Vynález desaťročia: jazdíte bez spojky a napriek tomu s manuálom

Kolegovia z českej redakcie iDnes vyskúšali vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou. Skákajúcim rozjazdom na červenej alebo v kopci by tak mohol byť koniec.

(Zdroj: Jaroslav Halamka, iDnes.cz)

Redaktori auto.idnes.cz sa zviezli autom s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohľad je to obyčajné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tri pedále, manuálnu prevodovku.

Medzi pedálom a mechanizmom spojky s prítlačným tanierom a lamelou však nie je mechanická väzba. Zvyčajne bývajú spojky ovládané lankom, občas hydraulicky, ale túto ovláda servomotor.

Ľavý pedál vyzerá rovnako ako u bežného auta. Má chod tuhý ako u klasického riešenia. Keď sa trochu viac sústredíte, spoznáte, že kladie stále rovnaký protitlak, ktorý vytvára pružina. U klasickej mechanickej spojky cítite, kedy zopne. Ale to je hľadanie múch. Inak tento systém od Bosch funguje výborne.

Firma zatiaľ nechce prezradiť, v akom aute sa objaví. Pre úplnosť dodajme, že Bosch takéto novinky zvyčajne predvádza v úplne iných autách, než do ktorých potom dorazí.

Spojkový pedál nechýba

Auto ovládate rovnako ako klasické vozidlo s manuálnou prevodovkou. Pozitívom je, že preradenie sa zaobíde bez trhania.

Elektronika púšťa spojku tak, aby sa auto rozbiehalo hladko. Ani prudké pustenie elektronickú spojku nezaskočí.

Najviac sa to bude páčiť šoférom, ktorí majú hrôzu z rozjazdov. Zosynchronizovať ľavačku s pravačkou robieva problémy začiatočníkom a niektoré autá si vyžadujú špeciálny prístup. Známe tým sú napríklad staršie Fordy, ktoré pri štarte zo semaforov zhasli aj ostrieľaným šoférom.

Skackanie auta nebol dôvod na jej vymyslenie

Elektronicky ovládanú spojku (e-Clutch) však vymysleli z iného dôvodu a tým je úspora paliva. Keď idete a zložíte nohu z plynu, elektronická spojka Bosh odpojí motor od prevodovky a teda aj od kolies.

Auto sa pohybuje zotrvačnosťou, motor beží na voľnobeh s minimálnou spotrebou paliva. U vozidiel s modernou automatickou prevodovkou tento jav nazvali „plachtenie“.

Dobré je, keď má auto minimalizované jazdné odpory. To dnes moderné autá svojimi tvrdými pneumatikami s malým valivým odporom, riedkymi olejmi a vyšľachtenou aerodynamikou spĺňajú. Ani to staré Audi A3 nechce pri vyradení veľmi spomaľovať. Na rovinke drží sedemdesiatku a uberá len veľmi pozvoľna.

Užitočná aj v kolóne

Dopravné zápchy sú prirodzeným javom veľkomiest. Nekonečne slimačie tempo a nestále vytláčanie spojky nie je nič komfortné. S elektronickou spojkou ale auto dokáže pracovať chvíľu ako automat. Funguje tak na prvý a druhý prevodový stupeň.

Prídete za kolónu so zaradenou rýchlosťou a stačí dobrzdiť. Elektronika spojku rozopne a nechá motor bežať.

Keď sa potom kolóna pohne, uvoľníte len nohu na brzde a zošliapnete plyn, spojka zopne a auto sa plynule rozbehne. Na dvojku to funguje s malým preklzom rovnako, ale rozjazd je aj tak plynulý.

Bez motora „stodvadsiatkou“

Pre vyznávačov automatických prevodoviek si Bosch vymyslel špecialitu inšpirovanú podobnou myšlienkou – využívanie zotrvačnosti vozidla na maximum. Do oka vývojárom Bosch padol systém Stop-Štart, ktorý automaticky vypína motor ak automobil stojí, vodič vyradí prevodový stupeň a pustí spojku.

Pokročilý systém, ktorý Bosch testuje v upravenom Volkswagene Passat , vypína motor aj pri jazde, a to až do rýchlosti 120 km/h.

Jazdíte krajinou a pustíte nohu z plynu. Motor zhasne a vy idete „zadarmo“. Samozrejme všetky ostatné systémy zostávajú v prevádzke, posilňovač riadenia posilňuje, klimatizácia chladí, rádio hrá ... Keď je potrebné zrýchliť (šliapnete na plyn), alebo brzdiť (vyžaduje podtlak brzdového posilňovača), motor zasa v okamihu naskočí.

Bosch počíta s tým, že keď sa raz vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou dostane do sériovej výroby, bude mať dve autobatérie, aby bol zálohovaný prísun energie pre dôležité agregáty. Napriek tomu by mal systém mal, podľa spoločnosti Bosh, znamenať úsporu 10 až 12 percent paliva.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 161
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 381
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 155
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 065
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 253
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 088
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 983
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 908
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 357
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.