SME

Klamú o spotrebe výrobcovia áut, alebo len nevieme jazdiť?

Štatistiky ukazujú, že rozdiel v papierovej a skutočnej spotrebe pripraví motoristu ročne asi o 300 eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Trend zvyšujúceho sa výkonu a znižujúceho sa objemu spaľovacích motorov je očividný. Tam, kde sme v minulosti potrebovali objem dva litre na dosiahnutie požadovaného výkonu, dnes stačí jeden liter a malé turbodúchadlo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Litrový výkon stúpol, spotreba udávaná výrobcom klesla – rozprávka je dokonalá.

Všetci však vieme, že rozdiely medzi papierovou spotrebou a spotrebou v reálnej aj úspornej prevádzke sa líšia. V drvivej väčšine v náš neprospech.

Je vinný výrobca, alebo nesprávne nastavená norma?

Veľmi dobrou, no žiaľ „spravodlivou“ výhovorkou automobiliek sú sprísnené emisné normy.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ich splnenie sa výrobcovia automobilov pohybujú na hrane smerníc Európskej únie a využívajú všetky dostupné metódy, ktoré smernice povoľujú, ale aj priamo nezakazujú. Pohonný agregát nie je šitý na mieru vodičovi – zákazníkovi, ale európskym smerniciam.

Cieľ je jednoznačný – najnižšie možné emisie CO2, ktoré idú ruka v ruke s nízkou normovanou spotrebou paliva.

Aby sa bežný vodič dlhodobo priblížil so svojim vozidlom papierovej spotrebe, musel by jazdiť

  • na kvalitných cestách,
  • s pneumatikami s nízkym valivým odporom nahustenými na maximum,
  • so zavretými oknami,
  • s vypnutou klimatizáciou,
  • so zapnutým systémom Stop-Štart,
  • sprelepenými medzerami na karosérii,
  • len v čase, keď je 30 stupňov a sucho,
  • nesmel by sa ponáhľať a
  • doma na stene by mal mať diplom o absolvovaní školenia „ekonomická jazda“...

Najväčší rozdiel v spotrebe majú premianti

Medzinárodná rada pre čistú dopravu - ICCT (International Council on Clean Transportation) zozbierala informácie od siedmich motoristických organizácií a pripravila štatistiku o spotrebe približne 10-tisíc konkrétnych vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky ukázali, že rozdiel medzi skutočnou a papierovou spotrebou udávanou výrobcom je v priemere 25 %. Dôležité je však to, že za posledných desať rokov sa tento údaj zhoršil 2,5-násobne. Podľa štúdie bol pred desiatim rokmi odchýlka spotrieb „len“ na úrovni 10 percent.

Vrchol rebríčka s najväčším rozdielom v spotrebách tvoria nemeckí prémioví výrobcovia na čele s BMW.

Podľa portálu Autoexpress.co.uk sa na spodnej strane tabuľky nachádzajú francúzske automobilky. „Najspravodlivejšími“ sa javia japonské autá z dielní Toyota.

Podvádzajú automobilky alebo majitelia Mercedesov, BMW a Audi len jazdia rýchlejšie? Jazdia inak ako pred desiatimi rokmi? Nie je prinajmenšom neštandardné pripraviť emisnú normu bez ohľadu na spôsob využitia vozidla, pre všetkých rovnako?

SkryťVypnúť reklamu

Správa ICCT vypočítala, že priemerne by mal rozdiel v spotrebe pripraviť motoristu ročne o približne 300 eur na pohonných hmotách.

Za nadlimitné emisie dostane automobilka pokutu

Na záver sa kruh uzatvára, keď si uvedomíme zlom v prudkom znížení emisií CO2 aj s príchodom systému Stop-Štart, ktorý je jeden z najpodstatnejších spôsobov „manipulácie“. Žiadna z automobiliek nechce platiť pokutu za nadlimitné hodnoty, ktorú by v konečnom dôsledku pretavila do výslednej ceny vozidla.

V súčasnosti sa boj o čo najnižšie papierové emisie CO2 ešte pritvrdí, pretože Európsky parlament pripravuje nové tvrdšie postupy merania emisií a snaží sa aby do platnosti vstúpili už s príchodom roku 2017.

Je otázne, čo nás viac poteší. Vozidlá s papierovo extrémne nízkou produkciou škodlivín spĺňajúce normy, no rozdielom medzi normovanou a skutočnou spotrebou na úrovni 25 percent, alebo reálnejší údaj o priemernej spotrebe? To by sme však museli priznať, že spaľovací motor neurobil v znížení spotreby a emisií tak výrazný pokrok za posledných 20 rokov, ako všade čítame.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 068
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 450
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 806
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 456
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 356
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 060
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Valchár: Dve blbé správy od Putina
  2. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  4. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  5. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  6. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 126
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 14 942
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 698
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 629
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 170
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 966
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 447
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 936
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
reklama
SkryťZatvoriť reklamu