SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Asi 33-tisíc opitých vodičov sa nebojí ani väzenia

V celej Európe sa policajti zamerajú na kontrolu alkoholu u vodičov. Prečo jazdí po Slovensku toľko opitých?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Celý týždeň sa budú polície v celej Európe, aj na Slovensku, zameriavať na odhalenie opitých vodičov.

Policajti budú kontrolovať nielen vodičov áut, ale aj motorkárov, cyklistov a chodcov. Polícia upozorňuje, že pozornosti im neujdú ani iné porušenia dopravných predpisov.

Sto nehôd mesačne za jazdu pod vplyvom alkoholu

"Alkohol je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

V januári polícia eviduje 100 nehôd pod vplyvom alkoholu. Vo februári a marci tento počet mierne klesol (91 a 94 nehôd), v apríli sa však stalo 111 nehôd, kde hlavnú úlohu zohral alkohol.

Už viac ako 18 mesiacov je alkohol nad jedno promile trestným činom. V apríli policajti odhalili 420 vodičov s viac ako 1 promile alkoholu v krvi a v marci 426 vodičov. "Rekord si drží november minulý rok, keď policajti odhalili až takmer 600 vodičov," dodala Baloghová.

Polícia tento rok odhalila aj 11 vodičov, ktorí boli nielen opití, ale jazdili aj bez vodičského oprávnenia.

Akoby opitých z ciest neubúdalo

Denne polícia informuje o tom, že na cestách prichytila vodičov s alkoholom v krvi a že im hrozí ročné väzenie. Na prvý pohľad sa zdá, akoby opitých vodičov z ciest neubúdalo, napriek tomu, že sa tresty sprísnili.

"Uplynula iba príliš krátka doba na to, aby sa dali robiť dôkladné analýzy. Dá sa však konštatovať, že doteraz prijaté opatrenia sú prínosom, lebo všetky ukazovatele dopravnej nehodovosti majú za posledné tri roky klesajúcu tendenciu," uviedol Karol Kleinmann, prezident Asociácie dopravných psychológov na Slovensku.

Podľa Kleinmanna však po Slovensku jazdí odhadom 33-tisíc vodičov, ktorým žiadna sankcia nezabráni jazdiť pod vplyvom alkoholu. Keď ich však polícia prichytí, stojí ich to viac ako 1000 eur.

Psychológ si myslí, že by sa malo uvažovať o zrušení nulovej tolerancie alkoholu v krvi u vodiča.

Aké sú motivácie vodičov jazdiť pod vplyvom alkoholu

Odpovedá Karol Kleinmann, prezident Asociácie dopravných psychológov na Slovensku.

Otázka: Zdá sa mi, že počet opitých vodičov napriek prísnosti trestov z ciest neubúda.

Systémové opatrenia týkajúce sa vodičov, ktorí jazdia pod vplyvom alkoholu platia vo viacerých štátoch EÚ už niekoľko rokov. Dopravní experti odporúčajú vodičov nielen trestať za alkohol, ale dať im možnosť prehodnotiť svoje správanie a to formou rôznych kurzov a doškolení.

Slovensko pristúpilo až v novembri v roku 2011 k novým progresívnym opatreniam. Uplynula iba príliš krátka doba na to, aby sa dali robiť dôkladné analýzy.

Dá sa však konštatovať, že doteraz prijaté opatrenia sú prínosom, lebo všetky ukazovatele dopravnej nehodovosti majú za posledné tri roky klesajúcu tendenciu. Tento pozitívny trend Slovenska ocenili v marci 2013 v Londýne dopravní experti EFPA (organizácia združujúca európske asociácie psychológov - pozn. red.).

Otázka: Čo vedie niektorých vodičov vypiť si pred jazdou? Je to ich pocit istoty v tom, že ich nikto nemôže chytiť, alebo netušia o treste, ktorý ich čaká? Alebo im je jedno, že šoférujú opití napriek tomu, že vedia o rizikách?

Štatistiky hovoria, že na Slovensku je vodič „prichytený“ až po 200 alkoholizovaných jazdách, v Nemecku po 500 jazdách. Z uvedeného vyplýva, že na Slovensku sú kontroly vodičov oveľa častejšie.

Požívanie alkoholu má však veľmi silnú tradíciu a mnohí slovenskí vodiči sú „odolní“ aj voči veľmi dobre prepracovaným legislatívnym opatreniam. Viacerí postupujú podľa tradičných zvyklostí, že „všetci poznajú všetkých“ a „všetko sa dá vybaviť“.

Väčšinou už to tak nefunguje a mnohí prichádzajú o vodičské preukazy. Ich navrátenie v tých jednoduchších prípadoch stojí viac ako 1000 euro, lebo okrem pokuty a testov na polícii, je potrebné absolvovať psychiatrické vyšetrenie a 13 hodín odborného poradenstva u dopravného psychológa.

Je pravdou, že najslabším článkom prijatých opatrení je nízka informovanosť verejnosti o tom, čo všetko čaká vodiča, ak si sadne za volant pod vplyvom alkoholu alebo psychoaktívnej látky.

Otázka: Je možné povedať, že opití vodiči si po potrestaní vstupujú do svedomia? Pomáhajú povinné psychiatrické a psychologické vyšetrenia po odhalení opitých vodičov? Nevyhýbajú sa im vodiči?

Aj medzi vodičmi je skupina tzv. problematických, nenapraviteľných vodičov, na ktorých nemá vplyv žiadna sankcia. Odhaduje sa, že na slovenských cestách je ich cca 33 tisíc.

Títo najčastejšie jazdia ako pod vplyvom alkoholu, tak i bez vodičského preukazu.

Ďalšiu skupinu tvoria tí, ktorí si myslia, že to majú pod kontrolou a sankčné opatrenia prijímajú skôr ako nutné zlo a snažia sa čo najrýchlejšie túto nepríjemnú záležitosť mať za sebou.

Pomerne veľkú skupinu tvoria vodiči, ktorí boli prichytení s nízkou hladinou alkoholu, resp. takí, ktorých polícia zadržala prvýkrát. Títo vodiči spolupracujú najlepšie so psychológom, hanbia sa za svoje pochybenie a zo skupinového odborného poradenstva si odnášajú najviacej poznatkov.

Často sa tu vynára otázka, či tzv. nulová tolerancia“ na alkohol je to najlepšie riešenie pre Slovensko.

Otázka: Ako inak by sa podľa Vás ešte dal zmenšiť počet opitých vodičov za volantom? Ešte prísnejšími trestami?

Opatrenia prijaté na Slovensku majú európsky rozmer. Sú dostatočne prísne a sofistikované.

Prísnejšie tresty určite nie, ale dôkladné dodržiavanie možností, ktorú dáva momentálna legislatívna úprava.

Ak to funguje takmer v celej EÚ, tak potom na Slovensku bude potrebné eliminovať tie chyby, ktoré zapríčiňuje najmä ľudský faktor , či už na strane legislatívy, polície, lekárov, psychiatrov a alebo dopravných psychológov.

Tomáš Novotný

Čo čaká opitého vodiča chyteného policajtmi

Stačí, že vás raz chytia za volantom

  • opitého,
  • alebo sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na alkohol

a automaticky vás pošlú na preskúmanie zdravotnej spôsobilosti s dôrazom na zistenie toho, či nie ste od alkoholu alebo návykovej látky závislí. Ak závislosť zistia, lekár o tom musí informovať políciu, čo môže mať za následok zákaz šoférovania, kým sa závislosti nezbavíte. Ak závislosť nezistia, pošlú vás na sedenia k psychológovi.

Nič z tohto ale nie je zadarmo a účet budete musieť uhradiť vy. Tiež sa neoplatí špekulovať nad tým, že sa spomínaným povinnostiam vyhnete. Vtedy bude pre vás trestom odobratie vodičského oprávnenia.

Opitý s menej ako 1 promile

Ak v rámci cestnej kontroly nafúkate menej, ako zodpovedá približne jednému promile v krvi, môžu vám zakázať šoférovať až na tri roky a pokutovať vás až 800 eurami.

Okrem toho, ak počas posledných piatich rokov dvakrát porušíte pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, budete musieť znova prejsť školením v autoškole a skúškou na vodičák. Bez psychiatrického vyšetrenia na závislosť od alkoholu alebo drog a bez psychologických sedení sa k vodičáku nedostanete.

Opitý s viac ako 1 promile

V prípade, že budete v stave vylučujúcom šoférovať (cca viac ako 1 promile alkoholu), bude vám hroziť súd a väzenie až na 1 rok. To isté vám hrozí, ak sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na zistenie alkoholu.

Viac ako 1 promile v krvi zároveň pre vodiča znamená zákaz šoférovať na rok až 10 rokov. Ak vás súd za to isté odsúdi druhý krát, za volant si nesadnete minimálne 5 rokov.

V prípade, že vás ako vodiča súd tretíkrát odsúdi za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky, automaticky vám zakáže šoférovať na doživotie.

Zistení vodiči s viac ako 1 promile v krvi:

Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Celkom
2011 november 51 60 25 46 48 47 59 67 403
december 96 48 41 54 56 61 79 63 498
2012 január 98 64 58 50 72 52 86 84 564
feburár 54 39 39 56 51 52 35 77 403
marec 80 49 54 38 42 45 87 80 475
apríl 54 60 48 55 65 40 50 106 478
máj 75 67 44 38 58 69 68 62 481
jún 71 56 51 72 96 63 66 67 542
júl 80 60 68 50 73 64 62 86 543
august 65 56 40 45 72 48 94 111 531
september 56 57 56 53 63 57 81 60 483
október 54 81 39 60 82 83 66 58 523
november 74 89 60 58 89 66 48 100 584
december 51 60 34 53 53 86 49 51 437
2013 január 56 24 51 36 38 31 60 53 349
február 51 62 39 44 54 26 50 39 365
marec 54 61 59 36 66 48 55 47 426
apríl 64 56 48 30 57 44 59 62 420
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 875
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 246
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 938
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 711
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 572
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 042
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 857
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


8 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  5. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 728
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 521
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 009
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 628
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu