SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Prejdite si s nami históriu jubilejného Golfa

Z výrobnej linky v nemeckom Wolfsburgu zišiel model, z ktorého značka Volkswagen vyrobila už 30 miliónov. Der Golf siedmej generácie zrejme nezískal ocenenie Auto roka 2013 náhodou.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Produkcia modelu Golf štartovala začiatkom roku 1974. Do dnešného dňa vyrobil nemecká automobilka Volkswagen už 30 miliónov kusov. Automobil, zbožňovaný i nenávidený, si čisto štatisticky kúpilo každý deň, za posledných 39 rokov, v priemerne 2-tisíc ľudí.

Predseda predstavenstva spoločnosti Volkswagen – Martin Winterkorn oficiálne prevzal ocenenie „Auto roka 2013“ od 60-člennej poroty až vo štvrtok tento týždeň napriek tomu, že výsledok ankety poznáme už niekoľko mesiacov.

Pozrime sa krátko do histórie takmer 40-ročného modelu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Golf I. (1974 – 1983): „Všetko to začalo v roku 1974 revolúciou.“ opisuje vtedajšiu rozhodnutia šéfdizajnér Klaus Bishoff a pokračuje: „Prechod z chrobáka na Golf bol revolučný. Nové vozidlo vzniklo premenou vzduchom chladeného motora uloženého vzadu, na vodou chladený agregát posadený pod prednú kapotu. Náhon zadných kolies sa presunul tiež dopredu. Oblé tvary celkom vytlačili hrany a obdĺžnikový vzhľad – všetko na základe štúdie Giorgio Giugiaro.“

Golg II. (1983 – 1991): Druhá generácia sa stala symbolom nových technológií ako riadený katalyzátor (1984), ABS (1986) a pohon všetkých kolies (1986). Podľa Volkswagenu sa z Golfu stala ikona práve vďaka jeho druhej generácii.

Marc Lichte, vedúci dizajnér exteriéru spomína na rozhodnutie členov správnej rady rozvíjať štýl Golfu I. „Volkswagen vytvoril základ pre trvalý rozvoj tohto modelového radu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Golf III. (1991 – 1997): V roku 1991 Volkswagen rozbehol nielen vo vlastných radoch éru bezpečnosti. Sériové airbagy od roku 1992 a pokrok v oblasti vývoja karosérie prispeli k vyššej odolnosti vozidla v prípade nárazu.

Tretia generácia modelu Golf sa chváli aj prvou aplikáciou naftového motora TDI (1993).

Golf IV. (1997 – 2003): Golf prežil prelom tisícročí vtedy jedným z najvýraznejších dizajnových skokov. Pod taktovkou vtedajšieho šéfa dizajnu Hartmuta Warkußa vznikol model, ktorý potvrdil silu celej série. Práve túto generáciu si obľúbili nadšenci tuningu zrejme najviac.

Štvrtá generácia prišla na trh so stabilizačným programom ESC (1998) a prvou dvojspojkovou prevodovkou (2002).

Golf V. (2003 – 2008): Päť karosárskych verzií, množstvo motorov, pohon všetkých kolies, dvojspojková prevodovka, prvky luxusu vyššie triedy - aj to bol Golf piatej generácie. „Päťka“ však nebola len šťastným Golfom. Nie všetkým išiel po chuti bublinový dizajn a množstvo detských chýb päťkovej generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedno prvenstvo sa ušlo aj piatej generácii tohto modelu – prvé verzie BlueMotion zamerené výhradne na spotrebu sľubovali priemernú spotrebu paliva 4,5 litra na 100 km jazdy.

Golf VI. (2008 až 2012): Maximálne hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP, nové motory TSI, prechod na vstrekovanie common-rail, druhá generácia úsporných verzií BlueMotion s priemernou papierovou spotrebou 3,8 l/100 km.

Podľa niektorých je nevýrazný Golf šiestej generácie len preklenutím ťažkého obdobia a polovičným krokom k dospelej generácii VII.

Golf VII (od roku 2012): Ani Golf nie je nesmrteľný a kým žije musí pre svoj úspech urobiť čoraz viac. Konkurencia nespí a hlavne kórejský snaživci kontrolujú Golfa so „šublerou“ v ruke.

Automobil schudol o približne 100 kg s cieľom znížiť spotrebu a splniť tak prísne emisné limity. Armáda asistenčných systémov z vyšších kategórií vozidiel nám zrejme čochvíľa ponúkne nielen bezpečnosť, ale i výraznú lenivosť a nepozornosť za volantom.

Skryť Vypnúť reklamu

Golfom s „výrobným číslom“ 30 milónov sa stal Golf TDI BlueMotion. Gratulujeme.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 991
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 745
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 822
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 838
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 756
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 411
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 330
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 462
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

2 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

15 h
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Maďarsko sa sťažuje na pomalé dodávky vakcín.

5 h