SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Kia cee´d GT stavia na výkone a komforte

Najrýchlejšia kompaktná Kia všetkých čias presne plní svoje poslanie a nechce byť športovou ikonou triedy. Cúvacie senzory má však za príplatok.

(Zdroj: Kia)

MNÍCHOV, KITZBUHEL. Po dlhej zime, povodniach a teraz aj po rekordných horúčavách boli dva dôvody navštíviť rakúske lyžiarske stredisko Kitzbühel: schladiť prehriate telo a vyskúšať horúce auto.

Napokon bolo v údolí rovnakých 34 stupňov ako u nás a auto zas tak horúce nebolo. Najrýchlejšia kompaktná Kia v histórii nám však ukázala presne svoj štýl a zameranie, ktorého sa do bodky drží.

Dôvody pre vznik verzie GT sa presne stretli s výsledným autom, pretože výrobca tentoraz nezašiel ani o krok ďalej než mal preskúmaný terén. Za volantom sme našli viac, než sme čakali.

Európsky automobilový trh v rokoch 2008 až 2012 pripomína najťažšiu 3,3 kilometrovú zjazdovku sveta Hahnenkamm s klesaním 860 metrov, pretože v danom období doslova spadol o 15 percent.

Kým Honda a Mazda v tomto období zaznamenali v Európe polovičný prepad, Kia narástla o 41 percent. Pridala sa tak k Volkswagenu, Škode a ostatným značkám, ktoré ešte stihli rásť.

Chcú okoreniť kompaktnú triedu

Kia si polepšila o 2,6 percenta aj za prvých päť mesiacov tohto roka, kedy sa trh prepadol o ďalších šesť percent. Podľa rozsiahlych prieskumov verejnej mienky, ktoré sú v európskom zastúpení Kia na dennom poriadku, vníma verejnosť túto značku v prvom rade ako racio a až potom cez emócie a nedajbože ako vyžitie za volantom.

Po skúsenostiach z emočného prerodu Seatu na prelome tisícročí môže vyzerať tento zámer ako cesta do pekla. Kia však nechce zmeniť existujúci smer, len plánuje hrať na emócie štúdiami a okorenením existujúcich modelov.

KIA_GT_ZADOK.jpg
Kia prichádza s modelom GT naraz v troj aj päťdverovej verzii a s rovnakou cenou pre oba modely od 22.990 eur.

Presne s týmto zámerom navrhli cee´d GT a pro_cee´d GT s vylepšeným dizajnom a úplne novým motorom. Kia neplánuje veľkolepo vstúpiť do sveta rely alebo stanoviť športové méty v kompaktnej triede.

Stále ostáva nohami na zemi, hoci nezabúda dodať, že cee´d GT odjazdil vyše 480 kôl na severnej slučke Nürburgringu a dosiahol čas 8 minút a 45 sekúnd.

Ak aj veríme tomuto času, ťažko uveriť, že išli na deklarovaných 95 percent auta. Namiesto zeleného pekla, ako okruh nazývajú, sme novinku vyskúšali na nemeckej diaľnici a v alpských serpentínach.

Kocky ľadu svietia

Dochutenie základných modelov cee´d a pro_cee´d začalo po oboch stranách predného nárazníka štvoricou LED. Autori chceli vraj v miestach denných svetiel simulovať kocky ľadu.

Pri istej inšpirácii Golfom GTI by bolo nemiestne urobiť tam klasické vetracie otvory, preto dostali obľúbené proporcie nárazníka takéto vlastné a nápadité riešenie.

KIA_GT_VOLANT.JPG
Volant dostal pekné logo GT, avšak má tenký veniec a trochu zvláštne tvarovanie.

Vonkajší vzhľad trojdverovej Kie pro_cee´d stopercentne plní provokačný cieľ a spolu s novým zadným nárazníkom pôsobí veľmi ucelene.

Kombinácia bielej perleťovej farby a červených nálepiek ostane spolu s niekoľkými drobnosťami vyhradená prvej päťstokusovej sérii cee´d GT 1st edition. Neskôr bude možné niektoré GT prvky dizajnu objednať aj do obyčajnej Kie.

Recaro si za sedadlá zaslúži cenu

Kokpit tiež postúpil oproti štandardnému modelu o imidžový krok vyššie. Presvedčili sme sa však, že červené logo GT ešte dobrý volant nerobí.

Má veľmi tenký veniec a trochu umelé tvarovanie. Okamžite na ňom vidieť nové tlačidlo GT, ktoré samozrejme nemá takú moc ako "M" u BMW.

Vlastne na auto nemá žiadny vplyv, len prepína stredný TFT displej medzi vzhľadom analógového tachometra a digi štýlom s číslicovým tachometrom a ukazovateľom plniaceho tlaku turbodúchadla.

KIA_GT_NARAZNIK.JPG
Štyri LED v prednom nárazníku majú pripomínať kocky ľadu a zároveň sú hlavným štylistickým prvkom prednej časti.

Základné zobrazenie analógového tachometra vyzerá podstatne lepšie. Skutočne fyzicky citeľnú zmenu priniesli sedadlá Recaro.

Výborne vyzerajú, dobre držia telo v zákrutách a nechávajú precítiť dianie na ceste. Dokonca ich "H" bod je ešte nižšie ako v bežných modeloch, takže vodič môže sedieť relatívne nízko.

Ticho a komfort ostali v popredí

Naštartovaním nového motora 1,6 T-GDi sa nič nestane a ani dvojica výfukov vzadu nezahrmí. Reálne spoznanie agregátu nastane až po prvých kilometroch, kedy si v praxi potvrdíte papierový výkon 204 koní a krútiaci moment 265 Nm.

Štvorvalcu za jeho ochotu vydávať zo seba všetko, uveríte výkon a svojou charakteristikou potvrdzuje predpoklady. Motor okrem podprahového svišťania turbodúchala nevydá ani tón športového hlásku a len ticho pradie. Až priveľmi ticho a bez snahy vyvolať emóciu.

Príjemné pocity vyvolá skôr vydarené spojenie s charakterom prevodovky a reakcia na plynový pedál. Tlačidlo GT, ani žiadne iné, nemení naladenie auta a dokonca ani posilňovač riadenia nemožno nastavovať.

KIA_GT_KOLESA.JPG
Dizajn 18 palcových diskov navrhli špeciálne pre verziu GT. Kia obúva priamo v žilinskom výrobnom závode pneumatiky Michelin Pilot Sport s rozmerom 225/40 R18 (oprava).

Tým sa GT jasne profiluje ako rýchle a komfortné kompaktné auto, bez snahy zmeniť svoj naturel tlačidlom. Stovkami kilometrov nadobudnete pocit, že jedno je naladené pre druhé a netreba to meniť.

Kvalita jazdy je pritom o stupeň, ak nie dva, vyššia oproti ostatným verziám cee´d. Hoci motor dáva o sebe vedieť, nadobudli sme pocit, že podvozok je predsa o niečo rýchlejší ako novinka 1,6 T-GDi.

Zadnej náprave pribudol stabilizátor

Ešte sme sa nestretli s tým, aby motor reagoval na plynový pedál vyslovene dvojfázovo. Bleskurýchla akoby atmosférická reakcia na zošliapnutý plyn okamžite mykne autom v snahe zrýchliť. Po sekunde nabehne druhá turbo fáza silnejšieho ťahu.

Čakanie na záťah turba veľmi netradične kráti rýchla polovičná reakcia na plyn. Podvozok vylepšený tuhšími pružinami, nižšou svetlosťou a zadným stabilizátorom ostáva komfortný aj na osemnásťpalcových kolesách. Jeho limity spoznáme až v redakčnom teste, preto nebudeme chváliť deň pred večerom.

KIA_GT_PRISTROJ.JPG
Tlačidlo GT na volante prepína vzhľad prístrojového panelu. Grafika analógového rýchlomera je v poriadku, digitálna verzia nepôsobí vkusne.

V riadení cítiť elektrický posilňovač a odozva na kontakt s cestou patrí k priemerným. Vedenie stopy v zákrute urobilo slušný dojem.

V klesaní diaľnice sme nejako vytlačili 230 kilometrov za hodinu, ale pre podvozok aj motor je pohodová jazda do 200 kilometrov za hodinu. Asi každého šoféra zaujme veľmi tichučké a precízne správanie verzie GT v rýchlostiach okolo 150 až 170 kilometrov za hodinu.

Parkovacie senzory dostanete za príplatok

Nová Kia cee´d GT má vlastnú výbavu zodpovedajúcu charakteru auta. Za príplatok sú v ponuke napríklad adaptívne svetlá, panoramatické strešné okno, stmavené zadné okná, vyhrievanie sedadiel a volantu, bezkľúčový vstup alebo Navi balík s navigáciou a automatickou dvojzónovou klimatizáciou. Troj a päťdverová verzia majú rovnakú uvádzaciu cenu 22.990 eur.

Akurát škoda, že v aute daného kalibru sa v kolónke príplatkovej výbavy ocitli zadné parkovacie senzory. Metalická farba alebo perleťový lak stoja štandardných 430 eur.

KIA_GT_SEDADLA.JPG
Predné sedadlá Recaro vyzerajú byť špička v triede a sú veľmi dobrý kompromis medzi užívaním jazdy a komfortným nastupovaním.

Pod úpätím Hahnenkammu sme si pri vystavenom aute skúsili navoliť cee´d GT podľa vlastného gusta a slovenského cenníka. Výsledná suma za auto s prvkami, ktoré k nemu patria, bola 25.070 eur.

Výbavu konkurenčného Volkswagenu Golf GTI a Kie cee´d GT ťažko porovnávať, avšak Golf GTI (162 kW (220k)) začína na cene 26.500 eur.

ico

Prvý dojem

Kia cee´d GT už po tichom naštartovaní vyvrátila všetky zvrhlé predstavy o horúcom kompaktnom aute kategórie hot hatch.

Toto nie je hot hatch! Každým detailom dáva najavo, že nechce konkurovať najostrejším lídrom triedy.

Po úvodnom schladení predstáv sa auto samo zadefinuje na rýchly komfortný kompakt. A to urobí tak presvedčivo, že v tej chvíli od nej nečakám mechanický samosvor a dokonca ani pákovú ručnú brzdu.

Jazdu som si pomerne užil a nenastal pocit sklamania, pretože toto auto sa nehrá na niečo, čo nie je a svoje poslanie si plní stopercentne.

V mantineloch rýchleho a aj na 18 palcových kolesách komfortného kompaktu vyslovujem úplnú spokojnosť a pozitívne prekročenie očakávaní.

Asi najpodstatnejší je citeľný a neodškriepiteľný rozdiel v jazde oproti ostatným modelom cee´d. Akurát ten zbytočne dlhý a lesknúci sa vrch palubnej dosky stále prekáža

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Kia

Model

cee´d GT

Motor

1,6 T-GDi

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1591

Výkon (kw(k))

152 (204)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

265

Pri otáčkach (ot./min)

1750 - 4500

Emisie CO2 (g/km)

171

Rázvor náprav (mm)

2650

Dĺžka (mm)

4310

Šírka (mm)

1780

Výška (mm)

1470/1430

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1382/1359

Objem batož. priestoru (l)

380

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

9,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

6,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

7,4

Cena test. modelu od (eur)

22.990

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 933
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 564
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 258
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 851
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 582
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 328
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 293
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 911
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 787
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 437
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Protestov proti reforme národných parkov sa zúčastňujú extrémisti, poľovníci, lesníci aj nespokojní občania.

Vezú sa na vlne nenávisti a strachu a zbierajú nové hlasy.


22. okt
Keď naposledy prešiel sprísňujúci návrh do druhého čítania, ženy v Bratislave protestovali.

Myslel som na svoje žiačky zo Šarišských Bohdanoviec, ako sa ich predkladaný interrupčný zákon dotkne.


Juraj Čokyna 19. okt
Barbora Jakobsen

Barbora Jakobsen je psychoterapeutkou v Nórsku.


19. okt
Skúsený rozhodca Štefan Molitoris v zápase Giraltovce - Lipany.

Sťažnosti klubov sa týkajú najmä dvoch typov previnení, vraví.


23. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: ako som to prežila
  2. Ladislav Halász: Najstarší slovenský greenwashing
  3. Július Kovács: Adrian Jenčo šéf verejnej štátnej správy, poskok Kaliňáka a dnes poskok Mikulca
  4. Štefan Vidlár: The Last Yesterday Evening Folk Song
  5. Miroslava Moncmanová: Exotické leto Gauguina - láska, múza, tajný život,...
  6. Peter Kollega: Súdruh Fico vnímam ťa ako vlastizradcu a vraha
  7. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (17.diel) - Jesenná Kršlenica a Jelenia hora
  8. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes třetí, Vyšehradský hřbitov, místo odpočinku významných českých osobností.
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 572
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 842
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 213
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 600
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 043
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 127
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 944
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 728
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu