SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Klamú o spotrebe výrobcovia áut, alebo len nevieme jazdiť?

Štatistiky ukazujú, že rozdiel v papierovej a skutočnej spotrebe pripraví motoristu ročne asi o 300 eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Trend zvyšujúceho sa výkonu a znižujúceho sa objemu spaľovacích motorov je očividný. Tam, kde sme v minulosti potrebovali objem dva litre na dosiahnutie požadovaného výkonu, dnes stačí jeden liter a malé turbodúchadlo.

Litrový výkon stúpol, spotreba udávaná výrobcom klesla – rozprávka je dokonalá.

Všetci však vieme, že rozdiely medzi papierovou spotrebou a spotrebou v reálnej aj úspornej prevádzke sa líšia. V drvivej väčšine v náš neprospech.

Je vinný výrobca, alebo nesprávne nastavená norma?

Veľmi dobrou, no žiaľ „spravodlivou“ výhovorkou automobiliek sú sprísnené emisné normy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pre ich splnenie sa výrobcovia automobilov pohybujú na hrane smerníc Európskej únie a využívajú všetky dostupné metódy, ktoré smernice povoľujú, ale aj priamo nezakazujú. Pohonný agregát nie je šitý na mieru vodičovi – zákazníkovi, ale európskym smerniciam.

Cieľ je jednoznačný – najnižšie možné emisie CO2, ktoré idú ruka v ruke s nízkou normovanou spotrebou paliva.

Aby sa bežný vodič dlhodobo priblížil so svojim vozidlom papierovej spotrebe, musel by jazdiť

  • na kvalitných cestách,
  • s pneumatikami s nízkym valivým odporom nahustenými na maximum,
  • so zavretými oknami,
  • s vypnutou klimatizáciou,
  • so zapnutým systémom Stop-Štart,
  • sprelepenými medzerami na karosérii,
  • len v čase, keď je 30 stupňov a sucho,
  • nesmel by sa ponáhľať a
  • doma na stene by mal mať diplom o absolvovaní školenia „ekonomická jazda“...

Najväčší rozdiel v spotrebe majú premianti

Medzinárodná rada pre čistú dopravu - ICCT (International Council on Clean Transportation) zozbierala informácie od siedmich motoristických organizácií a pripravila štatistiku o spotrebe približne 10-tisíc konkrétnych vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledky ukázali, že rozdiel medzi skutočnou a papierovou spotrebou udávanou výrobcom je v priemere 25 %. Dôležité je však to, že za posledných desať rokov sa tento údaj zhoršil 2,5-násobne. Podľa štúdie bol pred desiatim rokmi odchýlka spotrieb „len“ na úrovni 10 percent.

Vrchol rebríčka s najväčším rozdielom v spotrebách tvoria nemeckí prémioví výrobcovia na čele s BMW.

Podľa portálu Autoexpress.co.uk sa na spodnej strane tabuľky nachádzajú francúzske automobilky. „Najspravodlivejšími“ sa javia japonské autá z dielní Toyota.

Podvádzajú automobilky alebo majitelia Mercedesov, BMW a Audi len jazdia rýchlejšie? Jazdia inak ako pred desiatimi rokmi? Nie je prinajmenšom neštandardné pripraviť emisnú normu bez ohľadu na spôsob využitia vozidla, pre všetkých rovnako?

Skryť Vypnúť reklamu

Správa ICCT vypočítala, že priemerne by mal rozdiel v spotrebe pripraviť motoristu ročne o približne 300 eur na pohonných hmotách.

Za nadlimitné emisie dostane automobilka pokutu

Na záver sa kruh uzatvára, keď si uvedomíme zlom v prudkom znížení emisií CO2 aj s príchodom systému Stop-Štart, ktorý je jeden z najpodstatnejších spôsobov „manipulácie“. Žiadna z automobiliek nechce platiť pokutu za nadlimitné hodnoty, ktorú by v konečnom dôsledku pretavila do výslednej ceny vozidla.

V súčasnosti sa boj o čo najnižšie papierové emisie CO2 ešte pritvrdí, pretože Európsky parlament pripravuje nové tvrdšie postupy merania emisií a snaží sa aby do platnosti vstúpili už s príchodom roku 2017.

Je otázne, čo nás viac poteší. Vozidlá s papierovo extrémne nízkou produkciou škodlivín spĺňajúce normy, no rozdielom medzi normovanou a skutočnou spotrebou na úrovni 25 percent, alebo reálnejší údaj o priemernej spotrebe? To by sme však museli priznať, že spaľovací motor neurobil v znížení spotreby a emisií tak výrazný pokrok za posledných 20 rokov, ako všade čítame.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 809
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 7 260
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 666
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 159
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 580
  6. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 493
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 450
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 769
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 670
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 398
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Ján Marton: Za Bíreša ide veterinárna činnosť a kontrola potravín ku dnu. Kolaps sa dá očakávať.
  2. Marián Kozák: "Konečne normálny život"
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  4. Věra Tepličková: Všichni jsou už v Dubaji, co na Slovensku, co tady?
  5. Štefan Vidlár: 613 a 363
  6. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  7. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  8. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 467
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 034
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 375
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 220
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 633
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 649
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 533
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 388
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu