Klamú o spotrebe výrobcovia áut, alebo len nevieme jazdiť?

Štatistiky ukazujú, že rozdiel v papierovej a skutočnej spotrebe pripraví motoristu ročne asi o 300 eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Trend zvyšujúceho sa výkonu a znižujúceho sa objemu spaľovacích motorov je očividný. Tam, kde sme v minulosti potrebovali objem dva litre na dosiahnutie požadovaného výkonu, dnes stačí jeden liter a malé turbodúchadlo.

Litrový výkon stúpol, spotreba udávaná výrobcom klesla – rozprávka je dokonalá.

Všetci však vieme, že rozdiely medzi papierovou spotrebou a spotrebou v reálnej aj úspornej prevádzke sa líšia. V drvivej väčšine v náš neprospech.

Je vinný výrobca, alebo nesprávne nastavená norma?

Veľmi dobrou, no žiaľ „spravodlivou“ výhovorkou automobiliek sú sprísnené emisné normy.

Pre ich splnenie sa výrobcovia automobilov pohybujú na hrane smerníc Európskej únie a využívajú všetky dostupné metódy, ktoré smernice povoľujú, ale aj priamo nezakazujú. Pohonný agregát nie je šitý na mieru vodičovi – zákazníkovi, ale európskym smerniciam.

Cieľ je jednoznačný – najnižšie možné emisie CO2, ktoré idú ruka v ruke s nízkou normovanou spotrebou paliva.

Aby sa bežný vodič dlhodobo priblížil so svojim vozidlom papierovej spotrebe, musel by jazdiť

  • na kvalitných cestách,
  • s pneumatikami s nízkym valivým odporom nahustenými na maximum,
  • so zavretými oknami,
  • s vypnutou klimatizáciou,
  • so zapnutým systémom Stop-Štart,
  • sprelepenými medzerami na karosérii,
  • len v čase, keď je 30 stupňov a sucho,
  • nesmel by sa ponáhľať a
  • doma na stene by mal mať diplom o absolvovaní školenia „ekonomická jazda“...

Najväčší rozdiel v spotrebe majú premianti

Medzinárodná rada pre čistú dopravu - ICCT (International Council on Clean Transportation) zozbierala informácie od siedmich motoristických organizácií a pripravila štatistiku o spotrebe približne 10-tisíc konkrétnych vozidiel.

Výsledky ukázali, že rozdiel medzi skutočnou a papierovou spotrebou udávanou výrobcom je v priemere 25 %. Dôležité je však to, že za posledných desať rokov sa tento údaj zhoršil 2,5-násobne. Podľa štúdie bol pred desiatim rokmi odchýlka spotrieb „len“ na úrovni 10 percent.

Vrchol rebríčka s najväčším rozdielom v spotrebách tvoria nemeckí prémioví výrobcovia na čele s BMW.

Podľa portálu Autoexpress.co.uk sa na spodnej strane tabuľky nachádzajú francúzske automobilky. „Najspravodlivejšími“ sa javia japonské autá z dielní Toyota.

Podvádzajú automobilky alebo majitelia Mercedesov, BMW a Audi len jazdia rýchlejšie? Jazdia inak ako pred desiatimi rokmi? Nie je prinajmenšom neštandardné pripraviť emisnú normu bez ohľadu na spôsob využitia vozidla, pre všetkých rovnako?

Správa ICCT vypočítala, že priemerne by mal rozdiel v spotrebe pripraviť motoristu ročne o približne 300 eur na pohonných hmotách.

Za nadlimitné emisie dostane automobilka pokutu

Na záver sa kruh uzatvára, keď si uvedomíme zlom v prudkom znížení emisií CO2 aj s príchodom systému Stop-Štart, ktorý je jeden z najpodstatnejších spôsobov „manipulácie“. Žiadna z automobiliek nechce platiť pokutu za nadlimitné hodnoty, ktorú by v konečnom dôsledku pretavila do výslednej ceny vozidla.

V súčasnosti sa boj o čo najnižšie papierové emisie CO2 ešte pritvrdí, pretože Európsky parlament pripravuje nové tvrdšie postupy merania emisií a snaží sa aby do platnosti vstúpili už s príchodom roku 2017.

Je otázne, čo nás viac poteší. Vozidlá s papierovo extrémne nízkou produkciou škodlivín spĺňajúce normy, no rozdielom medzi normovanou a skutočnou spotrebou na úrovni 25 percent, alebo reálnejší údaj o priemernej spotrebe? To by sme však museli priznať, že spaľovací motor neurobil v znížení spotreby a emisií tak výrazný pokrok za posledných 20 rokov, ako všade čítame.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 604
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 947
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 630
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 079
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 158
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 148
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 373
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 542
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo konkurenta pre X6, Cayenne Coupé

Nemecká automobilka si nechce nechať ujsť zisk z rastúceho segmentu.

Citroën oslavuje 100 rokov špeciálnou edíciou Origins

Limitovaná edícia odkazuje na bohatú históriu značky.

Citroën - Limitovaná séria Origins
Podcast Za volantom

Za volantom: Revolúcia elektromobilov začala, s čím prichádza Audi e-tron?

Záujemca si musí pripraviť aspoň 81 400 eur.

Diaľnicu D1 v úseku Bratislava - Vajnory čiastočne uzatvoria

Počas uzávery vyfrézujú vozovku a opravia časti mostov.

Ilustračné foto.

Ford bude mať v Európe nového šéfa, povedie ho Stuart Rowley

Druhá najväčšia americká automobilka robí zmeny vo vedení.

Ilustračná fotografia.