SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Vynález desaťročia: jazdíte bez spojky a napriek tomu s manuálom

Kolegovia z českej redakcie iDnes vyskúšali vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou. Skákajúcim rozjazdom na červenej alebo v kopci by tak mohol byť koniec.

(Zdroj: Jaroslav Halamka, iDnes.cz)

Redaktori auto.idnes.cz sa zviezli autom s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohľad je to obyčajné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tri pedále, manuálnu prevodovku.

Medzi pedálom a mechanizmom spojky s prítlačným tanierom a lamelou však nie je mechanická väzba. Zvyčajne bývajú spojky ovládané lankom, občas hydraulicky, ale túto ovláda servomotor.

Ľavý pedál vyzerá rovnako ako u bežného auta. Má chod tuhý ako u klasického riešenia. Keď sa trochu viac sústredíte, spoznáte, že kladie stále rovnaký protitlak, ktorý vytvára pružina. U klasickej mechanickej spojky cítite, kedy zopne. Ale to je hľadanie múch. Inak tento systém od Bosch funguje výborne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Firma zatiaľ nechce prezradiť, v akom aute sa objaví. Pre úplnosť dodajme, že Bosch takéto novinky zvyčajne predvádza v úplne iných autách, než do ktorých potom dorazí.

Spojkový pedál nechýba

Auto ovládate rovnako ako klasické vozidlo s manuálnou prevodovkou. Pozitívom je, že preradenie sa zaobíde bez trhania.

Elektronika púšťa spojku tak, aby sa auto rozbiehalo hladko. Ani prudké pustenie elektronickú spojku nezaskočí.

Najviac sa to bude páčiť šoférom, ktorí majú hrôzu z rozjazdov. Zosynchronizovať ľavačku s pravačkou robieva problémy začiatočníkom a niektoré autá si vyžadujú špeciálny prístup. Známe tým sú napríklad staršie Fordy, ktoré pri štarte zo semaforov zhasli aj ostrieľaným šoférom.

Skackanie auta nebol dôvod na jej vymyslenie

Elektronicky ovládanú spojku (e-Clutch) však vymysleli z iného dôvodu a tým je úspora paliva. Keď idete a zložíte nohu z plynu, elektronická spojka Bosh odpojí motor od prevodovky a teda aj od kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto sa pohybuje zotrvačnosťou, motor beží na voľnobeh s minimálnou spotrebou paliva. U vozidiel s modernou automatickou prevodovkou tento jav nazvali „plachtenie“.

Dobré je, keď má auto minimalizované jazdné odpory. To dnes moderné autá svojimi tvrdými pneumatikami s malým valivým odporom, riedkymi olejmi a vyšľachtenou aerodynamikou spĺňajú. Ani to staré Audi A3 nechce pri vyradení veľmi spomaľovať. Na rovinke drží sedemdesiatku a uberá len veľmi pozvoľna.

Užitočná aj v kolóne

Dopravné zápchy sú prirodzeným javom veľkomiest. Nekonečne slimačie tempo a nestále vytláčanie spojky nie je nič komfortné. S elektronickou spojkou ale auto dokáže pracovať chvíľu ako automat. Funguje tak na prvý a druhý prevodový stupeň.

Prídete za kolónu so zaradenou rýchlosťou a stačí dobrzdiť. Elektronika spojku rozopne a nechá motor bežať.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa potom kolóna pohne, uvoľníte len nohu na brzde a zošliapnete plyn, spojka zopne a auto sa plynule rozbehne. Na dvojku to funguje s malým preklzom rovnako, ale rozjazd je aj tak plynulý.

Bez motora „stodvadsiatkou“

Pre vyznávačov automatických prevodoviek si Bosch vymyslel špecialitu inšpirovanú podobnou myšlienkou – využívanie zotrvačnosti vozidla na maximum. Do oka vývojárom Bosch padol systém Stop-Štart, ktorý automaticky vypína motor ak automobil stojí, vodič vyradí prevodový stupeň a pustí spojku.

Pokročilý systém, ktorý Bosch testuje v upravenom Volkswagene Passat , vypína motor aj pri jazde, a to až do rýchlosti 120 km/h.

Jazdíte krajinou a pustíte nohu z plynu. Motor zhasne a vy idete „zadarmo“. Samozrejme všetky ostatné systémy zostávajú v prevádzke, posilňovač riadenia posilňuje, klimatizácia chladí, rádio hrá ... Keď je potrebné zrýchliť (šliapnete na plyn), alebo brzdiť (vyžaduje podtlak brzdového posilňovača), motor zasa v okamihu naskočí.

Skryť Vypnúť reklamu

Bosch počíta s tým, že keď sa raz vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou dostane do sériovej výroby, bude mať dve autobatérie, aby bol zálohovaný prísun energie pre dôležité agregáty. Napriek tomu by mal systém mal, podľa spoločnosti Bosh, znamenať úsporu 10 až 12 percent paliva.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 718
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 170
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 521
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 102
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 952
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 277
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 473
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 566
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 279
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon