Najlepší motor má podľa novinárov opäť Ford

Titul motor roka obhájil trojvalcový Ford EcoBoost nie len vo svojej objemovej kategórii, ale aj celkovo. Úspešnými boli Volkswagen, BMW aj Ferrari.

(Zdroj: Ford)

BRATISLAVA. Výsledky ankety International Engine of the Year Awards 2013 boli vyhlásené v stredu na výstave Engine Expo v nemeckom Štuttgarte. Celkové prvenstvo obhájil trojvalcový prepĺňaný motor z dielní Ford, ktorý dostal najvyššie ocenenie aj v kategórii v ktorej súťažil.

Tohto roku výsledky ankety záviseli na 87 novinároch z 35 krajín celého sveta, no zástupcu zo Slovenska by ste medzi nimi hľadali márne. Podmienkou zaradenia do súťaže je integrácia vybraného motora v osobnom aute s nasadením do predaja pred júnom 2013.

Každý z novinárov mal k dispozícii 25 hodnotiacich bodov. V každej kategórii mohol svojmu favoritovi udeliť maximálne 15 a minimálne jeden bod.

Pohonné agregáty súťažili v 11 základných kategóriách a o všeobecný titul ankety „International Engine of the Year“.

Motorová novinka

Prvú z kategórií obsadil motor z dielní Volkswagen. Prepĺňaný štvorvalcový agregát 1,4 TSI (ACT) získal celkovo 234 bodov a predstihol tak o 14 bodov pohonnú jednotku Ferrari (6,3 l V12). Agregát Skyactiv 2,5 l vyrobený automobilkou Mazda obsadil tretiu pozícii so 136 bodmi.

TSI motor bol ocenený hlavne vďaka systému „Cylinder on Demand“, ktorý je schopný odpojiť v priebehu niekoľkých desiatok milisekúnd polovicu valcov, pri nízkom kontinuálnom zaťažení motora. Agregát produkujúci výkon 103 kW (140 k) a 250 Nm krútiaceho momentu dostal pochvalu aj za svoju hmotnosť 104 kg.

„Zelený“ motor

V kategórii o najekologickejší motor sa pobila trojvalcová pohonná jednotka Fiat spaľujúca CNG so systémom GM, ktorý kombinuje elektromotor a benzínový štvorvalec (Opel Ampera, Chevrolet Volt).

Nakoniec vyhral malý trojvalec Fiat so zdvihovým objemom 875 cm3 a výkonom 59 kW (80 k), no získal len o tri body viac pred svojim rivalom.

Tretiu pozíciu získal čisto elektrický pohon integrovaný do vozidla amerického výrobcu Tesla (Model S).

Športová pohonná jednotka

Časy atmosférických agregátov V12 sú už dávno preč, no to nijako nezabránilo Ferrari, aby získalo titul v kategórii, ktorá mu takpovediac patrí. Svojich súperov prevalcoval 6,3-litrový vidlicový dvanásťvalec 294 bodmi a dielne Ferrari víťazstvo potvrdili aj druhým miestom (185 bodov) vďaka motoru 4,5 l V8.

Tretiu priečku získal britský McLaren s motorom V8 3,8 l.

Motor s objemom pod jeden liter

Či to pripúšťame alebo nie, prepĺňané trojvalcové agregáty si nachádzajú stále viac priaznivcov, čomu zodpovedá aj počet a kvalita súperov v tejto kategórii. Napriek ich úsiliu, ani jednému sa nepodarilo zobrať titul Fordu a tak aj tento rok má právo na oslavu.

Trojvalcový EcoBoost so zdvihovým objemom 999 cm3 a výkonom 92 kW (125 k) svojich súperov deklasoval celkovým počtom 557 bodov. Treba však pochváliť aj bronzový Fiat, ktorý sa umiestnil na mieste druhom (329 bodov) a získal bodov viac ako pohonná jednotka Volkswagenu (235 bodov).

Motor s objemom od 1,0 do 1,4 litra

Víťazstvom v kategórii motorov od jedného do 1,4-litra sa pohonné jednotky typu TSI stávajú najúspešnejšou sériou motorov. Ovládli prvé štyri priečky.

Na tróne sa umiestnil agregát 1,4 TSI Twincharger s výkonom 136 kW (185 k) s celkovým počtom až 411 bodov. Za ním nasleduje slabší 1,4 TSI, 1,2 TSI a 1,4 TSI s technológiou vypínania dvoch valcov. Až na piatej (Fiat 1,4 MultiAir Turbo) a šiestej priečke (GM kombinácia elektromotor a spaľovací motor) sa umiestnili výrobcovia iných automobiliek.

Motor s objemom od 1,4 do 1,8 litra

Už nie je prekvapením, že v tejto kategórii vyhral motor vyvinutý pod krídlami BMW a koncernu PSA. Štvorvalcová pohonná jednotka 1,6 Turbo s výkonom 155 kW (211 k) spaľujúca benzín, potvrdila svoje kvality aj s odstupom času a po siedmy krát v rade vyhrala napriek silnej konkurencii.

Na prvú priečku útočil aj, nakoniec druhý, Volkswagen s motorom 1,8 TSI. Napriek relatívnemu neúspechu získal 231 bodov, čím preskočil tretí Ford až o 86 bodov.

Motor s objemom od 1,8 do dvoch litrov

Veľmi podarený motor Volkswagen 2,0 TSI nakoniec nestačil na tohtoročného víťaza, ktorým sa stala bavorská automobilka BMW. Hoci len o sedem bodov, ale predsa - s celkovým počtom 295 bodov, zvíťazil štvorvalcový benzínový motor BMW 2,0 Twin-Turbo produkujúci výkon 180 kW (245 k).

BMW potvrdilo technologickú vyspelosť aj svojich naftových motorov. Ich štvorvalcový diesel prepĺňaný Twin-Turbom skončil na tretej priečke opäť len tesne (-10 bodov) za druhým VW.

Motor s objemom od 2,0 do 2,5 litra

V tejto kategórii sa na prvých šiestich priečkach objavili až štyri naftového pohonné jednotky z ktorých jedna je hybridná technika (Mercedes-Benz E300 Hybrid). Nestačili však na benzínový päťvalec Audi 2,5 TFSI (250 kW / 340 k), ktorý prvú priečku s celkovým počtom bodov 368 získal úplne s prehľadom.

Napriek tomu si myslíme, že druhé miesto pre Mazdu 2,2 Skyactiv Diesel (332 bodov) je oprávnené. Motor sme vyskúšali a jeho reakcie na plynový pedál zahanbia nejednu aj športovo orientovanú pohonnú jednotku.

Tretiu priečku so 185 bodmi obsadil naftový Mercedes-Benz 2,1 CDI.

Motor s objemom od 2,5 do troch litrov

300.jpgNapriek tomu, že v tejto kategórii na prvých šiestich priečkach dominuje BMW dieslovými aj benzínovými motormi, víťazstvo nezískalo.

Automobilke Porsche stačilo na prvé miesto a 259 bodov - jediný, plochý šesťvalcový motor 2,7 DI s výkonom 202 kW (275 k) aby porazilo „bavorácky“, benzínový trojlitrový šesťvalec biturbo (244 bodov).

Aj tretie (240 bodov), štvrté (233 bodov) a piate miesto (196 bodov) patrilo BMW.

Motor s objemom od 3,0 do štyroch litrov

Britská spoločnosť McLaren síce neuspela v kategórii športových motorov, no vo svojej objemovej triede a v naozaj tvrdej konkurencii sa jej podarilo vyhrať. Porota prvým miestom ocenila motor McLaren 3,8 V8 (460 kW / 625 k) a venovala mu celkovo 333 bodov.

Trinásť bodov zaostal motor z dielní BMW Motorsport. Štvorlitrový benzínový osemvalec poháňajúci BMW M3 získal 320 bodov s náskokom pred tretím Audi/Bentley 4,0 TFSI (286 bodov).

Kráľovská kategória: nad štyri litre

Poslednou, najťažšou váhovou kategóriou ankety „International Engine of the Year Awards 2013“ sú pohonné jednotky so zdvihovým objemom nad štyri litre. Všetky posudzované agregáty sú špičkou vo svojej triede, no víťaz môže byť len jeden.

Pohár tentoraz putuje do Talianska, kde sa ocenením môže pochváliť Ferrari a to hneď dvakrát.

1. Ferrari 6.3 l V12 - 270 bodov

2. Ferrari 4.5 l V8 - 250 bodov

3. Mercedes-AMG 5.5 l V8 - 158 bodov

4. BMW M 4.4 l twin turbo V8 - 156 bodov

5. Mercedes-AMG 6.2 l V8 - 148 bodov

6. Lamborghini 6.5 l V12 - 124 bodov

Na bilboardy Fordu sa budeme pozerať aj tento rok

Vyhrať svoju objemovú či inú kategóriu je určite veľký úspech. Vyhrať celkovú kategóriu a vyhrať ju druhý raz za sebou, to zrejme nebude náhoda. Prepĺňaný litrový trojvalec Ford EcoBoost nedokázal poraziť nikto ani v iných kategóriách.

300.jpg

1. Ford 999 cm3 turbo (benzínový trojvalec) - 479 bodov

2. Volkswagen 1.4 l TSI TwinCharger (benzínový štvorvalec) - 408 bodov

3. BMW 2 l twin-turbo (benzínový štvorvalec) - 247 bodov

4. Porsche 2.7 l DI (plochý, benzínový šesťvalec) - 245 bodov

5. Ferrari 6.3 l V12 - 233 bodov

6. BMW/PSA 1.6 l turbo (benzínový štvorvalec) - 197 bodov

7. McLaren 3.8 l V8 - 180 bodov

8. Audi 2.5 l (benzínový päťvalec) - 111 bodov

Podrobnejšie výsledky, vrátane víťazov minulých ročníkov nájdete v online magazíne.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Rozdelili ich utečenci a klíma. Budú v Nemecku predčasné voľby?

Merkelová by mohla vládnuť aj sama. Nechce sa však spoliehať na krajnú pravicu.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.