SME

Prvá jazda: Kia cee´d GT stavia na výkone a komforte

Najrýchlejšia kompaktná Kia všetkých čias presne plní svoje poslanie a nechce byť športovou ikonou triedy. Cúvacie senzory má však za príplatok.

(Zdroj: Kia)

MNÍCHOV, KITZBUHEL. Po dlhej zime, povodniach a teraz aj po rekordných horúčavách boli dva dôvody navštíviť rakúske lyžiarske stredisko Kitzbühel: schladiť prehriate telo a vyskúšať horúce auto.

Napokon bolo v údolí rovnakých 34 stupňov ako u nás a auto zas tak horúce nebolo. Najrýchlejšia kompaktná Kia v histórii nám však ukázala presne svoj štýl a zameranie, ktorého sa do bodky drží.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvody pre vznik verzie GT sa presne stretli s výsledným autom, pretože výrobca tentoraz nezašiel ani o krok ďalej než mal preskúmaný terén. Za volantom sme našli viac, než sme čakali.

SkryťVypnúť reklamu

Európsky automobilový trh v rokoch 2008 až 2012 pripomína najťažšiu 3,3 kilometrovú zjazdovku sveta Hahnenkamm s klesaním 860 metrov, pretože v danom období doslova spadol o 15 percent.

Kým Honda a Mazda v tomto období zaznamenali v Európe polovičný prepad, Kia narástla o 41 percent. Pridala sa tak k Volkswagenu, Škode a ostatným značkám, ktoré ešte stihli rásť.

Chcú okoreniť kompaktnú trieduKia si polepšila o 2,6 percenta aj za prvých päť mesiacov tohto roka, kedy sa trh prepadol o ďalších šesť percent. Podľa rozsiahlych prieskumov verejnej mienky, ktoré sú v európskom zastúpení Kia na dennom poriadku, vníma verejnosť túto značku v prvom rade ako racio a až potom cez emócie a nedajbože ako vyžitie za volantom.

Po skúsenostiach z emočného prerodu Seatu na prelome tisícročí môže vyzerať tento zámer ako cesta do pekla. Kia však nechce zmeniť existujúci smer, len plánuje hrať na emócie štúdiami a okorenením existujúcich modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Kia prichádza s modelom GT naraz v troj aj päťdverovej verzii a s rovnakou cenou pre oba modely od 22.990 eur.

Presne s týmto zámerom navrhli cee´d GT a pro_cee´d GT s vylepšeným dizajnom a úplne novým motorom. Kia neplánuje veľkolepo vstúpiť do sveta rely alebo stanoviť športové méty v kompaktnej triede.

Stále ostáva nohami na zemi, hoci nezabúda dodať, že cee´d GT odjazdil vyše 480 kôl na severnej slučke Nürburgringu a dosiahol čas 8 minút a 45 sekúnd.

Ak aj veríme tomuto času, ťažko uveriť, že išli na deklarovaných 95 percent auta. Namiesto zeleného pekla, ako okruh nazývajú, sme novinku vyskúšali na nemeckej diaľnici a v alpských serpentínach.

Kocky ľadu svietiaDochutenie základných modelov cee´d a pro_cee´d začalo po oboch stranách predného nárazníka štvoricou LED. Autori chceli vraj v miestach denných svetiel simulovať kocky ľadu.

SkryťVypnúť reklamu

Pri istej inšpirácii Golfom GTI by bolo nemiestne urobiť tam klasické vetracie otvory, preto dostali obľúbené proporcie nárazníka takéto vlastné a nápadité riešenie.

Volant dostal pekné logo GT, avšak má tenký veniec a trochu zvláštne tvarovanie.

Vonkajší vzhľad trojdverovej Kie pro_cee´d stopercentne plní provokačný cieľ a spolu s novým zadným nárazníkom pôsobí veľmi ucelene.

Kombinácia bielej perleťovej farby a červených nálepiek ostane spolu s niekoľkými drobnosťami vyhradená prvej päťstokusovej sérii cee´d GT 1st edition. Neskôr bude možné niektoré GT prvky dizajnu objednať aj do obyčajnej Kie.

Recaro si za sedadlá zaslúži cenuKokpit tiež postúpil oproti štandardnému modelu o imidžový krok vyššie. Presvedčili sme sa však, že červené logo GT ešte dobrý volant nerobí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Má veľmi tenký veniec a trochu umelé tvarovanie. Okamžite na ňom vidieť nové tlačidlo GT, ktoré samozrejme nemá takú moc ako "M" u BMW.

Vlastne na auto nemá žiadny vplyv, len prepína stredný TFT displej medzi vzhľadom analógového tachometra a digi štýlom s číslicovým tachometrom a ukazovateľom plniaceho tlaku turbodúchadla.

Štyri LED v prednom nárazníku majú pripomínať kocky ľadu a zároveň sú hlavným štylistickým prvkom prednej časti.

Základné zobrazenie analógového tachometra vyzerá podstatne lepšie. Skutočne fyzicky citeľnú zmenu priniesli sedadlá Recaro.

Výborne vyzerajú, dobre držia telo v zákrutách a nechávajú precítiť dianie na ceste. Dokonca ich "H" bod je ešte nižšie ako v bežných modeloch, takže vodič môže sedieť relatívne nízko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ticho a komfort ostali v popredíNaštartovaním nového motora 1,6 T-GDi sa nič nestane a ani dvojica výfukov vzadu nezahrmí. Reálne spoznanie agregátu nastane až po prvých kilometroch, kedy si v praxi potvrdíte papierový výkon 204 koní a krútiaci moment 265 Nm.

Štvorvalcu za jeho ochotu vydávať zo seba všetko, uveríte výkon a svojou charakteristikou potvrdzuje predpoklady. Motor okrem podprahového svišťania turbodúchala nevydá ani tón športového hlásku a len ticho pradie. Až priveľmi ticho a bez snahy vyvolať emóciu.

Príjemné pocity vyvolá skôr vydarené spojenie s charakterom prevodovky a reakcia na plynový pedál. Tlačidlo GT, ani žiadne iné, nemení naladenie auta a dokonca ani posilňovač riadenia nemožno nastavovať.

Dizajn 18 palcových diskov navrhli špeciálne pre verziu GT. Kia obúva priamo v žilinskom výrobnom závode pneumatiky Michelin Pilot Sport s rozmerom 225/40 R18 (oprava).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým sa GT jasne profiluje ako rýchle a komfortné kompaktné auto, bez snahy zmeniť svoj naturel tlačidlom. Stovkami kilometrov nadobudnete pocit, že jedno je naladené pre druhé a netreba to meniť.

Kvalita jazdy je pritom o stupeň, ak nie dva, vyššia oproti ostatným verziám cee´d. Hoci motor dáva o sebe vedieť, nadobudli sme pocit, že podvozok je predsa o niečo rýchlejší ako novinka 1,6 T-GDi.

Zadnej náprave pribudol stabilizátorEšte sme sa nestretli s tým, aby motor reagoval na plynový pedál vyslovene dvojfázovo. Bleskurýchla akoby atmosférická reakcia na zošliapnutý plyn okamžite mykne autom v snahe zrýchliť. Po sekunde nabehne druhá turbo fáza silnejšieho ťahu.

Čakanie na záťah turba veľmi netradične kráti rýchla polovičná reakcia na plyn. Podvozok vylepšený tuhšími pružinami, nižšou svetlosťou a zadným stabilizátorom ostáva komfortný aj na osemnásťpalcových kolesách. Jeho limity spoznáme až v redakčnom teste, preto nebudeme chváliť deň pred večerom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tlačidlo GT na volante prepína vzhľad prístrojového panelu. Grafika analógového rýchlomera je v poriadku, digitálna verzia nepôsobí vkusne.

V riadení cítiť elektrický posilňovač a odozva na kontakt s cestou patrí k priemerným. Vedenie stopy v zákrute urobilo slušný dojem.

V klesaní diaľnice sme nejako vytlačili 230 kilometrov za hodinu, ale pre podvozok aj motor je pohodová jazda do 200 kilometrov za hodinu. Asi každého šoféra zaujme veľmi tichučké a precízne správanie verzie GT v rýchlostiach okolo 150 až 170 kilometrov za hodinu.

Parkovacie senzory dostanete za príplatokNová Kia cee´d GT má vlastnú výbavu zodpovedajúcu charakteru auta. Za príplatok sú v ponuke napríklad adaptívne svetlá, panoramatické strešné okno, stmavené zadné okná, vyhrievanie sedadiel a volantu, bezkľúčový vstup alebo Navi balík s navigáciou a automatickou dvojzónovou klimatizáciou. Troj a päťdverová verzia majú rovnakú uvádzaciu cenu 22.990 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akurát škoda, že v aute daného kalibru sa v kolónke príplatkovej výbavy ocitli zadné parkovacie senzory. Metalická farba alebo perleťový lak stoja štandardných 430 eur.

Predné sedadlá Recaro vyzerajú byť špička v triede a sú veľmi dobrý kompromis medzi užívaním jazdy a komfortným nastupovaním.

Pod úpätím Hahnenkammu sme si pri vystavenom aute skúsili navoliť cee´d GT podľa vlastného gusta a slovenského cenníka. Výsledná suma za auto s prvkami, ktoré k nemu patria, bola 25.070 eur.

Výbavu konkurenčného Volkswagenu Golf GTI a Kie cee´d GT ťažko porovnávať, avšak Golf GTI (162 kW (220k))

začína na cene 26.500 eur.

Prvý dojemKia cee´d GT už po tichom naštartovaní vyvrátila všetky zvrhlé predstavy o horúcom kompaktnom aute kategórie hot hatch.

Toto nie je hot hatch! Každým detailom dáva najavo, že nechce konkurovať najostrejším lídrom triedy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po úvodnom schladení predstáv sa auto samo zadefinuje na rýchly komfortný kompakt. A to urobí tak presvedčivo, že v tej chvíli od nej nečakám mechanický samosvor a dokonca ani pákovú ručnú brzdu.

Jazdu som si pomerne užil a nenastal pocit sklamania, pretože toto auto sa nehrá na niečo, čo nie je a svoje poslanie si plní stopercentne.

V mantineloch rýchleho a aj na 18 palcových kolesách komfortného kompaktu vyslovujem úplnú spokojnosť a pozitívne prekročenie očakávaní.

Asi najpodstatnejší je citeľný a neodškriepiteľný rozdiel v jazde oproti ostatným modelom cee´d. Akurát ten zbytočne dlhý a lesknúci sa vrch palubnej dosky stále prekáža

Rasťo Chvála

Technické parametreZnačka

Kia

Model

cee´d GT

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1591

Výkon (kw(k))

152 (204)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1750 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

171

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4310

Šírka (mm)

1780

Výška (mm)

1470/1430

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1382/1359

Objem batož. priestoru (l)

380

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

9,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

6,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

7,4

Cena test. modelu od (eur)

22.990

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 828
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 517
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 124
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 255
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 753
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 327
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 278
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Veľká noc.
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  3. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  5. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  6. Štefan Šturdzík: Rakovina
  7. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 939
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 559
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 355
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 052
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 485
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 042
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 545
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 460
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu