a s autogramiádou skončila necelé dve hodiny pred štartom pretekov. V najsilnejšej kategórii sedlala so svojim tímom Porsche 997 GT3 R. Napokon po 24 hodinách skončili na 12. mieste.

SKRUTKY.jpg
O výsledku na Nürburgringu rozhoduje spoľahlivosť auta a posádky. Druhá vec je, že pre auto je to jedna z najťažších previerok odolnosti. Technici Toyoty GT86 označili presnú polohu dôležitých skrutiek, aby vedeli, či sa na trati niečo povolilo alebo zmenilo polohu.
SVETLA.jpg

Vozidlá najrýchlejšej štyridsiatky na štarte majú vpravo na čelnom skle modré blikajúce LED svetlo, ktoré oznamuje tým vpredu príjazd rýchlejšieho. Piloti slabších áut majú povinnosť uhnúť sa. Okrem modrého stroboskopického svetla má šofér auta série GT3 na volante tlačidlo, ktorým spustí asi trojsekundové blikanie "flashing" hlavných žltých svetiel. A to sa už v spätných zrkadlách nedá nevidieť. Za všetkým je v prvom rade bezpečnosť, pretože rozdiely v rýchlosti áut sú na Nordschleife obrovské.

TOYODA.jpg
Ryba smrdí od hlavy. Akio Toyoda, prezident automobilky Toyota, preteká a svojím nástupom do funkcie oživil športové korene koncernu. Prvým jeho projektom bol Lexus LF-A, s ktorým odštartoval aj na Nürburgringu a vo veľkej miere sa podieľal na zrode modelu GT86. V tejto fáze nastupoval do auta na poslednú hodinu pretekov, aby mohol s Lexusom LF-A prejsť slávnostne cieľom. S každým v boxe sa pre šťastie päsťami pozdravil ešte pred výmenou. Hoci je Akio Toyoda momentálne jeden z najvyšších bossov automobilového priemyslu na svete, pôsobí v boxoch ako rádový člen tímu.
TOYOTA_GT_86.jpg

Toyota GT-86 bola podobne ako Peugeot 208 GTi autom so stopercentným dojazdom do cieľa. Na štart nastúpilo osem pretekárskych áut Toyota GT86 a všetky prešli cieľom aj po nehodách a kontaktoch so súpermi. Sedem štartovalo v jednej kategórii s ľahkými pohárovými úpravami podvozka a v podstate len bezpečnostnou výbavou. Jediná Toyota GT 86 týmu Gazoo Racing mala veľké pretekárske brzdy, výraznejšie odľahčenie a rozsiahlejšie úpravy pre triedu SP-3. V tejto kategórii odštartovalo 11 áut , cieľom prešlo len sedem a Toyota GT86 na druhom mieste so stratou 4:39,329 na prvý Renault Clio Cup.

VELOSTER.jpg
Nemecký importér značky Hyundai skúšal šťastie s Velosterom Turbo v "prepĺňanej" triede SP 2T, kde došlo do cieľa sedem z deväť áut. Velosteru patrilo šieste miesto v triede so stratou 11 kôl na prvého a celkovo skončil Hyundai na 90. mieste absolútneho poradia.
VITAZ.jpg
Tohtoročný víťaz z tímu Black Falkon prešiel celkom 88 kôl a 2233 kilometrov a o svoje postavenie musel bojovať až do posledných chvíľ, pretože druhé BMW Z4 GT3 malo stratu len 2:39,781 a štyri kolá pred koncom jazdilo časy o 25 sekúnd lepšie (najrýchlejšie kolo pretekov) ako Mercedes SLS AMG GT3. Za volantom víťazného Mercedesu sedel 49 ročný Bernd Schneider, bývalý továrenský pilot Mercedesu a šesťnásobný víťaz série DTM, ktorému chýbalo v zbierke víťazstvo z 24h Rennen Nürburgring.
ZJAZD.jpg
Deň pred významnými pretekmi patrí aspoň na pár večerných chvíľ dráha fanúšikom a ich pretekárskym strojom. V najstrmšom klesaní z Hohe Acht sa púšťajú na všetkom, čo má kolesá a volant.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 253
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 071
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 831
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 787
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 075
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 883
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 365
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 261
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  8. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
SkryťZatvoriť reklamu