SME
reklama

Najlepší motor má podľa novinárov opäť Ford

Titul motor roka obhájil trojvalcový Ford EcoBoost nie len vo svojej objemovej kategórii, ale aj celkovo. Úspešnými boli Volkswagen, BMW aj Ferrari.

(Zdroj: Ford)

BRATISLAVA. Výsledky ankety International Engine of the Year Awards 2013 boli vyhlásené v stredu na výstave Engine Expo v nemeckom Štuttgarte. Celkové prvenstvo obhájil trojvalcový prepĺňaný motor z dielní Ford, ktorý dostal najvyššie ocenenie aj v kategórii v ktorej súťažil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tohto roku výsledky ankety záviseli na 87 novinároch z 35 krajín celého sveta, no zástupcu zo Slovenska by ste medzi nimi hľadali márne. Podmienkou zaradenia do súťaže je integrácia vybraného motora v osobnom aute s nasadením do predaja pred júnom 2013.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý z novinárov mal k dispozícii 25 hodnotiacich bodov. V každej kategórii mohol svojmu favoritovi udeliť maximálne 15 a minimálne jeden bod.

Pohonné agregáty súťažili v 11 základných kategóriách a o všeobecný titul ankety „International Engine of the Year“.

Motorová novinka

Prvú z kategórií obsadil motor z dielní Volkswagen. Prepĺňaný štvorvalcový agregát 1,4 TSI (ACT) získal celkovo 234 bodov a predstihol tak o 14 bodov pohonnú jednotku Ferrari (6,3 l V12). Agregát Skyactiv 2,5 l vyrobený automobilkou Mazda obsadil tretiu pozícii so 136 bodmi.

TSI motor bol ocenený hlavne vďaka systému „Cylinder on Demand“, ktorý je schopný odpojiť v priebehu niekoľkých desiatok milisekúnd polovicu valcov, pri nízkom kontinuálnom zaťažení motora. Agregát produkujúci výkon 103 kW (140 k) a 250 Nm krútiaceho momentu dostal pochvalu aj za svoju hmotnosť 104 kg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Zelený“ motor

V kategórii o najekologickejší motor sa pobila trojvalcová pohonná jednotka Fiat spaľujúca CNG so systémom GM, ktorý kombinuje elektromotor a benzínový štvorvalec (Opel Ampera, Chevrolet Volt).

Nakoniec vyhral malý trojvalec Fiat so zdvihovým objemom 875 cm3 a výkonom 59 kW (80 k), no získal len o tri body viac pred svojim rivalom.

Tretiu pozíciu získal čisto elektrický pohon integrovaný do vozidla amerického výrobcu Tesla (Model S).

Športová pohonná jednotka

Časy atmosférických agregátov V12 sú už dávno preč, no to nijako nezabránilo Ferrari, aby získalo titul v kategórii, ktorá mu takpovediac patrí. Svojich súperov prevalcoval 6,3-litrový vidlicový dvanásťvalec 294 bodmi a dielne Ferrari víťazstvo potvrdili aj druhým miestom (185 bodov) vďaka motoru 4,5 l V8.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretiu priečku získal britský McLaren s motorom V8 3,8 l.

Motor s objemom pod jeden liter

Či to pripúšťame alebo nie, prepĺňané trojvalcové agregáty si nachádzajú stále viac priaznivcov, čomu zodpovedá aj počet a kvalita súperov v tejto kategórii. Napriek ich úsiliu, ani jednému sa nepodarilo zobrať titul Fordu a tak aj tento rok má právo na oslavu.

Trojvalcový EcoBoost so zdvihovým objemom 999 cm3 a výkonom 92 kW (125 k) svojich súperov deklasoval celkovým počtom 557 bodov. Treba však pochváliť aj bronzový Fiat, ktorý sa umiestnil na mieste druhom (329 bodov) a získal bodov viac ako pohonná jednotka Volkswagenu (235 bodov).

Motor s objemom od 1,0 do 1,4 litra

Víťazstvom v kategórii motorov od jedného do 1,4-litra sa pohonné jednotky typu TSI stávajú najúspešnejšou sériou motorov. Ovládli prvé štyri priečky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tróne sa umiestnil agregát 1,4 TSI Twincharger s výkonom 136 kW (185 k) s celkovým počtom až 411 bodov. Za ním nasleduje slabší 1,4 TSI, 1,2 TSI a 1,4 TSI s technológiou vypínania dvoch valcov. Až na piatej (Fiat 1,4 MultiAir Turbo) a šiestej priečke (GM kombinácia elektromotor a spaľovací motor) sa umiestnili výrobcovia iných automobiliek.

Motor s objemom od 1,4 do 1,8 litra

Už nie je prekvapením, že v tejto kategórii vyhral motor vyvinutý pod krídlami BMW a koncernu PSA. Štvorvalcová pohonná jednotka 1,6 Turbo s výkonom 155 kW (211 k) spaľujúca benzín, potvrdila svoje kvality aj s odstupom času a po siedmy krát v rade vyhrala napriek silnej konkurencii.

Na prvú priečku útočil aj, nakoniec druhý, Volkswagen s motorom 1,8 TSI. Napriek relatívnemu neúspechu získal 231 bodov, čím preskočil tretí Ford až o 86 bodov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor s objemom od 1,8 do dvoch litrov

Veľmi podarený motor Volkswagen 2,0 TSI nakoniec nestačil na tohtoročného víťaza, ktorým sa stala bavorská automobilka BMW. Hoci len o sedem bodov, ale predsa - s celkovým počtom 295 bodov, zvíťazil štvorvalcový benzínový motor BMW 2,0 Twin-Turbo produkujúci výkon 180 kW (245 k).

BMW potvrdilo technologickú vyspelosť aj svojich naftových motorov. Ich štvorvalcový diesel prepĺňaný Twin-Turbom skončil na tretej priečke opäť len tesne (-10 bodov) za druhým VW.

Motor s objemom od 2,0 do 2,5 litra

V tejto kategórii sa na prvých šiestich priečkach objavili až štyri naftového pohonné jednotky z ktorých jedna je hybridná technika (Mercedes-Benz E300 Hybrid). Nestačili však na benzínový päťvalec Audi 2,5 TFSI (250 kW / 340 k), ktorý prvú priečku s celkovým počtom bodov 368 získal úplne s prehľadom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu si myslíme, že druhé miesto pre Mazdu 2,2 Skyactiv Diesel (332 bodov) je oprávnené. Motor sme vyskúšali a jeho reakcie na plynový pedál zahanbia nejednu aj športovo orientovanú pohonnú jednotku.

Tretiu priečku so 185 bodmi obsadil naftový Mercedes-Benz 2,1 CDI.

Motor s objemom od 2,5 do troch litrov

300.jpgNapriek tomu, že v tejto kategórii na prvých šiestich priečkach dominuje BMW dieslovými aj benzínovými motormi, víťazstvo nezískalo.

Automobilke Porsche stačilo na prvé miesto a 259 bodov - jediný, plochý šesťvalcový motor 2,7 DI s výkonom 202 kW (275 k) aby porazilo „bavorácky“, benzínový trojlitrový šesťvalec biturbo (244 bodov).

Aj tretie (240 bodov), štvrté (233 bodov) a piate miesto (196 bodov) patrilo BMW.

Motor s objemom od 3,0 do štyroch litrov

Britská spoločnosť McLaren síce neuspela v kategórii športových motorov, no vo svojej objemovej triede a v naozaj tvrdej konkurencii sa jej podarilo vyhrať. Porota prvým miestom ocenila motor McLaren 3,8 V8 (460 kW / 625 k) a venovala mu celkovo 333 bodov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trinásť bodov zaostal motor z dielní BMW Motorsport. Štvorlitrový benzínový osemvalec poháňajúci BMW M3 získal 320 bodov s náskokom pred tretím Audi/Bentley 4,0 TFSI (286 bodov).

Kráľovská kategória: nad štyri litre

Poslednou, najťažšou váhovou kategóriou ankety „International Engine of the Year Awards 2013“ sú pohonné jednotky so zdvihovým objemom nad štyri litre. Všetky posudzované agregáty sú špičkou vo svojej triede, no víťaz môže byť len jeden.

Pohár tentoraz putuje do Talianska, kde sa ocenením môže pochváliť Ferrari a to hneď dvakrát.

1. Ferrari 6.3 l V12 - 270 bodov

2. Ferrari 4.5 l V8 - 250 bodov

3. Mercedes-AMG 5.5 l V8 - 158 bodov

4. BMW M 4.4 l twin turbo V8 - 156 bodov

5. Mercedes-AMG 6.2 l V8 - 148 bodov

6. Lamborghini 6.5 l V12 - 124 bodov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na bilboardy Fordu sa budeme pozerať aj tento rok

Vyhrať svoju objemovú či inú kategóriu je určite veľký úspech. Vyhrať celkovú kategóriu a vyhrať ju druhý raz za sebou, to zrejme nebude náhoda. Prepĺňaný litrový trojvalec Ford EcoBoost nedokázal poraziť nikto ani v iných kategóriách.

300.jpg

1. Ford 999 cm3 turbo (benzínový trojvalec) - 479 bodov

2. Volkswagen 1.4 l TSI TwinCharger (benzínový štvorvalec) - 408 bodov

3. BMW 2 l twin-turbo (benzínový štvorvalec) - 247 bodov

4. Porsche 2.7 l DI (plochý, benzínový šesťvalec) - 245 bodov

5. Ferrari 6.3 l V12 - 233 bodov

6. BMW/PSA 1.6 l turbo (benzínový štvorvalec) - 197 bodov

7. McLaren 3.8 l V8 - 180 bodov

8. Audi 2.5 l (benzínový päťvalec) - 111 bodov

Podrobnejšie výsledky, vrátane víťazov minulých ročníkov nájdete v online magazíne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 233
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 487
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 010
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 648
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 508
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 025
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 320
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu