SME

Elektromobily: budúcnosť alebo slepá ulička?

Automobily využívajúce elektrickú energiu z batérií vôbec nemajú dobré vyhliadky. Trápi ich bezpečnosť akumulátorov, nízky počet nabíjacích staníc a slabý ekonomický profit.

(Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Aj napriek vyspelej technológii a zlepšenej nákladovej štruktúre nie sú prognózy pre výrobu elektromobilov (EV) a plug-in hybridných automobilov (PHEV) optimistické.

To je výsledok poslednej štúdie E-mobility Index od Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (FKA) pre prvý kvartál roka 2013.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

300.jpgIndex porovnáva konkurenčné pozície siedmich vedúcich krajín v oblasti elektromobility (Nemecka, Francúzska, Talianska, USA, Japonska, Číny a Južnej Kórey) a ukazuje, že pre automobilky je výroba elektromobilov po finančnej stránke stále neatraktívna.

SkryťVypnúť reklamu

"OEM výrobcovia zarábajú na predaji elektromobilov oveľa nižšie marže ako na predaji bežných áut," hovorí Wolfgang Bernhart, partner v Roland Berger Strategy Consultants. "Celkové náklady vlastníctva elektromobilov sú v priebehu ich úžitkovej doby oveľa vyššie ako u konvenčných vozidiel."

Hydraulické štiepenie

Hydraulické štiepenie, tiež známe aj ako frakovanie, je kontroverzný spôsob ťažby napr. bridlicového plynu, ktorý je tvorený prevažne metánom.

Môže ísť o vertikálny alebo horizontálny vrt, do ktorého sa natlačí zmes obrovského množstva vody a chemikálií. Tá vďaka vysokému tlaku rozbíja cieľovú horninu a umožní vytlačiť ropu alebo plyn na povrch.

Kritika smeruje hlavne na obrovské množstvo kontaminovanej vody, lokálne zemetrasenia, veľké množstvo hĺbkových vrtov a riziko kontaminácie pitných vôd.

SkryťVypnúť reklamu

Ilustračné foto: OMV

Výsledné dodatočné náklady na výrobu elektrických a hybridných vozidiel odrádzajú výrobcov od ich masovej produkcie. Tento problém bude na trhu s elektromobilmi ešte väčší, pokiaľ budú USA naďalej pokračovať vo svojich projektoch hydraulického štiepenia.

"Ťažba ropy hydraulickým štiepením by mohla stabilizovať jej ceny na niekoľko ďalších rokov," hovorí Thomas Schlick, partner v Roland Berger. "To by ešte viac znevýhodnilo alternatívne pohony po nákladovej stránke."

Výzvou je bezpečnosť batérií a zlepšenie infraštruktúry

Na rozvoj elektromobility má rovnako veľký dopad aj bezpečnosť batérií. Lithium-iontové batérie, ktoré sa v elektromobiloch zvyčajne používajú, sa môžu pri poškodení vznietiť alebo explodovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Výrobcovia batérií musia tento bezpečnostný problém rýchlo vyriešiť pomocou inovatívnych bezpečnostných konceptov a nespoliehať sa len na rigidné a ťažkopádne bezpečnostné štruktúry, ako to bolo predtým. To je jediný spôsob ako zaistiť, že bezpečnosť nebude na úkor efektivity," vysvetľuje senior inžinier FKA Markus Thoennes.

Ďalším problémom je nedostatočná elektromobilná infraštruktúra. Obmedzený dojazd elektromobilov sa pravdepodobne nezlepší skôr ako okolo roku 2020, keď na trh vstúpia efektívnejšie skladovacie technológie.

"Elektromobilita sa nemôže stať súčasťou verejnej alebo súkromnej prepravy skôr než začne fungovať komplexná nabíjacia infraštruktúra," hovorí Bernhart.

Rozšírenie nabíjacích staníc závisí aj na vláde

Nemecko má v súčasnej dobe 2200 verejných nabíjacích staníc. Cieľom národnej platformy pre elektromobilitu je mať do roka 2020 150-tisíc verejných nabíjacích bodov, plus ďalších 7 000 rýchlonabíjacích staníc a okolo 800-tisíc osobných nabíjacích staníc v obývaných oblastiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na dosiahnutie tohto cieľa potrebujú súkromní investori atraktívne obchodné modely. Štúdia ďalej tvrdí, že len spoločný a dlhodobý záväzok medzi vládou a priemyslom môže zaistiť celonárodné rozšírenie elektromobilov.

"Tento záväzok sa však zatiaľ nedarí získať ani od vlád v regióne Strednej a Východnej Európy," hovorí Roland Zsilinszky, expert na oblasť automobilového priemyslu z českej kancelárie Roland Berger Strategy Consultants.

Sedem analyzovaných krajín

Experti z Roland Berger a FKA analyzovali sedem najdôležitejších krajín vyrábajúcich autá v týchto kategóriách: technológie, priemysel a trh:

1.Technológie

Južná Kórea stále vedie v oblasti technológie, aj keď ohlásené vozidlá ešte nie sú v predajniach. Nemecko je hneď druhé vďaka výraznému zvýšeniu pomeru ceny a výkonu u elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naopak USA sa stávajú s klesajúcimi celkovými predajmi elektromobilov a drahými modelmi, ktoré naberajú na dôležitosti, menej konkurencieschopné.

Vo všetkých analyzovaných krajinách klesajú verejné dotácie na výskum a vývoj v oblasti elektromobility. Jedinou výnimkou je Čína, ktorá do súčasných programov investuje okolo 7,7 mld. EUR.

2.Priemysel

Japonsko sa stále drží na vrchole priemyselného rebríčka, ale kvôli znižujúcim sa predpovediam výroby elektromobilov a batériových článkov stráca pomaly náskok.

Odteraz až do roku 2015 vyrobí Japonsko 283-tisíc elektrických a hybridných vozidiel. Nárast je viditeľný predovšetkým u Južnej Kórey - krajina rozširuje svoju výrobu vozidiel u batérií.

Aj Nemecko a Francúzsko zvyšujú prognózy výroby automobilov. Celosvetovo má však výroba elektromobilov klesajúcu tendenciu. Z dôvodu trhovej konsolidácie bude výroba batériových článkov obmedzena na Japonsko a Južnú Kóreu. Experti očakávajú v Japonsku v roku 2015 výrobu viac než 7000 MWh článkov a v Južnej Kóree vyše 4 200 MWh, zatiaľ čo Nemecko bude s výrobou len vyše 200 MWh hrať iba okrajovú úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3.Trh

Podiel elektrických a hybridných modelov na celkovom predaji nových automobilov v posledných mesiacoch mierne vzrástol, ale aj tak je v skúmaných krajinách stále nízky.

V rámci týchto krajín vedie Japonsko, vďaka pozitívnym účinkom programov, ktoré prebiehali do konca roka 2012. Čína, Južná Kórea a Francúzsko naopak zvýšili dotácie pre elektromobily, aby napomohli presadeniu elektromobility.

O autoroch štúdie

Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants, založená v roku 1967, je jedným z vedúcich svetových poskytovateľov strategického poradenstva. Firma je úplne nezávislá, vlastnená približne 250 partnermi.

Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (FKA) ponúka ako partner v automobilovom priemysle inovatívne technologické riešenia pre vozidlá a strategické poradenstvo. Počnúc celým vozidlom, FKA vyvíja koncepty a stratégie ku kľúčovým témam energetickej efektivity, bezpečnosti a radosti z jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Roland Berger, FKA

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 534
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 397
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu