SME

Vynález desaťročia: jazdíte bez spojky a napriek tomu s manuálom

Kolegovia z českej redakcie iDnes vyskúšali vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou. Skákajúcim rozjazdom na červenej alebo v kopci by tak mohol byť koniec.

(Zdroj: Jaroslav Halamka, iDnes.cz)

Redaktori auto.idnes.cz sa zviezli autom s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohľad je to obyčajné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tri pedále, manuálnu prevodovku.

Medzi pedálom a mechanizmom spojky s prítlačným tanierom a lamelou však nie je mechanická väzba. Zvyčajne bývajú spojky ovládané lankom, občas hydraulicky, ale túto ovláda servomotor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľavý pedál vyzerá rovnako ako u bežného auta. Má chod tuhý ako u klasického riešenia. Keď sa trochu viac sústredíte, spoznáte, že kladie stále rovnaký protitlak, ktorý vytvára pružina. U klasickej mechanickej spojky cítite, kedy zopne. Ale to je hľadanie múch. Inak tento systém od Bosch funguje výborne.

SkryťVypnúť reklamu

Firma zatiaľ nechce prezradiť, v akom aute sa objaví. Pre úplnosť dodajme, že Bosch takéto novinky zvyčajne predvádza v úplne iných autách, než do ktorých potom dorazí.

Spojkový pedál nechýba

Auto ovládate rovnako ako klasické vozidlo s manuálnou prevodovkou. Pozitívom je, že preradenie sa zaobíde bez trhania.

Elektronika púšťa spojku tak, aby sa auto rozbiehalo hladko. Ani prudké pustenie elektronickú spojku nezaskočí.

Najviac sa to bude páčiť šoférom, ktorí majú hrôzu z rozjazdov. Zosynchronizovať ľavačku s pravačkou robieva problémy začiatočníkom a niektoré autá si vyžadujú špeciálny prístup. Známe tým sú napríklad staršie Fordy, ktoré pri štarte zo semaforov zhasli aj ostrieľaným šoférom.

Skackanie auta nebol dôvod na jej vymyslenie

Elektronicky ovládanú spojku (e-Clutch) však vymysleli z iného dôvodu a tým je úspora paliva. Keď idete a zložíte nohu z plynu, elektronická spojka Bosh odpojí motor od prevodovky a teda aj od kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Auto sa pohybuje zotrvačnosťou, motor beží na voľnobeh s minimálnou spotrebou paliva. U vozidiel s modernou automatickou prevodovkou tento jav nazvali „plachtenie“.

Dobré je, keď má auto minimalizované jazdné odpory. To dnes moderné autá svojimi tvrdými pneumatikami s malým valivým odporom, riedkymi olejmi a vyšľachtenou aerodynamikou spĺňajú. Ani to staré Audi A3 nechce pri vyradení veľmi spomaľovať. Na rovinke drží sedemdesiatku a uberá len veľmi pozvoľna.

Užitočná aj v kolóne

Dopravné zápchy sú prirodzeným javom veľkomiest. Nekonečne slimačie tempo a nestále vytláčanie spojky nie je nič komfortné. S elektronickou spojkou ale auto dokáže pracovať chvíľu ako automat. Funguje tak na prvý a druhý prevodový stupeň.

Prídete za kolónu so zaradenou rýchlosťou a stačí dobrzdiť. Elektronika spojku rozopne a nechá motor bežať.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa potom kolóna pohne, uvoľníte len nohu na brzde a zošliapnete plyn, spojka zopne a auto sa plynule rozbehne. Na dvojku to funguje s malým preklzom rovnako, ale rozjazd je aj tak plynulý.

Bez motora „stodvadsiatkou“

Pre vyznávačov automatických prevodoviek si Bosch vymyslel špecialitu inšpirovanú podobnou myšlienkou – využívanie zotrvačnosti vozidla na maximum. Do oka vývojárom Bosch padol systém Stop-Štart, ktorý automaticky vypína motor ak automobil stojí, vodič vyradí prevodový stupeň a pustí spojku.

Pokročilý systém, ktorý Bosch testuje v upravenom Volkswagene Passat , vypína motor aj pri jazde, a to až do rýchlosti 120 km/h.

Jazdíte krajinou a pustíte nohu z plynu. Motor zhasne a vy idete „zadarmo“. Samozrejme všetky ostatné systémy zostávajú v prevádzke, posilňovač riadenia posilňuje, klimatizácia chladí, rádio hrá ... Keď je potrebné zrýchliť (šliapnete na plyn), alebo brzdiť (vyžaduje podtlak brzdového posilňovača), motor zasa v okamihu naskočí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bosch počíta s tým, že keď sa raz vozidlo s elektronicky ovládanou spojkou dostane do sériovej výroby, bude mať dve autobatérie, aby bol zálohovaný prísun energie pre dôležité agregáty. Napriek tomu by mal systém mal, podľa spoločnosti Bosh, znamenať úsporu 10 až 12 percent paliva.

Tento článok publikujeme v spolupráci s redakciou iDNES.cz.

Autor: auto.idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 21 933
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 9 676
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 303
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 387
  5. Ľuboš Fellner otvorene 5 970
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 228
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 409
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: Beránka vlku se zachtělo
  2. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  4. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  5. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  6. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  7. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  8. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 797
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 35 740
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 742
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 012
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 159
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 796
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 377
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 373
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
reklama
SkryťZatvoriť reklamu