SME

Naftové Porsche Cayenne jazdí hravo pod desať litrov

Slovenské cesty nie sú na tom najhoršie, lebo v zapadnutých mestečkách Ukrajiny muselo ísť aj terénne Porsche krokom.

Mesto Kolomya na západe Ukrajiny ukazuje, kde ešte môžu klesnúť naše cesty. V uliciach sme museli ísť aj na terénnych pneumatikách veľmi pomaly. Na istom úseku sme prešli za hodinu sotva 30 kilometrov.Mesto Kolomya na západe Ukrajiny ukazuje, kde ešte môžu klesnúť naše cesty. V uliciach sme museli ísť aj na terénnych pneumatikách veľmi pomaly. Na istom úseku sme prešli za hodinu sotva 30 kilometrov. (Zdroj: Frank Ratering - Porsche)

KIŠIŇOV, BUKOVEL. Prvá skutočná časť testu začala naštartovaním naftových osemvalcov v Kišiňove a presunom do miestneho Porsche centra na štart etapy.

Mimochodom, v Moldavsku predajú ročne okolo 70 Porsche. Zvláštne však je, ako technici vyladili zvuk výfuku naftového osemvalca tak, že znie veľmi benzínovo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inak povedané, pri osemvalci tohto kalibru sú všetky nedostatky dieselového motora potlačené do úzadia. Bez straty komfortu a získaním veľkého krútiaceho momentu má vyniknúť spotreba.

Preto organizátor zapečatil nádrže a ako jeden z cieľov prvej skoro päťstokilometrovej etapy stanovil dosiahnutie nízkej spotreby. Zároveň sme na prvých 278 kilometrov po ukrajinské hranice dostali pomerne šibeničné 3 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

nadrz2.jpg

To znamenalo jazdu bez zastávok a v pomerne svižnom tempe. Po úvodných dvadsiatich kilometroch sme sa dostali na dvojprúdovú cestu prvej triedy, ktorá mala krivý povrch, ale bola bez výtlkov a s výnimkou záveru v podstate bez dedín.

Akurát po krajniciach sa pohybovali traktory, kone a kravy. V aute s pneumatickým pružením a komfortnými sedadlami nebol problém prekonať krivoľakú cestu a v priamom prenose sme pocítili istú výhodu tohto modelu.

Paradoxne, koľko majiteľov takto využíva svoj Cayanne? Pritom jeho potenciál v absorbovaní zlých ciest podvozkom je obrovský.

krava2.jpg

V komfortnom režime sa Porsche trochu hojdalo a podstatne lepšie jazdilo v športovom režime podvozka, čo bolo dané aj vysokými terénnymi pneumatikami.

Dokonca aj manuálna voľba prevodového stupňa bola lepším riešením, pretože pri dobiehaní kamióna a práci s plynom pred predbehnutím poskytoval zaradený stupeň lepšiu spätnú väzbu.

SkryťVypnúť reklamu

Automat aj pri miernejšej reakcii podradil, akoby nechcel úplne využiť obrovský krútiaci moment. A práve o krútiaci moment sme sa chceli opierať pri svižnej jazde na spotrebu.

V prvej časti etapy po ukrajinskú hranicu dosiahol kolega spotrebu 9,2 l/100 kilometrov. Minimálne liter majú na svedomí pneumatiky do terénu. Niektorí konkurenti si ich doslova prehustili, my sme ostali na pôvodných tlakoch.

moldavsko2.jpg

Na hraniciach ako za starých čias

Prechod hraníc z Moldavska do Ukrajiny nám pripomenul časy dávno minulé, lebo na čakanie sme si už dávno odvykli. A tiež sme zistili, že pravidlá určuje colník určuje.

Na druhej strane sa 1,5 hodinovému zdržaniu na hraniciach nečudujeme, pretože asi niet dráždivejšieho auta na vstup do krajiny, než je Porsche Cayenne.

SkryťVypnúť reklamu

Nepatrí sa ohovárať nášho východného suseda, lebo aj na colnici boli ku nám veľmi priateľskí a dokonca sme mohli počas státia ísť na toaletu pre turistov.

Stačí však vstúpiť do betónového krytu a zrazu zistíte, že vám už netreba. Napokon sme ukázali všetky "bumášky" a nastúpili na druhú časť meranej etapy do lyžiarskeho strediska Bukovel.

Po pár kilometroch sa celkom slušné cesty, na ktoré sme si zvykli v Moldavsku, zmenili na podstatne horšie.

Na ostávajúcich 202 kilometrov do časovej kontroly dal organizátor 3 hodiny a 45 minút, čo sa nám po skúsenosti s rovnými cestami v Moldave zdalo cez hlavu.

Po prvej tretine jazdy sme sa aj v niektorom ukrajinskom mestečku pristavili na čerpacej stanici s cieľom spoznať bližšie miestnych a dať si kávu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

burka2.jpg

Aj počas prietrže mračien sme auto odstavili na krajnici, pretože nebolo vidieť ozaj hlboké výtlky zaplnené vodou. To sme však netušili, že nás čaká najhoršia časť cesty.

Výtlky nemali tak ostré hrany ako tie naše jarné, avšak cesty boli krivé a jamy hlboké aj na veľké koleso Porsche. Pri jazde krokom sme vedeli, že časovú kontrolu nestihneme a na konto sme si pripísali dvadsať trestných minút.

Sme však bohatší o poznanie, že Cayenne zvláda diery bez rázov v riadení a cena auta sa prejavila aj v kvalite jazdy po necestách.

Okrem toho je jasné, že naše cesty majú ešte kde klesnúť a nie sme na tom najhoršie. Áno, nemusíme si za etalón porovnávania zvoliť Ukrajinu, no keby sa tak stalo v prípade lyžiarskeho strediska Bukovel asi by sme sa aj hanbili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred Bukovelom nastala citeľná zmena a my sme sa ocitli v centre výstavby supermoderných hotelov a penziónov v jednotnom architektonickom štýle.

Každý tankoval zodpovedne

Posádky dotankovali v cieli prvej etapy na čerpacej stanici pred Bukovelom autá opäť doplna až po okraj nádrže. Podľa pravidiel však ani jedna z posádok nedotankovala svoje auto, ale načerpala naftu inej posádke.

Takto sa organizátor postaral o poctivé doplnenie paliva, pretože každý súťažiaci chcel konkurentom naozaj dopriať.

Na 498 kilometrovej meranej etape si najlepšie posádky vystačili s približne 40 litrami nafty. Jazdili však s vypnutou klimatizáciou, prelepenými medzerami na kapote a auto na zastávkach a hraniciach tlačili.

tankovanie2.jpg

Posádka Slovenského Porsche Cayenne si jazdu užila, pretože sme cestovali so zapnutou klimatizáciou a bez špeciálnych trikov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre naše kochanie sa na začiatku etapy, pauzu v daždi a oddych na káve sme museli na konci výrazne zrýchliť. V cieli nám poľskí kamaráti vtlačili do nádrže až 50 litrov.

Pozoruhodná cesta z Moldavska na Ukrajinu vyšvihla spotrebu na takmer 10 litrov a palubný počítač nám ukazoval 9,6 litra na 100 kilometrov. Prvé tankovanie pred zapečatením nádrže robil organizátor súťaže.

konkurencia2.jpg

V lyžiarskom stredisku Bukovel ostávame dve noci, pretože po okolitých horách je pripravený offroadový okruh so záverečným trialom.

Dobré vyhliadky na ľahký prechod terénom však začal komplikovať dážď. Podľa vozidlového parku v Bukoveli je každému jasné, že terénne auto je pre tunajších obyvateľov základná potreba.

Je jedno, či to je Niva, UAZ v najrôznejších podobách alebo Nissan Patrol. Akurát podľa obutia a terénnej výbavy súdime, že podmienky tu nebudú ľahké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 537
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu