LE MANS, LA SARTHE. Dánsky pretekár tímu Aston Martin, 34-ročný Allan Simonsen, podľahol v nemocnici na následky rozsiahlych vnútorných zranení.
Len tri kolá po štarte havaroval Aston Martin, ktorý bol v tom čase najrýchlejší spomedzi vozidiel GT.
Nehoda vozidla s číslom 95 sa stala v zákrute Tertre Rouge po dlhej rovine, kde dosahujú automobily maximálne rýchlosti.
Pre Allana to bol siedmy štart na pretekoch 24 hodín Le Mans a podľa doterajších výsledkov patril medzi skúsených pretekárov.
Pred pretekmi: veľa ľudí a dopravné zápchy
Na čerpacej stanici asi 50 kilometrov za Parížom stojí desiatka policajných áut a chlapci z nemeckej dodávky sa nás pýtajú, či tiež ideme na Le Mans.
Už dobré dve hodiny jazdy od dejiska tradičných pretekov cítiť ich blízkosť. Atmosféru stupňuje čoraz väčší počet anglických automobilových klenotov, ktoré sa rútia rovnakým smerom.
Je úplne jedno, či je to veterán alebo najnovší automobilový hit, vždy v aute vykríkneme nadšením. Keby v každej kolóne bolo toľko krásnych áut, nikdy by nám čakanie neprekážalo.
Veľa ľudí, zápchy, krásne zvuky motorov, množstvo automobilových nadšencov a v diaľke obrovské ruské koleso.
Teraz je už jasné, že stojíme pred bránou jubilejného deväťdesiateho ročníka vytrvalostných pretekov 24 Heures du Mans. Už deň pred štartom bolo jasné, že naživo je toto dejstvo niečo úplne iné ako v televízii a pravé orechové.
Ulice zaplnili tisíce ľudí
Po meraných tréningoch, v ktorých boli aj tohto roku prvé tri najrýchlejšie Audi, začínajú preteky prehliadkou jazdcov Drivers Parade v uliciach mestečka Le Mans.
V sprievode nájdete regionálne Miss, významných pretekárov, exkluzívne veterány, hudobné skupiny a autá, ktoré je v našich uliciach problém vidieť. Pre milovníka motorizmu je sprievod niečo podobné ako autosalóny minulosti a prítomnosti v jednom.
Jazdci zoskakujú z otvorených veteránov a bežia popri zástupoch fanúšikov. Priaznivci výskajú a bijú sa o reklamné predmety. Krátko, na to medzi kamennými hradbami zastane Ferrari, aby šofér predviedol, ako mu to strieľa do výfuku.
To isté chceli urobiť piloti Pagani Zonda, v jednom z najrýchlejších áut na svete. Akurát po prvom pridaní plynu praskol chladiaci systém a auto za takmer dva milióny eur ostalo stáť. Žiaľ horúce chladiace médium zasiahlo šoférovi nohy.
Historici vyrážali dych
Sobotné predpoludnie na okruhu La Sarthe ožilo zahrievaním pretekárskych monopostov vo warm up, ktoré nebolo ani zďaleka tak nudné, ako by sa zdalo.
Videli sme na živo prvé havárie a kontakty na trati. Už od tréningov je jasné, že tohtoročné Le Mans bude extrémne ťažké.
Vonku chvíľu prší, potom v silnom vetre oschne trať, a pri teplote sotva 15 stupňov opäť začne pršať. Premenlivé počasie zamiešalo karty aj v tradičných pretekoch historických áut.
Pri tiahlych šmykoch a súbojoch štyridsaťročných legiend týchto pretekov, musíte často zadržiavať dych. To len potvrdzuje pravidlo, že pretekár ostáva pretekárom vždy, aj v starom stroji.
Posledné gradovanie atmosféry urobili pohárové preteky Ferrari Challenge aj so slovenskou účasťou.
Jeden z teamov angažoval Andreja Studeniča, ktorý hneď na začiatku vošiel do boxov meniť pneumatiky, potom istý čas viedol preteky, ale napokon ho čakal nútený prejazd boxom a zastávka na 30 sekúnd.
Po troch kolách prišla nehoda
V sychravom počasí, vetre ale tradične famóznej atmosfére začala takmer trojhodinová príprava na štartovej čiare. Fotenie, nahrievanie áut a následne slávnostný štart.
Tiché naftové hybridy od Audi vyrazili z prvých troch miest prenasledované hybridnými Toyotami, ktoré po minuloročnej premiére chcú poraziť v ostatných rokoch dominantné štyri kruhy.
Súboj na ostrie noža začali krátko po pätnástej hodine a Toyotám stačili tri kolá na to, aby sa na polosuchej trati posunuli za prvé Audi na druhé a tretie miesto.
Presne v tej chvíli havaroval spomedzi GT vozidiel dovtedy najrýchlejší Aston Martin, pilota odviezla sanitka a organizátori začali zvárať a vymieňať poškodené zvodidlá.
DOPLNENÉ: Riaditeľstvo pretekov v Le Mans oficiálne potvrdilo najhoršiu možnú správu z nehody vozidla Aston Martin so štartovým číslom 95. |
Na centrálnych hodinách Rolex svietilo 23 hodín do konca pretekov a autá stále jazdili vďaka prvej nehode za safety car.
Podľa surového a hlavne premenlivého počasia je zrejmé, že jubilejné preteky budú ťažké a my si dávame otázku: Kto vyhrá, Toyota alebo Audi? Alebo kde sa dvaja bijú...