SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Nové čiary spôsobili zmätok pri výjazde na Prístavný most

Bratislava plánuje čiary opraviť do pôvodnej podoby. Značenie upraví aj Národná diaľničná spoločnosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Peter: "Nedávno premaľovali nanovo vodorovné značenie na Bajkalskej v Bratislave pri Prístavnom moste. Je namaľované zle, konkrétne to v smere na Slovnaft a na most.

Pôvodné značenie a stále platné zvislé značenie hovorí, že pravý pruh ide len doprava smerom na most a ľavý pruh ide rovno na Slovnaft a zároveň doprava na most. Nové vodorovné značenie však smeruje oba pruhy Bajkalskej priamo na Slovnaft. Konkrétnejšie je namaľovaná prerušovaná (a neprerušená) stredová deliaca čiara a žiadne čiary (ako boli pôvodne) vpravo na most.

Výsledkom je, že vodiči, ktorí sú zvyknutí, alebo tí, ktorí dodržiavajú vyššiu prioritu zvislého značenia, prichádzajú do nebezpečných kolíznych situácií s vodičmi, ktorí danú lokalitu nepoznajú, idú podľa čiar a z pravého pruhu pokračujú rovno na Slovnaft.

V jeden podvečer som takto zažil slovinský kamión v pravom pruhu, ktorý šiel v smere do Slovnaftu, a ja som šiel v ľavom pruhu, pričom som chcel ísť vpravo a následne rovno na ten nevydarený kruháč a na obchvat smerom na Žilinu."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

zvisla_znacka.jpg
Zvislé dopravné značenie pred križovatkou. Foto: Google Streetview
ciary_stare.jpg
Náčrt pôvodného vodorovného dopravného značenia. Foto: Google Streetview
ciary_nove.jpg
Náčrt nového vodorovného dopravného značenia. Foto: Google Streetview

Po namaľovaní nových čiar vznikol zdanlivo rozpor medzi zvislým a vodorovným dopravným značením. Je to na jednom z najfrekventovanejších miest Bratislavy.

Vodiči zvyknutí na pôvodné čiary na ceste zrazu zneisteli. Prešli sme daným miestom niekoľkokrát a skutočne nie je jednoduché zachovať sa na danom mieste správne podľa predpisov.

Časť vodičov tadiaľ prechádza podľa zvyku a namiesto nového vodorovného značenia sa riadi podľa starého zo zvyku. Vodiči by však nemali jazdiť podľa zvyku, ale podľa predpisov a značiek.

Zmena vodorovného značenia, nech už bol úmysel akýkoľvek, spôsobil zníženie plynulosti cestnej premávky a zvýšilo sa tam aj nebezpečenstvo vzniku havárie.

Zvislé značenie ukazuje prejazd križovatkou inak ako čiary

Zvislé dopravné značenie, Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25), určuje, že najbližšou križovatkou majú vodiči z ľavého jazdného pruhu pokračovať rovno smerom na Slovnaft, prípadne odbočiť vpravo. Vodiči v pravom jazdnom pruhu majú pokračovať vpravo.

Podľa predpisov by značka mala byť v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedať skutočnej dopravnej situácii na ceste.

Nové vodorovné značenie však vodičom nedovoľuje odbočiť z ľavého jazdného pruhu vpravo.

Bratislava premaľuje nové čiary podľa pôvodných

Hovorca Bratislavy Stano Ščepán k problému uviedol, že problém s vodorovným dopravným značením na odbočení z Bajkalskej na Prístavný most nastal pri obnovovaní vodorovných značiek, kde bolo namaľované niečo iné, než bolo pôvodné vodorovné dopravné značenie (VDZ).

"Pre nápravu tohto stavu sme spracovali situáciu s pôvodným VDZ, doplneným o ďalšie VDZ. Situácia bola úspešne prerokovaná v odbornej komisii," informoval s tým, že vodorovné značenie opravia v najbližších dňoch.

Zvislá značka nemá prednosť pred novými čiarami

Poviete si: veď v prípade rozporu je zvislé dopravné značenie podľa zákona o cestnej premávke nadradené čiaram na ceste. Vodiči by sa teda mali riadiť zvislou značkou.

Umiestnenie značky Radenie jazdných pruhov však neumožňuje použitie pravidla o nadradenosti zvislých značiek. Značka č. C 25 je umiestnená v križovatke, ktorá je o niekoľko metrov skôr, ako križovatka, ku ktorej sa značka viaže.

Na Bajkalskú sa za podchodom pripája cesta ulice Mlynské nivy. Vzdialenejšia hranica križovatky tak podľa predpisov ruší platnosť značky Radenie jazdných pruhov pred križovatkou. Vodiči sú preto povinní prechádzať miestom podľa nových čiar, kým ich znovu nepremaľujú.

NDS upraví značenie na diaľniciach v Bratislave

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) upraví značenie na diaľničných úsekoch v hlavnom meste. Sľubuje si od toho optimalizáciu dopravy na nasledujúcich miestach:

  • D2 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
  • D1 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa
  • D1 križovatka Bratislava, Prievoz
  • D1 križovatka Bratislava, Ružinov – D1, križovatka Bratislava, Trnávka

Pracovať sa bude vždy vo večerných hodinách s plánovaným termínom ukončenia 30.7.2013 (utorok).

"Dotknuté miesta prejdú zmenou vodorovného značenia s doplnením zvislého dopravného značenia na portálových dopravných značkách," informoval Marcel Jánošík, hovorca NDS.

Opatrenie 1: D2 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa

Rieši zmenu organizácie dopravy na diaľnici D2 v križovatke Pečňa v smere od Maďarska k diaľnici D1 v mieste výjazdu z diaľnice D2 pri Bratskej ulici až po miesto opojenia vetvy k diaľnici D1 za nadjazdom Viedenskej cesty nad diaľnicou D2.

Na tomto úseku sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky tým, že sa pre vodiča sprehľadní úsek, v ktorom sa na jednom mieste súčasne pripájali vozidlá z Bratskej ulice a odpájali z diaľnice D2 smerom na D1.

Pripojenie jazdného pruhu z Bratskej ulice sa posunie ďalej až za oddeľovací pás medzi diaľnicou D2 a kolektorom.

Jazdné pruhy sa doplnia smerovými šípkami s medzinárodným označením štátov respektíve označením diaľnic a zosúladí sa tak vodorovné a zvislé dopravné značenie.

01.jpg

Opatrenie 2: D1 križovatka Bratislava, Petržalka, Pečňa

Rieši zmenu značenia jazdných pruhov na diaľnici D1 pred križovatkou Pečňa v smere od Prístavného mosta k napojeniu na diaľnicu D2.

V mieste štyroch jazdných pruhoch dôjde k úprave vodorovného dopravného značenia tak, že smerové šípky aj nápisy s názvami zahraničných cieľov sa nahradia novými smerovými šípkami s medzinárodným označením štátov. Súčasne sa tým zosúladí vodorovné a zvislé dopravné značenie.

02.jpg

Opatrenie 3: D1 križovatka Bratislava, Prievoz

Rieši zmenu organizácie dopravy na diaľnici D1 v križovatke Prievoz v mieste napojenia Bajkalskej ulice na diaľnicu D1 a v opačnom smere v mieste výjazdu na Bajkalskú ulicu z Prístavného mosta.

Touto úpravou sa zabezpečí pripojenie Bajkalskej ulice na diaľnicu D1 až dvomi jazdnými pruhmi. V opačnom smere bude výjazd z Prístavného mosta taktiež možný dvomi jazdnými pruhmi.

03.jpg

Opatrenie 4: D1 križovatka Bratislava, Ružinov – D1 križovatka Bratislava, Trnávka

Tu ide o zmenu organizácie dopravy na úseku diaľnice D1 v oboch smeroch medzi križovatkami Ružinov a Trnávka.

Medzi oboma križovatkami v mieste súčasného odstavného pruhu vznikne tretí jazdný pruh. Vozidlám smerujúcim z pripájacích vetiev križovatiek sa tak umožní priama jazda po najbližšiu križovatku bez nutnosti zaraďovania sa a opätovného vyraďovania sa z diaľnice D1.

04.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 20 698
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 539
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 959
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 964
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 175
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 297
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 919
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 707
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 641
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 459
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zariadenia chcú otvárať čo najskôr.

4. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

20 h

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

13 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

19 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj