Maják bez sirény nerobí z auta vozidlo s právom prednostnej jazdy

Cez dvojitú plnú čiaru uprostred cesty nesmie prejsť ani sanitka, ktorá nemá zapnutú sirénu, ak neobchádza prekážku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Marek: "Kedy majú vozidlá rýchlej zdravotnej pomoci, RZP právo prednostnej jazdy? Už dlhšiu dobu si všímam, že vozidlá RZP vychádzajúce zo stanovišťa, ktoré majú na Antolskej 11 v Petržalke, si zapnú iba modré majáky bez húkačky, strihnú si to cez dve plné čiary na Dolnozemskej ulici, po ktorej potom idú cca 90 až 100 km/h, pričom maximálna rýchlosť je tam 70 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cez dvojitú plnú čiaru uprostred cesty smú vodiči prejsť, len ak obchádzajú prekážku cestnej premávky. Výnimkou majú buď vozidlá s právom prednostnej jazdy, alebo vozidlá, ktorým polícia priamo na mieste udelí výnimku.

Prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť smú len vozidlá so zapnutým majákom a sirénou, vozidlá polície, vojakov a SIS.

Ak by ste jazdili tak, ako to napísal Marek, riskovali by ste 60-eurovú pokutu na mieste, alebo až 100 eur pokuty na dopravnom inšpektoráte.

Len s majákom a sirénou má vozidlo právo prednostnej jazdy

zákon
o cestnej premávke
Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom ... odič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú tie, ktoré majú zapnuté nielen majáky, ale aj sirénu. Ak na vozidle svieti len maják, jeho vodič sa musí riadiť všetkými dopravnými pravidlami. Bez zapnutej sirény nesmie využívať výnimku z pravidiel.

Pri sanitkách sa ale niektoré porušenia zákona o cestnej premávke tolerujú, keďže sanitky zabezpečujú záchranu zdravia alebo života.

V prípade, že by sanitka prechádzala cez dvojitú čiaru, tak ako to napísal Marek, no jej vodič by sa ponáhľal napríklad k zranenému človeku, nikoho by pritom neohrozil a ani neobmedzil, asi nikto by vodičovi sanitky nevyčítal nepoužitie sirény.

Sirénu treba zapínať včas

Stávajú sa však aj prípady, na ktoré nás často upozorňujete, kedy sanitka vchádzajúca do križovatky neskoro zapne sirénu. Ostatní vodiči majú potom problém prispôsobiť sa a dať prednosť vozidlu s právom prednostnej jazdy.

Povinnosť použiť sirénu má svoje opodstatnenie. Najmä v situáciách, kedy vodiči z iných smerov potrebujú vedieť včas, či sa do križovatky neblíži sanitka, policajné auto alebo hasiči.

Neskoré zapnutie sirény môže spôsobiť haváriu v križovatke.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 064
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 326
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 412
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 378
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 486
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 454
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop