SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Porsche Cayenne ukázalo trinástu komnatu v teréne

Pôvodná štvorhodinová trasa na hrebene hôr sa vďaka počasiu natiahla na osemhodinovú etapu. Miestami išlo o život.

Na hrebeňoch hôr v nadmorskej výške okolo 1700 metrov bolo najväčšou premennou počasie. Deň pred výjazdom boli silné dažde a cesty plné blata.Na hrebeňoch hôr v nadmorskej výške okolo 1700 metrov bolo najväčšou premennou počasie. Deň pred výjazdom boli silné dažde a cesty plné blata. (Zdroj: Frank Ratering - Porsche)

BUKOVEL, DRAGOBRAT. Asi najčastejšia otázka spájaná s offroadom a Porsche Cayenne smeruje k reálnemu využívaniu auta v teréne samotnými majiteľmi.

Automobilka dohnala Cayenne vzhľadom na jeho jazdné vlastnosti na ceste k extrémom v teréne a hoci existujú aj špeciály od podlahy konštruované na ťažké podmienky, ani jeden z nich nejazdí po ceste ako Porsche Cayenne.

Na ukážku prieniku dvoch odlišných svetov a odolnosti Porsche Cayenne si organizátori vybrali jednu z terénnych trás nad lyžiarskym strediskom Dragobrat, vzdialenom od Bukovelu 35 kilometrov.

Po úvodnej 25 kilometrovej etape na čerstvom asfalte novopostavenej spojnice Bukovelu a Jasiňe mal nasledovať štvorhodinový výlet na hrebene hôr nad Dragobratom.

Dážď komplikoval výjazd

Zlé počasie deň predtým rozmočilo cesty na hrebeňoch a riziko ďalšieho dažďa viselo vo vzduchu, čo nebola dobrá vyhliadka ani pre Porsche obuté na terénnych plášťoch General. Isté napätie a otázky ako dopadne táto malá expedícia, bolo vidieť aj na tvárach organizátorov.

Je veľký rozdiel medzi offradom niekde v centre na to určenom, kde bývajú aj prekážky dimenzované na auto a reálnou prírodou vo výškach.

Zapadnuté auto niekde za humnami vie byť veľká zábava, ale na klzkej rozbahnenej ceste na hrebeni je neprípustné, aby chytilo tzv. "sánky", kedy sa neovládateľne šmýka dole svahom.

Za dedinou Jasiňa nastala veľká zmena asfaltového povrchu za horskú cestu dláždenú väčším a menším kamením. Samozrejme úvodná časť by sa dala prejsť aj bežným osobným vozidlom a niet divu, že pre miestnych priateľsky naladených obyvateľov sme fungovali ako atrakcia.

Naša prítomnosť doslova naštartovala niekoľko "Uaz-ov", ktoré okolo krúžili ako kométy. Našťastie Porsche Cayenne na terénnych plášťoch vyzeral viac k svetu a hlavne ako auto vyzbrojené do terénu.

Drapáky do terénu pasujú vzhľadu

Už na letisku v Kišiňove nám udreli do očí terénne plášte General Grabber 225/55 R19, ktoré dávajú autu jednoznačne lepšie jazdné vlastnosti na skalnatej ceste a hlavne lepší vzhľad.

S takýmito kolesami už nevyzerá ako noblesná hračka do ulíc mesta, ale auto, ktoré snáď niečo dokáže. Mimochodom, kto jazdí po asfaltových cestách ako človek, nepotrebuje 21 palcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami.

pneumatiky.jpg

Doteraz sme na plášťoch, ktoré mierne zhoršujú spotrebu (porovnáme to na konci testu s klasickým obutím) odjazdili vyše 500 kilometrov a pri rozumnom nájazde do zákrut nám neprišli obmedzujúce. Skôr naopak, ešte umocnili pocit z robustnej konštrukcie auta.

Pružnosť plášťov akoby bola viac zladená s pneumatickým pružením, pretože obyčajne máme v autách tohto typu a dokonca presne s týmto pneumatickým pružením zlé skúsenosti na rozbitých cestách, ak je vozidlo obuté na 21 palcových zázrakoch.

Ráno pred obrovským novým hotelovým komplexom v Bukoveli vyzeralo presne ako z reality: pred luxusným hotelom zaparkované Porsche Cayenne. Akurát namiesto exhibicionistického obutia tu boli poriadne kolesá a odhodlanie ísť do terénu.

hotel.jpg

Práve na asfaltových serpentínach autu lepšie plášte nechýbali ani pri väčšej dávke radosti z jazdy. Skôr než by prišli na svoj limit, zvyšok štvorčlennej posádky v aute sa bude cítiť nekomfortne z rýchleho prepletania cestou.

To naznačuje, že Porsche dáva aj v tejto 2190 kilogramovej podobe istú dávku pôžitku z jazdy a nepotrebuje k tomu diaľničné obutie. Práve naopak, s užitočnou formou pneumatík si vie ľahúčko nadísť zadkom do zákruty.

Ak si nejaký zakomplexovaný "rovinkár" obuje Cayenne do najlepších cestných pneumatík, je isté, že svojimi schopnosťami je hlboko pod limitom takých plášťov a v premávke sa nehodno predvádzať. Väčšie potešenie prináša terénna tvár obojživelného auta.

brod.jpg

Z úvodnej kamennej cesty nás pre spestrenie stiahli do bagroviska horskej rieky so strmým výjazdom späť na cestu. Okrem demonštrácie 60 centimetrovej brodivosti mal prvý strmší výjazd nacvičiť prácu s plynom vo vzťahu k elektronike.

Tieto autá, ktoré v terénnom režime výdatne pribrzďujú kolesá, potrebujú niekedy výraznejšie pridať na plyn. V úvode cesty stačilo zodvihnúť podvozok a vyhnúť sa veľkým kameňom vystupujúcim z cesty. Stúpanie do strediska Dragobrat občas pribrzdila len väčšia od vody vymletá nerovnosť.

Z rozostavaného centra a v doprovode miestnych zvedavcov na skutočných offroadoch nasledoval výstup hore zjazdovkou a popod lanovku až na prvý vrchol.

kamene.jpg

Po ceste kamennou suťou prišli na rad prvé serpentíny ku kopcu Stog vo výške 1704 metrov nad morom. V podstate až sem stačilo na výstup auto s vyššou svetlosťou podvozka, dobrým obutím a kontinuálnym záberom pohonu všetkých kolies.

Pohon natočí do zákruty

V prvej etape nám udreli do očí tri zásadné veci. Vzduchové pruženie ostalo aj pri najvyššej úrovni zdvihnutia podvozka celkom funkčné a slušne eliminovalo prudké kyvotanie karosérie na kameňoch.

Dokonca niektoré offroady sa pri priečnom nájazde na vyhĺbenú vodnú odrážku podstatne viac mykajú na strany ako Cayenne.

Pohon všetkých kolies s privretým medzinápravovým diferenciálom dobre zareagoval na prudké otočky v serpentínach pod lanovkou. Samozrejme boli viac rozbahnené, než traverzová časť cesty a niektoré boli sotva na polomer otočenia auta.

Pri skoro plnom vytočení kolies a pridaní plynu v blate sa auto neposunulo nosom do svahu, ale otočilo sa skoro na mieste ako pásové vozidlo.

kamene.jpg

Na hrebeni sa začal lámať chlieb, pretože koľaje cesty boli rozbahnené, zjazdy pomerne náročné a pre nedisciplinovaného účastníka zájazdu mohli byť nebezpečné.

Možno to na fotografiách nevyzerá, ale aj po doterajších skúsenostiach s terénmi rôzneho druhu a náročnosti sme občas tajili dych.

Pri strmom zjazde z kopca bolo treba nájsť vhodné tempo zjazdového asistenčného systému. Teraz netreba v Porsche Cayene riadiť hill descent control tempomatom, stačí ho na začiatku zjazdu zapnúť, a potom jeho rýchlosť prípadne regulovať plynovým pedálom.

Príliš pomalá rýchlosť v blatových koľajách môže aj pri otáčajúcich sa kolesách spôsobiť začiatok vybočenia zadnej časti z dráhy.

Jemnučkým pridaním plynu zvýšite rýchlosť asistenta a vtedy už odpor kolies nie je taký veľký. Kto začal skákať po brzde ako opica, narobil si len problémy.

zjazd.jpg

Práve naoko akoby nenáročná jazda ukázala, že aj auto s veľkou dávkou pomoci šoférovi potrebuje v teréne rozumného vodiča.

Stačilo, ak niekto neposlúchol inštruktora alebo porušil jednu zo všeobecne platných zásad a už sa nepohol, hoci rovnaké auto na rovnakých plášťoch, ale s iným medzikusom za volantom prešlo povedľa s ľahkosťou.

Má tuhú karosériu a komplikovanejšie ovládanie

Záver hrebeňovej túry pri plese lemovanom zvyškami snehu preveril schopnosti Cayennu s naozaj slušnou priechodnosťou terénom.

Pre niektorých zúčastnených to bola tiež jasná ukážka toho, že aj dobre nastavené auto potrebuje šikovného šoféra. Inak ostane zavesené na ostrej skale a bezmocne hrabe kolesami. Vtedy je už na stredovom paneli celkom zbytočné prepínať tlačidlá.

mlaka.jpg

Po terénnej expedícii a hodinách strávených za volantom oceňujeme posed a tuhosť auta, v ktorom nebol ani náznak vŕzgania karosérie pri krútení.

Nový palubný systém je však dosť neprehľadný a nastaviť v ňom niečo, čo akurát v tomto momente treba, si vyžaduje veľa času.

Skosenie predného nárazníka typické pre Cayenne má obrovskú výhodu v teréne. Veľakrát sme čakali, že už-už šuchneme predkom o zem alebo skalu a stále nič.

trial.jpg

Na záver dlhého dňa v teréne pripravili organizátori trial so zameraním na presnosť ovládania auta. Škoda akurát povolenej nápovedy ostatných účastníkov tímu vôkol auta, pretože vtedy šoférsky odhad alebo nešikovnosť reálne nevyniknú.

My sme nechali nášho nasadeného šoféra bez pomoci a zvládol trať aj bez našej navigácie. Offroadom sa pobyt v centre Bukovel končí a na rade sú etapy do poľských Katovíc a následne na Slovakia Ring.

Podľa plánu nás cestou späť do Poľska čaká ešte okolo 250 kilometrov po ukrajinských necestách. Zato majestátne kopce a lyžiarske strediská urobili aj bez snehu veľký dojem.

Zároveň osada Dragobrat aj so skicentrom bola ukážkou životného priestoru, kde vlastniť offroad neznamená pýšiť sa, ale prežiť. Lebo inak sa domov nedostanete.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 708
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 036
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 890
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 288
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 767
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 126
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 591
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 501
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Test Porsche Cayenne S Diesel z Kišiňova do Bratislavy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Porsche
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson