Vynález desaťročia: jazdíte bez spojky a napriek tomu s manuálom

Kolegovia z českej redakcie iDnes vyskúšali vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou. Skákajúcim rozjazdom na červenej alebo v kopci by tak mohol byť koniec.

(Zdroj: Jaroslav Halamka, iDnes.cz)

Redaktori auto.idnes.cz sa zviezli autom s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohľad je to obyčajné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tri pedále, manuálnu prevodovku.

Medzi pedálom a mechanizmom spojky s prítlačným tanierom a lamelou však nie je mechanická väzba. Zvyčajne bývajú spojky ovládané lankom, občas hydraulicky, ale túto ovláda servomotor.

Ľavý pedál vyzerá rovnako ako u bežného auta. Má chod tuhý ako u klasického riešenia. Keď sa trochu viac sústredíte, spoznáte, že kladie stále rovnaký protitlak, ktorý vytvára pružina. U klasickej mechanickej spojky cítite, kedy zopne. Ale to je hľadanie múch. Inak tento systém od Bosch funguje výborne.

Firma zatiaľ nechce prezradiť, v akom aute sa objaví. Pre úplnosť dodajme, že Bosch takéto novinky zvyčajne predvádza v úplne iných autách, než do ktorých potom dorazí.

Spojkový pedál nechýba

Auto ovládate rovnako ako klasické vozidlo s manuálnou prevodovkou. Pozitívom je, že preradenie sa zaobíde bez trhania.

Elektronika púšťa spojku tak, aby sa auto rozbiehalo hladko. Ani prudké pustenie elektronickú spojku nezaskočí.

Najviac sa to bude páčiť šoférom, ktorí majú hrôzu z rozjazdov. Zosynchronizovať ľavačku s pravačkou robieva problémy začiatočníkom a niektoré autá si vyžadujú špeciálny prístup. Známe tým sú napríklad staršie Fordy, ktoré pri štarte zo semaforov zhasli aj ostrieľaným šoférom.

Skackanie auta nebol dôvod na jej vymyslenie

Elektronicky ovládanú spojku (e-Clutch) však vymysleli z iného dôvodu a tým je úspora paliva. Keď idete a zložíte nohu z plynu, elektronická spojka Bosh odpojí motor od prevodovky a teda aj od kolies.

Auto sa pohybuje zotrvačnosťou, motor beží na voľnobeh s minimálnou spotrebou paliva. U vozidiel s modernou automatickou prevodovkou tento jav nazvali „plachtenie“.

Dobré je, keď má auto minimalizované jazdné odpory. To dnes moderné autá svojimi tvrdými pneumatikami s malým valivým odporom, riedkymi olejmi a vyšľachtenou aerodynamikou spĺňajú. Ani to staré Audi A3 nechce pri vyradení veľmi spomaľovať. Na rovinke drží sedemdesiatku a uberá len veľmi pozvoľna.

Užitočná aj v kolóne

Dopravné zápchy sú prirodzeným javom veľkomiest. Nekonečne slimačie tempo a nestále vytláčanie spojky nie je nič komfortné. S elektronickou spojkou ale auto dokáže pracovať chvíľu ako automat. Funguje tak na prvý a druhý prevodový stupeň.

Prídete za kolónu so zaradenou rýchlosťou a stačí dobrzdiť. Elektronika spojku rozopne a nechá motor bežať.

Keď sa potom kolóna pohne, uvoľníte len nohu na brzde a zošliapnete plyn, spojka zopne a auto sa plynule rozbehne. Na dvojku to funguje s malým preklzom rovnako, ale rozjazd je aj tak plynulý.

Bez motora „stodvadsiatkou“

Pre vyznávačov automatických prevodoviek si Bosch vymyslel špecialitu inšpirovanú podobnou myšlienkou – využívanie zotrvačnosti vozidla na maximum. Do oka vývojárom Bosch padol systém Stop-Štart, ktorý automaticky vypína motor ak automobil stojí, vodič vyradí prevodový stupeň a pustí spojku.

Pokročilý systém, ktorý Bosch testuje v upravenom Volkswagene Passat , vypína motor aj pri jazde, a to až do rýchlosti 120 km/h.

Jazdíte krajinou a pustíte nohu z plynu. Motor zhasne a vy idete „zadarmo“. Samozrejme všetky ostatné systémy zostávajú v prevádzke, posilňovač riadenia posilňuje, klimatizácia chladí, rádio hrá ... Keď je potrebné zrýchliť (šliapnete na plyn), alebo brzdiť (vyžaduje podtlak brzdového posilňovača), motor zasa v okamihu naskočí.

Bosch počíta s tým, že keď sa raz vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou dostane do sériovej výroby, bude mať dve autobatérie, aby bol zálohovaný prísun energie pre dôležité agregáty. Napriek tomu by mal systém mal, podľa spoločnosti Bosh, znamenať úsporu 10 až 12 percent paliva.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  2. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  3. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  4. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  5. Slovensko spieva koledy
  6. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  7. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  8. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  9. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  10. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 52 922
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 708
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 10 379
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 000
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 313
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 231
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 762
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 482
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 5 038
  10. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 4 423