Peter: "Nedávno premaľovali nanovo vodorovné značenie na Bajkalskej v Bratislave pri Prístavnom moste. Je namaľované zle, konkrétne to v smere na Slovnaft a na most.
Pôvodné značenie a stále platné zvislé značenie hovorí, že pravý pruh ide len doprava smerom na most a ľavý pruh ide rovno na Slovnaft a zároveň doprava na most. Nové vodorovné značenie však smeruje oba pruhy Bajkalskej priamo na Slovnaft. Konkrétnejšie je namaľovaná prerušovaná (a neprerušená) stredová deliaca čiara a žiadne čiary (ako boli pôvodne) vpravo na most.
Výsledkom je, že vodiči, ktorí sú zvyknutí, alebo tí, ktorí dodržiavajú vyššiu prioritu zvislého značenia, prichádzajú do nebezpečných kolíznych situácií s vodičmi, ktorí danú lokalitu nepoznajú, idú podľa čiar a z pravého pruhu pokračujú rovno na Slovnaft.
V jeden podvečer som takto zažil slovinský kamión v pravom pruhu, ktorý šiel v smere do Slovnaftu, a ja som šiel v ľavom pruhu, pričom som chcel ísť vpravo a následne rovno na ten nevydarený kruháč a na obchvat smerom na Žilinu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
![]() |
Zvislé dopravné značenie pred križovatkou. Foto: Google Streetview |
![]() |
Náčrt pôvodného vodorovného dopravného značenia. Foto: Google Streetview |
![]() |
Náčrt nového vodorovného dopravného značenia. Foto: Google Streetview |
Po namaľovaní nových čiar vznikol zdanlivo rozpor medzi zvislým a vodorovným dopravným značením. Je to na jednom z najfrekventovanejších miest Bratislavy.
Vodiči zvyknutí na pôvodné čiary na ceste zrazu zneisteli. Prešli sme daným miestom niekoľkokrát a skutočne nie je jednoduché zachovať sa na danom mieste správne podľa predpisov.
Časť vodičov tadiaľ prechádza podľa zvyku a namiesto nového vodorovného značenia sa riadi podľa starého zo zvyku. Vodiči by však nemali jazdiť podľa zvyku, ale podľa predpisov a značiek.
Zmena vodorovného značenia, nech už bol úmysel akýkoľvek, spôsobil zníženie plynulosti cestnej premávky a zvýšilo sa tam aj nebezpečenstvo vzniku havárie.
Zvislé značenie ukazuje prejazd križovatkou inak ako čiary
Zvislé dopravné značenie, Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25), určuje, že najbližšou križovatkou majú vodiči z ľavého jazdného pruhu pokračovať rovno smerom na Slovnaft, prípadne odbočiť vpravo. Vodiči v pravom jazdnom pruhu majú pokračovať vpravo.
Podľa predpisov by značka mala byť v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedať skutočnej dopravnej situácii na ceste.
Nové vodorovné značenie však vodičom nedovoľuje odbočiť z ľavého jazdného pruhu vpravo.
Bratislava premaľuje nové čiary podľa pôvodných
Hovorca Bratislavy Stano Ščepán k problému uviedol, že problém s vodorovným dopravným značením na odbočení z Bajkalskej na Prístavný most nastal pri obnovovaní vodorovných značiek, kde bolo namaľované niečo iné, než bolo pôvodné vodorovné dopravné značenie (VDZ).
"Pre nápravu tohto stavu sme spracovali situáciu s pôvodným VDZ, doplneným o ďalšie VDZ. Situácia bola úspešne prerokovaná v odbornej komisii," informoval s tým, že vodorovné značenie opravia v najbližších dňoch.
Zvislá značka nemá prednosť pred novými čiarami
Poviete si: veď v prípade rozporu je zvislé dopravné značenie podľa zákona o cestnej premávke nadradené čiaram na ceste. Vodiči by sa teda mali riadiť zvislou značkou.
Umiestnenie značky Radenie jazdných pruhov však neumožňuje použitie pravidla o nadradenosti zvislých značiek. Značka č. C 25 je umiestnená v križovatke, ktorá je o niekoľko metrov skôr, ako križovatka, ku ktorej sa značka viaže.
Na Bajkalskú sa za podchodom pripája cesta ulice Mlynské nivy. Vzdialenejšia hranica križovatky tak podľa predpisov ruší platnosť značky Radenie jazdných pruhov pred križovatkou. Vodiči sú preto povinní prechádzať miestom podľa nových čiar, kým ich znovu nepremaľujú.
NDS upraví značenie na diaľniciach v Bratislave
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) upraví značenie na diaľničných úsekoch v hlavnom meste. Sľubuje si od toho optimalizáciu dopravy na nasledujúcich miestach:
- D2 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
- D1 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
- D1 križovatka Bratislava, Prievoz
- D1 križovatka Bratislava, Ružinov – D1, križovatka Bratislava, Trnávka
Pracovať sa bude vždy vo večerných hodinách s plánovaným termínom ukončenia 30.7.2013 (utorok).
"Dotknuté miesta prejdú zmenou vodorovného značenia s doplnením zvislého dopravného značenia na portálových dopravných značkách," informoval Marcel Jánošík, hovorca NDS.
Opatrenie 1: D2 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
Rieši zmenu organizácie dopravy na diaľnici D2 v križovatke Pečňa v smere od Maďarska k diaľnici D1 v mieste výjazdu z diaľnice D2 pri Bratskej ulici až po miesto opojenia vetvy k diaľnici D1 za nadjazdom Viedenskej cesty nad diaľnicou D2.
Na tomto úseku sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky tým, že sa pre vodiča sprehľadní úsek, v ktorom sa na jednom mieste súčasne pripájali vozidlá z Bratskej ulice a odpájali z diaľnice D2 smerom na D1.
Pripojenie jazdného pruhu z Bratskej ulice sa posunie ďalej až za oddeľovací pás medzi diaľnicou D2 a kolektorom.
Jazdné pruhy sa doplnia smerovými šípkami s medzinárodným označením štátov respektíve označením diaľnic a zosúladí sa tak vodorovné a zvislé dopravné značenie.
Opatrenie 2: D1 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
Rieši zmenu značenia jazdných pruhov na diaľnici D1 pred križovatkou Pečňa v smere od Prístavného mosta k napojeniu na diaľnicu D2.
V mieste štyroch jazdných pruhoch dôjde k úprave vodorovného dopravného značenia tak, že smerové šípky aj nápisy s názvami zahraničných cieľov sa nahradia novými smerovými šípkami s medzinárodným označením štátov. Súčasne sa tým zosúladí vodorovné a zvislé dopravné značenie.
Opatrenie 3: D1 križovatka Bratislava, Prievoz
Rieši zmenu organizácie dopravy na diaľnici D1 v križovatke Prievoz v mieste napojenia Bajkalskej ulice na diaľnicu D1 a v opačnom smere v mieste výjazdu na Bajkalskú ulicu z Prístavného mosta.
Touto úpravou sa zabezpečí pripojenie Bajkalskej ulice na diaľnicu D1 až dvomi jazdnými pruhmi. V opačnom smere bude výjazd z Prístavného mosta taktiež možný dvomi jazdnými pruhmi.
Opatrenie 4: D1 križovatka Bratislava, Ružinov – D1 križovatka Bratislava, Trnávka
Tu ide o zmenu organizácie dopravy na úseku diaľnice D1 v oboch smeroch medzi križovatkami Ružinov a Trnávka.
Medzi oboma križovatkami v mieste súčasného odstavného pruhu vznikne tretí jazdný pruh. Vozidlám smerujúcim z pripájacích vetiev križovatiek sa tak umožní priama jazda po najbližšiu križovatku bez nutnosti zaraďovania sa a opätovného vyraďovania sa z diaľnice D1.