SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Maják bez sirény nerobí z auta vozidlo s právom prednostnej jazdy

Cez dvojitú plnú čiaru uprostred cesty nesmie prejsť ani sanitka, ktorá nemá zapnutú sirénu, ak neobchádza prekážku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Marek: "Kedy majú vozidlá rýchlej zdravotnej pomoci, RZP právo prednostnej jazdy? Už dlhšiu dobu si všímam, že vozidlá RZP vychádzajúce zo stanovišťa, ktoré majú na Antolskej 11 v Petržalke, si zapnú iba modré majáky bez húkačky, strihnú si to cez dve plné čiary na Dolnozemskej ulici, po ktorej potom idú cca 90 až 100 km/h, pričom maximálna rýchlosť je tam 70 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cez dvojitú plnú čiaru uprostred cesty smú vodiči prejsť, len ak obchádzajú prekážku cestnej premávky. Výnimkou majú buď vozidlá s právom prednostnej jazdy, alebo vozidlá, ktorým polícia priamo na mieste udelí výnimku.

Prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť smú len vozidlá so zapnutým majákom a sirénou, vozidlá polície, vojakov a SIS.

Ak by ste jazdili tak, ako to napísal Marek, riskovali by ste 60-eurovú pokutu na mieste, alebo až 100 eur pokuty na dopravnom inšpektoráte.

Len s majákom a sirénou má vozidlo právo prednostnej jazdy

zákon
o cestnej premávke
Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom ... odič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú tie, ktoré majú zapnuté nielen majáky, ale aj sirénu. Ak na vozidle svieti len maják, jeho vodič sa musí riadiť všetkými dopravnými pravidlami. Bez zapnutej sirény nesmie využívať výnimku z pravidiel.

Pri sanitkách sa ale niektoré porušenia zákona o cestnej premávke tolerujú, keďže sanitky zabezpečujú záchranu zdravia alebo života.

V prípade, že by sanitka prechádzala cez dvojitú čiaru, tak ako to napísal Marek, no jej vodič by sa ponáhľal napríklad k zranenému človeku, nikoho by pritom neohrozil a ani neobmedzil, asi nikto by vodičovi sanitky nevyčítal nepoužitie sirény.

Sirénu treba zapínať včas

Stávajú sa však aj prípady, na ktoré nás často upozorňujete, kedy sanitka vchádzajúca do križovatky neskoro zapne sirénu. Ostatní vodiči majú potom problém prispôsobiť sa a dať prednosť vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Povinnosť použiť sirénu má svoje opodstatnenie. Najmä v situáciách, kedy vodiči z iných smerov potrebujú vedieť včas, či sa do križovatky neblíži sanitka, policajné auto alebo hasiči.

Neskoré zapnutie sirény môže spôsobiť haváriu v križovatke.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  2. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  3. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 226
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 553
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 010
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 733
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 585
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 581
  7. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 427
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 906
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  2. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  3. Jozef Stasík: EU v mobile
  4. Štefan Vidlár: Moje vyznanie viery
  5. Anna Miľanová: Zátišie s košeľou... 2007
  6. Ľubomír Belák: Demokracia 2023
  7. Eva Gallova: Ako od nás odvážali mladé Židovky
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Z TV kulinárskej šou urobila reláciu o emancipácii žien!
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 28 253
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 664
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 169
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 5 668
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 611
  6. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 930
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 828
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 735
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu