SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Test: Skúšali sme najrýchlejšiu sériovú pneumatiku na svete

Michelin Pilot Super Sport má okrem rôznych zmesí gumy špeciálny spevňovací pás z vlákien podobných kevlaru.

Subjektívne sme mali najväčšiu radosť z Porsche 911 GT3 RS, avšak priznávame, že malo obuté pneumatiky Pilot Super Sport s prívlastkom Cup, teda vhodné na ľahké pretekanie.Subjektívne sme mali najväčšiu radosť z Porsche 911 GT3 RS, avšak priznávame, že malo obuté pneumatiky Pilot Super Sport s prívlastkom Cup, teda vhodné na ľahké pretekanie. (Zdroj: Michelin)

MARSEILLE, PAUL RICARD. Pri pohľade na pristavené Ferrari 458 Italia, Porsche GT3 RS, Lamborghini Gallardo Superleggera a Audi R8 V10 Plus sa len ťažko možno sústrediť na hlavnú novinku - pneumatiku Michelin Pilot Super Sport.

Samozrejme len do prvých kôl na novom malom okruhu Paul Ricard neďaleko Marseille, pretože všetky tieto autá s obrovským výkonom a excelentnou technikou spájajú s asfaltom len štyri oválne plochy.

Aj tie menia tvar a veľkosť v závislosti od záťaže a práve s tým kalkuluje nová generácia vysoko rýchlostnej pneumatiky, určená pre použitie na cestách aj pretekárskom okruhu.

Michelin Pilot Super Sport ukazuje príkladné spojenie motoristického športu a bežnej premávky, hoci na nie celkom bežných autách.

Najrýchlejšia sériová pneumatika na svete vznikla na základe výsledku poznatkov z pretekov v Le Mans, kde konštruktéri v minulosti hľadali plášť s výdržou a zároveň schopnosťou preniesť na cestu obrovský výkon.

Na jednej strane je Michelin Pilot Super Sport jedinou voľbou pre mnohé superšportové autá s vysokými maximálnymi rýchlosťami, na druhej strane sa stáva výkladnou skriňou dnes už 125 ročného výrobcu plášťov, ktorý postavil svoje skúsenosti, vývoj a napredovanie na motoristickom športe.

Minulá generácia pneumatiky Michelin Pilot Super Sport dostala česť byť originálnou pneumatikou pre 200 typov športových áut.

Novinku obúvajú vo výrobe aj na BMW M3, Subaru WRX STi, Porsche 911 (997) alebo tiež na Koenigsegg Agera. Napokon s vozidlom Koenigsegg Agera R urobil plášť Michelin svetový rekord v zrýchlení z 0 na 300 km/h a spomalení na 0 za 21,19 sekundy.

FERRARI.JPG

Neprehrieva kraj a drží tvar

Kto jazdil so športovo ladeným sériovým autom a cestnými pneumatikami na okruhu, ten vie, že vonkajší okraj pneumatiky sa nemá prehrievať, opotrebúvať a musí držať stopu.

Pri automobiloch dosahujúcich rýchlosť nad 300 kilometrov za hodinu vstupuje do hry ešte tvarová stálosť plášťa pri obrovskej odstredivej sile.

TWARON.jpg

V rýchlostiach blížiacich sa 400 km/h plášť dvíha stred a namiesto rovnej plochy dezénu vytvára oblú. Deje sa tak vďaka väčšiemu tlaku v korune pneumatiky než v ramenách plášťa.

Preto po úspešnom otestovaní v pretekoch Le Mans dostali aj sériové pneumatiky Michelin Pilot Super Sport obvodovú výstuž z vlákna Twaron, ktoré má podobnú štruktúru ako kevlarové vlákno, je ľahké a najmä sa nenaťahuje.

Hlavne oceľové vlákna rovnakej hmotnosti ako Twaron by ani zďaleka nevydržali takú záťaž. Michelin prišiel tiež s druhou generáciou variabilnej kontaktnej plochy, ktorá má pri zmene tvaru stykovej plochy pneumatiky v zákrute zabezpečiť lepšie rozloženie síl a rovnakú styčnú plochu s cestou.

PLOCHY.jpg

Výrobca sa zameral hlavne na lepší odvod tepla do vnútornej strany smerového plášťa. Išlo hlavne o zníženie prehrievania vonkajšej časti dezénu, pretože tá na okruhoch odchádza ako prvá.

Dnes je už v tejto kategórii pneumatík nutná dvojitá zmes s iným zložením na vonkajšej strane plášťa a iným na vnútorných dvoch tretinách.

Konštrukcia vychádza z veľmi jednoduchého poznatku, že pri ostrom prejazde zákruty na suchom povrchu sa pneumatika opiera o cestu najmä vonkajšou tretinou plášťa. Tam je jeho zloženie podobné pretekárskemu sliku so zameraním na priľnavosť.

SPODOK.jpg

Vnútorné dve tretiny plášťa prichádzajú do styku s cestou pri bežnej jazde a v daždi, kedy nie je možné dosiahnuť takú odstredivú silu ako na suchu.

Preto sú hlavné drážky na odvádzanie vody sústredené do vnútornej časti plášťa. Na vonkajšej časti pridali konštruktéri pár tenkým drážkam ďalšie vylepšenie v podobe skosenia hrany pod 45 stupňovým uhlom.

Na mokrej ceste to zlepšuje odtok vody a pri záťaži na suchej ceste sa deformáciou zvyšuje styčná plocha s asfaltom.

SKOSENIE.jpg

Novinku budú štandardne vyrábať v priemeroch od 18 do 22 palcov a tie najväčšie rozmery sú určené pre autá s rýchlosťou vysoko nad 300 kilometrov za hodinu.

Najširšia verzia Michelin Pilot Super Sport má rozmer 345/30 ZR20 a základný rozmer si výrobca stanovil na 225/45 ZR18.

Až na záver ukázali schopnosti

Michelin pred samotným otestovaním priznal malé nadanie pneumatiky na driftovanie a čistú zábavu za volantom, pretože aj sériové plášte nesú znaky titulov majstrov sveta v motoristickom športe - a tam sa jazdí na čas.

Preto sme dostali možnosť testovať plášť na novom tréningovom okruhu (na nacvičovanie čistej stopy) vedľa hlavného okruhu Paul Ricard.

Škoda, že tu si nemáte ako overiť vlastnosti v obrovských rýchlostiach nad 300 kilometrov za hodinu, pretože malý okruh umožňoval tak maximálne 180 km/h.

Na druhej strane sú na výučbovom okruhu použité zákruty všetkých typov a auto je väčšinou v procese zatáčania, čo môže preveriť odolnosť plášťa.

FERRARI_2.JPG

Až popoludní sme sa dostali k ostrejšej jazde a dovtedy sme mali pocit, akoby organizátor držal ochrannú ruku nad poriadnym zaťažením pneumatiky. Totiž ak sa majú ukázať vlastnosti plášťa, tak Ferrari 458 Italia potrebuje otvoriť klapky naplno.

Asi najvoľnejšiu ruku sme dostali na Audi R8 V10 Plus a na Porsche GT3 RS, ktoré malo verziu plášťov Cup s dezénom a zmesou na okruhové jazdenie.

Až po tom ako sa popredvádzal mladý testovací jazdec na Audi R8 V10 Plus, uznávame, že plášť Michelin Pilot Super Sport veľa vydrží a nešmýkal ani ku koncu celodenných jázd s občasnými prestávkami.

Poznáme totiž situácie ako dokáže športová pneumatika na Slovakia Ringu po piatich kolách vydýchnuť s prepálenou zmesou.

GT3.JPG

Pocitovo asi najlepšiu kombináciu plášťov a auta predviedlo Porsche GT3 RS. Pocit z jazdy predčil aj emotívne Ferrari 458 Italia. Dokonca lepší pocit ovládateľnosti ako Ferrari dávalo sterilnejšie Audi R8 V10 Plus s dobrými keramickými brzdami.

Vo finále pneumatikový kráľ ukázal vrcholné využitie skúseností z motoristického športu v "bežných" pneumatikách, ktoré môžu byť pre okruhových nadšencov tým správnym riešením na každý deň aj občasné okruhové jazdenie.

ico

Motokárové úspechy

KART_SMALL.jpgMichelin spestril akciu hodinovými pretekmi dvojíc na motokárach v kartingovom centre vedľa okruhu Paul Ricard.

Spomedzi novinárov stredoeurópskeho priestoru vybojoval pole position práve zástupca redakcie www.auto.sme.sk a do pretekov nastúpil spoločne s redaktorom českého magazínu Faster. Napokon bolo z toho na dobre ohriatych plášťoch druhé miesto.

Motokárový okruh Paul Ricard hostil asi všetky známe mená okruhových pretekov vrátane pilotov formule jeden a oproti väčšine halových okruhov je to úplne iná kategória zážitku.

Poctivý asfalt, klasické obrubníky a rôznorodé zákruty robia aj jazdu s 10 koňovou motokárou celkom zábavnou.

Začiatok kvalifikácie na studených plášťoch bol pomerne ťažký na udržanie káry v stope, avšak po piatich okruhoch začala priľnavosť výrazne stúpať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  3. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  4. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  2. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  3. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  4. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 679
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 723
  3. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 7 920
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 368
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 3 266
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 466
  8. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 2 371
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otec Daniela Tupého chce poznať pravdu o vražde svojho syna.

Otec Daniela Tupého chce vedieť, kto stál za tým, že sa vyšetrovanie odklonilo od skutočných páchateľov.


23. máj
Šéf wagnerovcov Jevgenij Prigožin so žoldniermi.

Prigožin kritizuje armádu, odstaviť ho však Kremeľ nechce.


7 h

Vydaných bolo 22-tisíc poukážok na dotáciu, vyše desatina z nich prepadla.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h
reklama

Blogy SME

  1. Andrea Vörösová: J. A. Komenský... a ako ďalej?
  2. Soňa Kallová: Máme rovnaké podkarpatské korene. Podobnú súčasnosť. Máme aj rovnakú budúcnosť?
  3. Tina Gažovičová: Nemusíme vynachádzať koleso - ani pri inkluzívnom vzdelávaní
  4. Věra Tepličková: Naď už nevydržal tlak a odtajnil prísne tajné
  5. Anna Miľanová: Zub múdrosti... 2023
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kto osvietil myseľ policajného hovorcu? Na poste vedúceho oddelenia komunikácie prezídia skončil
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ?
  8. Dušan Vršanský: Informatizácia v slovenskom vydaní
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 886
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 803
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 319
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 13 243
  5. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 8 544
  6. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 026
  7. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 6 972
  8. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 314
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu