SME

Maďari spúšťajú mýto, vodiči očakávajú chaos

Keď v Maďarsku robili tender na vybudovanie a výber mýta, víťaz odstúpil. Vláda nakoniec systém buduje sama.

Pre zavedenie mýtneho systému v Maďarsku očakávajú kamionisti chaos na cestách.Pre zavedenie mýtneho systému v Maďarsku očakávajú kamionisti chaos na cestách. (Zdroj: Ilustračné - Archív SME)

BRATISLAVA. Od pondelka začína Maďarsko spoplatňovať diaľnice a cesty elektronickým mýtom pre autá nad 3,5 tony, no Budapešť systém spúšťa tak narýchlo, že na hraniciach možno čakať kolóny, upozorňovali už pred časom niektorí dopravcovia na Slovensku a v Česku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred pár týždňami firma, ktorá vyhrala maďarský mýtny tender, odmietla podpísať zmluvu a čakalo sa, že sa termín spustenia mýta posunie, hovorí Ingrid Rosová z Únie autodopravcov Slovenska.

Maďarský premiér Viktor Orbán vzápätí vyhlásil, že si s mýtom poradia bez súkromníka. Susedné štáty preto informoval, že dnešný termín spustenia mýta platí.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:

V Česku sú prekvapení

Podľa Rosovej tak možno očakávať chaos a kolóny kamiónov na hraniciach. Palubné jednotky mali začať Maďari rozdávať len desať dní pred spustením mýta.

Kolóny na hraniciach po zavedení mýta boli aj u nás. Času, aby sa do systému registrovali dopravcovia, bolo u nás oveľa viac.

Naše ministerstvo dopravy potvrdilo, že informácie o dnešnom termíne spustenia maďarského mýta od našich susedov dostali a odovzdali ich miestnym dopravcom.

O čosi viac Maďari znepokojili české ministerstvo dopravy. Tvrdí, že informácie o spustení systému získali len neoficiálne. „Bližšie informácie nemáme, čo je problém. Vodiči z okolitých štátov totiž túto zásadnú informáciu nemôžu mať, čo môže v doprave spôsobiť zmätky,“ povedal nedávno hovorca českého rezortu dopravy Martin Novák.

SkryťVypnúť reklamu

Mýtna firma cítila nátlak

„Vláda to schválila asi pred desiatimi dňami, takže sa o tom takmer nič nevie,“ tvrdil pred dvoma týždňami Martin Felix z českého združenia dopravcov Česmad Bohemia.

Dúfa, že mýto sa bude dať platiť aj takzvanými lístkami, keď si kamionisti zaplatia cestu na konkrétnej trase a nemusia si hneď kupovať aj palubné jednotky. Takúto možnosť Maďari v dokumentoch o mýte spomínajú.

Víťaz slovenského mýtneho tendra firma SkyToll o zákazku na budovanie maďarského systému nesúťažila.

SkyToll, ktorá u nás získala zákazku s najdrahšou ponukou potom, čo tri lacnejšie ponuky z tendra vylúčili, len poskytla referencie inej firme v maďarskej súťaži. Ktorej, to SkyToll nehovorí.

Víťaz maďarského tendra firma Getronics cúvla zo súťaže pred podpisom zmluvy pre „bezprecedentný stupeň a formu nátlaku, ktoré vytvorili neistú situáciu“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 356
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 212
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 281
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 651
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 528
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 709
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 301
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 1 761
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  2. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  3. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  4. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  5. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  6. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  7. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  8. Dávid Polák: Tretia svetová vojna? …Tá už dávno beží
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 014
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 302
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 634
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 494
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 592
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 978
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 875
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 776
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu