SME

Porsche Cayenne ukázalo trinástu komnatu v teréne

Pôvodná štvorhodinová trasa na hrebene hôr sa vďaka počasiu natiahla na osemhodinovú etapu. Miestami išlo o život.

Na hrebeňoch hôr v nadmorskej výške okolo 1700 metrov bolo najväčšou premennou počasie. Deň pred výjazdom boli silné dažde a cesty plné blata.Na hrebeňoch hôr v nadmorskej výške okolo 1700 metrov bolo najväčšou premennou počasie. Deň pred výjazdom boli silné dažde a cesty plné blata. (Zdroj: Frank Ratering - Porsche)

BUKOVEL, DRAGOBRAT. Asi najčastejšia otázka spájaná s offroadom a Porsche Cayenne smeruje k reálnemu využívaniu auta v teréne samotnými majiteľmi.

Automobilka dohnala Cayenne vzhľadom na jeho jazdné vlastnosti na ceste k extrémom v teréne a hoci existujú aj špeciály od podlahy konštruované na ťažké podmienky, ani jeden z nich nejazdí po ceste ako Porsche Cayenne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na ukážku prieniku dvoch odlišných svetov a odolnosti Porsche Cayenne si organizátori vybrali jednu z terénnych trás nad lyžiarskym strediskom Dragobrat, vzdialenom od Bukovelu 35 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Po úvodnej 25 kilometrovej etape na čerstvom asfalte novopostavenej spojnice Bukovelu a Jasiňe mal nasledovať štvorhodinový výlet na hrebene hôr nad Dragobratom.

Dážď komplikoval výjazd

Zlé počasie deň predtým rozmočilo cesty na hrebeňoch a riziko ďalšieho dažďa viselo vo vzduchu, čo nebola dobrá vyhliadka ani pre Porsche obuté na terénnych plášťoch General. Isté napätie a otázky ako dopadne táto malá expedícia, bolo vidieť aj na tvárach organizátorov.

Je veľký rozdiel medzi offradom niekde v centre na to určenom, kde bývajú aj prekážky dimenzované na auto a reálnou prírodou vo výškach.

Zapadnuté auto niekde za humnami vie byť veľká zábava, ale na klzkej rozbahnenej ceste na hrebeni je neprípustné, aby chytilo tzv. "sánky", kedy sa neovládateľne šmýka dole svahom.

SkryťVypnúť reklamu

Za dedinou Jasiňa nastala veľká zmena asfaltového povrchu za horskú cestu dláždenú väčším a menším kamením. Samozrejme úvodná časť by sa dala prejsť aj bežným osobným vozidlom a niet divu, že pre miestnych priateľsky naladených obyvateľov sme fungovali ako atrakcia.

Naša prítomnosť doslova naštartovala niekoľko "Uaz-ov", ktoré okolo krúžili ako kométy. Našťastie Porsche Cayenne na terénnych plášťoch vyzeral viac k svetu a hlavne ako auto vyzbrojené do terénu.

Drapáky do terénu pasujú vzhľadu

Už na letisku v Kišiňove nám udreli do očí terénne plášte General Grabber 225/55 R19, ktoré dávajú autu jednoznačne lepšie jazdné vlastnosti na skalnatej ceste a hlavne lepší vzhľad.

S takýmito kolesami už nevyzerá ako noblesná hračka do ulíc mesta, ale auto, ktoré snáď niečo dokáže. Mimochodom, kto jazdí po asfaltových cestách ako človek, nepotrebuje 21 palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami.

SkryťVypnúť reklamu

pneumatiky.jpg

Doteraz sme na plášťoch, ktoré mierne zhoršujú spotrebu (porovnáme to na konci testu s klasickým obutím) odjazdili vyše 500 kilometrov a pri rozumnom nájazde do zákrut nám neprišli obmedzujúce. Skôr naopak, ešte umocnili pocit z robustnej konštrukcie auta.

Pružnosť plášťov akoby bola viac zladená s pneumatickým pružením, pretože obyčajne máme v autách tohto typu a dokonca presne s týmto pneumatickým pružením zlé skúsenosti na rozbitých cestách, ak je vozidlo obuté na 21 palcových zázrakoch.

Ráno pred obrovským novým hotelovým komplexom v Bukoveli vyzeralo presne ako z reality: pred luxusným hotelom zaparkované Porsche Cayenne. Akurát namiesto exhibicionistického obutia tu boli poriadne kolesá a odhodlanie ísť do terénu.

hotel.jpg

Práve na asfaltových serpentínach autu lepšie plášte nechýbali ani pri väčšej dávke radosti z jazdy. Skôr než by prišli na svoj limit, zvyšok štvorčlennej posádky v aute sa bude cítiť nekomfortne z rýchleho prepletania cestou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To naznačuje, že Porsche dáva aj v tejto 2190 kilogramovej podobe istú dávku pôžitku z jazdy a nepotrebuje k tomu diaľničné obutie. Práve naopak, s užitočnou formou pneumatík si vie ľahúčko nadísť zadkom do zákruty.

Ak si nejaký zakomplexovaný "rovinkár" obuje Cayenne do najlepších cestných pneumatík, je isté, že svojimi schopnosťami je hlboko pod limitom takých plášťov a v premávke sa nehodno predvádzať. Väčšie potešenie prináša terénna tvár obojživelného auta.

brod.jpg

Z úvodnej kamennej cesty nás pre spestrenie stiahli do bagroviska horskej rieky so strmým výjazdom späť na cestu. Okrem demonštrácie 60 centimetrovej brodivosti mal prvý strmší výjazd nacvičiť prácu s plynom vo vzťahu k elektronike.

Tieto autá, ktoré v terénnom režime výdatne pribrzďujú kolesá, potrebujú niekedy výraznejšie pridať na plyn. V úvode cesty stačilo zodvihnúť podvozok a vyhnúť sa veľkým kameňom vystupujúcim z cesty. Stúpanie do strediska Dragobrat občas pribrzdila len väčšia od vody vymletá nerovnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z rozostavaného centra a v doprovode miestnych zvedavcov na skutočných offroadoch nasledoval výstup hore zjazdovkou a popod lanovku až na prvý vrchol.

kamene.jpg

Po ceste kamennou suťou prišli na rad prvé serpentíny ku kopcu Stog vo výške 1704 metrov nad morom. V podstate až sem stačilo na výstup auto s vyššou svetlosťou podvozka, dobrým obutím a kontinuálnym záberom pohonu všetkých kolies.

Pohon natočí do zákruty

V prvej etape nám udreli do očí tri zásadné veci. Vzduchové pruženie ostalo aj pri najvyššej úrovni zdvihnutia podvozka celkom funkčné a slušne eliminovalo prudké kyvotanie karosérie na kameňoch.

Dokonca niektoré offroady sa pri priečnom nájazde na vyhĺbenú vodnú odrážku podstatne viac mykajú na strany ako Cayenne.

Pohon všetkých kolies s privretým medzinápravovým diferenciálom dobre zareagoval na prudké otočky v serpentínach pod lanovkou. Samozrejme boli viac rozbahnené, než traverzová časť cesty a niektoré boli sotva na polomer otočenia auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri skoro plnom vytočení kolies a pridaní plynu v blate sa auto neposunulo nosom do svahu, ale otočilo sa skoro na mieste ako pásové vozidlo.

kamene.jpg

Na hrebeni sa začal lámať chlieb, pretože koľaje cesty boli rozbahnené, zjazdy pomerne náročné a pre nedisciplinovaného účastníka zájazdu mohli byť nebezpečné.

Možno to na fotografiách nevyzerá, ale aj po doterajších skúsenostiach s terénmi rôzneho druhu a náročnosti sme občas tajili dych.

Pri strmom zjazde z kopca bolo treba nájsť vhodné tempo zjazdového asistenčného systému. Teraz netreba v Porsche Cayene riadiť hill descent control tempomatom, stačí ho na začiatku zjazdu zapnúť, a potom jeho rýchlosť prípadne regulovať plynovým pedálom.

Príliš pomalá rýchlosť v blatových koľajách môže aj pri otáčajúcich sa kolesách spôsobiť začiatok vybočenia zadnej časti z dráhy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jemnučkým pridaním plynu zvýšite rýchlosť asistenta a vtedy už odpor kolies nie je taký veľký. Kto začal skákať po brzde ako opica, narobil si len problémy.

zjazd.jpg

Práve naoko akoby nenáročná jazda ukázala, že aj auto s veľkou dávkou pomoci šoférovi potrebuje v teréne rozumného vodiča.

Stačilo, ak niekto neposlúchol inštruktora alebo porušil jednu zo všeobecne platných zásad a už sa nepohol, hoci rovnaké auto na rovnakých plášťoch, ale s iným medzikusom za volantom prešlo povedľa s ľahkosťou.

Má tuhú karosériu a komplikovanejšie ovládanie

Záver hrebeňovej túry pri plese lemovanom zvyškami snehu preveril schopnosti Cayennu s naozaj slušnou priechodnosťou terénom.

Pre niektorých zúčastnených to bola tiež jasná ukážka toho, že aj dobre nastavené auto potrebuje šikovného šoféra. Inak ostane zavesené na ostrej skale a bezmocne hrabe kolesami. Vtedy je už na stredovom paneli celkom zbytočné prepínať tlačidlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

mlaka.jpg

Po terénnej expedícii a hodinách strávených za volantom oceňujeme posed a tuhosť auta, v ktorom nebol ani náznak vŕzgania karosérie pri krútení.

Nový palubný systém je však dosť neprehľadný a nastaviť v ňom niečo, čo akurát v tomto momente treba, si vyžaduje veľa času.

Skosenie predného nárazníka typické pre Cayenne má obrovskú výhodu v teréne. Veľakrát sme čakali, že už-už šuchneme predkom o zem alebo skalu a stále nič.

trial.jpg

Na záver dlhého dňa v teréne pripravili organizátori trial so zameraním na presnosť ovládania auta. Škoda akurát povolenej nápovedy ostatných účastníkov tímu vôkol auta, pretože vtedy šoférsky odhad alebo nešikovnosť reálne nevyniknú.

My sme nechali nášho nasadeného šoféra bez pomoci a zvládol trať aj bez našej navigácie. Offroadom sa pobyt v centre Bukovel končí a na rade sú etapy do poľských Katovíc a následne na Slovakia Ring.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa plánu nás cestou späť do Poľska čaká ešte okolo 250 kilometrov po ukrajinských necestách. Zato majestátne kopce a lyžiarske strediská urobili aj bez snehu veľký dojem.

Zároveň osada Dragobrat aj so skicentrom bola ukážkou životného priestoru, kde vlastniť offroad neznamená pýšiť sa, ale prežiť. Lebo inak sa domov nedostanete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 534
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 438
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu