BRATISLAVA. Aj napriek vyspelej technológii a zlepšenej nákladovej štruktúre nie sú prognózy pre výrobu elektromobilov (EV) a plug-in hybridných automobilov (PHEV) optimistické.
To je výsledok poslednej štúdie E-mobility Index od Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (FKA) pre prvý kvartál roka 2013.
Index porovnáva konkurenčné pozície siedmich vedúcich krajín v oblasti elektromobility (Nemecka, Francúzska, Talianska, USA, Japonska, Číny a Južnej Kórey) a ukazuje, že pre automobilky je výroba elektromobilov po finančnej stránke stále neatraktívna.
"OEM výrobcovia zarábajú na predaji elektromobilov oveľa nižšie marže ako na predaji bežných áut," hovorí Wolfgang Bernhart, partner v Roland Berger Strategy Consultants. "Celkové náklady vlastníctva elektromobilov sú v priebehu ich úžitkovej doby oveľa vyššie ako u konvenčných vozidiel."
Hydraulické štiepenie
Hydraulické štiepenie, tiež známe aj ako frakovanie, je kontroverzný spôsob ťažby napr. bridlicového plynu, ktorý je tvorený prevažne metánom.
Môže ísť o vertikálny alebo horizontálny vrt, do ktorého sa natlačí zmes obrovského množstva vody a chemikálií. Tá vďaka vysokému tlaku rozbíja cieľovú horninu a umožní vytlačiť ropu alebo plyn na povrch.
Kritika smeruje hlavne na obrovské množstvo kontaminovanej vody, lokálne zemetrasenia, veľké množstvo hĺbkových vrtov a riziko kontaminácie pitných vôd.
Ilustračné foto: OMV
Výsledné dodatočné náklady na výrobu elektrických a hybridných vozidiel odrádzajú výrobcov od ich masovej produkcie. Tento problém bude na trhu s elektromobilmi ešte väčší, pokiaľ budú USA naďalej pokračovať vo svojich projektoch hydraulického štiepenia.
"Ťažba ropy hydraulickým štiepením by mohla stabilizovať jej ceny na niekoľko ďalších rokov," hovorí Thomas Schlick, partner v Roland Berger. "To by ešte viac znevýhodnilo alternatívne pohony po nákladovej stránke."
Výzvou je bezpečnosť batérií a zlepšenie infraštruktúry
Na rozvoj elektromobility má rovnako veľký dopad aj bezpečnosť batérií. Lithium-iontové batérie, ktoré sa v elektromobiloch zvyčajne používajú, sa môžu pri poškodení vznietiť alebo explodovať.
"Výrobcovia batérií musia tento bezpečnostný problém rýchlo vyriešiť pomocou inovatívnych bezpečnostných konceptov a nespoliehať sa len na rigidné a ťažkopádne bezpečnostné štruktúry, ako to bolo predtým. To je jediný spôsob ako zaistiť, že bezpečnosť nebude na úkor efektivity," vysvetľuje senior inžinier FKA Markus Thoennes.
Ďalším problémom je nedostatočná elektromobilná infraštruktúra. Obmedzený dojazd elektromobilov sa pravdepodobne nezlepší skôr ako okolo roku 2020, keď na trh vstúpia efektívnejšie skladovacie technológie.
"Elektromobilita sa nemôže stať súčasťou verejnej alebo súkromnej prepravy skôr než začne fungovať komplexná nabíjacia infraštruktúra," hovorí Bernhart.
Rozšírenie nabíjacích staníc závisí aj na vláde
Nemecko má v súčasnej dobe 2200 verejných nabíjacích staníc. Cieľom národnej platformy pre elektromobilitu je mať do roka 2020 150-tisíc verejných nabíjacích bodov, plus ďalších 7 000 rýchlonabíjacích staníc a okolo 800-tisíc osobných nabíjacích staníc v obývaných oblastiach.
Na dosiahnutie tohto cieľa potrebujú súkromní investori atraktívne obchodné modely. Štúdia ďalej tvrdí, že len spoločný a dlhodobý záväzok medzi vládou a priemyslom môže zaistiť celonárodné rozšírenie elektromobilov.
"Tento záväzok sa však zatiaľ nedarí získať ani od vlád v regióne Strednej a Východnej Európy," hovorí Roland Zsilinszky, expert na oblasť automobilového priemyslu z českej kancelárie Roland Berger Strategy Consultants.
Sedem analyzovaných krajín
Experti z Roland Berger a FKA analyzovali sedem najdôležitejších krajín vyrábajúcich autá v týchto kategóriách: technológie, priemysel a trh:
1.Technológie
Južná Kórea stále vedie v oblasti technológie, aj keď ohlásené vozidlá ešte nie sú v predajniach. Nemecko je hneď druhé vďaka výraznému zvýšeniu pomeru ceny a výkonu u elektromobilov.
Naopak USA sa stávajú s klesajúcimi celkovými predajmi elektromobilov a drahými modelmi, ktoré naberajú na dôležitosti, menej konkurencieschopné.
Vo všetkých analyzovaných krajinách klesajú verejné dotácie na výskum a vývoj v oblasti elektromobility. Jedinou výnimkou je Čína, ktorá do súčasných programov investuje okolo 7,7 mld. EUR.
2.Priemysel
Japonsko sa stále drží na vrchole priemyselného rebríčka, ale kvôli znižujúcim sa predpovediam výroby elektromobilov a batériových článkov stráca pomaly náskok.
Odteraz až do roku 2015 vyrobí Japonsko 283-tisíc elektrických a hybridných vozidiel. Nárast je viditeľný predovšetkým u Južnej Kórey - krajina rozširuje svoju výrobu vozidiel u batérií.
Aj Nemecko a Francúzsko zvyšujú prognózy výroby automobilov. Celosvetovo má však výroba elektromobilov klesajúcu tendenciu. Z dôvodu trhovej konsolidácie bude výroba batériových článkov obmedzena na Japonsko a Južnú Kóreu. Experti očakávajú v Japonsku v roku 2015 výrobu viac než 7000 MWh článkov a v Južnej Kóree vyše 4 200 MWh, zatiaľ čo Nemecko bude s výrobou len vyše 200 MWh hrať iba okrajovú úlohu.
3.Trh
Podiel elektrických a hybridných modelov na celkovom predaji nových automobilov v posledných mesiacoch mierne vzrástol, ale aj tak je v skúmaných krajinách stále nízky.
V rámci týchto krajín vedie Japonsko, vďaka pozitívnym účinkom programov, ktoré prebiehali do konca roka 2012. Čína, Južná Kórea a Francúzsko naopak zvýšili dotácie pre elektromobily, aby napomohli presadeniu elektromobility.
O autoroch štúdie
Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants, založená v roku 1967, je jedným z vedúcich svetových poskytovateľov strategického poradenstva. Firma je úplne nezávislá, vlastnená približne 250 partnermi.
Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (FKA) ponúka ako partner v automobilovom priemysle inovatívne technologické riešenia pre vozidlá a strategické poradenstvo. Počnúc celým vozidlom, FKA vyvíja koncepty a stratégie ku kľúčovým témam energetickej efektivity, bezpečnosti a radosti z jazdy.
Autor: Roland Berger, FKA