Reportáž z Le Mans: Ranné mraky prihnali po pokojnej noci problémy

Jubilejný ročník sa okrem smutnej udalosti zapísal do histórie aj najdlhším časom jazdy za safety car. Môže za to aj počasie.

Toyota prišla do Le Mans podľa slov zástupcov tímu najmä po šachovnicovú vlajku, teda chce vidieť cieľ bez väčších problémov. Všetkým je nám je však jasné, že hlavnú úlohu zohráva súboj s Audi. Nemecká značka v ostatných rokoch dominuje vytrvalostným(Zdroj: Rastislav Chvála)

LE MANS, LE SARTHE. Kým pre svetové médiá bola včerajšia tragická nehoda čitateľsky a divácky príťažlivou senzáciou, milovníci motoršportu to vnímali veľmi citlivo a nepochybne to bolo cítiť aj na atmosfére pretekov.

Napohľad trochu prekvapujúco továrenský tím Aston Martin zo súťaže neodstúpil, pretože rodina zosnulého Allana Simonsena so to nepriala s odôvodnením:"Allan by bol pretekal až do konca".

Večer sme pešo prešli až na miesto nehody v zákrute Tertre Rouge, kde sa stala nehoda paradoxne na výjazde zo zákruty.

V tomto mieste sa základný pretekársky okruh spája s cestou, po ktorej sa Le Mans podľa tradície jazdí už desaťročia.

Samotná zákruta je pre prípad výletu mimo trať vybavená štrkovou zónou a bariérami z pneumatík, pretože sem jazdci vchádzajú pomerne vo vysokej rýchlosti.

ASTON.jpg

V Tertre Rouge sa mení asfalt

Aston Martin Vantage GTE s Allanom Simonsenom pri výjazde mimo ideálnej stopy naznačil krátky pretáčavý šmyk, avšak v zápätí chytil bleskurýchlu reakciu do opačnej strany a stranou vodiča nabúral do zvodidiel.

Allan McNish, ktorý štartuje v Le Mans štrnásty krát a dva krát bol členom víťazného tímu o zákrute Tertre Rouge hovorí: "Je to pomerne rýchla zákruta, ktorú prechádzam na štvrtý prevodový stupeň.

Vo výjazde zo zákruty opúšťame klasický okruh a vychádzame na cestu. Mení sa asfalt aj priľnavosť". McNish považuje zákrutu a jej výjazd za extrémne dôležitú pre nasledujúcu dlhánsku rovinku Mulsanne.

Ďalší Aston opakoval scenár prvej nehody

Priaznivci motorizmu pri skrížených dánskych vlajkách na oplotení okruhu stále diskutujú o tom, čo sa tu mohlo stať.

Polemiku ešte umocnilo ráno, keď približne o pol desiatej havaroval navlas podobným spôsobom na výjazde zo zákruty druhý Aston Martin toho istého tímu s Fredericom Makowieckim za volantom.

Opäť boli preteky pre opravu zvodidiel a odstránenie auta prerušené jazdou za safety car. Čas jazdy za bezpečnostným vozidlom prekročil päť hodín a tiež rekord vrámci Le Mans.

Spoločným menovateľom nehôd bolo tiež počasie, pretože sa stali krátko po začiatku mrholenia. Do jedenástej predpoludním niekoľkokrát začalo pršať a hneď potom trať vyschla.

V tíme Aston Martin Racing si zrejme oslavu storočnice automobilky predstavovali úplne inak. Televízie dookola opakovali zábery na zaslzené oči mechanikov. Jedinou vzdpruhou pre nich bolo aspoň to, že Frederic Makowiecki vyviazol bez zranení.

Toyota hrá na vytrvalosť

Pokojnej noci predchádzali naozaj krásne a tesné súboje najmä v kategóriách cestovných automobilov GTE PRO a GTE AM. V boji o prvenstvo boli naoko karty rozdané, pretože na prvých troch miestach krúžili Audi a za nimi dve Toyoty s konštatným odstupom.

Pred súmrakom sme sa posunuli za šikanu Dunlop, v ktorej po prudkom spomalení strácajú prítlak autá kategórie LM P1. Z rýchlosti omkolo 290 kilometrov za hodinu zabrzdia až na úroveň prvého prevodového stupňa.

Na jeho opätovné získane späť akcelerujú a vchádzajú cez pravú zákrutu s "hupom" do ďalšej šikany s prvou ľavou zákrutou.

"Na tejto pomerne veľkej nerovnosti nesmiete zablokovať kolesá," upozorňuje Allan McNish.

Práve tu sme boli svedkami postupu Toyoty na druhé a tretie miesto, kedy sa pred číslom na boku auta rozsvietili dve a tri červené svetlá symbolizujúce aktuálne poradie v triede a v tomto prípade aj celkové priebežné miesto.

TOYOTA.jpg

Audi sa prepadli pre problém s alternátorom a drobnú nehodu. Celú noc a aj napriek dramatickému ránu, kedy aj Toyota aj Audi občas vyleteli mimo trať, sa na poradí nič vážne nemení.

Dve hodiny pred koncom pretekov je v čele Audi a za ním Toyota a po stíhacej jazde už na treťom mieste Audi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 475
  2. Vizuálny smog je problém 7 972
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 801
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 055
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 927
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 789
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 475
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 101
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 949
  10. Keď Slováci krotia morský vietor 1 716

Téma: 24 hodín v Le Mans 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Zrútená inštitúcia, propaganda Súmračná a miliardári na mizine (týždeň Petra Schutza)

Kto by chcel byť v Zuckerbergovej koži?

Neprehliadnite tiež

Vodičov čakajú obmedzenia na diaľnici v Bratislave

Premávka bude presmerovaná po Einsteinovej ulici.

Skontrolujte si, dokedy vám platí váš starý vodičský preukaz

Staré vodičské preukazy mali neobmedzenú platnosť, v roku 2013 ju skrátili.

Onedlho začne platiť jednotné označovanie palív. Čo sa zmení?

Cieľom je pomôcť vodičom vybrať správne palivo.

Pozrite si najpredávanejšie autá v Európe za prvý polrok

Aj po šiestich rokoch sa najlepšie darí Golfu.