SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Test: Subaru konečne doprialo dieselu automat

Prevodovka s plynule meniteľným prevodom neohúri športovým radením ani nepomáha motoru k rekordným spotrebám. No chýbala.

Automatická prevodovka dala naftovému motoru vo veľkom kombi zmysel a pomáha najmä v teréne.Automatická prevodovka dala naftovému motoru vo veľkom kombi zmysel a pomáha najmä v teréne. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Subaru si ako jedna z mála značiek drží vlastnú tvár pred tlakom komercie, hoci občas povolí uzdu a prispôsobí sa požiadavkám trhu.

Svojráznosť a tvrdohlavosť priniesla značke nemalé úspechy a tiež výhodu, že jej pohon všetkých kolies ostal sám sebou. Isté odmietanie módnych výstrelkov a ignorovanie trendov robí Subaru pre istý typ zákazníkov príťažlivejším.

Ich limitovaný počet však donútil výrobcu rozšíriť paletu modelov o úspešné XV, zväčšiť Forester, urobiť päťdverovú Imprezu a v neposlednom rade zaviesť do takmer všetkých modelov naftový boxer motor.

Motoristom chýbalo už len spojenie naftového motora a automatickej prevodovky. Kým si po splnení tejto požiadavky trh vymyslí ďalšiu, my nájdeme odpoveď na otázku: Aká je prevodovka CVT v spojení s dieselom?

Neuberie autu dynamiku? Čo urobí so spotrebou a aká bude v teréne? Odpovede sme hľadali so Subaru Outback 2,0D CVT Comfort na asfalte aj v teréne. Video vo vyššom rozlíšení si môžete pozrieť aj na TV SME.

Automat sľubuje komfort

Nová prevodovka CVT pridáva rodinnému modelu Outback na komforte a využiteľnosti v teréne. Za nemalý príplatok 1500 eur oproti verzii s manuálnou prevodovkou nemusí šofér narábať s pomerne tvrdým mechanizmom manuálneho radenia.

Prevodovka CVT poskytne asi najväčšiu výhodu poľovníkom a chatárom, ktorí potrebujú Subaru Outback využiť v teréne.

S rýchlym stálym prevodom manuálnej prevodovky sa totiž ťažšie prekonávajú nerovnosti pomalou rýchlosťou na jednotke.

Buď trpí spojka alebo motor. Toto CVT mechanizmus vyriešil pomocou oceľového remeňa a variabilnej zmeny prevodu. Svojím spôsobom CVT chráni motor pred zlým zaobchádzaním a nesprávnym radením.

Manažment prevodovky berie do úvahy studený motor a netoleruje nebezpečne nízke otáčky.

zadok_r5495.jpg

Z páky prevodovky ide tvrdosť manuálu

Prevodovkou CVT rozhodne trochu stratíte na dynamike a tiež prídete o možnosť stopercentne rozhodovať o zvolenom stupni, hoci podľa údajov výrobcu zrýchľuje manuálna verzia a CVT za rovnakých 9,7 sekundy.

Presne takúto hodnotu sme namerali v našich podmienkach. Dostanete tiež ozrutnú hlavicu páky voliča automatickej prevodovky.

Modernému autu dneška by pristal jemnejší chod páky automatickej prevodovky pri prepínaní jednotlivých režimov. Zrejme rozhodla istota spoľahlivosti mechanickej páky oproti dnes používaným malým páčkam elektronického voliča.

paka_r6394.jpg

V Subaru Outback 2,0 D CVT tiež nenájdete polohu pre športový režim prevodového ústrojenstva. Výrobca však pripravil pádla pod volantom a možnosť manuálnej predvoľby siedmich pevných pozícií prevodovky s plynule meniteľným prevodom.

Vzhľadom na trend a kvalitu radenia dvojspojkových prevodoviek sme pred jazdou od CVT veľa nečakali. Skôr naopak, prišli predsudky a strach z hučiaceho motora.

Využíva krútiaci moment

Prevodovka CVT v duchu svojej povesti začína pri rozbehu veľmi pozvoľne s malým nástupom otáčok motora. Veľmi prekvapila reakcia prevodovky už po pár metroch zastavením otáčok motora na 2000 za minútu a využitím krútiaceho momentu.

Prevodovka tak relatívne slušne odbúrala vysávačový efekt vysokých otáčok. Toto okamžite inšpirovalo k stlačeniu plynu na podlahu. Presne vtedy došlo k nečakanej zmene, pretože prevodovka prešla sama do režimu skokovej zmeny prevodových pozícií.

Čiže vodič má pocit akoby šoféroval klasický automat alebo dvojspojkovú prevodovku, ktorý po dosiahnutí maximálnych otáčok preradí na ďalší predvolený stupeň.

Rovnako radenie v manuálnom režime silno pripomína dobrý automat. Správanie po zošliapnutí plynového pedála v dobrom vyrazilo dych.

Z testovacieho zápisníka

Vozidlo

SUBARU OUTBACK

Verzia

2,0 BOXER DIESEL CVT

Stav tachometra (km)

3783

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1650

Počasie počas testu

Slnečno

Teplota (°C)

22

Stabilizačný systém

ano - nevypínateľný

Pneumatiky

Yokohama Geolander

Rozmer a index pneumatík

225/60 R17

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,5

Spotreba - záťaž (l/100km)

8,2

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

7,2

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,7

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

40,33

Pružnosť 70 – 100 km/h (CVT - automat) (s)

4,6

Pružnosť 70 – 100 km/h (4. "stupeň") (s)

4,65

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (7) ot./min.

1600

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.

1900

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (7) ot./min.

2300

Radenie na volante nevyznelo trápne

Ak manuálne zaradíte pozíciu štyri, tak ju prevodovka drží a auto reaguje na plyn skoro ako s manuálom. Efekt voľnobežky a poklesu otáčok po pridaní plynu mizne.

Dokonca ani v automatickom režime a diaľničnom tempe otáčky prudko nekolíšu po ubratí a pridaní plynu. Manuálna voľba predvolených pozícií prevodového systému nevyznieva trápne a pomáha autu.

Dokonca meranie ukázalo, že keď si pri predbiehaní manuálne zvolíte napríklad 4. "stupeň", tak dosiahnete rovnaké zrýchlenie zo 70 na 100 km/h, ako keď stlačíte plyn na podlahu v automatickom režime.

Ten síce nastaví najskôr čipernú trojku, ale pri 90 km/h radí štvorku a preradením stratí získaný náskok.

komunikacia_r8320.jpg

V stúpaní to nechajte na elektroniku

Prevodovka ukazuje najväčšie prednosti pri prechádzaní brodu alebo veľkej nerovnosti v teréne. Subaru môže ísť krokom v blate a motor sa nemusí trápiť.

Lepšia reakciu na plyn dosiahnete v manuálnom režime, pretože pri plnej automatike a v prudkom výjazde do svahu treba často plyn poriadne zatlačiť. Takmer dokonalá CVT prevodovka má však jednu trinástu komnatu.

Vo veľmi strmom kopci, do akého sa bežný majiteľ Outbacku asi nepúšťa, si nechajte radšej zapnutú trakčnú kontrolu. Ak bude kontrola vypnutá, manuálne zaradený stupeň môže pri zabrzdení v momente prešmykovania kolies zhasnúť motor.

Isto poznáte ten bod, kedy klesne rýchlosť, kolesá sa začnú v strmine pretáčať, auto zastane a vy musíte zabrzdiť a pomaly na brzde alebo na spiatočke cúvať dole.

Lenže ak do šmýkajúcich kolies prudko zabrzdíte, motor zhasne a kolesá ostanú, zablokované. Na nich potom ľahko dostanete tzv. sánky a zveziete sa chrbtom dole. Pri zapnutej elektronike sa to nestane.

kufor_r3021.jpg

Konečne prišla dobrá kombinácia

Prevodovka CVT rodinnému Subaru jednoznačne chýbala a ak plánujete kúpu tohto auta tak rozhodne s automatom. Dostanete ľahko ovládateľné kombi s výškou podvozka 213 mm a úžasnou priechodnosťou.

Okrem 525 litrového kufra je vzadu nenormálne veľa miesta a verzia so strešným oknom dobre padne vysokému šoférovi.

Subaru nedáva vo výbavách veľmi na výber, lebo základnú ponuku tvoria len tri hlavné balíky bez veľkých možností doplatkov.

kokpit_r9278.jpg

Popri všetkých výhodách testovanej verzie nám chýbala navigácia a palubný displej je tiež maličký. V multimediálnej výbave je Outback Comfort o krok pozadu.

Neprekvapí, ak niekto pri pohľade do cenníka a výbavy nechutne pokrčí nosom. Je však jasné, že kto toto auto vyskúša, nechce z neho vystúpiť.

Pri verzii s automatom už ráno cestou z domu neriešite naozaj nič: ani počasie, ani stav cesty a ani čarovanie s radiacou pákou.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

700

nakladacia hrana dnu (mm)

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1090/1500

výška kufra po roletu (mm)

425

nakladací otvor - výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)

96/86/1140

dĺžka kufra min./max (mm)

1040/1960

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1445

šírka lakte vpredu (mm)

1500

výška na hlavu šofér max. (mm)

990-1030 (strešné okno)

dĺžka sedáku šofér (mm)

490

šírka v ramenách vzadu (mm)

1440

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1490

výška krajné sedadlá (mm)

1000

výška stredné sedadlo (mm)

1000

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

460/430

ico

Kupujem - nekupujem

Samotný názov CVT vyvoláva medzi motoristickými nadšencami pohŕdavý úsmev a obavy z mixérového efektu.

Prevodovky s variabilne meniteľným prevodom asi nikdy neprekročia svoj tieň v dynamike jazdy, hoci toto je pravdepodobne najlepšia CVT, s akou som kedy jazdil.

Subaru s boxerovým dieselom a CVT prevodovkou posúva hranice tohto typu prevodového ústrojenstva nečakane ďaleko. V danej oblasti si Outback diesel CVT zaslúži nálepku kupujem.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Subaru

Model

Outback

Motor

2.0 BOXER DIESEL

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1998

Výkon (kw(k))

110 (150)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1800 - 2400

Emisie CO2 (g/km)

166

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2745

Dĺžka (mm)

4790

Šírka (mm)

1820

Výška (mm)

1615

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1650

Objem palivovej nádrže (l)

65

Objem batož. priestoru (l)

525

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,7 s

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba mesto(l/100 km)

7,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,6

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,3

Cena modelu Outback od (eur)

36.990

Cena verzie 2,0 D CVT od (eur)

38.990

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 583
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 678
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 781
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 806
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 680
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 719
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 516
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 405
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 270
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.