SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Reportáž z Le Mans: Čo predchádzalo tragickej nehode

Krátko po štarte vytrvalostných pretekov ťažko havaroval Allan Simonsen, pretekár tímu Aston Martin. Zraneniam v nemocnici podľahol. Pozrite si reportáž z pretekov.

V Porsche 911 GT3 RSR so štartovým číslom 77 štartuje herec Patrick Dempsey.  Bol jediný, koho počas Drivers Parade sprevádzala ochranka.V Porsche 911 GT3 RSR so štartovým číslom 77 štartuje herec Patrick Dempsey. Bol jediný, koho počas Drivers Parade sprevádzala ochranka. (Zdroj: Rastislav Chvála)

LE MANS, LA SARTHE. Dánsky pretekár tímu Aston Martin, 34-ročný Allan Simonsen, podľahol v nemocnici na následky rozsiahlych vnútorných zranení.

Len tri kolá po štarte havaroval Aston Martin, ktorý bol v tom čase najrýchlejší spomedzi vozidiel GT.

Nehoda vozidla s číslom 95 sa stala v zákrute Tertre Rouge po dlhej rovine, kde dosahujú automobily maximálne rýchlosti.

Pre Allana to bol siedmy štart na pretekoch 24 hodín Le Mans a podľa doterajších výsledkov patril medzi skúsených pretekárov.

Pred pretekmi: veľa ľudí a dopravné zápchy

Na čerpacej stanici asi 50 kilometrov za Parížom stojí desiatka policajných áut a chlapci z nemeckej dodávky sa nás pýtajú, či tiež ideme na Le Mans.

Už dobré dve hodiny jazdy od dejiska tradičných pretekov cítiť ich blízkosť. Atmosféru stupňuje čoraz väčší počet anglických automobilových klenotov, ktoré sa rútia rovnakým smerom.

Je úplne jedno, či je to veterán alebo najnovší automobilový hit, vždy v aute vykríkneme nadšením. Keby v každej kolóne bolo toľko krásnych áut, nikdy by nám čakanie neprekážalo.

HUDBA.jpg

Veľa ľudí, zápchy, krásne zvuky motorov, množstvo automobilových nadšencov a v diaľke obrovské ruské koleso.

Teraz je už jasné, že stojíme pred bránou jubilejného deväťdesiateho ročníka vytrvalostných pretekov 24 Heures du Mans. Už deň pred štartom bolo jasné, že naživo je toto dejstvo niečo úplne iné ako v televízii a pravé orechové.

Ulice zaplnili tisíce ľudí

Po meraných tréningoch, v ktorých boli aj tohto roku prvé tri najrýchlejšie Audi, začínajú preteky prehliadkou jazdcov Drivers Parade v uliciach mestečka Le Mans.

V sprievode nájdete regionálne Miss, významných pretekárov, exkluzívne veterány, hudobné skupiny a autá, ktoré je v našich uliciach problém vidieť. Pre milovníka motorizmu je sprievod niečo podobné ako autosalóny minulosti a prítomnosti v jednom.

Jazdci zoskakujú z otvorených veteránov a bežia popri zástupoch fanúšikov. Priaznivci výskajú a bijú sa o reklamné predmety. Krátko, na to medzi kamennými hradbami zastane Ferrari, aby šofér predviedol, ako mu to strieľa do výfuku.

ALPINA.jpg

To isté chceli urobiť piloti Pagani Zonda, v jednom z najrýchlejších áut na svete. Akurát po prvom pridaní plynu praskol chladiaci systém a auto za takmer dva milióny eur ostalo stáť. Žiaľ horúce chladiace médium zasiahlo šoférovi nohy.

Historici vyrážali dych

Sobotné predpoludnie na okruhu La Sarthe ožilo zahrievaním pretekárskych monopostov vo warm up, ktoré nebolo ani zďaleka tak nudné, ako by sa zdalo.

Videli sme na živo prvé havárie a kontakty na trati. Už od tréningov je jasné, že tohtoročné Le Mans bude extrémne ťažké.

Vonku chvíľu prší, potom v silnom vetre oschne trať, a pri teplote sotva 15 stupňov opäť začne pršať. Premenlivé počasie zamiešalo karty aj v tradičných pretekoch historických áut.

Pri tiahlych šmykoch a súbojoch štyridsaťročných legiend týchto pretekov, musíte často zadržiavať dych. To len potvrdzuje pravidlo, že pretekár ostáva pretekárom vždy, aj v starom stroji.

ZONDA.jpg

Posledné gradovanie atmosféry urobili pohárové preteky Ferrari Challenge aj so slovenskou účasťou.

Jeden z teamov angažoval Andreja Studeniča, ktorý hneď na začiatku vošiel do boxov meniť pneumatiky, potom istý čas viedol preteky, ale napokon ho čakal nútený prejazd boxom a zastávka na 30 sekúnd.

Po troch kolách prišla nehoda

V sychravom počasí, vetre ale tradične famóznej atmosfére začala takmer trojhodinová príprava na štartovej čiare. Fotenie, nahrievanie áut a následne slávnostný štart.

Tiché naftové hybridy od Audi vyrazili z prvých troch miest prenasledované hybridnými Toyotami, ktoré po minuloročnej premiére chcú poraziť v ostatných rokoch dominantné štyri kruhy.

Súboj na ostrie noža začali krátko po pätnástej hodine a Toyotám stačili tri kolá na to, aby sa na polosuchej trati posunuli za prvé Audi na druhé a tretie miesto.

TOYOTA.jpg

Presne v tej chvíli havaroval spomedzi GT vozidiel dovtedy najrýchlejší Aston Martin, pilota odviezla sanitka a organizátori začali zvárať a vymieňať poškodené zvodidlá.

DOPLNENÉ: Riaditeľstvo pretekov v Le Mans oficiálne potvrdilo najhoršiu možnú správu z nehody vozidla Aston Martin so štartovým číslom 95.

Jeho vodič, dánsky pretekár Allan Simonsen, podľahol ťažkým zraneniam krátko po prevoze do nemocnice na okruhu La Sarthe. Rodinu a pozostalých 34-ročného pretekára Simonsena o smutnej udalosti informoval David Richards, šéf tímu Aston Martin.

Na centrálnych hodinách Rolex svietilo 23 hodín do konca pretekov a autá stále jazdili vďaka prvej nehode za safety car.

Podľa surového a hlavne premenlivého počasia je zrejmé, že jubilejné preteky budú ťažké a my si dávame otázku: Kto vyhrá, Toyota alebo Audi? Alebo kde sa dvaja bijú...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 101
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 187
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 396
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 202
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 825
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 136
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 084
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 012
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Je Pellegrini a jeho Hlas SD férový hráč?
  2. Miroslav Galovič: Čierny lovec bielych snehuliakov. (Malý tohotýždňový časozber 2/2)
  3. Miroslav Galovič: Poézia sídlisikových stromov. Od večernej pohody ku kalamite. (Malý tohotýždňový časozber 1/2)
  4. Denis Jánošík: A, čo, že nej sme dokonalí
  5. Lubo Repka: Panama výletnou loďou
  6. Štefan Vidlár: Malinkatá úvaha
  7. Ján Šeďo: Aj my sme mali hrdinov, "Anči" ma výnimočne očarila...
  8. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Robotická ruka?... 2022
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 21 117
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 262
  3. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 7 593
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 3 873
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 714
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 245
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 154
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 2 813
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu