SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vodiči si v Žiline našli spôsob, ako obísť červenú na semafore

Vodiči prejdú na paralelnú cestu, kde ešte donedávna museli chodci dávať prednosť autám.

(Zdroj: Google street view)

Radim: "V Žiline pri Juniore je priechod pre chodcov so semaforom. Semafor tam bol zriadený aj preto, lebo sa tam v minulosti stalo niekoľko tragických nehôd, keď auto zrazilo chodca.

Pravidelne sa tam ale stáva, že keď zasvieti červená pre autá, niektorí vodiči si to "strihnú" cez parkovisko, aby nemuseli čakať. Tým však veľmi ohrozia chodcov prechádzajúcich cez priechod pokračujúci "parkoviskom" (značka parkovisko tam nie je).

To, že chodci sa tam objavia práve v čase "strihnutia", nie je vecou náhody, pretože práve pre nich svieti autám na semafore červená. Situácia pre parkujúce autá je tam neprehľadná, pre arogantných vodičov aj nebezpečná."

krizovatka.jpg

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Radim nazval parkoviskom, na obrázku naznačil ako jednosmernú cestu, kde vozidlá parkujú po oboch stranách cesty. Je to paralelná cesta k Hlinskej ulici. Obe cesty oddeľuje len úzky ostrovček.

Podľa záberov z Google Street View je zrejmé, že paralelná cesta nie je jednosmerkou, aj keď tam autá zjavne jazdia len jedným smerom (vyplýva to zo spôsobu parkovania, sú tam aj značky zákazu vjazdu). Jednosmernou je však iba taká cesta, ktorá je na začiatku za križovatkou označená dopravnou značkou Jednosmerná cesta.

Červená autá nezastaví

Semafory by pred priechodom (v smere červenej šípky na náčrte Radima) ani nemuseli byť. Vodiči sa im ľahko a beztrestne vyhnú cez paralelnú cestu. Nie je tam žiadne dopravné značenie, ktoré by to zakazovalo.

Aj keď na semafore zasvieti červená, autá môžu oblasť prejsť prakticky bez zastavenia. Nik okrem policajtov im to zakázať nemôže. A aj tí by na to potrebovali dôvod.

Vodiči totiž odbočia z obojsmernej cesty cez dve hneď za sebou nasledujúce križovatky a môžu bez obáv pokračovať ďalej po paralelnej ceste. Jediné, čo musia urobiť, je dať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava (z vedľajšej cesty).

Aby sa chodci dostali k priechodu, musia pustiť autá

Na fotke z Google Street View vidno, že priechod pre chodcov je namaľovaný len cez obojsmernú cestu, na jednosmerke vyznačený nie je.

Preto, ak sa chodci chcú dostať k priechodu, musia podľa pravidiel dať prednosť prechádzajúcim autám. Ak sú už ale na vozovke jednosmerky, autá ich nesmú ohroziť.

Mal by pribudnúť ďalší semafor a aj značky

Aby sa chodci mohli cítiť bezpečnejšie, priechod by mal byť vyznačený aj na ceste, ktorú vodiči využívajú ako jednosmerku. Ak by tam pribudol aj semafor, vodiči by prestali obchádzať semafory na susednej ceste.

Zároveň je potrebné umiestniť na cestu, kde vodiči parkujú po oboch stranách, dopravné značky Jednosmerná cesta.

Dopravné značenie má na starosti správca cesty, v Radimovom prípade pravdepodobne mesto Žilina. Len správca môže značenie zmeniť, ale len po odsúhlasení dopravným inšpektorátom.

DOPLNENÉ: Po zverejnení článku sa nám znovu ozval Radim, ktorý napísal, že mesto Žilina tam po konzultáciách s mestskou políciou v Žiline vyznačilo priechod pre chodcov s tým, že iný spôsob regulácie dopravy sa tam nepredpokladá.

Mestská polícia Radimovi sľúbila, že na mieste bude preventívne kontrolovať, či vodiči dávajú chodcom prednosť. Ak nebudú, oznámia to štátnej polícii.

DOPLNENÉ: Čitateľ Ján navrhuje jednoduché a lacné riešenie - "Tá "paralelná" cesta evidentne slúži ako parkovisko. Preto sa pýtam, či by nebolo možné jednoduchým prehodením jednosmerky v časti, kde je "priechod pre chodcov", zrušiť celú "obchádzku" semafora a tým zabezpečiť účel priechodu a semaforu. Autá tam budú môcť parkovať aj naďalej, akurát sa tam dostanú až za semaforom."


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h