SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Brusel zrejme predpíše ďalšiu povinnú výbavu v autách

Od roku 2015 budú musieť mať pravdepodobne všetky nové autá povinne nainštalovaný systém eCall, teda automatické volanie záchrannej služby v prípade vážnej dopravnej nehody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Systém eCall automaticky zavolá na číslo 112, oznámi miesto nehody a presnú polohu vozidla vrátane smeru cesty záchrannej službe, a to aj vtedy, ak je vodič v bezvedomí, alebo nie je schopný uskutočniť hovor.

Systém eCall sa aktivuje automaticky, keď senzory vo vozidle zaregistrujú vážnu zrážku. Návrh na povinné vytvorenie systému prijala Európska komisia vo štvrtok, odsúhlasiť ho ešte musí Európska rada a parlament.

Podľa Bruselu zachráni eCall až 2 500 životov ročne

Európska komisia odhaduje, že by systém eCall mohol urýchliť reakciu na tiesňové volanie o 40 % v mestských oblastiach a o 50 % na vidieku a zachrániť až 2 500 životov ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tento systém by museli automobilky po definitívnom schválení inštalovať od októbra 2015 do všetkých nových modelov osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel. Zariadenie si však ľudia už nebudú musieť povinne dodatočne inštalovať aj do starších áut.

Do októbra 2015 bude potrebné tiež vybudovať všetku potrebnú infraštruktúru pre prijímanie a spracovanie volaní eCall v strediskách tiesňového volania. ((anketa))

Systém sa aktivuje automaticky alebo ručne

Volanie systému eCall sa dá iniciovať aj manuálne, stlačením príslušného tlačidla vo vozidle. Tento úkon môže vykonať napríklad svedok vážnej nehody.

Komisia očakáva, že palubné zariadenia zavedené v rámci systému budú môcť byť použité aj na ďalšie služby, ako napríklad vysledovanie ukradnutých vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia už v minulosti vyzvala členské štáty ku dobrovoľnému zavedeniu systému eCall, no tento postup sa príliš neujal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 311
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 796
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 703
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


24 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  5. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 712
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 306
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 096
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 042
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 801
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 111
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 726
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu