Test: Skúšali sme najrýchlejšiu sériovú pneumatiku na svete

Michelin Pilot Super Sport má okrem rôznych zmesí gumy špeciálny spevňovací pás z vlákien podobných kevlaru.

Subjektívne sme mali najväčšiu radosť z Porsche 911 GT3 RS, avšak priznávame, že malo obuté pneumatiky Pilot Super Sport s prívlastkom Cup, teda vhodné na ľahké pretekanie.(Zdroj: Michelin)

MARSEILLE, PAUL RICARD. Pri pohľade na pristavené Ferrari 458 Italia, Porsche GT3 RS, Lamborghini Gallardo Superleggera a Audi R8 V10 Plus sa len ťažko možno sústrediť na hlavnú novinku - pneumatiku Michelin Pilot Super Sport.

Samozrejme len do prvých kôl na novom malom okruhu Paul Ricard neďaleko Marseille, pretože všetky tieto autá s obrovským výkonom a excelentnou technikou spájajú s asfaltom len štyri oválne plochy.

Aj tie menia tvar a veľkosť v závislosti od záťaže a práve s tým kalkuluje nová generácia vysoko rýchlostnej pneumatiky, určená pre použitie na cestách aj pretekárskom okruhu.

Michelin Pilot Super Sport ukazuje príkladné spojenie motoristického športu a bežnej premávky, hoci na nie celkom bežných autách.

Najrýchlejšia sériová pneumatika na svete vznikla na základe výsledku poznatkov z pretekov v Le Mans, kde konštruktéri v minulosti hľadali plášť s výdržou a zároveň schopnosťou preniesť na cestu obrovský výkon.

Na jednej strane je Michelin Pilot Super Sport jedinou voľbou pre mnohé superšportové autá s vysokými maximálnymi rýchlosťami, na druhej strane sa stáva výkladnou skriňou dnes už 125 ročného výrobcu plášťov, ktorý postavil svoje skúsenosti, vývoj a napredovanie na motoristickom športe.

Minulá generácia pneumatiky Michelin Pilot Super Sport dostala česť byť originálnou pneumatikou pre 200 typov športových áut.

Novinku obúvajú vo výrobe aj na BMW M3, Subaru WRX STi, Porsche 911 (997) alebo tiež na Koenigsegg Agera. Napokon s vozidlom Koenigsegg Agera R urobil plášť Michelin svetový rekord v zrýchlení z 0 na 300 km/h a spomalení na 0 za 21,19 sekundy.

FERRARI.JPG

Neprehrieva kraj a drží tvar

Kto jazdil so športovo ladeným sériovým autom a cestnými pneumatikami na okruhu, ten vie, že vonkajší okraj pneumatiky sa nemá prehrievať, opotrebúvať a musí držať stopu.

Pri automobiloch dosahujúcich rýchlosť nad 300 kilometrov za hodinu vstupuje do hry ešte tvarová stálosť plášťa pri obrovskej odstredivej sile.

TWARON.jpg

V rýchlostiach blížiacich sa 400 km/h plášť dvíha stred a namiesto rovnej plochy dezénu vytvára oblú. Deje sa tak vďaka väčšiemu tlaku v korune pneumatiky než v ramenách plášťa.

Preto po úspešnom otestovaní v pretekoch Le Mans dostali aj sériové pneumatiky Michelin Pilot Super Sport obvodovú výstuž z vlákna Twaron, ktoré má podobnú štruktúru ako kevlarové vlákno, je ľahké a najmä sa nenaťahuje.

Hlavne oceľové vlákna rovnakej hmotnosti ako Twaron by ani zďaleka nevydržali takú záťaž. Michelin prišiel tiež s druhou generáciou variabilnej kontaktnej plochy, ktorá má pri zmene tvaru stykovej plochy pneumatiky v zákrute zabezpečiť lepšie rozloženie síl a rovnakú styčnú plochu s cestou.

PLOCHY.jpg

Výrobca sa zameral hlavne na lepší odvod tepla do vnútornej strany smerového plášťa. Išlo hlavne o zníženie prehrievania vonkajšej časti dezénu, pretože tá na okruhoch odchádza ako prvá.

Dnes je už v tejto kategórii pneumatík nutná dvojitá zmes s iným zložením na vonkajšej strane plášťa a iným na vnútorných dvoch tretinách.

Konštrukcia vychádza z veľmi jednoduchého poznatku, že pri ostrom prejazde zákruty na suchom povrchu sa pneumatika opiera o cestu najmä vonkajšou tretinou plášťa. Tam je jeho zloženie podobné pretekárskemu sliku so zameraním na priľnavosť.

SPODOK.jpg

Vnútorné dve tretiny plášťa prichádzajú do styku s cestou pri bežnej jazde a v daždi, kedy nie je možné dosiahnuť takú odstredivú silu ako na suchu.

Preto sú hlavné drážky na odvádzanie vody sústredené do vnútornej časti plášťa. Na vonkajšej časti pridali konštruktéri pár tenkým drážkam ďalšie vylepšenie v podobe skosenia hrany pod 45 stupňovým uhlom.

Na mokrej ceste to zlepšuje odtok vody a pri záťaži na suchej ceste sa deformáciou zvyšuje styčná plocha s asfaltom.

SKOSENIE.jpg

Novinku budú štandardne vyrábať v priemeroch od 18 do 22 palcov a tie najväčšie rozmery sú určené pre autá s rýchlosťou vysoko nad 300 kilometrov za hodinu.

Najširšia verzia Michelin Pilot Super Sport má rozmer 345/30 ZR20 a základný rozmer si výrobca stanovil na 225/45 ZR18.

Až na záver ukázali schopnosti

Michelin pred samotným otestovaním priznal malé nadanie pneumatiky na driftovanie a čistú zábavu za volantom, pretože aj sériové plášte nesú znaky titulov majstrov sveta v motoristickom športe - a tam sa jazdí na čas.

Preto sme dostali možnosť testovať plášť na novom tréningovom okruhu (na nacvičovanie čistej stopy) vedľa hlavného okruhu Paul Ricard.

Škoda, že tu si nemáte ako overiť vlastnosti v obrovských rýchlostiach nad 300 kilometrov za hodinu, pretože malý okruh umožňoval tak maximálne 180 km/h.

Na druhej strane sú na výučbovom okruhu použité zákruty všetkých typov a auto je väčšinou v procese zatáčania, čo môže preveriť odolnosť plášťa.

FERRARI_2.JPG

Až popoludní sme sa dostali k ostrejšej jazde a dovtedy sme mali pocit, akoby organizátor držal ochrannú ruku nad poriadnym zaťažením pneumatiky. Totiž ak sa majú ukázať vlastnosti plášťa, tak Ferrari 458 Italia potrebuje otvoriť klapky naplno.

Asi najvoľnejšiu ruku sme dostali na Audi R8 V10 Plus a na Porsche GT3 RS, ktoré malo verziu plášťov Cup s dezénom a zmesou na okruhové jazdenie.

Až po tom ako sa popredvádzal mladý testovací jazdec na Audi R8 V10 Plus, uznávame, že plášť Michelin Pilot Super Sport veľa vydrží a nešmýkal ani ku koncu celodenných jázd s občasnými prestávkami.

Poznáme totiž situácie ako dokáže športová pneumatika na Slovakia Ringu po piatich kolách vydýchnuť s prepálenou zmesou.

GT3.JPG

Pocitovo asi najlepšiu kombináciu plášťov a auta predviedlo Porsche GT3 RS. Pocit z jazdy predčil aj emotívne Ferrari 458 Italia. Dokonca lepší pocit ovládateľnosti ako Ferrari dávalo sterilnejšie Audi R8 V10 Plus s dobrými keramickými brzdami.

Vo finále pneumatikový kráľ ukázal vrcholné využitie skúseností z motoristického športu v "bežných" pneumatikách, ktoré môžu byť pre okruhových nadšencov tým správnym riešením na každý deň aj občasné okruhové jazdenie.

ico

Motokárové úspechy

KART_SMALL.jpgMichelin spestril akciu hodinovými pretekmi dvojíc na motokárach v kartingovom centre vedľa okruhu Paul Ricard.

Spomedzi novinárov stredoeurópskeho priestoru vybojoval pole position práve zástupca redakcie www.auto.sme.sk a do pretekov nastúpil spoločne s redaktorom českého magazínu Faster. Napokon bolo z toho na dobre ohriatych plášťoch druhé miesto.

Motokárový okruh Paul Ricard hostil asi všetky známe mená okruhových pretekov vrátane pilotov formule jeden a oproti väčšine halových okruhov je to úplne iná kategória zážitku.

Poctivý asfalt, klasické obrubníky a rôznorodé zákruty robia aj jazdu s 10 koňovou motokárou celkom zábavnou.

Začiatok kvalifikácie na studených plášťoch bol pomerne ťažký na udržanie káry v stope, avšak po piatich okruhoch začala priľnavosť výrazne stúpať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 368
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 079
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 684
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 226
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 750
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 499
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 214
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 714
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop