Test: Skúšali sme najrýchlejšiu sériovú pneumatiku na svete

Michelin Pilot Super Sport má okrem rôznych zmesí gumy špeciálny spevňovací pás z vlákien podobných kevlaru.

Subjektívne sme mali najväčšiu radosť z Porsche 911 GT3 RS, avšak priznávame, že malo obuté pneumatiky Pilot Super Sport s prívlastkom Cup, teda vhodné na ľahké pretekanie.Subjektívne sme mali najväčšiu radosť z Porsche 911 GT3 RS, avšak priznávame, že malo obuté pneumatiky Pilot Super Sport s prívlastkom Cup, teda vhodné na ľahké pretekanie.(Zdroj: Michelin)

MARSEILLE, PAUL RICARD. Pri pohľade na pristavené Ferrari 458 Italia, Porsche GT3 RS, Lamborghini Gallardo Superleggera a Audi R8 V10 Plus sa len ťažko možno sústrediť na hlavnú novinku - pneumatiku Michelin Pilot Super Sport.

Samozrejme len do prvých kôl na novom malom okruhu Paul Ricard neďaleko Marseille, pretože všetky tieto autá s obrovským výkonom a excelentnou technikou spájajú s asfaltom len štyri oválne plochy.

Aj tie menia tvar a veľkosť v závislosti od záťaže a práve s tým kalkuluje nová generácia vysoko rýchlostnej pneumatiky, určená pre použitie na cestách aj pretekárskom okruhu.

Michelin Pilot Super Sport ukazuje príkladné spojenie motoristického športu a bežnej premávky, hoci na nie celkom bežných autách.

Najrýchlejšia sériová pneumatika na svete vznikla na základe výsledku poznatkov z pretekov v Le Mans, kde konštruktéri v minulosti hľadali plášť s výdržou a zároveň schopnosťou preniesť na cestu obrovský výkon.

Na jednej strane je Michelin Pilot Super Sport jedinou voľbou pre mnohé superšportové autá s vysokými maximálnymi rýchlosťami, na druhej strane sa stáva výkladnou skriňou dnes už 125 ročného výrobcu plášťov, ktorý postavil svoje skúsenosti, vývoj a napredovanie na motoristickom športe.

Minulá generácia pneumatiky Michelin Pilot Super Sport dostala česť byť originálnou pneumatikou pre 200 typov športových áut.

Novinku obúvajú vo výrobe aj na BMW M3, Subaru WRX STi, Porsche 911 (997) alebo tiež na Koenigsegg Agera. Napokon s vozidlom Koenigsegg Agera R urobil plášť Michelin svetový rekord v zrýchlení z 0 na 300 km/h a spomalení na 0 za 21,19 sekundy.

FERRARI.JPG

Neprehrieva kraj a drží tvar

Kto jazdil so športovo ladeným sériovým autom a cestnými pneumatikami na okruhu, ten vie, že vonkajší okraj pneumatiky sa nemá prehrievať, opotrebúvať a musí držať stopu.

Pri automobiloch dosahujúcich rýchlosť nad 300 kilometrov za hodinu vstupuje do hry ešte tvarová stálosť plášťa pri obrovskej odstredivej sile.

TWARON.jpg

V rýchlostiach blížiacich sa 400 km/h plášť dvíha stred a namiesto rovnej plochy dezénu vytvára oblú. Deje sa tak vďaka väčšiemu tlaku v korune pneumatiky než v ramenách plášťa.

Preto po úspešnom otestovaní v pretekoch Le Mans dostali aj sériové pneumatiky Michelin Pilot Super Sport obvodovú výstuž z vlákna Twaron, ktoré má podobnú štruktúru ako kevlarové vlákno, je ľahké a najmä sa nenaťahuje.

Hlavne oceľové vlákna rovnakej hmotnosti ako Twaron by ani zďaleka nevydržali takú záťaž. Michelin prišiel tiež s druhou generáciou variabilnej kontaktnej plochy, ktorá má pri zmene tvaru stykovej plochy pneumatiky v zákrute zabezpečiť lepšie rozloženie síl a rovnakú styčnú plochu s cestou.

PLOCHY.jpg

Výrobca sa zameral hlavne na lepší odvod tepla do vnútornej strany smerového plášťa. Išlo hlavne o zníženie prehrievania vonkajšej časti dezénu, pretože tá na okruhoch odchádza ako prvá.

Dnes je už v tejto kategórii pneumatík nutná dvojitá zmes s iným zložením na vonkajšej strane plášťa a iným na vnútorných dvoch tretinách.

Konštrukcia vychádza z veľmi jednoduchého poznatku, že pri ostrom prejazde zákruty na suchom povrchu sa pneumatika opiera o cestu najmä vonkajšou tretinou plášťa. Tam je jeho zloženie podobné pretekárskemu sliku so zameraním na priľnavosť.

SPODOK.jpg

Vnútorné dve tretiny plášťa prichádzajú do styku s cestou pri bežnej jazde a v daždi, kedy nie je možné dosiahnuť takú odstredivú silu ako na suchu.

Preto sú hlavné drážky na odvádzanie vody sústredené do vnútornej časti plášťa. Na vonkajšej časti pridali konštruktéri pár tenkým drážkam ďalšie vylepšenie v podobe skosenia hrany pod 45 stupňovým uhlom.

Na mokrej ceste to zlepšuje odtok vody a pri záťaži na suchej ceste sa deformáciou zvyšuje styčná plocha s asfaltom.

SKOSENIE.jpg

Novinku budú štandardne vyrábať v priemeroch od 18 do 22 palcov a tie najväčšie rozmery sú určené pre autá s rýchlosťou vysoko nad 300 kilometrov za hodinu.

Najširšia verzia Michelin Pilot Super Sport má rozmer 345/30 ZR20 a základný rozmer si výrobca stanovil na 225/45 ZR18.

Až na záver ukázali schopnosti

Michelin pred samotným otestovaním priznal malé nadanie pneumatiky na driftovanie a čistú zábavu za volantom, pretože aj sériové plášte nesú znaky titulov majstrov sveta v motoristickom športe - a tam sa jazdí na čas.

Preto sme dostali možnosť testovať plášť na novom tréningovom okruhu (na nacvičovanie čistej stopy) vedľa hlavného okruhu Paul Ricard.

Škoda, že tu si nemáte ako overiť vlastnosti v obrovských rýchlostiach nad 300 kilometrov za hodinu, pretože malý okruh umožňoval tak maximálne 180 km/h.

Na druhej strane sú na výučbovom okruhu použité zákruty všetkých typov a auto je väčšinou v procese zatáčania, čo môže preveriť odolnosť plášťa.

FERRARI_2.JPG

Až popoludní sme sa dostali k ostrejšej jazde a dovtedy sme mali pocit, akoby organizátor držal ochrannú ruku nad poriadnym zaťažením pneumatiky. Totiž ak sa majú ukázať vlastnosti plášťa, tak Ferrari 458 Italia potrebuje otvoriť klapky naplno.

Asi najvoľnejšiu ruku sme dostali na Audi R8 V10 Plus a na Porsche GT3 RS, ktoré malo verziu plášťov Cup s dezénom a zmesou na okruhové jazdenie.

Až po tom ako sa popredvádzal mladý testovací jazdec na Audi R8 V10 Plus, uznávame, že plášť Michelin Pilot Super Sport veľa vydrží a nešmýkal ani ku koncu celodenných jázd s občasnými prestávkami.

Poznáme totiž situácie ako dokáže športová pneumatika na Slovakia Ringu po piatich kolách vydýchnuť s prepálenou zmesou.

GT3.JPG

Pocitovo asi najlepšiu kombináciu plášťov a auta predviedlo Porsche GT3 RS. Pocit z jazdy predčil aj emotívne Ferrari 458 Italia. Dokonca lepší pocit ovládateľnosti ako Ferrari dávalo sterilnejšie Audi R8 V10 Plus s dobrými keramickými brzdami.

Vo finále pneumatikový kráľ ukázal vrcholné využitie skúseností z motoristického športu v "bežných" pneumatikách, ktoré môžu byť pre okruhových nadšencov tým správnym riešením na každý deň aj občasné okruhové jazdenie.

ico

Motokárové úspechy

KART_SMALL.jpgMichelin spestril akciu hodinovými pretekmi dvojíc na motokárach v kartingovom centre vedľa okruhu Paul Ricard.

Spomedzi novinárov stredoeurópskeho priestoru vybojoval pole position práve zástupca redakcie www.auto.sme.sk a do pretekov nastúpil spoločne s redaktorom českého magazínu Faster. Napokon bolo z toho na dobre ohriatych plášťoch druhé miesto.

Motokárový okruh Paul Ricard hostil asi všetky známe mená okruhových pretekov vrátane pilotov formule jeden a oproti väčšine halových okruhov je to úplne iná kategória zážitku.

Poctivý asfalt, klasické obrubníky a rôznorodé zákruty robia aj jazdu s 10 koňovou motokárou celkom zábavnou.

Začiatok kvalifikácie na studených plášťoch bol pomerne ťažký na udržanie káry v stope, avšak po piatich okruhoch začala priľnavosť výrazne stúpať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Konferencia - EU support for research
  2. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  3. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 093
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 025
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 12 284
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 801
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 351
  6. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 5 303
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 554
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 206
  9. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 926
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 469

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia denníka SME: Rok po vražde Jána a Martiny

Hosťami budú šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová a šéfredaktor Aktuality.sk Peter Bárdy.

DOMOV

Nespokojní farmári hodinu blokovali bratislavský most SNP

Z pokojného protestu farmárov sa stala blokáda.

ŽENA

Príbeh, v ktorom si van Gogh neodrezal ucho, ale kus srdca

Prehľad textov z prílohy Sex a vzťahy. Téma: samota.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Koncept Citroen Ami One ukazuje, že autá budúcnosti nemusia byť drahé

Pokročilé technológie ustúpili priaznivej cene vozidla.

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.