SME

Prichádza tretia generácia BMW X5, väčšia ako súčasná

BMW X5 dostane silné motory, redukciu náklonu karosérie a väčší kufor. Pozrite si prvé fotky a porovnanie parametrov s predchodcom.

BMW X5 budú po vzore predchodcov vyrábať v americkom Spartanburgu a na nemeckom trhu sa objaví v novembri tohto roka.BMW X5 budú po vzore predchodcov vyrábať v americkom Spartanburgu a na nemeckom trhu sa objaví v novembri tohto roka. (Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Zo športovo aktívneho vozidla (SAV) BMW X5 sa od Detroitského debutu v roku 1999 stalo najpredávanejšie auto svojej kategórie s 1,3 milióna predanými kusmi.

Nečudo, že po dvoch úspešných generáciách, ktoré stelesňovali skôr cestné SAV bez redukčnej prevodovky, prichádza tretia generácia postavená na rovnakej filozofii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Akurát bude komfortnejšia, so širším výberom materiálov, balíkom nových elektronických systémov a samozrejme LED dizajnom v predných aj zadných svetlách.

Dizajnéri s novým BMW X5 príliš neexperimentovali, hrali sa skôr s typickými obličkami a grafikou svetiel. Úplne nová generácia má lepšiu aerodynamiku a nízky súčiniteľ odporu vzduchu len 0,31 (v základnej naftovej verzii xDrive30d).

SkryťVypnúť reklamu

Ponecháva si úžitok

Hoci BMW X5 patrí do noblesnej časti automobilovej produkcie, ktorú ľuďom netreba, len ju chcú, má svoje praktické výhody. Vďaka batožinovému priestoru (objem 650 l) väčšiemu než má Škoda Octavia ostáva BMW X5 veľmi užitočným autom.

Navyše ponúka zadné delené sedadlá v pomere 40/20/40 a podľa prvých správ dostane podstatne väčšie doplnkové odkladacie priestory.

predok.jpg

Na rázvore 2933 mm vzniklo viac miesta vzadu a pohodlnejšie sedenie. V rámci nespočetného rozšírenia výbavy, nových prvkov a materiálov môžeme upozorniť na montáž komfortných sedadiel aj dozadu.

Presne tie typické BMW príplatkové "Comfort" sedadlá s nastaviteľnou hornou časťou operadla v rozsahu 80 mm, budú dostupné aj vzadu. Tieto sedadlá automobilka ponúka samostatne za príplatok alebo spolu s balíkom sedadiel v treťom rade sedemmiestnej verzie. Zadné dve doplnkové sedadlá sú dimenzované na postavy do telesnej výšky 150 centimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

Dostane viac výkonu a veľké motory

Na rozdiel od premiéry konkurenčného Mercedesu ML, ktorý predstavili hneď na úvod aj s malými štvorvalcovými motormi, BMW debutuje so šesťvalcom a osemvalcami.

Zatiaľ jediná benzínová verzia xDrive50i stojí na osemvalci V8 s výkonom 330 kW (450 k). Za naftový základ si automobilka zvolila šesťvalcový trojliter xDrive30d s výkonom 190 kW (258 k) a s krútiacim momentom 560 Nm.

Na rovnakom objeme aj motore, ale s vyšším vstrekovacím tlakom (2200 bar) a trojstupňovým prepĺňaním je založená verzia M50d s výkonom 280 kW (381 k) a krútiacim momentom 740 Nm. Extra silný diesel s balíkom M Performance vystrelí veľké SAV z nuly na stovku za 5,3 sekundy.

bok.jpg

Bude redukovať náklony karosérie

Po vzore konkurentov nový informačný displej systému iDrive zobrazí aj aktuálnu informáciu o stave pohonu všetkých kolies, o natočení predných kolies a vychýlení náprav.

SkryťVypnúť reklamu

Každé BMW X5 (s výnimkou pripravovanej verzie sDrive25d) má systém pohonu všetkých kolies xDrive a len od peňaženky, motorizácie a chuti zákazníka závisí nadstavba podvozka.

Napríklad v podobe aktívneho zadného diferenciálu Dynamic Performance Control, ktorý už nebude vyhradený len pre M verziu.

Bežné BMW X5 bude jazdiť na snehu ešte precíznejšie s aktívnym rozdeľovaním sily medzi dvomi zadnými kolesami. Veľmi podstatné je, že diferenciál DPC zasahuje do dynamiky aj pri ubratom plyne, keď motor neťahá.

Podvozku dodajú viac komfortu

BMW už roky buduje pravidlo podvozku rýchlejšieho než je samotný motor a na pomoc čoraz viac využíva elektroniku i aktívne zásahy do riadenia podvozka.

V novom BMW X5 ešte pribudne aktívny stabilizátor a dva podvozkové balíky Dynamic a Professional spojené s elimináciou nakláňania Dynamic Drive. Novinka rozozná terén od cesty a tiež v závislosti na rýchlosti mení stabilizačný účinok proti nakláňaniu karosérie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrejme na základe výhrad k tvrdosti podvozkov druhej generácie X5 dostane jej nástupca aj špecializovaný balík Comfort s pneumatickým pružením na zadnej náprave.

vzadu.jpg

Aktívne tlmiče DDC a vzduchové pruženie budú tiež súčasťou adaptívneho podvozka M Performance. Nový podvozok Professional prichádza s kombináciou dvoch svetov: Comfort a Dynamic.

V skratke povedané, úlohou systému je spojiť v BMW X5 doteraz veľmi nespojiteľné svety precíznej športovej jazdy a komfortu. Po novom sa má auto zadaním z kabíny doslova prestaviť na komfortnú jazdu alebo dynamicky ladenú.

Šoférovi pribudli ďalšie oči

Bavorská automobilka celkom logicky rozširuje počet aj funkcie asistenčných systémov na palube, takže okrem reagovania na chodcov a automatického núdzového brzdenia ponúkne aj aktívny tempomat s funkciou pre zastavenie a pohnutie sa v kolóne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

kokpit.jpg

V priebehu roka 2013 pribudne aj asistent dopravnej zápchy s korigovaním jazdného smeru v pruhu. Okrem nočného videnia, ktoré má BMW asi najlepšie spomedzi konkurentov, pridáva funkciu svetiel Dynamic Light Spot, ktorá namieri na osoby a zvieratá cielený lúč svetla.

BMW X5 porovnanie rozmerov s druhou generáciou

Verzia

BMW X5 2013 (III. gen)

BMW X5 2012 (II.gen)

Rázvor (mm)

2933

2935

Dĺžka (mm)

4886

4855

Šírka (mm)

1938

1935

Výška (mm)

1762

1775

Objem kufra (l)

650

620

Objem nádrže (l)

85

85

Priemer otáčania (m)

12,7

12,8

Brodivosť vo vode (cm)

50

50

Prejazdový uhol (°)

20

19,8

Predný nájazdový uhol (°)

25

25,5

Zadný výjazdový uhol (°)

20

22,7

Svetlá výška podvozka (mm)

209

220

BMW X5 základné údaje prvých verzií

Model

BMW X5

BMW X5

BMW X5

Verzia

xDrive50i

xDrive30d

M50d

Motor

benzínový V8

naftový R6

naftový R6

Počet valcov/ventilov

8/32

6/24

6/24

Zdvihový objem (cm3)

4395

2993

2993

Výkon (kw(k))

330 (450)

190 (258)

280 (381)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

4000

4000-4400

Krútiaci moment (Nm)

650

560

740

Pri otáčkach (ot./min)

2000-4500

1500 -3000

2000-3000

Emisie CO2 (g/km)

242

162

177

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2175

2070

2190

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

5,0

5,9

5,3

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

230

250

Spotreba mesto(l/100 km)

14,0

7,0

7,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

8,3

5,7

6,2

Kombinovaná spotreba (l/100km)

10,4

6,2

6,7

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 681
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 484
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 912
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 731
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 555
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 227
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 144
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 076
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 140
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 740
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 610
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 807
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 941
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 701
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 191
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 814
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu