SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Reportáž z Le Mans: Ranné mraky prihnali po pokojnej noci problémy

Jubilejný ročník sa okrem smutnej udalosti zapísal do histórie aj najdlhším časom jazdy za safety car. Môže za to aj počasie.

Toyota prišla do Le Mans podľa slov zástupcov tímu najmä po šachovnicovú vlajku, teda chce vidieť cieľ bez väčších problémov. Všetkým je nám je však jasné, že hlavnú úlohu zohráva súboj s Audi. Nemecká značka v ostatných rokoch dominuje vytrvalostnýmToyota prišla do Le Mans podľa slov zástupcov tímu najmä po šachovnicovú vlajku, teda chce vidieť cieľ bez väčších problémov. Všetkým je nám je však jasné, že hlavnú úlohu zohráva súboj s Audi. Nemecká značka v ostatných rokoch dominuje vytrvalostným (Zdroj: Rastislav Chvála)

LE MANS, LE SARTHE. Kým pre svetové médiá bola včerajšia tragická nehoda čitateľsky a divácky príťažlivou senzáciou, milovníci motoršportu to vnímali veľmi citlivo a nepochybne to bolo cítiť aj na atmosfére pretekov.

Napohľad trochu prekvapujúco továrenský tím Aston Martin zo súťaže neodstúpil, pretože rodina zosnulého Allana Simonsena so to nepriala s odôvodnením:"Allan by bol pretekal až do konca".

Večer sme pešo prešli až na miesto nehody v zákrute Tertre Rouge, kde sa stala nehoda paradoxne na výjazde zo zákruty.

V tomto mieste sa základný pretekársky okruh spája s cestou, po ktorej sa Le Mans podľa tradície jazdí už desaťročia.

Samotná zákruta je pre prípad výletu mimo trať vybavená štrkovou zónou a bariérami z pneumatík, pretože sem jazdci vchádzajú pomerne vo vysokej rýchlosti.

ASTON.jpg

V Tertre Rouge sa mení asfalt

Aston Martin Vantage GTE s Allanom Simonsenom pri výjazde mimo ideálnej stopy naznačil krátky pretáčavý šmyk, avšak v zápätí chytil bleskurýchlu reakciu do opačnej strany a stranou vodiča nabúral do zvodidiel.

Allan McNish, ktorý štartuje v Le Mans štrnásty krát a dva krát bol členom víťazného tímu o zákrute Tertre Rouge hovorí: "Je to pomerne rýchla zákruta, ktorú prechádzam na štvrtý prevodový stupeň.

Vo výjazde zo zákruty opúšťame klasický okruh a vychádzame na cestu. Mení sa asfalt aj priľnavosť". McNish považuje zákrutu a jej výjazd za extrémne dôležitú pre nasledujúcu dlhánsku rovinku Mulsanne.

Ďalší Aston opakoval scenár prvej nehody

Priaznivci motorizmu pri skrížených dánskych vlajkách na oplotení okruhu stále diskutujú o tom, čo sa tu mohlo stať.

Polemiku ešte umocnilo ráno, keď približne o pol desiatej havaroval navlas podobným spôsobom na výjazde zo zákruty druhý Aston Martin toho istého tímu s Fredericom Makowieckim za volantom.

Opäť boli preteky pre opravu zvodidiel a odstránenie auta prerušené jazdou za safety car. Čas jazdy za bezpečnostným vozidlom prekročil päť hodín a tiež rekord vrámci Le Mans.

Spoločným menovateľom nehôd bolo tiež počasie, pretože sa stali krátko po začiatku mrholenia. Do jedenástej predpoludním niekoľkokrát začalo pršať a hneď potom trať vyschla.

V tíme Aston Martin Racing si zrejme oslavu storočnice automobilky predstavovali úplne inak. Televízie dookola opakovali zábery na zaslzené oči mechanikov. Jedinou vzdpruhou pre nich bolo aspoň to, že Frederic Makowiecki vyviazol bez zranení.

Toyota hrá na vytrvalosť

Pokojnej noci predchádzali naozaj krásne a tesné súboje najmä v kategóriách cestovných automobilov GTE PRO a GTE AM. V boji o prvenstvo boli naoko karty rozdané, pretože na prvých troch miestach krúžili Audi a za nimi dve Toyoty s konštatným odstupom.

Pred súmrakom sme sa posunuli za šikanu Dunlop, v ktorej po prudkom spomalení strácajú prítlak autá kategórie LM P1. Z rýchlosti omkolo 290 kilometrov za hodinu zabrzdia až na úroveň prvého prevodového stupňa.

Na jeho opätovné získane späť akcelerujú a vchádzajú cez pravú zákrutu s "hupom" do ďalšej šikany s prvou ľavou zákrutou.

"Na tejto pomerne veľkej nerovnosti nesmiete zablokovať kolesá," upozorňuje Allan McNish.

Práve tu sme boli svedkami postupu Toyoty na druhé a tretie miesto, kedy sa pred číslom na boku auta rozsvietili dve a tri červené svetlá symbolizujúce aktuálne poradie v triede a v tomto prípade aj celkové priebežné miesto.

TOYOTA.jpg

Audi sa prepadli pre problém s alternátorom a drobnú nehodu. Celú noc a aj napriek dramatickému ránu, kedy aj Toyota aj Audi občas vyleteli mimo trať, sa na poradí nič vážne nemení.

Dve hodiny pred koncom pretekov je v čele Audi a za ním Toyota a po stíhacej jazde už na treťom mieste Audi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 926
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 195
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 354
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 097
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 070
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  2. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  3. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  4. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  5. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  6. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  7. Rudolfa Vallová: Mečiarizmus - problém uvalený na celú epochu
  8. Anna Miľanová: Závislosť na droge... 2022
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 227 202
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 881
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 152
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 146
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 043
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 037
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 885
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu