SME
Sobota, 10. jún, 2023 | Meniny má Margaréta
reklama

Prichádza tretia generácia BMW X5, väčšia ako súčasná

BMW X5 dostane silné motory, redukciu náklonu karosérie a väčší kufor. Pozrite si prvé fotky a porovnanie parametrov s predchodcom.

BMW X5 budú po vzore predchodcov vyrábať v americkom Spartanburgu a na nemeckom trhu sa objaví v novembri tohto roka.BMW X5 budú po vzore predchodcov vyrábať v americkom Spartanburgu a na nemeckom trhu sa objaví v novembri tohto roka. (Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Zo športovo aktívneho vozidla (SAV) BMW X5 sa od Detroitského debutu v roku 1999 stalo najpredávanejšie auto svojej kategórie s 1,3 milióna predanými kusmi.

Nečudo, že po dvoch úspešných generáciách, ktoré stelesňovali skôr cestné SAV bez redukčnej prevodovky, prichádza tretia generácia postavená na rovnakej filozofii.

Akurát bude komfortnejšia, so širším výberom materiálov, balíkom nových elektronických systémov a samozrejme LED dizajnom v predných aj zadných svetlách.

Dizajnéri s novým BMW X5 príliš neexperimentovali, hrali sa skôr s typickými obličkami a grafikou svetiel. Úplne nová generácia má lepšiu aerodynamiku a nízky súčiniteľ odporu vzduchu len 0,31 (v základnej naftovej verzii xDrive30d).

Ponecháva si úžitok

Hoci BMW X5 patrí do noblesnej časti automobilovej produkcie, ktorú ľuďom netreba, len ju chcú, má svoje praktické výhody. Vďaka batožinovému priestoru (objem 650 l) väčšiemu než má Škoda Octavia ostáva BMW X5 veľmi užitočným autom.

Navyše ponúka zadné delené sedadlá v pomere 40/20/40 a podľa prvých správ dostane podstatne väčšie doplnkové odkladacie priestory.

predok.jpg

Na rázvore 2933 mm vzniklo viac miesta vzadu a pohodlnejšie sedenie. V rámci nespočetného rozšírenia výbavy, nových prvkov a materiálov môžeme upozorniť na montáž komfortných sedadiel aj dozadu.

Presne tie typické BMW príplatkové "Comfort" sedadlá s nastaviteľnou hornou časťou operadla v rozsahu 80 mm, budú dostupné aj vzadu. Tieto sedadlá automobilka ponúka samostatne za príplatok alebo spolu s balíkom sedadiel v treťom rade sedemmiestnej verzie. Zadné dve doplnkové sedadlá sú dimenzované na postavy do telesnej výšky 150 centimetrov.

Dostane viac výkonu a veľké motory

Na rozdiel od premiéry konkurenčného Mercedesu ML, ktorý predstavili hneď na úvod aj s malými štvorvalcovými motormi, BMW debutuje so šesťvalcom a osemvalcami.

Zatiaľ jediná benzínová verzia xDrive50i stojí na osemvalci V8 s výkonom 330 kW (450 k). Za naftový základ si automobilka zvolila šesťvalcový trojliter xDrive30d s výkonom 190 kW (258 k) a s krútiacim momentom 560 Nm.

Na rovnakom objeme aj motore, ale s vyšším vstrekovacím tlakom (2200 bar) a trojstupňovým prepĺňaním je založená verzia M50d s výkonom 280 kW (381 k) a krútiacim momentom 740 Nm. Extra silný diesel s balíkom M Performance vystrelí veľké SAV z nuly na stovku za 5,3 sekundy.

bok.jpg

Bude redukovať náklony karosérie

Po vzore konkurentov nový informačný displej systému iDrive zobrazí aj aktuálnu informáciu o stave pohonu všetkých kolies, o natočení predných kolies a vychýlení náprav.

Každé BMW X5 (s výnimkou pripravovanej verzie sDrive25d) má systém pohonu všetkých kolies xDrive a len od peňaženky, motorizácie a chuti zákazníka závisí nadstavba podvozka.

Napríklad v podobe aktívneho zadného diferenciálu Dynamic Performance Control, ktorý už nebude vyhradený len pre M verziu.

Bežné BMW X5 bude jazdiť na snehu ešte precíznejšie s aktívnym rozdeľovaním sily medzi dvomi zadnými kolesami. Veľmi podstatné je, že diferenciál DPC zasahuje do dynamiky aj pri ubratom plyne, keď motor neťahá.

Podvozku dodajú viac komfortu

BMW už roky buduje pravidlo podvozku rýchlejšieho než je samotný motor a na pomoc čoraz viac využíva elektroniku i aktívne zásahy do riadenia podvozka.

V novom BMW X5 ešte pribudne aktívny stabilizátor a dva podvozkové balíky Dynamic a Professional spojené s elimináciou nakláňania Dynamic Drive. Novinka rozozná terén od cesty a tiež v závislosti na rýchlosti mení stabilizačný účinok proti nakláňaniu karosérie.

Zrejme na základe výhrad k tvrdosti podvozkov druhej generácie X5 dostane jej nástupca aj špecializovaný balík Comfort s pneumatickým pružením na zadnej náprave.

vzadu.jpg

Aktívne tlmiče DDC a vzduchové pruženie budú tiež súčasťou adaptívneho podvozka M Performance. Nový podvozok Professional prichádza s kombináciou dvoch svetov: Comfort a Dynamic.

V skratke povedané, úlohou systému je spojiť v BMW X5 doteraz veľmi nespojiteľné svety precíznej športovej jazdy a komfortu. Po novom sa má auto zadaním z kabíny doslova prestaviť na komfortnú jazdu alebo dynamicky ladenú.

Šoférovi pribudli ďalšie oči

Bavorská automobilka celkom logicky rozširuje počet aj funkcie asistenčných systémov na palube, takže okrem reagovania na chodcov a automatického núdzového brzdenia ponúkne aj aktívny tempomat s funkciou pre zastavenie a pohnutie sa v kolóne.

kokpit.jpg

V priebehu roka 2013 pribudne aj asistent dopravnej zápchy s korigovaním jazdného smeru v pruhu. Okrem nočného videnia, ktoré má BMW asi najlepšie spomedzi konkurentov, pridáva funkciu svetiel Dynamic Light Spot, ktorá namieri na osoby a zvieratá cielený lúč svetla.

BMW X5 porovnanie rozmerov s druhou generáciou

Verzia

BMW X5 2013 (III. gen)

BMW X5 2012 (II.gen)

Rázvor (mm)

2933

2935

Dĺžka (mm)

4886

4855

Šírka (mm)

1938

1935

Výška (mm)

1762

1775

Objem kufra (l)

650

620

Objem nádrže (l)

85

85

Priemer otáčania (m)

12,7

12,8

Brodivosť vo vode (cm)

50

50

Prejazdový uhol (°)

20

19,8

Predný nájazdový uhol (°)

25

25,5

Zadný výjazdový uhol (°)

20

22,7

Svetlá výška podvozka (mm)

209

220

BMW X5 základné údaje prvých verzií

Model

BMW X5

BMW X5

BMW X5

Verzia

xDrive50i

xDrive30d

M50d

Motor

benzínový V8

naftový R6

naftový R6

Počet valcov/ventilov

8/32

6/24

6/24

Zdvihový objem (cm3)

4395

2993

2993

Výkon (kw(k))

330 (450)

190 (258)

280 (381)

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

4000

4000-4400

Krútiaci moment (Nm)

650

560

740

Pri otáčkach (ot./min)

2000-4500

1500 -3000

2000-3000

Emisie CO2 (g/km)

242

162

177

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2175

2070

2190

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

5,0

5,9

5,3

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

230

250

Spotreba mesto(l/100 km)

14,0

7,0

7,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

8,3

5,7

6,2

Kombinovaná spotreba (l/100km)

10,4

6,2

6,7

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  3. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  4. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Blúdia parazity aj vo vašom tele?
  2. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  3. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  4. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  5. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  6. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  7. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  8. Super zábava, super deň
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 16 156
  2. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 774
  3. Ako znížiť vysoký cholesterol? 5 392
  4. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 196
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 972
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 4 931
  7. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 4 440
  8. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska? 4 317
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Dávid Kyzek: Top 10 Slovákov pre Draft NHL 2023
  2. Vlasta Sedláková: Ako Slovan Fans zavraždili Daniela Tupého
  3. Ján Šeďo: Záznam z dopravnej nehody : "Poľahčujúca okolnosť - bol opitý".
  4. Jozef Varga: Krkavci / 12. /
  5. Anna Miľanová: Experimenty v modrom...
  6. Jozef Varga: Judas Priest 50 rokov parádna muzička...
  7. Jozef Sitko: Budem voliť Dorotu Nvotovú ...
  8. Jozef Varga: Motorhead boli a sú vždy v mojej TOP 10...
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 23 626
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 637
  3. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 8 544
  4. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 7 694
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 526
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 508
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 5 043
  8. Rastislav Puchala: Nezakazujme Bibliu! 4 912
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu