BREZNO. Subaru si ako jedna z mála značiek drží vlastnú tvár pred tlakom komercie, hoci občas povolí uzdu a prispôsobí sa požiadavkám trhu.
Svojráznosť a tvrdohlavosť priniesla značke nemalé úspechy a tiež výhodu, že jej pohon všetkých kolies ostal sám sebou. Isté odmietanie módnych výstrelkov a ignorovanie trendov robí Subaru pre istý typ zákazníkov príťažlivejším.
Ich limitovaný počet však donútil výrobcu rozšíriť paletu modelov o úspešné XV, zväčšiť Forester, urobiť päťdverovú Imprezu a v neposlednom rade zaviesť do takmer všetkých modelov naftový boxer motor.
Motoristom chýbalo už len spojenie naftového motora a automatickej prevodovky. Kým si po splnení tejto požiadavky trh vymyslí ďalšiu, my nájdeme odpoveď na otázku: Aká je prevodovka CVT v spojení s dieselom?
Neuberie autu dynamiku? Čo urobí so spotrebou a aká bude v teréne? Odpovede sme hľadali so Subaru Outback 2,0D CVT Comfort na asfalte aj v teréne. Video vo vyššom rozlíšení si môžete pozrieť aj na TV SME.
Automat sľubuje komfortNová prevodovka CVT pridáva rodinnému modelu Outback na komforte a využiteľnosti v teréne. Za nemalý príplatok 1500 eur oproti verzii s manuálnou prevodovkou nemusí šofér narábať s pomerne tvrdým mechanizmom manuálneho radenia.
Prevodovka CVT poskytne asi najväčšiu výhodu poľovníkom a chatárom, ktorí potrebujú Subaru Outback využiť v teréne.
S rýchlym stálym prevodom manuálnej prevodovky sa totiž ťažšie prekonávajú nerovnosti pomalou rýchlosťou na jednotke.
Buď trpí spojka alebo motor. Toto CVT mechanizmus vyriešil pomocou oceľového remeňa a variabilnej zmeny prevodu. Svojím spôsobom CVT chráni motor pred zlým zaobchádzaním a nesprávnym radením.
Manažment prevodovky berie do úvahy studený motor a netoleruje nebezpečne nízke otáčky.
Z páky prevodovky ide tvrdosť manuáluPrevodovkou CVT rozhodne trochu stratíte na dynamike a tiež prídete o možnosť stopercentne rozhodovať o zvolenom stupni, hoci podľa údajov výrobcu zrýchľuje manuálna verzia a CVT za rovnakých 9,7 sekundy.
Presne takúto hodnotu sme namerali v našich podmienkach. Dostanete tiež ozrutnú hlavicu páky voliča automatickej prevodovky.
Modernému autu dneška by pristal jemnejší chod páky automatickej prevodovky pri prepínaní jednotlivých režimov. Zrejme rozhodla istota spoľahlivosti mechanickej páky oproti dnes používaným malým páčkam elektronického voliča.
V Subaru Outback 2,0 D CVT tiež nenájdete polohu pre športový režim prevodového ústrojenstva. Výrobca však pripravil pádla pod volantom a možnosť manuálnej predvoľby siedmich pevných pozícií prevodovky s plynule meniteľným prevodom.
Vzhľadom na trend a kvalitu radenia dvojspojkových prevodoviek sme pred jazdou od CVT veľa nečakali. Skôr naopak, prišli predsudky a strach z hučiaceho motora.
Využíva krútiaci momentPrevodovka CVT v duchu svojej povesti začína pri rozbehu veľmi pozvoľne s malým nástupom otáčok motora. Veľmi prekvapila reakcia prevodovky už po pár metroch zastavením otáčok motora na 2000 za minútu a využitím krútiaceho momentu.
Prevodovka tak relatívne slušne odbúrala vysávačový efekt vysokých otáčok. Toto okamžite inšpirovalo k stlačeniu plynu na podlahu. Presne vtedy došlo k nečakanej zmene, pretože prevodovka prešla sama do režimu skokovej zmeny prevodových pozícií.
Čiže vodič má pocit akoby šoféroval klasický automat alebo dvojspojkovú prevodovku, ktorý po dosiahnutí maximálnych otáčok preradí na ďalší predvolený stupeň.
Rovnako radenie v manuálnom režime silno pripomína dobrý automat. Správanie po zošliapnutí plynového pedála v dobrom vyrazilo dych.
Z testovacieho zápisníka
Vozidlo
SUBARU OUTBACK
Verzia
2,0 BOXER DIESEL CVT
Stav tachometra (km)
3783
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1650
Počasie počas testu
Slnečno
Teplota (°C)
22
Stabilizačný systém
ano - nevypínateľný
Pneumatiky
Yokohama Geolander
Rozmer a index pneumatík
225/60 R17
Spotreba - úsporne (l/100km)
6,5
Spotreba - záťaž (l/100km)
8,2
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
7,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
9,7
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
40,33
Pružnosť 70 – 100 km/h (CVT - automat) (s)
4,6
Pružnosť 70 – 100 km/h (4. "stupeň") (s)
4,65
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (7) ot./min.
1600
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.
1900
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (7) ot./min.
2300
Radenie na volante nevyznelo trápneAk manuálne zaradíte pozíciu štyri, tak ju prevodovka drží a auto reaguje na plyn skoro ako s manuálom. Efekt voľnobežky a poklesu otáčok po pridaní plynu mizne.
Dokonca ani v automatickom režime a diaľničnom tempe otáčky prudko nekolíšu po ubratí a pridaní plynu. Manuálna voľba predvolených pozícií prevodového systému nevyznieva trápne a pomáha autu.
Dokonca meranie ukázalo, že keď si pri predbiehaní manuálne zvolíte napríklad 4. "stupeň", tak dosiahnete rovnaké zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ako keď stlačíte plyn na podlahu v automatickom režime.
Ten síce nastaví najskôr čipernú trojku, ale pri 90 km/h radí štvorku a preradením stratí získaný náskok.
V stúpaní to nechajte na elektronikuPrevodovka ukazuje najväčšie prednosti pri prechádzaní brodu alebo veľkej nerovnosti v teréne. Subaru môže ísť krokom v blate a motor sa nemusí trápiť.
Lepšia reakciu na plyn dosiahnete v manuálnom režime, pretože pri plnej automatike a v prudkom výjazde do svahu treba často plyn poriadne zatlačiť. Takmer dokonalá CVT prevodovka má však jednu trinástu komnatu.
Vo veľmi strmom kopci, do akého sa bežný majiteľ Outbacku asi nepúšťa, si nechajte radšej zapnutú trakčnú kontrolu. Ak bude kontrola vypnutá, manuálne zaradený stupeň môže pri zabrzdení v momente prešmykovania kolies zhasnúť motor.
Isto poznáte ten bod, kedy klesne rýchlosť, kolesá sa začnú v strmine pretáčať, auto zastane a vy musíte zabrzdiť a pomaly na brzde alebo na spiatočke cúvať dole.
Lenže ak do šmýkajúcich kolies prudko zabrzdíte, motor zhasne a kolesá ostanú, zablokované. Na nich potom ľahko dostanete tzv. sánky a zveziete sa chrbtom dole. Pri zapnutej elektronike sa to nestane.
Konečne prišla dobrá kombináciaPrevodovka CVT rodinnému Subaru jednoznačne chýbala a ak plánujete kúpu tohto auta tak rozhodne s automatom. Dostanete ľahko ovládateľné kombi s výškou podvozka 213 mm a úžasnou priechodnosťou.
Okrem 525 litrového kufra je vzadu nenormálne veľa miesta a verzia so strešným oknom dobre padne vysokému šoférovi.
Subaru nedáva vo výbavách veľmi na výber, lebo základnú ponuku tvoria len tri hlavné balíky bez veľkých možností doplatkov.
Popri všetkých výhodách testovanej verzie nám chýbala navigácia a palubný displej je tiež maličký. V multimediálnej výbave je Outback Comfort o krok pozadu.
Neprekvapí, ak niekto pri pohľade do cenníka a výbavy nechutne pokrčí nosom. Je však jasné, že kto toto auto vyskúša, nechce z neho vystúpiť.
Pri verzii s automatom už ráno cestou z domu neriešite naozaj nič: ani počasie, ani stav cesty a ani čarovanie s radiacou pákou.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
700
nakladacia hrana dnu (mm)
šírka kufra min./maximálna (mm)
1090/1500
výška kufra po roletu (mm)
425
nakladací otvor - výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)
96/86/1140
dĺžka kufra min./max (mm)
1040/1960
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1445
šírka lakte vpredu (mm)
1500
výška na hlavu šofér max. (mm)
990-1030 (strešné okno)
dĺžka sedáku šofér (mm)
490
šírka v ramenách vzadu (mm)
1440
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1490
výška krajné sedadlá (mm)
1000
výška stredné sedadlo (mm)
1000
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
460/430
Kupujem - nekupujem Samotný názov CVT vyvoláva medzi motoristickými nadšencami pohŕdavý úsmev a obavy z mixérového efektu.
Prevodovky s variabilne meniteľným prevodom asi nikdy neprekročia svoj tieň v dynamike jazdy, hoci toto je pravdepodobne najlepšia CVT, s akou som kedy jazdil.
Subaru s boxerovým dieselom a CVT prevodovkou posúva hranice tohto typu prevodového ústrojenstva nečakane ďaleko. V danej oblasti si Outback diesel CVT zaslúži nálepku kupujem.
Rasťo ChválaTechnické parametreZnačka
Subaru
Model
Outback
Motor
2.0 BOXER DIESEL
Počet valcov/ventilov
4/16
Zdvihový objem (cm3)
1998
Výkon (kw(k))
110 (150)
Pri otáčkach (ot./min.)
3600
Krútiaci moment (Nm)
350
Pri otáčkach (ot./min)
1800 - 2400
Emisie CO2 (g/km)
166
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2745
Dĺžka (mm)
4790
Šírka (mm)
1820
Výška (mm)
1615
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1650
Objem palivovej nádrže (l)
65
Objem batož. priestoru (l)
525
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,7 s
Maximálna rýchlosť (km/h)
195
Spotreba mesto(l/100 km)
7,6
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
5,6
Kombinovaná spotreba (l/100km)
6,3
Cena modelu Outback od (eur)
36.990
Cena verzie 2,0 D CVT od (eur)
38.990