BRATISLAVA. Napriek mnohým nie príliš pozitívnym prognózam budúcnosti elektrických vozidiel, hybridné pohonné systémy sú na tom dá sa o malý kúsok lepšie. V túto technológiu veria často aj automobilky zamerané na výrobu a vývoj automobilov, ktoré by mali ponúknuť športové zvezenie.
Výnimkou nie je ani automobilka Porsche, ktorá hrozí, že v budúcnosti budú všetky modely z jej portfólia hybridné. Podobnú cestu skúša aj britský Aston Martin. Svoje sily spojil so spoločnosťou Bosh a spolu postavili hybridný Aston Martin DB9 typu Plug-In.
Cieľom je ukázať potenciál hybridu
Pohonnou jednotkou modelu DB9 Hybrid ostal známy šesťlitrový V12. Pôvodných 380 kW (517 k) vyprodukovaných spaľovacím agregátom, zvýšili dva elektromotory na celkový spoločný výkon 552 kW (750 k). Tie poháňajú kolesá prednej nápravy, čím sa hybridný Aston Martin DB9 stáva zároveň prvým vozidlom britskej dielne s pohonom všetkých štyroch kolies.
Hybridný systém pridá vozidlu na váhe približne 300 kg, ktorá sa vyšplhala na celkových 1 785 kg. Zodpovedné sú za to hlavne batérie umiestnené pred zadnou nápravou s celkovou kapacitou až 180 kWh.
Keďže testovanie je len na začiatku, reálne dynamické parametre ešte zverejnené neboli. Počítačové simulácie sľubujú zlepšenie zrýchlenia (0 – 100 km/h) o približne 20 %. Dojazd vozidla na čisto elektrický pohon sa pohybuje na úrovni 25 km.
Elektronika ovplyvní správanie auta
Vďaka spolupráci so spoločnosťou Bosh dostal automobil najnovší systém stabilizačnej a trakčnej kontroly - „torque vectoring“ so štyrmi režimami (Safe, Sport, Drift , Custom), ktorý prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy pri prejazdoch zákrut.
Systém dokáže meniť charakteristiku auta, jeho pretáčavosť alebo nedotáčavosť, aj v závislosti na stave pneumatík, počasí či množstva pasažierov vo vozidle. Doplnkovou funkciou je pripojenie na internet, umožňuje stiahnutie nastavenia vozidla pre konkrétny pretekársky okruh.
Spoločnosť Bosh zároveň hybridný Aston Martin DB9 doplnila o dotykovú obrazovku prostredníctvom, ktorej vodič vidí a ovláda parametre hybridného systému.
Predstavitelia automobilky Aston Martin nezabudli zdôrazniť, že rovnako ako Aston Martin Rapide S spaľujúci vodík, ani DB9 Hybrid nebude určený na produkčnú výrobu. Ukazuje len potenciál a smer hybridnej technológie a spoločnosti Bosh umožní ladiť systém pre potreby jeho použitia vo vozidlách iných výrobcov.