SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

V pondelok zomrel konštruktér legendárneho Trabanta

Automobilový svet prišiel v pondelok 17. júna o konštruktéra legendárneho „bakeliťáka“ Trabant 601. Werner Lang zomrel vo veku 91 rokov vo východonemeckom meste Zwickau.

(Zdroj: Trabant)

BRATISLAVA. V rokoch 1957-1991 bolo vyrobených viac ako 3,5 milióna Trabantov 601. Auto bolo relatívne lacné a väčšina jeho karosérie nehrdzavela. K 1. januáru 2011 bolo v Nemecku ešte zaregistrovaných 33 726 Trabantov.

Duroplastový Trabant nebol jediným vozidlom Wernera Langa. Na svet prišiel najprv luxusný automobil Sachsenring P240 so šesťvalcovým motorom a výkonom 80 konských síl. Limuzína bola však príliš drahá a určená len pre vtedajších pohlavárov. A navyše vyslovene prekážala pri dovoze ruských „limuzín“ Gaz.

Výrobu modelu P240 zastavili a prioritu dostal ľudový automobil.

Pre nedostupnosť oceľového plechu dostali konštruktéri príkaz vymyslieť alternatívu, a tak po skúškach s impregnovanou lepenkou prišiel Wolfgang Barthel s bavlnou obalenou živicou. Vďaka nej prišiel prvý Trabant 600 z duroplastu na svet už v roku 1957.

300.jpgV kombinácii s dvojtaktným dvojvalcom vzniklo legendárne vozidlo, ktoré bolo po „facelifte“ označené ako 601 a predávané masovo celému východnému bloku.

Konštruktér Werner Lang ľutuje, že konštrukcia automobilov nemala v NDR prioritu.

Ľudia, ktorí pričuchli k vôni dvojtaktu, možno vedia, že v roku 1967 existoval projekt modernejšieho Trabanta P603 s revolučnými tvarmi.

Príkazom z hora bol jeho vývoj zastavený a uložený do archívu. Všetky vyrobené prototypy zošrotovali. Konšpiračné teórie hovoria aj o tom, že plány vozidla predali na západ. Prvá generácia Volkswagenu Golf len ťažko zakryje podobnosť hlavných rysov karosérie s modelom P603.

Konštruktér obľúbeného i ponižovaného Trabanta Werner Lang zomrel začiatkom tohto týždňa, zrejme na infarkt, v nemeckom meste Zwickau. Dožil sa 91 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 765
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 920
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 641
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 004
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 731
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 434
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 831
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 476
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N