Pretekári na Jahodnej zažili ťažké rána, aj rekordy

Preteky do vrchu, to nie je len Pikes Peak. Slováci i jazdci z okolitých krajín si počas minulého víkendu zmerali sily pri Košiciach. Najlepší bol Jaro Krajčí s Formulou 3000.

KOŠICE. Hoci Košice mnohí pokladajú za mekku slovenských automobilových súťaží, fanúšikom sa pod kožu už stihli dostať aj preteky do vrchu.

Príležitosť vidieť na bežnej ceste v plnom tempe monoposty Formuly 3000, vzápätí extrémne výkonné Subaru a potom historické Ferrari 308 GT4 totiž nedáva žiadna iná disciplína. A tak nečudo, že úsek od Alpinky smerom na lyžiarske stredisko Jahodná počas uplynulého víkendu lemovali davy divákov.

Ako do práce

Piaty ročník Moris Cupu Jahodná prilákal na štart bezmála stovku pretekárov. O veľký záujem jazdcov sa postaralo najmä zaradenie podujatia až do piatich šampionátov. Body zbierali posádky v rámci slovenských a poľských národných majstrovstiev, FIA Európskeho pohára, FIA International Hill Climb Challenge i FIA majstrovstiev historických vozidiel.

Časový harmonogram musel byť neúprosný, aby každý stihol odjazdiť svoju porciu kilometrov. Budík vyhnal jazdcov a mechanikov z postelí o čosi skôr, než sú zvyknutí z iných podujatí.

Zvuk pretekárskych motorov sa v depe ozýval skoro ráno a prvá skupina vozidiel odchádzala na štart úvodných tréningov už medzi siedmou a pol ôsmou. Hlavne v sobotu bol o prvú tréningovú jazdu veľký záujem. Každý si chcel naostro vyskúšať 4750 metrov dlhú, postupne sa zužujúcu, trať.

Vlaňajšie maximum vylepšili o šesť sekúnd

Slnečné počasie od začiatku favorizovalo trojlístok pilotov v kokpitoch najvýkonnejších monopostov F3000. Súboj o víťazstvo sa napokon zúžil medzi Slováka Jara Krajčího a Čecha Václava Janíka (obaja Lola B02/50), lebo Poliak Robert Stec sa vo svojej Lole T96/50 iba učil jazdiť.

Keďže Krajčí atakoval miestny traťový rekord hneď v prvej tréningovej jazde, bolo takmer isté, že hodnota 1:54,772 min. dlho nevydrží. Napokon ju organizátori prepisovali až štyrikrát. Neskorší víťaz prvého dňa – Jaro Krajčí – totiž najprv dosiahol hodnotu 1:51,6 min., a potom 1:50,254.

V nedeľu bol Čech Janík nášmu jazdcovi podstatne zdatnejším konkurentom. Vyhral prvú súťažnú jazdu, v rámci ktorej posunul rekordnú latku pod minútu a päťdesiat sekúnd (1:49,510 min.).

Krajčí len odvetil, že sa kvôli dlhým pauzám a teplému počasiu necíti tak dobre ako v sobotu. Potom ale nasadol do auta, a doslova preletel medzi fotobunkami. Stopky v cieli mu ukázali čas 1:48,440 min., teda najmenej v histórii Moris Cupu Jahodná. Skúsený slovenský jazdec zároveň obhájil prvenstvo z prvého dňa.

Bérešove Audi bralo dych

Audi Quattro S1 z dielne Béreš Motorsport už dávno prekonalo tieň auta poskladaného kdesi v stodole. Otec a syn Bérešovci z neho urobili špeciál schopný konkurovať európskej špičke. Napokon, Ďodiho siedme a šieste miesto v absolútnom poradí hovoria samé za seba.

„Robíme na aute ako otroci, od rána do večera. Za posledné dva dni sme toho naspali len veľmi málo. V sobotu sme vymontovali alternátor, lebo nám zhadzovalo remenicu. Namiesto neho sme použili väčší akumulátor. Napriek tomu vládne v tíme spokojnosť, lebo časy sú výborné,“ skonštatoval jazdec, Jozef Béreš jun.

Veľmi dobrý dojem zanechala aj premiéra Tomáša Kukučku za volantom Škody Fabia WRC. Možnosť štartovať v českom aute dostal na narodeniny a hneď ovládol triedu A nad dva litre.

Že jablko nepadá ďaleko od stromu, potvrdzoval ďalší mladý jazdec z úspešného rodu Palkovcov. Maroš Palko s Renaultom Clio po oba dni porazil všetkých konkurentov v takzvaných „malých enkách“, s objemom valcov do 2000 cm3.

Výsledky

Sobota, absolútne poradie: 1. Jaroslav Krajčí (SR )Lola B02/50 3:40,731 min., 2. Václav Janík (ČR) Lola B02/50 +4,023 s., 3. Tomasz Nagórski (PL) Subaru Impreza 4Turbo +20,807, 4. Robert Stec (PL) Lola T96/50 +21,853, 5. Jiří Svoboda (ČR)Norma M20F +25,812, 6. Martin Koiš (SR) Ford Fiesta +28,428, 7. Jozef Béreš jun. (SR) Audi Quattro S1 +33,704, 8. Rafal Grzesinski (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +37,683, 9. Marcin Beltowski (PL) Subaru Impreza +39,630, 10. Tomáš Kukučka (SR) Škoda Fabia WRC +40,449.

Nedeľa: 1. Jaroslav Krajčí (SR )Lola B02/50 3:39,124 min., 2. Václav Janík (ČR) Lola B02/50 +0,493 s., 3. Tomasz Nagórski (PL) Subaru Impreza 4Turbo +18,764, 4.Dan Michl (ČR) Lotus Evora +20,631, 5. Jiří Svoboda (ČR)Norma M20F +25,636, 6. Jozef Béreš jun. (SR) Audi Quattro S1 +31,671, 7. Marcin Beltowski (PL) Subaru Impreza +35,122, 8. Rafal Grzesinski (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +35,303, 9. Tomáš Kukučka (SR) Škoda Fabia WRC +40,162, 10. Erich Achs (SR) Opel Lotus +41,932.

Aká bola trať:

  • dĺžka: 4.750 m
  • minimálna šírka: 7 m
  • nadmorská výška štartu: 339 m.n.m.
  • nadmorská výška cieľa: 538 m.n.m.
  • priemerné stúpanie: 4,18 %

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 912
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 816
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 7 027
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 425
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 902
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 694
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 438
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 736
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 371
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 342

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 184 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

DOMOV

Ani pri priestupku nemôžu ľudí zadržať, hovorí šéf kurzov SBS

Nemáme problém ukázať tašku, zhodujú sa zákazníci.

KULTÚRA

Filmov ako Justice League budeme mať onedlho plné zuby

Koľko ešte vydrží rovnaká zápletka?

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.