Maďari spúšťajú mýto, vodiči očakávajú chaos

Keď v Maďarsku robili tender na vybudovanie a výber mýta, víťaz odstúpil. Vláda nakoniec systém buduje sama.

Pre zavedenie mýtneho systému v Maďarsku očakávajú kamionisti chaos na cestách.(Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Od pondelka začína Maďarsko spoplatňovať diaľnice a cesty elektronickým mýtom pre autá nad 3,5 tony, no Budapešť systém spúšťa tak narýchlo, že na hraniciach možno čakať kolóny, upozorňovali už pred časom niektorí dopravcovia na Slovensku a v Česku.

Pred pár týždňami firma, ktorá vyhrala maďarský mýtny tender, odmietla podpísať zmluvu a čakalo sa, že sa termín spustenia mýta posunie, hovorí Ingrid Rosová z Únie autodopravcov Slovenska.

Maďarský premiér Viktor Orbán vzápätí vyhlásil, že si s mýtom poradia bez súkromníka. Susedné štáty preto informoval, že dnešný termín spustenia mýta platí.

V Česku sú prekvapení

Podľa Rosovej tak možno očakávať chaos a kolóny kamiónov na hraniciach. Palubné jednotky mali začať Maďari rozdávať len desať dní pred spustením mýta.

Kolóny na hraniciach po zavedení mýta boli aj u nás. Času, aby sa do systému registrovali dopravcovia, bolo u nás oveľa viac.

Naše ministerstvo dopravy potvrdilo, že informácie o dnešnom termíne spustenia maďarského mýta od našich susedov dostali a odovzdali ich miestnym dopravcom.

O čosi viac Maďari znepokojili české ministerstvo dopravy. Tvrdí, že informácie o spustení systému získali len neoficiálne. „Bližšie informácie nemáme, čo je problém. Vodiči z okolitých štátov totiž túto zásadnú informáciu nemôžu mať, čo môže v doprave spôsobiť zmätky,“ povedal nedávno hovorca českého rezortu dopravy Martin Novák.

Mýtna firma cítila nátlak

„Vláda to schválila asi pred desiatimi dňami, takže sa o tom takmer nič nevie,“ tvrdil pred dvoma týždňami Martin Felix z českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Dúfa, že mýto sa bude dať platiť aj takzvanými lístkami, keď si kamionisti zaplatia cestu na konkrétnej trase a nemusia si hneď kupovať aj palubné jednotky. Takúto možnosť Maďari v dokumentoch o mýte spomínajú.

Víťaz slovenského mýtneho tendra firma SkyToll o zákazku na budovanie maďarského systému nesúťažila.

SkyToll, ktorá u nás získala zákazku s najdrahšou ponukou potom, čo tri lacnejšie ponuky z tendra vylúčili, len poskytla referencie inej firme v maďarskej súťaži. Ktorej, to SkyToll nehovorí.

Víťaz maďarského tendra firma Getronics cúvla zo súťaže pred podpisom zmluvy pre „bezprecedentný stupeň a formu nátlaku, ktoré vytvorili neistú situáciu“.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 198
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 044
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 506
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 375
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 278
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 132
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 117
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 075

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.