Martin: "Môžu policajti ľubovoľne v akejkoľvek situácii zastavovať vozidlá na ľubovoľných miestach podľa svojej svojvôle?
Šoféroval som po ceste Trenčín - Bánovce a za obcou Svinná v stúpaní v neprehľadnej zákrute, asi 50 metrov za značkou Zákaz predchádzania, "meracia" octavia odstavila vodiča a pravdepodobne kasírovala pokutu. Predo mnou išiel kamión s naloženým bagrom a nemohol odstavené autá predísť.
Keď sa odhodlal, z protismeru museli 3 autá prudko brzdiť, aby do neho nevrazili. Popritom asi 200 metrov od miesta, kde stáli, je široký výjazd na poľnú cestu.
Asi pred rokom, keď ma zastavili za údajnú jazdu na červenú, ma tiež zastavili v križovatke, asi 100 metrov pred odbočkou na vedľajšiu cestu. V Trenčíne odstavujú autá v čase dopravnej špičky medzi dvomi semaformi tesne pred vjazdom na benzínku a potom sa tvoria zbytočné kolóny.
Naozaj má prednosť 20-eurová pokuta pred bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky?
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Predpisy prikazujú policajtom pri zastavovaní vozidiel dávať znamenie na zastavenie vozidla
- včas,
- zreteľne,
- s ohľadom na okolnosti cestnej premávky,
- aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a
- aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.
Policajti nesmú pokutovať na mieste, kde by ohrozili alebo obmedzili premávku
"Miesto na zastavovanie vozidiel určí veliteľ hliadky tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky," informoval Michal Slivka, hovorca policajného prezídia.
Elena Antalová, hovorkyňa trenčianskej krajskej polície, však upozornila, že na toto sa neprihliada, ak
- ide o zastavenie vozidla, ktorého vodič svojou jazdou bezprostredne ohrozuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
- je podozrenie, že po vozidle alebo v ňom prepravovaných osobách, prípadne veciach je vyhlásené pátranie,
- je podozrenie, že v organizme vodiča sa nachádza alkohol alebo iná návyková látka, prípadne schopnosť viesť vozidlo je znížená po požití lieku,
- je to nevyhnutné k prekazeniu páchania trestného činu a odhaleniu či zaisteniu jeho páchateľa.
Policajti smeli zastaviť auto, ktorého vodič prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť aj na mieste, o ktorom napísal Martin. Nezdá sa, že by niekoho ohrozili. Priestupok tam ale podľa nás riešiť nemali.
Po zastavení mohli policajti požiadať vodiča, aby ich nasledoval na miesto, kde by neohrozovali a ani neobmedzovali premávku.
Kamionista ohrozil iných vodičov
Chybu však spravil aj kamionista. Rozhodol sa obchádzať prekážku v situácii, ktorá nebola bezpečná. Ohrozil pritom oprotiidúcich vodičov.
"Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Polícia: nezameriavame sa na jazdu na červenú počas dopravných špičiek
Martin tiež napísal, že ho policajti zastavili v križovatke, asi 100 metrov pred odbočkou na vedľajšiu cestu. Ak to bolo priamo v križovatke, policajti sa nezachovali v súlade s predpismi.
Predpokladáme ale, že Martin myslel na odbočovací pruh pred križovatkou. V takom prípade by posúdenie správnosti zastavenia záležalo najmä na intenzite premávky.
"Snahou policajtov je v čo najmenšej možnej miere obmedzovať plynulosť cestnej premávky a realizovať zisťované priestupky mimo jazdných pruhov," uviedla k Martinovým skúsenostiam v Trenčíne policajná hovorkyňa.
Antalová dodala, že vzhľadom na nepriaznivú dopravnú situáciu v Trenčíne počas dopravných špičiek (tvorenie kolón) nie je prioritou Policajného zboru vytvárať ďalšie prekážky obmedzujúce plynulosť cestnej premávky.
"Z uvedeného dôvodu nevykonávame cielené osobitné kontroly so zameraním sa na jazdu na červenú (hliadky venujú uvedenej problematike pozornosť v rámci bežného výkonu služby s využitím záznamovej techniky)," upozornila Antalová.