Maroš: "Čakajú ma skúšky z autoškoly a moji kamaráti, čo už majú skúšky za sebou, mi vraveli, že im policajti párkrát ukrivdili.
Napríklad, kamarát dostal pokyn na odbočenie úplne neskoro, keď to už evidentne nestíhal. Alebo policajt vyhodil kamaráta zo skúšky, keď zastal, tam kde mu skúšajúci kázal. Avšak policajt si pomýlil značku zákaz zastavenia so zákazom státia.
Dá sa proti tomuto nejako brániť? Môžem si natáčať jazdu počas skúšky, aby som sa mal ako brániť, keby policajt pochybil?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Stres a adrenalín sú súčasťou záverečných skúšok v autoškole. Najmä jazda v cestnej premávke môže byť zložitá a je vždy nepredvídateľná. Všetko nakoniec vždy závisí od skúšajúceho policajta.
Ak vám policajt ukrivdil, nepodpisujte záznam
Čo ak máte pocit, že vám ukrivdil? Dá sa brániť?
"Žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia, ktorý bol na skúške z vedenia motorových vozidiel hodnotený skúšobným komisárom stupňom neprospel, môže požiadať príslušné oddelenie kontroly Krajského riaditeľstva Policajného zboru o prešetrenie postupu policajta," vysvetlila Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Skúšobný komisár má podľa hovorkyne povinnosť vyplniť po skúške z vedenia motorových vozidiel záznam o skúške a oboznámiť žiadateľa s celkovým výsledkom skúšky z odbornej spôsobilosti. Žiadateľ tento záznam potvrdzuje svojím podpisom.
Potvrdil to aj Jaroslav Prekop, predseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl. "Podpísať alebo nepodpísať treba až po skončení celej skúšky na záver. V prípade, že nesúhlasí, nech napíše prečo," dodal.
Otestujte si znalosti z dopravných predpisov
Rozhodnutie skúšajúceho policajta treba rešpektovať
Čo ak policajt pošle skúšaného do zákazu a on tam pôjde?
Podľa Baloghovej vykonáva skúšobný komisár skúšku podľa zákona o cestnej premávke a jeho vykonávacej vyhlášky.
"Pri skúške z vedenia motorových vozidiel sa preverujú schopnosti žiadateľa zvládnuť predpísané úkony s motorovým vozidlom na autocvičisku a v podmienkach cestnej premávky. Žiadateľ o udelenie vodičského oprávnenia sa na skúške riadi z vedenia motorových vozidiel pokynmi skúšobného komisára," definovala policajná hovorkyňa.
Inštruktor môže podľa Prekopa policajta upozorniť, že skúšaného oboznámil s jeho právami a ak má nádejný šofér pravdu, mal by ho inštruktor v námietke podporiť.
Polícia: kamera zatiaľ nesmie byť
Pri otázke natáčania počas skúšky sa však Baloghová a Prekop rozišli.
"Každé vozidlo autoškoly môže mať pri skúške kameru. Je potrebné pred začiatkom skúšobnej jazdy na túto skutočnosť policajta upozorniť," tvrdí Prekop.
Baloghová mu oponuje: "Zaznamenávať priebeh skúšky z vedenia motorových vozidiel v súčasnosti nie je možné."
Podľa policajnej hovorkyne môže potvrdiť priebeh skúšky inštruktor autoškoly, ktorý je počas skúšky prítomný vo vozidle a sedí na mieste spolujazdca.
Inštruktor autoškoly spravidla nezasahuje do priebehu skúšky. Zasiahne iba vtedy, aby odvrátil hroziace nebezpečenstvo alebo zabránil dopravnej nehode. V takom prípade skúšobný komisár ukončuje skúšku a hodnotí ju stupňom neprospel.
Ministerstvo posudzuje zavedenie kamier do áut autoškôl
Ministerstvo vnútra sa podľa Baloghovej bude zaoberať možnosťou nahrávať jazdy počas skúšky v autoškole. Posúdi technické možnosti zavedenia.
"Zaznamenávanie priebehu skúšky z vedenia motorových vozidiel by malo pozitívny vplyv na hodnotenie skúšky skúšobným komisárom v prípade pochybností, pretože by bola možnosť objektívneho preverenia priebehu skúšky," uzavrela Baloghová.
Podľa Prekopa novela zákona o autoškolách priamo prikáže, že vozidlá autoškoly budú povinne vybavené monitorovacím zariadením. "Skúška má byť náročná, ale spravodlivá. Kamera je tomu nápomocná," myslí si.