SME

Vynález desaťročia: jazdíte bez spojky a napriek tomu s manuálom

Kolegovia z českej redakcie iDnes vyskúšali vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou. Skákajúcim rozjazdom na červenej alebo v kopci by tak mohol byť koniec.

(Zdroj: Jaroslav Halamka, iDnes.cz)

Redaktori auto.idnes.cz sa zviezli autom s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohľad je to obyčajné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tri pedále, manuálnu prevodovku.

Medzi pedálom a mechanizmom spojky s prítlačným tanierom a lamelou však nie je mechanická väzba. Zvyčajne bývajú spojky ovládané lankom, občas hydraulicky, ale túto ovláda servomotor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľavý pedál vyzerá rovnako ako u bežného auta. Má chod tuhý ako u klasického riešenia. Keď sa trochu viac sústredíte, spoznáte, že kladie stále rovnaký protitlak, ktorý vytvára pružina. U klasickej mechanickej spojky cítite, kedy zopne. Ale to je hľadanie múch. Inak tento systém od Bosch funguje výborne.

SkryťVypnúť reklamu

Firma zatiaľ nechce prezradiť, v akom aute sa objaví. Pre úplnosť dodajme, že Bosch takéto novinky zvyčajne predvádza v úplne iných autách, než do ktorých potom dorazí.

Spojkový pedál nechýba

Auto ovládate rovnako ako klasické vozidlo s manuálnou prevodovkou. Pozitívom je, že preradenie sa zaobíde bez trhania.

Elektronika púšťa spojku tak, aby sa auto rozbiehalo hladko. Ani prudké pustenie elektronickú spojku nezaskočí.

Najviac sa to bude páčiť šoférom, ktorí majú hrôzu z rozjazdov. Zosynchronizovať ľavačku s pravačkou robieva problémy začiatočníkom a niektoré autá si vyžadujú špeciálny prístup. Známe tým sú napríklad staršie Fordy, ktoré pri štarte zo semaforov zhasli aj ostrieľaným šoférom.

Skackanie auta nebol dôvod na jej vymyslenie

Elektronicky ovládanú spojku (e-Clutch) však vymysleli z iného dôvodu a tým je úspora paliva. Keď idete a zložíte nohu z plynu, elektronická spojka Bosh odpojí motor od prevodovky a teda aj od kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Auto sa pohybuje zotrvačnosťou, motor beží na voľnobeh s minimálnou spotrebou paliva. U vozidiel s modernou automatickou prevodovkou tento jav nazvali „plachtenie“.

Dobré je, keď má auto minimalizované jazdné odpory. To dnes moderné autá svojimi tvrdými pneumatikami s malým valivým odporom, riedkymi olejmi a vyšľachtenou aerodynamikou spĺňajú. Ani to staré Audi A3 nechce pri vyradení veľmi spomaľovať. Na rovinke drží sedemdesiatku a uberá len veľmi pozvoľna.

Užitočná aj v kolóne

Dopravné zápchy sú prirodzeným javom veľkomiest. Nekonečne slimačie tempo a nestále vytláčanie spojky nie je nič komfortné. S elektronickou spojkou ale auto dokáže pracovať chvíľu ako automat. Funguje tak na prvý a druhý prevodový stupeň.

Prídete za kolónu so zaradenou rýchlosťou a stačí dobrzdiť. Elektronika spojku rozopne a nechá motor bežať.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa potom kolóna pohne, uvoľníte len nohu na brzde a zošliapnete plyn, spojka zopne a auto sa plynule rozbehne. Na dvojku to funguje s malým preklzom rovnako, ale rozjazd je aj tak plynulý.

Bez motora „stodvadsiatkou“

Pre vyznávačov automatických prevodoviek si Bosch vymyslel špecialitu inšpirovanú podobnou myšlienkou – využívanie zotrvačnosti vozidla na maximum. Do oka vývojárom Bosch padol systém Stop-Štart, ktorý automaticky vypína motor ak automobil stojí, vodič vyradí prevodový stupeň a pustí spojku.

Pokročilý systém, ktorý Bosch testuje v upravenom Volkswagene Passat , vypína motor aj pri jazde, a to až do rýchlosti 120 km/h.

Jazdíte krajinou a pustíte nohu z plynu. Motor zhasne a vy idete „zadarmo“. Samozrejme všetky ostatné systémy zostávajú v prevádzke, posilňovač riadenia posilňuje, klimatizácia chladí, rádio hrá ... Keď je potrebné zrýchliť (šliapnete na plyn), alebo brzdiť (vyžaduje podtlak brzdového posilňovača), motor zasa v okamihu naskočí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bosch počíta s tým, že keď sa raz vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou dostane do sériovej výroby, bude mať dve autobatérie, aby bol zálohovaný prísun energie pre dôležité agregáty. Napriek tomu by mal systém mal, podľa spoločnosti Bosh, znamenať úsporu 10 až 12 percent paliva.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


20
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu