SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Pretekári na Jahodnej zažili ťažké rána, aj rekordy

Preteky do vrchu, to nie je len Pikes Peak. Slováci i jazdci z okolitých krajín si počas minulého víkendu zmerali sily pri Košiciach. Najlepší bol Jaro Krajčí s Formulou 3000.

KOŠICE. Hoci Košice mnohí pokladajú za mekku slovenských automobilových súťaží, fanúšikom sa pod kožu už stihli dostať aj preteky do vrchu.

Príležitosť vidieť na bežnej ceste v plnom tempe monoposty Formuly 3000, vzápätí extrémne výkonné Subaru a potom historické Ferrari 308 GT4 totiž nedáva žiadna iná disciplína. A tak nečudo, že úsek od Alpinky smerom na lyžiarske stredisko Jahodná počas uplynulého víkendu lemovali davy divákov.

Ako do práce

Piaty ročník Moris Cupu Jahodná prilákal na štart bezmála stovku pretekárov. O veľký záujem jazdcov sa postaralo najmä zaradenie podujatia až do piatich šampionátov. Body zbierali posádky v rámci slovenských a poľských národných majstrovstiev, FIA Európskeho pohára, FIA International Hill Climb Challenge i FIA majstrovstiev historických vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Časový harmonogram musel byť neúprosný, aby každý stihol odjazdiť svoju porciu kilometrov. Budík vyhnal jazdcov a mechanikov z postelí o čosi skôr, než sú zvyknutí z iných podujatí.

Zvuk pretekárskych motorov sa v depe ozýval skoro ráno a prvá skupina vozidiel odchádzala na štart úvodných tréningov už medzi siedmou a pol ôsmou. Hlavne v sobotu bol o prvú tréningovú jazdu veľký záujem. Každý si chcel naostro vyskúšať 4750 metrov dlhú, postupne sa zužujúcu, trať.

Vlaňajšie maximum vylepšili o šesť sekúnd

Slnečné počasie od začiatku favorizovalo trojlístok pilotov v kokpitoch najvýkonnejších monopostov F3000. Súboj o víťazstvo sa napokon zúžil medzi Slováka Jara Krajčího a Čecha Václava Janíka (obaja Lola B02/50), lebo Poliak Robert Stec sa vo svojej Lole T96/50 iba učil jazdiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Keďže Krajčí atakoval miestny traťový rekord hneď v prvej tréningovej jazde, bolo takmer isté, že hodnota 1:54,772 min. dlho nevydrží. Napokon ju organizátori prepisovali až štyrikrát. Neskorší víťaz prvého dňa – Jaro Krajčí – totiž najprv dosiahol hodnotu 1:51,6 min., a potom 1:50,254.

V nedeľu bol Čech Janík nášmu jazdcovi podstatne zdatnejším konkurentom. Vyhral prvú súťažnú jazdu, v rámci ktorej posunul rekordnú latku pod minútu a päťdesiat sekúnd (1:49,510 min.).

Krajčí len odvetil, že sa kvôli dlhým pauzám a teplému počasiu necíti tak dobre ako v sobotu. Potom ale nasadol do auta, a doslova preletel medzi fotobunkami. Stopky v cieli mu ukázali čas 1:48,440 min., teda najmenej v histórii Moris Cupu Jahodná. Skúsený slovenský jazdec zároveň obhájil prvenstvo z prvého dňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Bérešove Audi bralo dych

Audi Quattro S1 z dielne Béreš Motorsport už dávno prekonalo tieň auta poskladaného kdesi v stodole. Otec a syn Bérešovci z neho urobili špeciál schopný konkurovať európskej špičke. Napokon, Ďodiho siedme a šieste miesto v absolútnom poradí hovoria samé za seba.

„Robíme na aute ako otroci, od rána do večera. Za posledné dva dni sme toho naspali len veľmi málo. V sobotu sme vymontovali alternátor, lebo nám zhadzovalo remenicu. Namiesto neho sme použili väčší akumulátor. Napriek tomu vládne v tíme spokojnosť, lebo časy sú výborné,“ skonštatoval jazdec, Jozef Béreš jun.

Veľmi dobrý dojem zanechala aj premiéra Tomáša Kukučku za volantom Škody Fabia WRC. Možnosť štartovať v českom aute dostal na narodeniny a hneď ovládol triedu A nad dva litre.

Skryť Vypnúť reklamu

Že jablko nepadá ďaleko od stromu, potvrdzoval ďalší mladý jazdec z úspešného rodu Palkovcov. Maroš Palko s Renaultom Clio po oba dni porazil všetkých konkurentov v takzvaných „malých enkách“, s objemom valcov do 2000 cm3.

Výsledky

Sobota, absolútne poradie: 1. Jaroslav Krajčí (SR )Lola B02/50 3:40,731 min., 2. Václav Janík (ČR) Lola B02/50 +4,023 s., 3. Tomasz Nagórski (PL) Subaru Impreza 4Turbo +20,807, 4. Robert Stec (PL) Lola T96/50 +21,853, 5. Jiří Svoboda (ČR)Norma M20F +25,812, 6. Martin Koiš (SR) Ford Fiesta +28,428, 7. Jozef Béreš jun. (SR) Audi Quattro S1 +33,704, 8. Rafal Grzesinski (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +37,683, 9. Marcin Beltowski (PL) Subaru Impreza +39,630, 10. Tomáš Kukučka (SR) Škoda Fabia WRC +40,449.

Nedeľa: 1. Jaroslav Krajčí (SR )Lola B02/50 3:39,124 min., 2. Václav Janík (ČR) Lola B02/50 +0,493 s., 3. Tomasz Nagórski (PL) Subaru Impreza 4Turbo +18,764, 4.Dan Michl (ČR) Lotus Evora +20,631, 5. Jiří Svoboda (ČR)Norma M20F +25,636, 6. Jozef Béreš jun. (SR) Audi Quattro S1 +31,671, 7. Marcin Beltowski (PL) Subaru Impreza +35,122, 8. Rafal Grzesinski (PL) Mitsubishi Lancer Evo IX +35,303, 9. Tomáš Kukučka (SR) Škoda Fabia WRC +40,162, 10. Erich Achs (SR) Opel Lotus +41,932.

Skryť Vypnúť reklamu

Aká bola trať:

  • dĺžka: 4.750 m
  • minimálna šírka: 7 m
  • nadmorská výška štartu: 339 m.n.m.
  • nadmorská výška cieľa: 538 m.n.m.
  • priemerné stúpanie: 4,18 %
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L