NEKROLÓG

Werner Lang: Otec legendárneho trabiho

Nemecký inžinier a konštruktér je autorom legendárneho trabiho.

Werner Lang a jeho trabi:(Zdroj: www.spiegel.de)

Ešte ako 90-ročný v automobilovom múzeu Augusta-Horcha v Zwickau s nadšením rozprával o tom, ako vymyslel a skonštruoval legendárny Trabant 601.

„Stále ma to baví. Robím to zväčša medzi prvou a druhou dialýzou, potom si čítam športové časopisy a učím sa naspamäť básne, aby som si cvičil pamäť,“ povedal pre denník Bild Werner Lang (23. 3. 1922 - 17. 6. 2013) fanúšik Friedricha Schillera.

Rodák zo saského Bermsgrünu a absolvent Technickej univerzity v Zwickau bol pritom, keď po druhej svetovej vojne používali konštruktéri lacnejší bakelit na výrobu kapôt, bol pri výrobe predchodcu trabanta typu P 70, ktorého sa vyrobilo 36-tisíc kusov a časť z nich skončila aj v bývalom Československu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vozidlo niekoľkokrát zlepšili, než v roku 1964 predstavili konštruktéri na čele s Langom legendárny dvojtaktný Trabant 601.

Najznámejší symbol komunistickej NDR a celého východného bloku sa vyrábal 27 rokov a vyrobilo sa z neho 2,8 milióna kusov. Dodnes má kluby fanúšikov v mnohých krajinách sveta.

Modernejšiu verziu už Lang urobiť nemohol, kompletné vozidlo so štvortaktovým motorom mu strana nepovolila.

„Na požiadavku politbyra sme museli práce ukončiť a všetky materiály uložiť do archívu,“ hovorí Lang o revolučnom návrhu, ktorý sa o sedem rokov objavil v západnom Nemecku ako Golf I. Automobilový priemysel pre stranu nebol prioritou.

Za zásluhy dostal Lang dve národné ceny: v roku 1954 a v roku 1974. „Prvá bola celá zo zlata, druhá už bola len pozlátená,“ smial sa Lang, ktorý ešte ako 90-ročný o sebe hovoril, že je optimista.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 887
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 491
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 382
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 12 743
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 156
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 542
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 057
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 562
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 750
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 454

Téma: Nekrológy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Sagan je v úniku, vyhral šprintérsku prémiu

Sledujte online prenos s nami.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.