BRATISLAVA. Model Focus Electric bude v Európe stáť na čele elektrifikovaného radu vozidiel značky Ford, do ktorého sa budúci rok zaradí plug-in hybridné elektrické vozidlo (PHEV) C MAX Energi a neskôr aj Mondeo Hybrid.
Pohonná jednotka Focusu Electric je vybavená elektromotorom a lítium-iónovým akumulátorom. Dosahuje výkon 107 kW (145 k) a vozidlo s ňou môže zrýchliť na 135 km/h. Akumulátor s celkovou kapacitou 23 kWh pre Ford vyrába spoločnosť LG Chem.
Spoločnosť Ford investovala do integrácie výroby modelu Focus Electric priamo do zavedenej výrobnej linky v Saarlouis sumu 16 miliónov eur. Každý model Focus Electric je vybavený plne integrovanou nabíjačkou s príkonom 6,6 kW.
Nabíjanie v dĺžke 2 až 3 hodiny z elektrickej siete s prúdom 32 A zabezpečí vozidlu jazdný dosah približne 100 km. Plné nabitie akumulátorov v modeli Focus Electric trvá 3 až 4 hodiny a zabezpečí vo vhodných podmienkach maximálny dojazd približne 160 km.
![]() | |
1 | Riadiaca jednotka motora |
2 | Riadiaci systém akumulátora |
3 | Elektrická vodná pumpa |
4 | Trakčný elektromotor |
5 | Elektrický posilňovač riadenia |
6 | Prevodovka |
7 | Uloženie pohonného ústrojenstva |
8 | Elektrická vákuová pumpa (brzdový posilňovač) |
9 | Vysokonapäťové chladenie a vyhrievanie akumulátora |
10 | Riadiaca jednotka pohonného ústrojenstva |
11 | Akumulátor |
12 | Nabíjačka na striedavý prúd |
13 | Menič napätia pre použitie v kabíne (12V) |
14 | Nabíjacia zásuvka akumulátora |
Focus Electric má nové používateľské rozhranie s názvom SmartGauge, ktoré počíta a zobrazuje jazdný dosah na základe zostávajúceho množstva energie, jazdného štýlu vodiča, spôsobu brzdenia a zrýchľovania a používania príslušenstva, ako je napr. klimatizácia a audiosystém.
Pohonná jednotka modelu Focus Electric využíva rekuperačné brzdenie. Vďaka nemu údajne uloží až 95 percent kinetickej energie, ktorá sa bežne stratí počas procesu brzdenia. Inovatívna funkcia Brake Coach podporuje postupné brzdenie, aby sa do akumulátora podarilo vrátiť čo najviac energie.
Nový Focus Electric je prvé plne elektrické vozidlo, ktoré bude vyrábané v Nemecku priamo na produkčnej výrobnej linke. Model vyrábaný v závode v Saarlouis sa k európskym zákazníkom dostane v júli tohto roka.