Zuzana: "V poslednej dobe sa na vjazde do Bratislavy z diaľnice D1 od Senca stáva z odpájacieho pruhu na letisko najrýchlejší tretí pruh D1. Nie sú to ojedinelé autá, ale priam rýchle kolóny. Arogantní šoféri to využívajú zrejme v duchu hesla "čo nie je zakázané, je dovolené".
Problém je v tom, že pri pripájaní sa do pravého pruhu premávku priam zastavujú. K tomu sa ešte snažia pretlačiť až do ľavého pruhu hneď pri pripojení. Aj keď možno priamo neporušujú značky a predpisy pri predbiehaní kolóny cez odpájaco-pripájací pruh (zrejme porušujú rýchlostný limit), podľa mňa vážne narúšajú plynulosť cestnej premávky.
Kúsok pred týmto pruhom je ešte pumpa Slovnaft, cez ktorú tiež mnohí vodiči obiehajú kolónu napriek tomu, že značka Prejazd zakázaný už jasnejšie na vjazde do areálu pumpy "svietiť" nemôže."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zväčšiť mapu
V úseku, o ktorom písala Zuzana, sa okrem diaľnice nachádza ešte jeden jazdný pruh, ktorý je oddelený od diaľnice zvodidlami. Tento jazdný pruh vznikol, aby výjazd z diaľnice alebo vjazd na ňu neobmedzoval plynulosť premávky na diaľničnom obchvate.
Oddelený jazdný pruh je súčasťou diaľnice. Je plnohodnotný aj keď oddelený zvodidlami od zvyšných jazdných pruhov. Neexistuje tam ani rýchlostné obmedzenie.
Diaľnica má v mieste mimoúrovňového kríženia s Ivanskou cestou tri jazdné pruhy, v ktorých smú vodiči jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.
Pravidlá porušia, len ak nedajú prednosť Ak vodiči prejdú do nového pravého jazdného pruhu, neporušia tým žiadne dopravné pravidlá. Neporušia ich ani vtedy, ak ním prejdú až k miestu spojenia so zvyšnými jazdnými pruhmi smerujúcimi k Prístavnému mostu.
Vodiči z oddeleného jazdného pruhu však musia dať prednosť autám jazdiacim v ostatných jazdných pruhoch.
Dať prednosť znamená neprinútiť vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Vodiči samotným obsadením tretieho jazdného pruhu nemôžu obmedziť plynulosť cestnej premávky na diaľnici, ak je tam už plynulosť premávky obmedzená. Stane sa tak len vtedy, ak sa nasilu tlačia späť do dvojpruhovej časti diaľnice.
Keď sa vodič snaží vtlačiť späť do kolóny, prinúti autá spomaliť. Vodiči vtedy inštinktívne brzdia viac, aby predišli havárii a zrýchľujú neskôr. To spomaľuje celú kolónu za autom, ktoré sa do kolóny vtlačilo.
Kolóny neobchádzajte cez čerpacie stanice V prípade, že vodiči obchádzajú kolónu cez areál čerpacej stanice s dopravnou značkou Prejazd zakázaný, ani vtedy nemusia môžu porušovať dopravné pravidlá. Stačí, ak z vlastnej vôle vodič zastaví auto a splní požiadavku dopravnej značky.
Nie je podľa nás však správne, ak vodiči využívajú na ušetrenie najviac niekoľkých minút priestor čerpacej stanice. Za istých okolností by dokonca mohli takúto čerpaciu stanicu aj zablokovať.
Takisto nie je správne, ak vodiči predbiehajú kolóny cez krajnicu. V takom prípade riskujú 300-eurovú pokutu a zákaz šoférovania až na 2 roky.