Prvá jazda: Kia cee´d GT stavia na výkone a komforte

Najrýchlejšia kompaktná Kia všetkých čias presne plní svoje poslanie a nechce byť športovou ikonou triedy. Cúvacie senzory má však za príplatok.

(Zdroj: Kia)

MNÍCHOV, KITZBUHEL. Po dlhej zime, povodniach a teraz aj po rekordných horúčavách boli dva dôvody navštíviť rakúske lyžiarske stredisko Kitzbühel: schladiť prehriate telo a vyskúšať horúce auto.

Napokon bolo v údolí rovnakých 34 stupňov ako u nás a auto zas tak horúce nebolo. Najrýchlejšia kompaktná Kia v histórii nám však ukázala presne svoj štýl a zameranie, ktorého sa do bodky drží.

Dôvody pre vznik verzie GT sa presne stretli s výsledným autom, pretože výrobca tentoraz nezašiel ani o krok ďalej než mal preskúmaný terén. Za volantom sme našli viac, než sme čakali.

Európsky automobilový trh v rokoch 2008 až 2012 pripomína najťažšiu 3,3 kilometrovú zjazdovku sveta Hahnenkamm s klesaním 860 metrov, pretože v danom období doslova spadol o 15 percent.

Kým Honda a Mazda v tomto období zaznamenali v Európe polovičný prepad, Kia narástla o 41 percent. Pridala sa tak k Volkswagenu, Škode a ostatným značkám, ktoré ešte stihli rásť.

Chcú okoreniť kompaktnú triedu

Kia si polepšila o 2,6 percenta aj za prvých päť mesiacov tohto roka, kedy sa trh prepadol o ďalších šesť percent. Podľa rozsiahlych prieskumov verejnej mienky, ktoré sú v európskom zastúpení Kia na dennom poriadku, vníma verejnosť túto značku v prvom rade ako racio a až potom cez emócie a nedajbože ako vyžitie za volantom.

Po skúsenostiach z emočného prerodu Seatu na prelome tisícročí môže vyzerať tento zámer ako cesta do pekla. Kia však nechce zmeniť existujúci smer, len plánuje hrať na emócie štúdiami a okorenením existujúcich modelov.

KIA_GT_ZADOK.jpg
Kia prichádza s modelom GT naraz v troj aj päťdverovej verzii a s rovnakou cenou pre oba modely od 22.990 eur.

Presne s týmto zámerom navrhli cee´d GT a pro_cee´d GT s vylepšeným dizajnom a úplne novým motorom. Kia neplánuje veľkolepo vstúpiť do sveta rely alebo stanoviť športové méty v kompaktnej triede.

Stále ostáva nohami na zemi, hoci nezabúda dodať, že cee´d GT odjazdil vyše 480 kôl na severnej slučke Nürburgringu a dosiahol čas 8 minút a 45 sekúnd.

Ak aj veríme tomuto času, ťažko uveriť, že išli na deklarovaných 95 percent auta. Namiesto zeleného pekla, ako okruh nazývajú, sme novinku vyskúšali na nemeckej diaľnici a v alpských serpentínach.

Kocky ľadu svietia

Dochutenie základných modelov cee´d a pro_cee´d začalo po oboch stranách predného nárazníka štvoricou LED. Autori chceli vraj v miestach denných svetiel simulovať kocky ľadu.

Pri istej inšpirácii Golfom GTI by bolo nemiestne urobiť tam klasické vetracie otvory, preto dostali obľúbené proporcie nárazníka takéto vlastné a nápadité riešenie.

KIA_GT_VOLANT.JPG
Volant dostal pekné logo GT, avšak má tenký veniec a trochu zvláštne tvarovanie.

Vonkajší vzhľad trojdverovej Kie pro_cee´d stopercentne plní provokačný cieľ a spolu s novým zadným nárazníkom pôsobí veľmi ucelene.

Kombinácia bielej perleťovej farby a červených nálepiek ostane spolu s niekoľkými drobnosťami vyhradená prvej päťstokusovej sérii cee´d GT 1st edition. Neskôr bude možné niektoré GT prvky dizajnu objednať aj do obyčajnej Kie.

Recaro si za sedadlá zaslúži cenu

Kokpit tiež postúpil oproti štandardnému modelu o imidžový krok vyššie. Presvedčili sme sa však, že červené logo GT ešte dobrý volant nerobí.

Má veľmi tenký veniec a trochu umelé tvarovanie. Okamžite na ňom vidieť nové tlačidlo GT, ktoré samozrejme nemá takú moc ako "M" u BMW.

Vlastne na auto nemá žiadny vplyv, len prepína stredný TFT displej medzi vzhľadom analógového tachometra a digi štýlom s číslicovým tachometrom a ukazovateľom plniaceho tlaku turbodúchadla.

KIA_GT_NARAZNIK.JPG
Štyri LED v prednom nárazníku majú pripomínať kocky ľadu a zároveň sú hlavným štylistickým prvkom prednej časti.

Základné zobrazenie analógového tachometra vyzerá podstatne lepšie. Skutočne fyzicky citeľnú zmenu priniesli sedadlá Recaro.

Výborne vyzerajú, dobre držia telo v zákrutách a nechávajú precítiť dianie na ceste. Dokonca ich "H" bod je ešte nižšie ako v bežných modeloch, takže vodič môže sedieť relatívne nízko.

Ticho a komfort ostali v popredí

Naštartovaním nového motora 1,6 T-GDi sa nič nestane a ani dvojica výfukov vzadu nezahrmí. Reálne spoznanie agregátu nastane až po prvých kilometroch, kedy si v praxi potvrdíte papierový výkon 204 koní a krútiaci moment 265 Nm.

Štvorvalcu za jeho ochotu vydávať zo seba všetko, uveríte výkon a svojou charakteristikou potvrdzuje predpoklady. Motor okrem podprahového svišťania turbodúchala nevydá ani tón športového hlásku a len ticho pradie. Až priveľmi ticho a bez snahy vyvolať emóciu.

Príjemné pocity vyvolá skôr vydarené spojenie s charakterom prevodovky a reakcia na plynový pedál. Tlačidlo GT, ani žiadne iné, nemení naladenie auta a dokonca ani posilňovač riadenia nemožno nastavovať.

KIA_GT_KOLESA.JPG
Dizajn 18 palcových diskov navrhli špeciálne pre verziu GT. Kia obúva priamo v žilinskom výrobnom závode pneumatiky Michelin Pilot Sport s rozmerom 225/40 R18 (oprava).

Tým sa GT jasne profiluje ako rýchle a komfortné kompaktné auto, bez snahy zmeniť svoj naturel tlačidlom. Stovkami kilometrov nadobudnete pocit, že jedno je naladené pre druhé a netreba to meniť.

Kvalita jazdy je pritom o stupeň, ak nie dva, vyššia oproti ostatným verziám cee´d. Hoci motor dáva o sebe vedieť, nadobudli sme pocit, že podvozok je predsa o niečo rýchlejší ako novinka 1,6 T-GDi.

Zadnej náprave pribudol stabilizátor

Ešte sme sa nestretli s tým, aby motor reagoval na plynový pedál vyslovene dvojfázovo. Bleskurýchla akoby atmosférická reakcia na zošliapnutý plyn okamžite mykne autom v snahe zrýchliť. Po sekunde nabehne druhá turbo fáza silnejšieho ťahu.

Čakanie na záťah turba veľmi netradične kráti rýchla polovičná reakcia na plyn. Podvozok vylepšený tuhšími pružinami, nižšou svetlosťou a zadným stabilizátorom ostáva komfortný aj na osemnásťpalcových kolesách. Jeho limity spoznáme až v redakčnom teste, preto nebudeme chváliť deň pred večerom.

KIA_GT_PRISTROJ.JPG
Tlačidlo GT na volante prepína vzhľad prístrojového panelu. Grafika analógového rýchlomera je v poriadku, digitálna verzia nepôsobí vkusne.

V riadení cítiť elektrický posilňovač a odozva na kontakt s cestou patrí k priemerným. Vedenie stopy v zákrute urobilo slušný dojem.

V klesaní diaľnice sme nejako vytlačili 230 kilometrov za hodinu, ale pre podvozok aj motor je pohodová jazda do 200 kilometrov za hodinu. Asi každého šoféra zaujme veľmi tichučké a precízne správanie verzie GT v rýchlostiach okolo 150 až 170 kilometrov za hodinu.

Parkovacie senzory dostanete za príplatok

Nová Kia cee´d GT má vlastnú výbavu zodpovedajúcu charakteru auta. Za príplatok sú v ponuke napríklad adaptívne svetlá, panoramatické strešné okno, stmavené zadné okná, vyhrievanie sedadiel a volantu, bezkľúčový vstup alebo Navi balík s navigáciou a automatickou dvojzónovou klimatizáciou. Troj a päťdverová verzia majú rovnakú uvádzaciu cenu 22.990 eur.

Akurát škoda, že v aute daného kalibru sa v kolónke príplatkovej výbavy ocitli zadné parkovacie senzory. Metalická farba alebo perleťový lak stoja štandardných 430 eur.

KIA_GT_SEDADLA.JPG
Predné sedadlá Recaro vyzerajú byť špička v triede a sú veľmi dobrý kompromis medzi užívaním jazdy a komfortným nastupovaním.

Pod úpätím Hahnenkammu sme si pri vystavenom aute skúsili navoliť cee´d GT podľa vlastného gusta a slovenského cenníka. Výsledná suma za auto s prvkami, ktoré k nemu patria, bola 25.070 eur.

Výbavu konkurenčného Volkswagenu Golf GTI a Kie cee´d GT ťažko porovnávať, avšak Golf GTI (162 kW (220k)) začína na cene 26.500 eur.

ico

Prvý dojem

Kia cee´d GT už po tichom naštartovaní vyvrátila všetky zvrhlé predstavy o horúcom kompaktnom aute kategórie hot hatch.

Toto nie je hot hatch! Každým detailom dáva najavo, že nechce konkurovať najostrejším lídrom triedy.

Po úvodnom schladení predstáv sa auto samo zadefinuje na rýchly komfortný kompakt. A to urobí tak presvedčivo, že v tej chvíli od nej nečakám mechanický samosvor a dokonca ani pákovú ručnú brzdu.

Jazdu som si pomerne užil a nenastal pocit sklamania, pretože toto auto sa nehrá na niečo, čo nie je a svoje poslanie si plní stopercentne.

V mantineloch rýchleho a aj na 18 palcových kolesách komfortného kompaktu vyslovujem úplnú spokojnosť a pozitívne prekročenie očakávaní.

Asi najpodstatnejší je citeľný a neodškriepiteľný rozdiel v jazde oproti ostatným modelom cee´d. Akurát ten zbytočne dlhý a lesknúci sa vrch palubnej dosky stále prekáža

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Kia

Model

cee´d GT

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kw(k))

152 (204)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1750 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

171

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4310

Šírka (mm)

1780

Výška (mm)

1470/1430

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1382/1359

Objem batož. priestoru (l)

380

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

9,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

6,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

7,4

Cena test. modelu od (eur)

22.990

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 224
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 324
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 662
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 672
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 439
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 757
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 411
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 403
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 254
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 818

Téma: Kia Sportage, ceed, Rio, Sorento, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

EKONOMIKA

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

DOMOV

SaS sa vzďaľuje liberalizmu, odchodom Mihála stráca výhodu

Mnohé výrazné osobnosti už v SaS chýbajú.

Neprehliadnite tiež

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop