SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Test: Subaru konečne doprialo dieselu automat

Prevodovka s plynule meniteľným prevodom neohúri športovým radením ani nepomáha motoru k rekordným spotrebám. No chýbala.

Automatická prevodovka dala naftovému motoru vo veľkom kombi zmysel a pomáha najmä v teréne.Automatická prevodovka dala naftovému motoru vo veľkom kombi zmysel a pomáha najmä v teréne. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Subaru si ako jedna z mála značiek drží vlastnú tvár pred tlakom komercie, hoci občas povolí uzdu a prispôsobí sa požiadavkám trhu.

Svojráznosť a tvrdohlavosť priniesla značke nemalé úspechy a tiež výhodu, že jej pohon všetkých kolies ostal sám sebou. Isté odmietanie módnych výstrelkov a ignorovanie trendov robí Subaru pre istý typ zákazníkov príťažlivejším.

Ich limitovaný počet však donútil výrobcu rozšíriť paletu modelov o úspešné XV, zväčšiť Forester, urobiť päťdverovú Imprezu a v neposlednom rade zaviesť do takmer všetkých modelov naftový boxer motor.

Motoristom chýbalo už len spojenie naftového motora a automatickej prevodovky. Kým si po splnení tejto požiadavky trh vymyslí ďalšiu, my nájdeme odpoveď na otázku: Aká je prevodovka CVT v spojení s dieselom?

Neuberie autu dynamiku? Čo urobí so spotrebou a aká bude v teréne? Odpovede sme hľadali so Subaru Outback 2,0D CVT Comfort na asfalte aj v teréne. Video vo vyššom rozlíšení si môžete pozrieť aj na TV SME.

Automat sľubuje komfort

Nová prevodovka CVT pridáva rodinnému modelu Outback na komforte a využiteľnosti v teréne. Za nemalý príplatok 1500 eur oproti verzii s manuálnou prevodovkou nemusí šofér narábať s pomerne tvrdým mechanizmom manuálneho radenia.

Prevodovka CVT poskytne asi najväčšiu výhodu poľovníkom a chatárom, ktorí potrebujú Subaru Outback využiť v teréne.

S rýchlym stálym prevodom manuálnej prevodovky sa totiž ťažšie prekonávajú nerovnosti pomalou rýchlosťou na jednotke.

Buď trpí spojka alebo motor. Toto CVT mechanizmus vyriešil pomocou oceľového remeňa a variabilnej zmeny prevodu. Svojím spôsobom CVT chráni motor pred zlým zaobchádzaním a nesprávnym radením.

Manažment prevodovky berie do úvahy studený motor a netoleruje nebezpečne nízke otáčky.

zadok_r5495.jpg

Z páky prevodovky ide tvrdosť manuálu

Prevodovkou CVT rozhodne trochu stratíte na dynamike a tiež prídete o možnosť stopercentne rozhodovať o zvolenom stupni, hoci podľa údajov výrobcu zrýchľuje manuálna verzia a CVT za rovnakých 9,7 sekundy.

Presne takúto hodnotu sme namerali v našich podmienkach. Dostanete tiež ozrutnú hlavicu páky voliča automatickej prevodovky.

Modernému autu dneška by pristal jemnejší chod páky automatickej prevodovky pri prepínaní jednotlivých režimov. Zrejme rozhodla istota spoľahlivosti mechanickej páky oproti dnes používaným malým páčkam elektronického voliča.

paka_r6394.jpg

V Subaru Outback 2,0 D CVT tiež nenájdete polohu pre športový režim prevodového ústrojenstva. Výrobca však pripravil pádla pod volantom a možnosť manuálnej predvoľby siedmich pevných pozícií prevodovky s plynule meniteľným prevodom.

Vzhľadom na trend a kvalitu radenia dvojspojkových prevodoviek sme pred jazdou od CVT veľa nečakali. Skôr naopak, prišli predsudky a strach z hučiaceho motora.

Využíva krútiaci moment

Prevodovka CVT v duchu svojej povesti začína pri rozbehu veľmi pozvoľne s malým nástupom otáčok motora. Veľmi prekvapila reakcia prevodovky už po pár metroch zastavením otáčok motora na 2000 za minútu a využitím krútiaceho momentu.

Prevodovka tak relatívne slušne odbúrala vysávačový efekt vysokých otáčok. Toto okamžite inšpirovalo k stlačeniu plynu na podlahu. Presne vtedy došlo k nečakanej zmene, pretože prevodovka prešla sama do režimu skokovej zmeny prevodových pozícií.

Čiže vodič má pocit akoby šoféroval klasický automat alebo dvojspojkovú prevodovku, ktorý po dosiahnutí maximálnych otáčok preradí na ďalší predvolený stupeň.

Rovnako radenie v manuálnom režime silno pripomína dobrý automat. Správanie po zošliapnutí plynového pedála v dobrom vyrazilo dych.

Z testovacieho zápisníka

Vozidlo

SUBARU OUTBACK

Verzia

2,0 BOXER DIESEL CVT

Stav tachometra (km)

3783

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1650

Počasie počas testu

Slnečno

Teplota (°C)

22

Stabilizačný systém

ano - nevypínateľný

Pneumatiky

Yokohama Geolander

Rozmer a index pneumatík

225/60 R17

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,5

Spotreba - záťaž (l/100km)

8,2

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,7

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,33

Pružnosť 70 – 100 km/h (CVT - automat) (s)

4,6

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. "stupeň") (s)

4,65

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (7) ot./min.

1600

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.

1900

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (7) ot./min.

2300

Radenie na volante nevyznelo trápne

Ak manuálne zaradíte pozíciu štyri, tak ju prevodovka drží a auto reaguje na plyn skoro ako s manuálom. Efekt voľnobežky a poklesu otáčok po pridaní plynu mizne.

Dokonca ani v automatickom režime a diaľničnom tempe otáčky prudko nekolíšu po ubratí a pridaní plynu. Manuálna voľba predvolených pozícií prevodového systému nevyznieva trápne a pomáha autu.

Dokonca meranie ukázalo, že keď si pri predbiehaní manuálne zvolíte napríklad 4. "stupeň", tak dosiahnete rovnaké zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ako keď stlačíte plyn na podlahu v automatickom režime.

Ten síce nastaví najskôr čipernú trojku, ale pri 90 km/h radí štvorku a preradením stratí získaný náskok.

komunikacia_r8320.jpg

V stúpaní to nechajte na elektroniku

Prevodovka ukazuje najväčšie prednosti pri prechádzaní brodu alebo veľkej nerovnosti v teréne. Subaru môže ísť krokom v blate a motor sa nemusí trápiť.

Lepšia reakciu na plyn dosiahnete v manuálnom režime, pretože pri plnej automatike a v prudkom výjazde do svahu treba často plyn poriadne zatlačiť. Takmer dokonalá CVT prevodovka má však jednu trinástu komnatu.

Vo veľmi strmom kopci, do akého sa bežný majiteľ Outbacku asi nepúšťa, si nechajte radšej zapnutú trakčnú kontrolu. Ak bude kontrola vypnutá, manuálne zaradený stupeň môže pri zabrzdení v momente prešmykovania kolies zhasnúť motor.

Isto poznáte ten bod, kedy klesne rýchlosť, kolesá sa začnú v strmine pretáčať, auto zastane a vy musíte zabrzdiť a pomaly na brzde alebo na spiatočke cúvať dole.

Lenže ak do šmýkajúcich kolies prudko zabrzdíte, motor zhasne a kolesá ostanú, zablokované. Na nich potom ľahko dostanete tzv. sánky a zveziete sa chrbtom dole. Pri zapnutej elektronike sa to nestane.

kufor_r3021.jpg

Konečne prišla dobrá kombinácia

Prevodovka CVT rodinnému Subaru jednoznačne chýbala a ak plánujete kúpu tohto auta tak rozhodne s automatom. Dostanete ľahko ovládateľné kombi s výškou podvozka 213 mm a úžasnou priechodnosťou.

Okrem 525 litrového kufra je vzadu nenormálne veľa miesta a verzia so strešným oknom dobre padne vysokému šoférovi.

Subaru nedáva vo výbavách veľmi na výber, lebo základnú ponuku tvoria len tri hlavné balíky bez veľkých možností doplatkov.

kokpit_r9278.jpg

Popri všetkých výhodách testovanej verzie nám chýbala navigácia a palubný displej je tiež maličký. V multimediálnej výbave je Outback Comfort o krok pozadu.

Neprekvapí, ak niekto pri pohľade do cenníka a výbavy nechutne pokrčí nosom. Je však jasné, že kto toto auto vyskúša, nechce z neho vystúpiť.

Pri verzii s automatom už ráno cestou z domu neriešite naozaj nič: ani počasie, ani stav cesty a ani čarovanie s radiacou pákou.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

700

nakladacia hrana dnu (mm)

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1090/1500

výška kufra po roletu (mm)

425

nakladací otvor - výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

96/86/1140

dĺžka kufra min./max (mm)

1040/1960

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1445

šírka lakte vpredu (mm)

1500

výška na hlavu šofér max. (mm)

990-1030 (strešné okno)

dĺžka sedáku šofér (mm)

490

šírka v ramenách vzadu (mm)

1440

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1490

výška krajné sedadlá (mm)

1000

výška stredné sedadlo (mm)

1000

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

460/430

ico

Kupujem - nekupujem

Samotný názov CVT vyvoláva medzi motoristickými nadšencami pohŕdavý úsmev a obavy z mixérového efektu.

Prevodovky s variabilne meniteľným prevodom asi nikdy neprekročia svoj tieň v dynamike jazdy, hoci toto je pravdepodobne najlepšia CVT, s akou som kedy jazdil.

Subaru s boxerovým dieselom a CVT prevodovkou posúva hranice tohto typu prevodového ústrojenstva nečakane ďaleko. V danej oblasti si Outback diesel CVT zaslúži nálepku kupujem.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Subaru

Model

Outback

Motor

2.0 BOXER DIESEL

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1998

Výkon (kw(k))

110 (150)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1800 - 2400

Emisie CO2 (g/km)

166

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2745

Dĺžka (mm)

4790

Šírka (mm)

1820

Výška (mm)

1615

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1650

Objem palivovej nádrže (l)

65

Objem batož. priestoru (l)

525

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,7 s

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba mesto(l/100 km)

7,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,6

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,3

Cena modelu Outback od (eur)

36.990

Cena verzie 2,0 D CVT od (eur)

38.990

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  3. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 255
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 240
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 186
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 040
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 508
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


4 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


21 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  2. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  3. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  4. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  5. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 059
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 813
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 136
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 465
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 006
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu